Raskausajan ruokavaliot ja mieliteot

Niin ja sanottakoon, että tuossa jätskiannoksessa oli enemmän baanania kuin jäätelöä, mutta siis kummatkin hiilihydraattia ja neuvolan mukaan yhtä pahoja. Ja käytäntö on osoittanut, että täyskauraleipä on tosi hyvä verensokerinkin kannalta.
 
Muokattu viimeksi:
Tässähän tulee omista syömisistä ihan huono omatunto kun lueskelee teidän muiden ruokavaliota... :D
Mä myönnän olevani ihan täys herkkupeba, sitä oon ollut aina. Kasvissyöjänä oon aina joutunut vähän miettimään, että mistä saan kaikki tarvittavat ravintoaineet, ja nyt raskausaikana ei oo tullut syötyä yhtä hyvin kuin yleensä... jotkut ruoat ei vaan mee alas enää.. ja herkkuja menee aivan törkeen paljon. Mut toisaalta, oon normaalipainoinen, vauva kasvaa käyrillä ja molemmat voidaan hyvin. Se kai se on pääasia :) Oli naurussa pidättelemistä kun neuvolantäti kehui kuinka hoikkana oon pysynyt, kun ei oo ylimääräistä painoa tullut yhtään.. on kuulemma ruokavalio oikein kohdillaan. Joopa joo.
 
Mullakin toi radi sen rasituksen perusteella. Ja en todellakaan oo noudattanut mitään suositeltua ruokavaliota. Mää en tiiä onko mulle annettu eri ohjeet kuin teille, mut multa kiellettiin hedelmät, marjat ja viljatuotteita sais syödä max 1,5 dl per päivä (sis. Leivän puuron ym) ja maitoakaan ei sais juoda. Oon kyllä menny siitä missä aita on matalin. Tosi vähän tein testailuja itselläni ja esim. mulla banaani nostaa sokerin pilviin kun taas perunasta ei nouse juurikaan. Muutenkin oon vähän harkiten syöny noita hedelmiä missä on enemmän hedelmäsokeria kuten viinirypäleitä ja just banaania. Muuten oon puputtanu kaikkee, eikä sokereissa oo ollu mitään häikkää (jouluna oli vähän korkealla mut se sallittakoon). Ja enkä todellakaan oo jättänyt herkkuja pois, niitä tulee syötyä vähän ehkä liikaakin. Mut jokasen sokeriaineenvaihdunta on yksilöllinen ja joillekin esim banaani nostaa sokerin pilviin ja toisilla ei.
 
Miksi ihmeessä maitoa ei saisi juoda?Jonkun tutkimuksen mukaan maidon on todettu tasaavan verensokerin vaihteluita ja toisen mukaan maidon rasva muistaakseni ehkäisee diabetesta. Joka tapauksessa, jos mulla olisi todettu radi, olisin palannut vanhasn hyvään vhh-ruokavalioon, jota en tämän yrjöilyn kanssa ole kovin vahvasti noudattanut ja sen kyllä näkee ihon kunnosta. En siis ole mikään fanaatikko sen kanssa,mutta rasva ja proteiini nyt vaan pitää nälkää paremmin kuin hiilihydraatit ja vaikuttaa minun kropassani muutenkin varsin positiivisesti.
 
Yllätys, aika erilaiselta tosiaan kuulostaa nuo saamasi ohjeet, kun mitä minä sain. En muista ohjeissa myöskään korostetun erityisesti keinomakeutettuja tuotteita. Tosin en ole niitä ohjeita vähään aikaan katsellutkaan, eli voi olls että muistan väärin :-) Se on jäänyt mieleeni, että ruisleipää pitäisi tosiaan joka aterialla puputtaa 1-2 viipaletta ja aina jos sokerit nousee, pitäisi korvata osa perunasta/riisistä/pastasta lisäleivällä!

Butterfly, minulle tuo täyskauraleipä tai esim kaurapuuro ei sovi sokereiden kannalta yhtään paremmin kuin ruisleipä. Puuro on itseasiassa pahin noista. Ja olen myös tehnyt testejä, niin perus pullaleipäkään ei kohota sokeria juuri enempää... Ota noista sitten selvää! En itsekään ole hirveästi ruokailutottumuksia muuttanut, sillä raskausdiabetekseni ei ole huonon ruokavalion syytä, toisinkuin yleensä ihmiset kuvittelevat :-)
 
Eikös siitä ollut joku vuosi takaperin tehty tutkimusta noista glykeemisistä indekseistä, jossa esimerkiksi mars-patukan ja ruisleivän indexit olivat lähes indenttiset... että ei se oo aina niin suoraviivaista :)
 
Lillukka, varsinkin nestemäiset maitotuotteet ilmeisesti monilla nostavat helposti verensokeria.
 
Lillukka, maitoa ei saisi juoda sen sisältämän maitosokerin takia. Se voi nostaa yllättävän paljon verensokeria, jos litra tolkkulla sitä litkii päivässä. Ja mulle ainakin sanottiin et sokeri pitäis korvata keinotekoisilla makeuttajilla esim. stevialla. Nii ja tosiaa mulle noista leivästä, perunasta ym sanottiin et päivässä tosiaan vaan 1,5 dl sais nauttia. Et ei sais syödä joka aterialla ja ruisleipäkin nostaa sitä sokeria aika paljon varsinkin jos sisältää siirappia. Ainut mitä sais hyvällä omallatunnolla puputtaa on salaatti, niitten ohjeiden mukaan. Mut joo en oo yhtään noudattanut noita ohjeistuksia, oon menny pitkälti maalaisjärjellä ja mieliteoilla. Mut jokainen voi ite testailla mikä sopii itelle parhaiten, eikä noudattaa nii pilkun tarkasti noita ohjeita.
 
Maatunen, mulle on sanottu samaa! "Oi, ootpas hoikka, sulla onkin sitten toi ruokapuoli kunnossa" ja "eriomaiset sokeriarvota! Näkee että syöt terveellisesti." En viiti pilata näitä kauniita ajatuksia mun ruokavaliosta, etteivät ala nalkuttaa.
On kyllä pöyristyttävää miten jotenkin ruokalutottumuksia pidetään aina niin suorana linkkina sairauksiin tai terveyteen. Se mikä on toiselle hyväksi ei sovi toiselle. Ja ei sitä radia tai vaa`an lukemaa tuijottaen voi sanoa mitä kyseinen henkilö syö.
 
Se on jäänyt mieleeni, että ruisleipää pitäisi tosiaan joka aterialla puputtaa 1-2 viipaletta ja aina jos sokerit nousee, pitäisi korvata osa perunasta/riisistä/pastasta lisäleivällä!
Toi on just se mikä ihmetyttää noissa virallisissa ohjeissa, pitäisi syödä ihan hirveästi hiilihydraattia. Tunsin aikoinaan diabetikon, jolla oli todella vaikeaa sairautensa hoidossa. Heti kun hän siirtyi annetuista ohjeista vähähiilihydraattiseen ruokavalioon niin arvot alkoivat laskea. Mullakin periaatteessa vähähiilihydraattinen ruokavalio ja ei kyllä mitään ongelmia verensokerin kanssa ellen ala tosiaan mättää puhdasta sokeria tai viljaa. Eli mä olen huomannut, että hedelmät ei mulla nosta verensokeria juurikaan, mutta puhdas sokeri ja viljat nostaa verensokeria, joka laskeekin sitten hitaammin. Vaikka siis söisinkin kumpaakin sen saman hiilihydraattiannoksen verran niin reaktio ihan eri, kuten tuossa jo aiemmin kirjoitin. Hedelmissä ja marjoissa on kuitenkin paljon ravintoaineita, joten on ihan kummalista että niistä vaahdotaan niin paljon. Just oli jossakin lehdessä, että naisen terveelliseen ruokavalioon kuuluvat kasvikset, hedelmät ja marjat. Ja tosiaan ei muka maitoakaan saisi juoda kun sen 2dl kerralla, mutta keinotekoisia makeutusaineita saisi litkiä rauhassa. Noissa ohjeissa on kyllä unohdettu ravintoarvot ihan kokonaan, mutta ne onkin keskitien mukaan tehtyjä ohjeita. Tosiaan lääkärin mukaankin noi on vaan yleisiä ohjeita ja mun ei tarvitse niistä välittää. Kiva kuulla, että täällä on muitakin jotka kyseenalaistavat annetut ohjeet!
 
Minttu puffet jätski. Ai että mitä herkkua. Niitä menny aika tajuttoman paljon. Suolanen ja makea yhdessä :)

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk
 
Öö, vaikka tunnustan melkoinen maitovasikka olevani, varsinkin nykyään maidontuottajana, en minäkään sentään ylettömiä sitä maitoa lipitä. Kohtuudella, lasi (tai 2) pöperöllään. Toki jokaisella kroppa reagoi eri tavalla, mutta henk koht itse olen sellainen vastarannan kiiski, että kyseenalaistan nuo viralliset ohjeistukset pöperöpolitiikassa. Oikeeta voita ja öljyä, kermaa, maitoa jne kummasti tipahti kolesterolit alas ja iho kiittää. Toki sitä viljakuormaa voisi taas vähän vähentää, mutta tällä hetkellä on syötävä sitä mikä menee milloinkin alas.
 
Lillukka, täällä ilmoittautuu yks maitovasikka :D saatan juoda maitoa kerralla 1 litran! Mut mulla ei oo tosiaa vaikuttanut sokereihin. Ite olin paniikissa kun sain kouraan ne ohjeet oikeanlaisesta ruokavaliosta, sun mukaan karkeasti ajateltuna sais syödä tosiaan salaatinlehtiä, pikkukiviä ja juoda vettä. Ite oon syönyt ja syön sitä mikä mulle maistuu ja mistä tykkään, miettimättä jotain ruoka ohjeistuksia. Ja tähän asti hyvin pärjänny.
 
Ja tohon sokeri mittaukseen mulla nousee kaurapuurosta näköjään ihan kivasti.. Yli ei vielä menny mutta ei se enää niin alhaallakaan ole... Ja vehnä tuotteista. Banaania pitäs kokeilla mitä se siitä tuumais..
 
Suosittelen, ahomelskaaja! Todella hyviä...
Ja mullakin toi kaurapuuro on tosi paha, arvo oli melkein 9 sen jälkeen. Diabeteskätilö sanoi, että se johtuu kuulemma siitä, että se menee läpi vatsanportista niin nopeasti. Eli sen takia leipä olis parempi kun on "kiinteämpää". Mutta mäpä joudun nykyisin syömään aamiaisen kahdessa osassa, koska sokeri nousee ihan kaikesta yli... Paitsi raejuustosta ja muusta protskusta.
 
Lillukka, mä olen kanssa siirtynyt ihan puhtaisiin raaka-aneisiin eli koitan vältellä kaikkea keinotekoista. Ja kuinka ollakaan alkoi tosiaan atooppinen iho voimaan paremmin kun unohti ne vähärasvaset tuotteet ja siirtyi normaaleihin tuotteisiin. Eipä enää tarvitse rasvailla ihoa ja kärsiä kiristävästä nahasta. Ostin tuossa vähän aikaa sitten huvikseni maustetun jogurtin ja se oli musta kuin jälkiruokaa eli ihan liikaa sokeria. Ja sitten se maistu ihan oudolle, kun siellä oli kaikkia ihmeaineita joukossa. Meille siis ostetaan maustamatonta ja maustetaan itse marjoilla ja chiasiemeniä vielä joukkoon niin hyvä tulee. Teen nykyään hillotkin itse, koska niitä ei voi verratakkaan kaupan hilloihin. Aidoista aineista tehty maistuu ihan mielettömän hyvälle, joten yritän jaksaa nähdä vaivaa jatkossakin.

Tökkönen, onpa hyvännäköisiä keksejä, täytyykin kokeilla eli kiitti linkistä! Jos herkkua syö niin syö sitten kunnollista niin mielihalutkin lakkaa pienemmällä annoksella.
 
Takaisin
Top