Raskausajan suositukset/kiellot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Overa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä en esikoisen aikaan noudattanu oikeen muita rajotuksia ku vakuumipakattua kalaa. Ja raakaa lihaa. Nyt meen samoilla linjoilla, maalaisjärkeä käyttäen. Ennenki on sikiöt selvinny ja syntyny terveinä eikä oo mitää rajotuksia ollu nii en ymmärrä miks nyt pitäis hulluna kaikkea välttää. Alkoholi on pois tietysti ja en polta nii ei oo ongelmaa sen kans. Ja raskausvitamiinia ja foolihappolisää sekä d-vitamiinia syön :)

Mä olen syönyt nyt jo ainakin puoli vuotta multivitan raskaus&imetys-tabletteja sekä foolihappoa erikseen.

Miksi syöt vielä erikseen foolihappoa? Sitähän on tuossa multivitassa mukana. Itselläni sama tuote käytössä joten siksi kysyn. En muista mikä määrä on normaali suositus tuolle foolihapolle. Multivitassa sitä on 500.

Oletteko verrannut noita raskaudenajan vitamiineja että mikä on paras jossa eniten suosituksien mukaiset määrät vitamiineja? Itse aloitin alussa syömään multivita raskaus ja imetys, kun apteekissa oli niitä ja en kovin perehtynyt muihin. Tarkistin vain että siinä on sitä foolihappoa. Sitten syöttekö omega3? Ja jos joku ei voi noita syödä niin millä korvannut? Itse en saa omega3 syödä kun ohentaa verta. Kalaa tulee syötyä aivan liian harvoin..

Pikkumyy_81, lääkärit suosittelee erityisesti keskenmenoja kokeneille melko runsasta foolihappomäärää. Ei sitä perus 0,4mg vaan pitkälti yli 1,0mg. Monet tutut saaneet erillisen reseptin vahvempaan foolihappovalmisteeseen.

Iloplussa mulla oli esikoisen aikaan multivitan raskaus ja imetys sekä foolihappo ja nyt samat. Esikoisen aikaan söin myös raskaus omega3 ja aattelin nytkin hakea. Kalaa tulee kans harvoin syötyä ku mies ei siitä tykkää nii sen takia. Avokados olis niitä hyviä rasvoja mutta en tykkää siitä yhtää :D

joo mä en ainakaan aatellut mitään lakritsi/salmiakki täyskieltoa noudattaa :eek: esikoisen aikaan ei tällasta vielä ollut. Ja en muista oliko muuta syytä kun verenpaineet mutta mulla ainakin on niin alhaalla että vois vähän noustakin :grin Eiköhän tosiaan maalaisjärkeä käyttäen aika normaalisti voi syödä.

Maalaisjärki on mun mielestä paras. Ja kai noita salmiakkia ja lakua kohtaan on se kohtuudella se kultanen neuvo. Sekin kun on niin yksilöllistä miten kenenki verenpainetta se nostaa.

Mun varmaan tarvis kans omegaa syödä lisänä mut tähän närästykseen ku lisää sen kalaöljytwistin niin kyllä laatta lentää :D :D

Mä olen kans noita ruoka-aineita miettiny kovasti.. Enkä vieläkää täysin ymmärrä niitä..pitää ke ekassa neuvolassa kysellä niistä paremmin alkoo en oo käyttäny ennen raskauttakaan kuin todella harvoin ja tupakoin ennen mutta plussattuani stumppasin samantien. Eikä oo kyllä tiukkaa tehnyt ees :) joskus sanoin että kun tarpeeksi hyvä syy tulee niin lopetan ja nythän se ihme tapahtui :)
Raskausajan multivitaa syön ja epäilen vahvasti että rauta-arvot on liian alhaiset.. Nukuttaa iha 24/7...

Multivita Raskaus ja Imetys täällä käytössä, lisäksi D-vitamiini, foolihappo 800 µg. Syön toistaiseksi myös ubikinonia (otin raskautumistoiveissa kaikki mahdolliset avuksi) ja ostin raskauteen sopivan kalaöljykapselin.

Ruokien kanssa vähän vaikeuksia vielä, mutta olenkin yllättävän rennosti uskaltanut syödä. Yritän arvioida tilanteen ja paikan mukaan, en lähde hysteerisenä kyselemään joka ruokapaikassa. Ei tästä koko raskausajasta muuten tulisi mitään. Tottakai selvät "vaaranpaikat" kannattaa välttää, mutta yritän pitää järjen mukana. :)

Mä meinasin hakee rennietä apteekista tänään. Niis on se suositus max 11kpl tai jotain /vrk. Täti siellä sanoi et viiden jälkeen tulee jo pelkästään rennieistä magnesiumin max raja täyteen ja oli kovasti sitä mieltä et se olis huono juttu. Ja et tulee myös liikaa kalsiumia :0 Jätin ne siis apteekkiin ja täytyy sit soittaa lääkärille aikaa huomenna. Alkaa närästämään jo aamullaki kun ottaa lasin vettä :S

Muoks.
Kävin lääkärissä ja sain oikeen lääkityksen tähän närästykseen. Aika pahaa on meinaa ollut. Toivotaan että alkaa auttamaan.

Muokattu viimeksi:
Täällä myös yksi tupakoitsija joka on lopettanut tupakoinnin kahden aijemmankin raskauden ajaksi ja aijon tehdä niin nytkin! Vielä en ole kokonaan onnistunut lopettamaan mutta vähentänyt olen todella! Aijempina kertoina ensimmäisen ultran jälkeen lopetin heti, antaa yllätyävän paljon motivaatiota nähdä elävä vauva vatsassa, johon ei tosiaan halua myrkkyjä suoltaa, muutama tupakka olisi vielä askissa ja sen enempää en osta. Koen jo nyt huonoa omatuntoa tupakoinnista, mutta tarvitsen sen lopettamiseen hetken aikaa. Ja tiedän että pystyn siihen tälläkin kertaa.

Täällä myös tupakoitsija! Kohta vuoden oon kylläkin ollut jo ilman :) lopetin esikoisen raskausaikana ja kun vielä imetän niin en oo tässä välissä "päässyt" tupakalle :D vauva on kyllä niin suuri motivaattori tupakoinnin lopettamiseen! Vaikka vaikeaa se lopettaminen teki..

Aloitin Fembionina ja Folirenina satunnaisesti heti kun päätettiin avomiehen kanssa, että jätän pillerit pois... nååh ei kestänyt kun kuukauden/pari ja testi oli positiivinen. Nyt otan niitä säännöllisesti ja sen lisäksi vielä omegaa ja kalkki-d vitamiini valmistetita.

Täällä myös yksi tupakoitsija joka on lopettanut tupakoinnin kahden aijemmankin raskauden ajaksi ja aijon tehdä niin nytkin! Vielä en ole kokonaan onnistunut lopettamaan mutta vähentänyt olen todella! Aijempina kertoina ensimmäisen ultran jälkeen lopetin heti, antaa yllätyävän paljon motivaatiota nähdä elävä vauva vatsassa, johon ei tosiaan halua myrkkyjä suoltaa, muutama tupakka olisi vielä askissa ja sen enempää en osta. Koen jo nyt huonoa omatuntoa tupakoinnista, mutta tarvitsen sen lopettamiseen hetken aikaa. Ja tiedän että pystyn siihen tälläkin kertaa.

Tsemppiä! En ole itse ikinä polttanut niin en tiedän miten vaikeaa se on :) valitettavasti mulla on painoa vähän liikaa...

Inkivääri on kiellettyjen listalla ja neuvolan täti sanoi että rooibos-tee myös kiellossa. Lisäaineita minä koitan välttää, gluteenittomissa leivissä hirvee määrä niitä sullottu niin täytyy vaan alkaa ite leipomaan. Kolme tupakkaa taisin polttaa ennen plussausta (viikko kuukautisten poisjäännistä) ja yhen mustikkasiiderin join ennen plussaa, jospa niistä ei harmia ole koitunut. Ei ollut odotettavissa nyyttisen tulo, mutta super ihana yllätys ja riemu! Alkoa ja tupakkaa ei tule muutenkaan käytettyä kuin harvakseltaan niin hyvin jäävät pois kokonaan :)

Mitenhän tuon uimisen kanssa on? Rakastan uida ja viime talvi tuli avantouintia harrastettua tammikuulle ennen etelän reissua. Nyt on joessa vesi +12 ja siellä mä oon käynyt muutaman kerran viikossa plussauksen jälkeenkin, voiko olla alkiolle haitaksi? Se on kyllä tuntunut niin oman kehon hellimiseltä ja mulla on verenpaine matala, jos siksi ois kielletty että paineita nostaa...

Ai hurja, Rooibostakaan ei saa juoda!! Mitäs mä nyt sit juon :eek: mikähän tee on sallittu kun vihreä ei ainakaan ja nyt rooibos kiellettiin.. Ihan normaali mustateekö sallitaan?

Musta tee on ainakin ok! Sitä kai saa juoda jopa 10 kuppia (ei kymmentä jättimukia kylläkään :D) Kahvissa suositus 3 kuppia vrk :)

Olin ihan "järkyttynyt", kun kuulin kaverilta mitä kaikkea nykyisin kiellettyjen listalla. Vai enkö sitten vaan muista nuorimmaisen raskaudesta (joka nyt 5v).. :scratch
Muistan vanhastaan vaan maksan ja tuorejuustot, mutta mulla on tunnetusti tosi huono muisti :grin

Ravintolisät on ollut säännöllisessä käytössä onneksi jo kauan, myös se foolihappo, joten sen kohdalta voi huokaista helpotuksesta.

Mä luin siitä apteekista saatavasta vauvakirjasesta noista suosituksista ja kielloista :)

Tosiaan itsellä mielessä välttää niitä riskialttiimpia kiellettyjä mut jos nyt vähän menee ohi listan tai ei huomaa kattoa ni tuskin se niin vakavaa on :)

Yleisesti ottaen ku yrittää syödä "puhdasta" ruokaa ja perusterveellisesti (myöhäis arki-illan hesemättöjä ei lasketa) :D
6+5

Takaisin