Raskausajandiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Suspaus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu hiukan on, onneksi voin taustaani vedoten saada tiheemmät käynnit naistenklinikalla, mä kattelen nyt kuun viimenen päivä et meinaako se th ihan oikeesti vaan kertoa mulle kuinka mun sokerimittarini jota oon 1,5 vuotta käyttäny toimii vai tekeekö oikeesti jotain seurantaankin kuuluvia asioita, jos ei tee mitään raskauden seurantaan kuuluvaa, niin lähtee vaihtoon ja soitan naikkarille omalle kätilölle.

Onneksi aloin tuntea liikkeitä tosi varhain niin tietää niistä et tenavalla on kaikki hyvin. Mä luulen et tolla th:lla on joku asenneongelma tai ennakkoluuloja sellasia ihmisiä kohtaan joka olen joskus ollut ja toimii siksi noin ja ei mun auta kuin yrittää muuttaa niitä käsityksiä.

Näin ainakin Helsingissä ja Vantaalla on aika lailla sama, eli ennen viikko 20 ei ole kuin se 1 neuvolakäynti, mikä on kyllä aika vähän, kun juurikin alussahan sitä on epävarma kun ei välttämättä liikkeitä tunne, niin olisi kiva edes niitä sydänääniä kuulla.

Käyntikerta:Raskausviikot:Toiminta:
1.7-10terveydenhoitajan vastaanotto
2.10-12tarvittaessa lääkärin vastaanotto
3.10-12 ja 19-20+6sikiön seulontatutkimukset
4.20-24terveydenhoitajan vastaanotto
5.26-28lääkärin vastaanotto
6.30terveydenhoitajan vastaanotto
7.32terveydenhoitajan vastaanotto
8.34terveydenhoitajan vastaanotto
9.36lääkärin vastaanotto
10.-14.37-41terveydenhoitajan vastaanotto
15.synnytyksen jälkeenterveydenhoitajan kotikäynti
16.5-12 viikkoa synnytyksestäterveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotolla jälkitarkastus

Onpa noissakin eroja paikkaunnittain;o Mulla oli tällä viikolla kolmas neuvola ja meneillään rv 20+5, ja varattiin samaan syssyyn neljäs neuvola kolmen viikon päähän, toki oon ensisynnyttäjä ja Seinäjoellakin ne käynnit harvenee toista oottaessa, mutta silloinkin kysytään että haluaako sen yhden-pari ylimääräistä käyntiä.

Ja tähän radiin (kun nyt tällä topicilla ollaan;D) niin oon alkanut syömään nyt niukemmin hiilareita ja yritän olla stressaamatta siitä, mutta kuka nyt pystyis oleen?? En minä ainakaan. Kummittelee ne th:n sanat päässä, ettei vauvasta tulis liian suuri jne. Ja siis mukava terkkari mulla muuten on, sanoi varmaan sen kolme kertaa, että enhän nyt ala liikaa miettimään syömisiäni. Mut ihan totta, koko ikäni kun oon syömisiäni kattonut niin miten nyt voisin lopettaa. Ja vähän kun annoin löysää ja söin melkeinpä mitä huvitti, siis muroja aamupalaksi ja tämmöstä, niin sitten tapahtuu näin..

Aika paskamainen tilanne odecalla kyllä.. :eek: Luulis että jos on aiemmin ollu "ongelmia" raskaudessa, nii otettas vähä eri käytännöt ku normaalisti uudelleen synnyttäjille.

Mulla tosiaan radi-diagnoosi ollut nyt kuukauden.. Terkkari on tosi tyytyväinen kotiseuranta-arvoihin ja nyt mittaillaan silleen silloin tällöin. Aika helppo sitä on löytää niitä ruokia mitkä nostaa ja mitkä taas ei nosta ruokaa. Mulle selkeesti paras on vaan hyvää terveellistä kotiruokaa silleen et lämmintä kahesti päivässä ja hyviä välipaloja aina väliin aamusta iltaan. Mulla vaan tahtoo sokerit välillä laskee liiankin alas kun oon niiin huono syömään noita välipaloja ja huomaan et ruokahalu on muutenkin ihan nolla. Pakko vain jatkaa ja tsemppiä kaikille muillekin. Terveellisen elämän alku alkaa tai jatkuu tämän diagnoosin myötä, se ei ole huono ollenkaan ja kyllä ne lääkärit yms. auttaa sitten jos tuntuu, että ei itse saa sokereita kuriin tai niistä tulee haittaa vauvalle. Harmi vain kuulla noita teidän huonoja kokemuksia terkkareista, mulla sellanen ihan ok terkka joka toteaa ettei painoa saa tulla yhtään lisää mutta ei kuitenkaan syyllistä.

Tosiaan mä asun helsingissä ja suutarilan neuvolassa käyn tai olen sen kerran käynyt ja mä oon tietonen mikä toi normaali ohjelma on, mutta kuten todettu en tiedä mikä tolla mun th:lla on kun ei sitä mun kohdallani noudata.
Mulla oli tosiaan esikoisen aikana kans radi ja arvot oli korkeet koko ajan, tää mun täysaikanen (38+0) sokerivauva painoi syntyessään 2575g

Kuulostaa kurjalta! Mulla oli eka neuvola silloin rv 10 ja lääkäri rv 12 (siellä jo kuunneltiin sydänäänet), sit toinen käynti rv 17 ja kolmas on nyt sit rv 23, kun saan ne kelan paperit. Olisiko ensimmäisen kohdalla ollut tuossa yksi enempi... Et eka oli jo rv 7 ja seuraava rv 13 tms. Mun pitää varmaan sen seuraavan neuvolan jälkeen taas varata sit uusi rasitusaika. Vitsi, kun ei ennen joulua tehnyt makeaa yhtään mieli, mutta jotenkin jouluna sai sellaisen suklaasyötön päälle, et nyt tekis jatkuvasti karkkia mieli. Ja mun itsehillintä on olematon. Pitäisi kyllä tsempata, kun tietää, et radin uusimisen riski on valtava. Mulla ei muuten kans eka kerralla terkka soittanut tuloksia ja oletin et on kunnossa ja sit seuraavalla neuvolakäynnillä useampi viikko rasituksen jälkeen kysyin niitä, niin olikin yksi arvo kohollaan...

Hei, mites muilla raskausdiabeetikoilla sujuu? Mulla todettiin radi rv 25 ja kaikki kolme arvoa liian korkeat:( eka raskaudessa vuonna 2000 myös todettiin radi. Sitte kaks raskautta meni ilman.
Apuja ja vinkkejä kaipailisin aamupalaan ja välipaloihin... Mulla kun aamusta meinaa arvot olla turhan korkeita. Muuten sujunu kohtuullisesti, tosin välissä sitte joutuu kyllä oleen nälkäisenä kun sokrut liian korkeat:(
Annoskokokoja sekä hiilihydraattien määrää oon tarkkaillu. Mulla kyllä välissä ottaa päähän tämä jatkuva syömisten seurailu!!!!

Tuolta toukokuisten puolelta huomasin, et joku sanoi noiden aamupaastoarvojen korkeuden johtuneen liian pitkästä syömättömyydestä. Eli kokeile, jos söisit iltapalan myöhemmin ja aamulla taas aamupalan aiemmin. Ja mulla ainakin kaikki hiilarillinen viimeksi nosti arvoja. Maitorahka piti hyvin nälkää ja arvot alhaalla, vaikka sekoittikin paljon marjoja tai hedelmää sekaan. Muuten ei toi proteiini auttanut hiilarien kanssa.

Diabetes sitten poksahti.. Arvot oli ihan kunnolla koholla, joten heti ensi viikolla meen johonkin seurantakäynnille neuvolaan ja sanoivat, että lääkäristäkin soittelevat mulle ja antavat ajan (jäi vähän epäselväksi, että mihin tarkoitukseen antavat ajan..??)
Neuvolasta saan kait jonkun laitteen millä seuraan omia sokeriarvoja, jos oikein ymmärsin.

Oli jotenkin todella hätääntyneen kuuloinen henkilö, kun kertoi että mulla oli kaikki kolme arvoa todella koholla ja että saman tien täytyy tulla vastaanotolle. Alkoi ihan itseänikin pelottaa siinä puhelun aikana..

Ensimmäisessä raskaudessa oli myös diabetes, mutta sitä hoidettiin vain ruokavaliolla eikä mun arvoja tarkastettu mitenkään eikä kukaan ollut noin hätääntynyt... :bounce

Mulla esikoisen aikana heitti kaikki 3 arvoa rasituksessa ja sillonkin aluksi koitettiin saada kuriin ruokavaliolla ja kun ei onnistunut niin olisivat halunneet mun aloittavan insuliinin, mutta en suostunut kun raskaus oli niin pitkällä. Tolla ajalla varmaan tarkoitettiin aikaa diabeteshoitajalle, jonka kanssa käydään läpi ruokavlio ja arvot ja se opettaa myös insuliinin käytön. Sokerimittarin saa lainaan tosiaan apuvälineyksiköstä/ D.hoitajalta/ terveyskeskuksesta ja d.hoitaja opettaa senkin käytön. Aina ne radi vauvat ei suinkaan ole suuria, oma sokerivauvani painoi täysaikasena 2,5kg.

Mulla on tosiaan myös tässä toisessa tuo radi ja nyt alkanut arvot kotiseurannassa nousemaan vaikka ruokavalio on ennestään tarkka. Torstaina meen d.hoitajalle ja ravitsemusterapeutille ihmettelemään, d.hoitajalle olis kuulmea pitänyt laitta heti lähete sillon kun diagnoosin sain mutta mun neuvola ei laittanut... mä sain sen diagnoosin jo semmonen 13 viikkoa sitten

Ei mun tarvinnut tässä raskaudessa mennä diabteshoitajalle ollenkaan, vaikka diagnoosi tulikin. Riitti vissiin kun edellisessä kävi :) Hyvä niin :) Ja me saadaan täällä ainakin neuvolasta mittarit neuvolasta ja ihan omaksi, mikä on aika kiva :)

Mun kätilö just repi pelihousunsa sen takia ettei neuvolasta oo lähetettä laitettu. Mulla tosiaan on itellä ollu radi esikoisenkin kanssa ja sillonkin kävin sil d.hoitajalla. Tuo mun kätilö sano et aina pitää laittaa lähete jos diagnoosi tulee, koska joka kerta on erilainen ja raskauden edetessä kroppa on erilailla kuormituksessa. Ite käyn naistenklinikalla seurattavana. Pikasesti näin jo viime viikolla tuota d.hoitajaa ja se sano kans et aina pitäs käydä juttusilla.

No meidän neuvolan täti on kyllä aika pöljä, että ehkä siitä johtuu ettei laittanut? :/ Ainoa minkä sanoi kun diagnoosi tuli, että pitäisi mennä se mittari häneltä hakemaan, ja kun sanoin että mulla on jo se edellinen minkä sain ja se toimii oikein hyvin, niin yritti vielä että menisin hakemaan uuden, mutta ei sitten tarvinnut kuitenkaan. Mitä ihmettä mä kahdella mittarilla tekisin?
Jouduitko odecca menemään siihen toiseenkin rasitukseen? Minä en, kun diagnoosi kerta jo on, niin nyt vaan mittailen aina välillä.

Mun th oli sitä mieltä et pitäs mennä toiseen kertaan, mutta mä kysyin sitä siltä D.hoitajalta viime viikolla kun näin pikasesti ja se sano ettei todellakaan tartte mennä toista kertaa kun diagnoosi on ekassa rasituksessa jo tullut. Sano et kun on todettu niin seurataan kotona ja sen d-hoitajan kanssa arvoja ja katotaan millaseks ne kehkeytyy. Mulle neuvolasta sanottiin edellisellä käynnillä et varaa ite aika kun seuraavan kerran tarttee tulla, mulla ei ole hajuakaan koska tää seuraava kerta nyt sit pitäs olla... Mun kätilö puhui et se soittaa tonne meiän neuvolaan ja kysyy suoraan et mitä se th oikein pelleilee, ovat siis jo kerran soittaneet alkuraskaudesta...

Semmonen piti viel sanoo et mä vaihdoin mun mittarin uudempaan tän raskauden alussa ja yllätys oli aikamoinen kun otin sekä vanhalla että uudella mittarilla sokerit aamulla samaan aikaan, vanha näytti 4.8 ja uusi 4.3 samasta veripisarasta... eli jos oisin mittaillu tolla vanhalla niin kotimittauksissa arvot olis ihan koko ajan olleet aivan liian korkeet, niin iso toi heitto noiden välillä

Hei, te diabeetikot! Ja muutkin saavat toki vastailla, jos tätä päätyy lukemaan :)
Oletteko tehneet mitään muutoksia elämäntapoihinne?
Esimerkiksi ruokavalioon, että mitä syötte ja kuinka usein syötte? Tahtoisin vielä udella, että onko paino noussut kuinka paljon tähän mennessä? :)

Itselläni on nyt lähtenyt n. 1kg painosta alle viikossa eli sen jälkeen, kun sain tietää että kaikki kolme arvoa oli pahasti koholla. Aloin saman tien syömään n. 3h välein, mikä on ollut todella haasteellista, koska normaalisti syön hyvin epäsäännöllisesti ja saatan olla pitkiäkin aikoja syömättä, jonka seurauksena on monesti sitten se, että syön liian paljon kerralla enkä edes mitään terveellistä. Ja annoksia olen pienentänyt nyt kun syön useammin ja poistanut roskaa pois syömisistäni.

Olin raskaaksi tullessani normaalipainoinen ja tähän mennessä itselläni on painoa tullut vähän yli 8kg. Oon viikolla 26+.
Tavoitteena on myös liikkua päivittäin vähintään puolituntia ulkona ja se jo hoituu hyötyliikuntaa lisäämällä.
Nyt kun kevätkin alkaa vihdoin olla täällä (toivottavasti ei enää lunta ja pakkasta!), niin on helpompi mennä nauttimaan ulkoilmasta ja mielikin virkistyy.

Ollut vähän syyllinen olo, kun en ole huolehtinut omasta terveydestäni niin hyvin. Stressi, kiire ja väsymys on vaan mennyt edelle ja tässähän se monen kuukauden tulos sitten nähdään, että kun psyyke on koetuksella niin kehokin on.
Ajattelen kuitenkin, että jos nyt keskityn terveellisiin elämäntapoihin, niin on sitten raskauden jälkeenkin helppo pysytellä niissä ja palautuminen on helpompaa ja jaksan sitten paremmin vauva-arkeakin.

Ensi viikolla sitten neuvolaan keskustelemaan tästä tilasta. Otin siis tavallaan jo varaslähdön, kun on jo ensimmäisessä raskaudessa ollut tämä sama, niin tiedän että tulevat neuvolassa sanomaan näistä samoista muutoksista, joita olen jo tehnyt.

Ja pakko vielä tähän lopuksi erikseen mainita, jos joku on vahingossa mennyt ymmärtämään väärin kirjoittamani, kun kerroin että painoni on laskenut, niin ei tarkoituksenani ole tosiaan laihduttaa tässä raskauden aikana näillä muutoksillani vaan saada painonnousu sekä verensokerini pysymään tasaisena.
Olen jo nyt huomannut, että iltaisin kokemani pahoinvointikohtaukset ja päänsäryt ovat vähentyneet. Ne ovat olleet varmaan ne syyt miksi olen ollut monesti iltaisin niin huonolla tuulella :p

Mulla myös tullu hyvin säännöllinen ruokarytmi. Näkyvä sokeri jääny pois. Oon myös joutunu hiilareiden määrää vähentämään paljonkin. Nyt olo ollu hyvä eikä tarvi olla nälkäisenä ja myös paha olo vähentynyt:) painoa tullu koko aikana noin 2kg, nyt rv 28+5. Olenki kyllä valmiiksi ylipainoinen joten ei tartte painoa tullakkaan.
Mun sokeriarvoille ei kyllä sopinut reilusti hiilareita (vaikka ois hyviä ja hitaita) ja rasvaton ruokavalio. Syön kyllä ruisleipää, kasviksia, marjoja ja hyviä rasvoja ja mun sokeriarvot kiittää:) välillä kyllä pidän pienen herkkuhetken ja sekin on sopinut sokereihin. Mullahan myös heitti kaikki kolme arvoa.

Kaikki ollaan erilaisia joten kokeilemalla löytyy ittelle sopiva ruokavalio ja ainahan se ei vaan riitä.

Takaisin