Raskausdiabeettikkojen kokoontumisajot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Aretha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suositus kai on et keskari ja nimetön olis käytössä (sattuu kai vähiten?). Mä oon käyttänyt vielä toistaiseksi vain vasemman käden keskari ja nimetöntä, kun en halua jokaista sormea kipeäksi tästä tökkimisestä.

Jotenki töissäkin tullut rutiiniksi käyttää aina noita tiettyjä sormia, vaikka ei kai sillä ole niinkään vaikutusta niihin sokeriarvoihin, vaan mikä on miellyttävää sille ihmiselle.

Nimetön ja keskisormi siksi, että niissä on vähiten hermopäätteitä. Etusormestakin jos ei muista voi ja pistospaikkoja hyvä vaihdella. Peukkua en ainakaa itse ees kokeilis. Sormien sivuilta siksi, että niissä on paljon verisuonia.

Mulla on suuria vaikeuksia pistää itseäni. Kämmenet hiessä saatan pari minuuttia arpoa painaako nappia vai eikö paina...:sad001

Tää mama on muuten hippusen laihtunut vaikkei tarttis. Ilmeisesti siksi kun on hiilarit vähemmällä.

voi ei mua ahdistaa toi homma jo valmiiks :confused: vaikka oon hoitaja ammatiltani ja mittaillu noita enemmän ku tarpeeks, niin vihaan just iteltäni ottaa... sanoinki sille terkkarille, et mittaan sillon ku ukko on kotona, se saa luvan pistää :mad: muuten saa mun puolestani arvot olla mitä on..... ite oon enemmän huolissani siitä myrkytyksen uusiutumisesta ku lievästi kohonneista verensokereista... grrrr.... agre pukkaa taas....

Mua huolettaa, kun nyt kun on syöny rasvatonta ja sokeritonta, niin vauvan kasvu on hidastunu.. Ei niil tietty välttämättä oo mitää tekemistä toistensa kanssa, mut hassua et nyt tarttee varoo ettei kasva liian isoks.. Kuitenki vauva on nyt kasvus jäljessä..

Lähärikoulussa tuo suositus on annettu. Verensokerin voi mitata vaikka kyynärvarren ihosta jos kärsii siihen pistää..

Inhoan kans noihin sormiin tökkimistä, vaikka on "neulapistooli". Mun äiti tökkää sillä neulalla ilman sitä automatiikkaa, en ite pystyis ikinä siihen.

Suski: jos oot vähentäny hiilaria, niin jotain pitää lisätä. Mieluiten hyviä rasvoja, niin saa energiaa ja vauvakin kasvaa, etkä itse kuihdu.

Mä inhoan rasvattomia tuotteita, joten jugurtti on partaäijää, pähkinöitä menee kourallinen päivässä ja kasvikset käristän öljyssä keittämisen sijaan.

Mulla vaan on vaikeus, kun sellaset mitä mun pitäs syödä niin on pahaa ja en pysty ees väkiste sitte syömään..oon ihan mielettömän nirso ruoan suhteen.. :/ on siis tosi vaikee kattoo mitä sitä söis, kaupassaki melki itku tuli kun en keksiny mitä ruokaa ittelle ostais..

pari kuukautta kohta mittaillu arvoja, paasto ja kolmesti aterian jälkeen... lähtöpainolla oli osuutta RD kehittymisen kanssa-vähän ylipainoa ja rv20 meinas painonnousu karata käsistä :/ mutta nyt kun pitää seurata hiilarit niin paino on huomaamatta laskenut :) kokonaispainonnousu vaan 4kg tällä hetkellä... makeita vähän rajoitetummin, ruis- ja ohraleipää ja ruuan energialisäkkeitä se noin 1 desi- enemmän vaan salaattia, onneks mieskin syö kaverina salaatit niin ei tarttee yksin mussuttaa... vähänki jos erehtyy yli desin ottamaan perunoita/riisiä niin sokerit pomppaa 7.5 :S täysjyvämakaroni on yks hyvä mikä ei niin nosta ja täyttävää on... näin myöhäisenä ketjuun liittyjänä tuommosta tarinaa...

Eilen testasin et syön ihan normaalia ruokaa mitä ennenkin oon syöny ja sokerit pysy kurissa, vaikka söin ison annoksen spagettia ja jauhelihaa.. Oon todennu et pahin mikä mulla nosti sokereita oli hedelmät. Ajattelemattomana saatoin syödä päivässä yli kilon hedelmiä. Nyt en oo syöny kun max. Yhden hedelmän päivässä ja arvot pysyny normaaleina.. Näköjään voin siis syödä ihan normaalisti, kuhan hedelmät jätän syömättä.

Kuulostaa kyllä oudolta että voi mätätä "mitä vaan" mutta hedelmistä nousee sokerit :eek: Mä en pärjäis ilman hedelmiä. Sori vaan...

Jokainen on yksilö ja sehän tässä on, että kun oppii tietämään, mikä itsellä on se sokereita eniten nostava tekijä, niin jättää sitä vähemmälle.

Hedelmäsokeri nostaa sokereita yhtä hyvin kuin valkoinen sokeri.

Mä oon ruvennu miettiin et jos siin testissä onkin ollu joku virhe, kun tuntuu kyllä hassulta et kotona on sokerit pysyny ihan normaaleina..mutta en sit tiedä.. Oon nyt kyl ilonen et voin normaalia ruokaa syödä ilman et tarvii pelätä et sokerit nousis pilviin..

makean nälkää on paha tyydyttää ja "aina nälkä"-olo ei auta ku pitää pitää välissä se tunti etätä saa sokerit mitattua ja sit jos on arvo korkeahko ei viitti syyä mitään heti perään... suklaa vaihtu salaattiin :S normaaliruokaa voi vaan haaveilla syöväsä saman määrän ku ennen ja tuoretta vehnäleipää ei melkein yhtään kärsi syyä... aamuarvoissa ei oo mitään poikleavaa, mutta jos syö yli 40g hiilareita per annos nii johan pomppii ylärajoille (yli 7)...

Mulla kotimittaus menossa ja jatkuvasti on paasto yli 6 ja ruuan jälkeiset yli 8 välillä yli 9, nälässä saa olla jotta pysyy alle rajojen. keskiviikkona aika äitiyspolille ja varmaankin insuliinille joudun. syön paljon kasvikisia ja vähän hedelmiä, ruisleipää, tummaa riisiä/makaroonia. sokerirasituksessa arvot olivat hyvät mutta vk 30 jälkeen virtsassa oli sokerit koholla. edellissessä raskaudessa meni samalla lailla. Pistin insuliinia loppuajan ja silti vaikka lisättiin annosta ei saatu kuriin kunolla.

saman aamupalan söin ku eilenkin ja nyt päätti sokerit olla 8.1 (eilen oli 7.4 - ei hyvä aamupala mutta kuitenki...) ja nälkäkin olisi...

Mulla tuli tässä raskaudessa normiarvot, mut edellisellä kierroksella oli se keskimmäinen arvo inan yli ja sit kun niitä mittaili, niin heitteli kyllä arvot miten sattuu. Ja aivan kaikki tuntui nostavan sokereita... Maito varmaan just pahin ja mitä trooppisempi hedelmä, sitä enempi sokeria. Mutta maitorahkaa vaan leidit =) Pysyy maha täynnä ja ei sokerit nouse. Raastatte vaan omenaa päälle ja vähän kanelia. Ja mulla kyllä toi maitorahka kompensoi marjojen sokerit. Ainoat hyvät puolet oli ylimääräinen ultra loppuraskaudesta ja eipähän jäänyt yhtään raskauskiloa, kun kyttäsi viimoiset kuukaudet jokaista suupalaa. Tsemppistä matkaan!

Takaisin