Raskausajan ruokavalio

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Täällä voi keskustella raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä ruoka-aineista.

Minä en noita ruoka suosituksia sen enempää lueskele. Maksamakkaraakin syön pienesti jos mieli tekee, ei siitä mitään vaaraa ole. Kyllä ennenvanhaaki tuli ihan terveitä lapsia ja silloin ollut "kiellettyjen" listaa ruoka aineista raskaana. Oon kans sitä mieltä että raskaana ollessa kroppa kyllä kertoo mistä on puutostila, siitä puutostilasta sitten himot lyö päälle. Mulla tehny edellisissä raskauksissa mieli kalaa, salaatteja yms. Omega-3 ja vitamiinitasot ollu epätasapainossa

Minä en noita ruoka suosituksia sen enempää lueskele. Maksamakkaraakin syön pienesti jos mieli tekee, ei siitä mitään vaaraa ole. Kyllä ennenvanhaaki tuli ihan terveitä lapsia ja silloin ollut "kiellettyjen" listaa ruoka aineista raskaana. Oon kans sitä mieltä että raskaana ollessa kroppa kyllä kertoo mistä on puutostila, siitä puutostilasta sitten himot lyö päälle. Mulla tehny edellisissä raskauksissa mieli kalaa, salaatteja yms. Omega-3 ja vitamiinitasot ollu epätasapainossa
Mä oon samaa mieltä. En täysin välttele mitään, paitsi alkoholia ja tupakkatuotteita. Niitä nyt ei muutenkaan enää nykyisin kulu. Muuten olen kaikissa raskauksissani syönyt kaikkea mitä mieli on tehnyt, pienissä määrin.

Itse välttelen kofeiinia (en juuri juo muutenkaan, eli helppoa) kun vaikka suosituksissa on pieni määrä sallittu niin viime aikaisissa tutkimuksissa näyttäisi liittyvän esim koko ajan yleistyviin tarkkaavuusongelmiin ym. Kaikkia haittojahan ei voi tietää raskauden tai edes syntymän hetkellä, alkoholinkin haitat voi tulla sitten pikkuhiljaa esim oppimisvaikeuksina ym. Syön normaalisti aika vaihtelevasti, välillä jaksaa panostaa kokkailuun ja silloin yleensä syödään kasvisruokaa, välillä taas kiireisimpinä aikoina tulee vaan einestä syötyä. Nyt ajattelin yrittää myös tsempata ihan omankin terveyden suhteen (hyvä tilaisuus motivoitua vähän) ja yrittää panostaa että laittaisi enempi ruokaa itse, söisi monipuolisemmin ja esim kalaa suositusten mukaan useammin. Makeutusaineita ja ultraprosessoituja vältän myös.

Mitä tulee sitten listeriariskeihin yms niin yksi tuttava, joka kouluttautunut elintarvikehygienian asiantuntijaksi, sanoi että suomessa on häviävän pieni riski saada listeria, kun hygieniataso niin korkea ja hän itse söi esim homejuustoja, sushia ym surutta raskausaikana. Itselle tässä kohtaa tuo kuitenkin henkistä lohtua välttää riskiruokia ja noudattaa suosituksia. Se on ainoa asia mitä juuri nyt voin kontrolloida, kun kaikki muu on poissa omista käsistä. Aiemmat keskenmenot stressaa vaikkei niihin syynä ollutkaan ruokavalio. Tuntuu kuitenkin just nyt aika pieneltä uhraukselta itelle noudattaa, ei oo himoja mihinkään suuntaan ja paljon on asioita joita saa syödä.

Lakritsi on ainoa joka on kerran kirvellyt kun en muuten pidä karkista paitsi niistä pandan suklaalla päällystetyistä lakuista, ja melkein ostin sellaisen juhannuksena mutta en sitten kuitenkaan. Nyyh. Sekin toki jakaa mielipiteitä, mutta nykytutkimuksen valossa glykyrritsiini saa istukan läpäisemään stressihormoneita, kun normaalisti se varjelee sikiötä niiltä. Ja itsellä varmaan kroonisesti sen verta koholla ne tasot etten halua vauvankin kärsivän siitä😅😅

Mulla kans varmaan tota kontrollin tarvetta, niin yrittää ainakin suurin piirtein noudatella suosituksia. Ainakin just noita raakoja kaloja ja lihoja ja lakritsia.
Kofeiinia oon kans vähentänyt, mut pieni kuppi tulee aamulla kahvia nautiskeltua.

Sushibuffa, mitä susheja voi syödä? Raaka kala selvä ei, mutta entä esim. Avokadosushit joiden ympärillä yleensä pieni suikale merilevää, onko merilevä ok edes pienissä määrin? Tästä löysin ristiriitaista tietoa. Entä tonnikalatahnasushit?

Merilevää ei suositella, jos ei tiedä sen jodipitoisuutta, mikä voi olla haitallisen korkea.
Sushibuffissa ainakin itseä stressais myös ristikontaminaatio, kun siellä melko todennäköisesti otetaan samoilla ottimilla niitä raakoja kalasusheja kuin muitakin.

Sushibuffa, mitä susheja voi syödä? Raaka kala selvä ei, mutta entä esim. Avokadosushit joiden ympärillä yleensä pieni suikale merilevää, onko merilevä ok edes pienissä määrin? Tästä löysin ristiriitaista tietoa. Entä tonnikalatahnasushit?

Joo muakin mietityttäisi se kontaminaatio. Ehkä jos kysyisi sieltä voivatko tehdä esim avokadosushia sulle suoraan, kaveri ainakin saanut silleen, ja pyytää että eri leikkuulauta jne. Mutta merilevästä luin että norissa on tyypillisesti tosi vähän jodia. Jodiahan pitää myös saada raskaana että ei oo nollatoleranssi. Kun googlettaa niin tuli mulle ainakin sellaisen kätilön igjuttu. Muistaakseni ihan ok esim kokonainen nori arkki satunnaisesti😄 ite aattelin ainakin sushihimoa lääkitä tekemällä onigireitä itse raskaus-turvallisella majolla ja tonnikalalla ja kääräistä sit noriin. Mut esim wakamessa kai on sit enempi jodia, harmi kun sitä tungetaan myös kasvipokekulhoihin, en tykkää muutenkaan.

Joo, raakaa kalaa kyllä välttelen vaikka muuten aika vapaasti syönkin. Vaikka sushi iha mun lemppari ruokia niin ei viitti jotenki raskaana

Sushi on munkin lempparia, ja työlounaalla tulee usein käytyä sushibuffassa niin siksi pitää tätäkin miettiä jo etukäteen 😆 hyvä pointti tuo ristikontaminaatio, ehkä pitää pysytellä vain lämpimissä ruoissa.

Ite en sushia syö muutenkaan, varmaan välttäisin, jos söisin. Graavilohi ja suolasilli on ainoat raakat kalat, jota syön ja niitäkin oikeastaan vaan jouluna.

Takaisin