Raskausajan ruokavalio

Hei nyt pieni gallup-kysymys: Pesettekä tuoreet marjat ennen syöntiä? Ilmeisesti suositellaan näin tehtävän toksoplasmoosin takia mutta ite oon kyllä oman maan mansikat ja ite poimitut lakat ja mustikat syöny ihan ilman pesuja… Ehkä ois eri jos kaupasta ostaisin. Mites te muut teette?
En mää omasta pihasta tai kotimaisia marjoja pese. Jos jotain ulkomaalaista satun ostaan, sit huuhtelen.

Noudatan itse myös raskauden ruokarajoituksia säntillisesti. Aiemmin paheena oli energiajuomat ja niitä saattoikin mennä jopa 2-3 kappaletta päivässdä. Tiukkaa tekee, mutta nyt en enään osaa kaivata vaan juon ennemmin limua. Sekään toki ei ole hyväksi. Kahvia juon töissä 2 dl pienen kupin, mutta en sitäkään itselle viikonloppuisin keittele.

Ilokseni huomasin että Puhdistamo Daily elektrolyyttijauhetta saa käyttää raskausaikana 😊👍 edellisen raskauden aikana ei ollut tuota versiota, vaan sisälsi MSM.ää.

Yritän jotenkin noudattaa mutta luulen, että tulee vielä paljon vahinkoja kun ei muista. Itseäkin vähän mietitytti toi nori, kun kuitenkin jodia suositellaan. Ja varsinkin jos ihan silloin tällöin vain. Vähän harmillisen epätarkkoja monet rajoitukset. Toinen on "yrttiteet" yleisesti, jos yrttejä ei ole eritelty. Samoja yrttejä kun voi olla muissakin muodoissa.

Suosituksia noudatellen suurinpiirtein. Päihteissä nollatoleranssi tietenkin. Mut en vaan voi olla syömättä miehen tekemiä auraranuja. Rakastan graavilohta (varsinkin jouluna). Kahvia ja karpalomehua menee 1-2 kuppia päivässä :tears: Muusta pidättäydyn! Tai no munat ja nautakin (oma kasvatus ja kylmäketju) menee raa'ahkonakin kun ne on usein sellainen mielitekokin. Raflassa aina kypsänä.

Onko inkivääri vielä ei listalla? mietin vain kun juon niitä shotteja ja aina kyllä inkivääriä syönyt ruuissa ja jne.. muualla inkivääriä käytetään pahoinvoinnin estämiseen.

Ooh en ollutkaan hoksannut ajatella @Iltatäht1 että elektorlyyttijauhe voisi olla huonoksi raskaana! Ihmekös että verenpaineet oli juhannuksena koholla, kun IVF:n aikaan join sitä ihan urakalla, kun ajattelin että nesteytys auttaa :tears: Ei ollut day versio... :tears:

Miten hei nuo energiajuomat, että onkohan se niin että ihan kaikki on sillä kiellettyjen listalla, myös ns terveellisempinä markkinoidut? Mulla on taipumusta migreeniin, ja siinä mulla on auttanut Nocot. Nocco ja Burana olisi paras yhdistelmä. En aina edes viikoittain joudu ottamaan, mutta välillä kuitenkin. Onkohan se kuitenkin niin, että paras pysyä myös Nocoista erossa? Päänsärky on ollut mulla myös raskausoire nyt alkuviikkoina, epäilen.

Onko inkivääri vielä ei listalla? mietin vain kun juon niitä shotteja ja aina kyllä inkivääriä syönyt ruuissa ja jne.. muualla inkivääriä käytetään pahoinvoinnin estämiseen.
Mun mielestä tuore inkivääri ei ole, mutta inkiväärivalmisteet on? Ajattelin itse vältellä, paitsi just tuoretta. Voisikohan itse tehtyä shottia nautiskella? :Nerd Face:

Ooh en ollutkaan hoksannut ajatella @Iltatäht1 että elektorlyyttijauhe voisi olla huonoksi raskaana! Ihmekös että verenpaineet oli juhannuksena koholla, kun IVF:n aikaan join sitä ihan urakalla, kun ajattelin että nesteytys auttaa :tears: Ei ollut day versio... :tears:
Oi ei😕 Äkkiseltään ajattelisin, että elektrolyyttijauheen sisältämä suola on voinut olla osasyyllinen korkeisiin verenpaineisiin, mutta en toki kokonaisuutta tietämättä varmuudella voi sanoa..!

Oi ei😕 Äkkiseltään ajattelisin, että elektrolyyttijauheen sisältämä suola on voinut olla osasyyllinen korkeisiin verenpaineisiin, mutta en toki kokonaisuutta tietämättä varmuudella voi sanoa..!
Joo, mä luulen kans että on voinut hyvin vaikuttaa, stressin lisäksi :Thumbs Up Sign: Onneksi en sen jälkeen oo samoissa määrissä lainkaan juonut :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

Miten hei nuo energiajuomat, että onkohan se niin että ihan kaikki on sillä kiellettyjen listalla, myös ns terveellisempinä markkinoidut? Mulla on taipumusta migreeniin, ja siinä mulla on auttanut Nocot. Nocco ja Burana olisi paras yhdistelmä. En aina edes viikoittain joudu ottamaan, mutta välillä kuitenkin. Onkohan se kuitenkin niin, että paras pysyä myös Nocoista erossa? Päänsärky on ollut mulla myös raskausoire nyt alkuviikkoina, epäilen.

Täällä toinen, joka lääkinnyt migreenikohtauksia Buranalla ja energiajuomalla. Ihmettelin pitkään että miksi se energiajuoma tuntuu auttavan, ja ajattelin että kyseessä on kofeiinikoukku ja sekoitan vieroitusoireet jotenkin migreeniin, kunnes joku joskus kertoi että kofeiinilla on todettu olevan migreeniä helpottava vaikutus, ja ennen vanhaan migreenilääkkeetkin sisälsi kaikki kofeiinia.

Olen ottanut itse sen asenteen, että satunainen pieni energiajuoma tuskin haittaa, varsinkaan jos se muuten helpottaa oloja, kuten migreeniä. Noccoissa taitaa tosin olla kaikissa (tai ainakin melkein kaikissa) 180 mg kofeiinia per tölkki, mikä on toki aika paljon kerta laakista. En ole tosin energiajuomissa niinkään siitä kofeiinin määrästä huolissani, kun ainakin niiden kanssa sen pystyy tarkasti laskemaan (kahvin kofeiinin määrän laskeminen on aina vain suurinpiirteinen arvio, kun se riippuu keittäjästä ja kahvilaadusta), mutta energiajuomat sisältävät paljon kaikkea muuta mahdollisesti haitallista, myös ne tervellisemmäksi mainostetut. En osaa Noccosta sanoa, mutta esim. Puhdistamon pitäisi olla "kohtuu ok" (ja heiltä tuli hiljattain hieman vähempikofeiinipitoinen vaihtoehtokin markkinoille, jossa on 100 mg kofeiinia per tölkki).

Burana onkin sitten toinen, mitä ei suositella raskaana ollessa. Se on vaan ollut ainoa, joka minulla oikeasti auttaa kovaan migreenikohtaukseen - Panadol on ihan yhtä tyhjän päälle, mutta en ole toisaalta kokenut tarpeelliseksi pyytää lääkäriltä migreenille erillistä reseptiä, kun reipas satsi Buranaa on niin hyvin toiminut tähän asti. Ostin nyt kokeiluksi Panadol Coffein tabletteja, mutta en ole vielä päässyt testaamaan toimisivatko ne. Niissä ainakin yhdistyisi kipulääke + kofeiini, jonka luulen olleen se maaginen yhdistelmä siinä burana+energiajuoma combossakin.

Tähän loppuun lisättävä vielä sellainen disclaimer, että en todellakaan höpise mitään faktoja, vaan omia tulkintojani ja "kaverin suositteluja" - jos joku tietää näistä enemmän, saa ehdottomasti valaista :Person Bowing Deeply:

Burana onkin sitten toinen, mitä ei suositella raskaana ollessa. Se on vaan ollut ainoa, joka minulla oikeasti auttaa kovaan migreenikohtaukseen - Panadol on ihan yhtä tyhjän päälle, mutta en ole toisaalta kokenut tarpeelliseksi pyytää lääkäriltä migreenille erillistä reseptiä, kun reipas satsi Buranaa on niin hyvin toiminut tähän asti.
Nuo migreenilääkkeetkin vaan on sellaista myrkkyä, ettei mulle ainakaan lääkäri löytänyt yhtäkään, joka kävisi raskausaikana, kun alku vuodesta pyysin valmiiksi reseptiä sellaisille, mitkä käy. 🙃
Tai siis kaikissa "ei suositella", mutta silti paketti jemmassa, jos tarvii, mulla ei välttämättä kohtaus lopu ilman..
Itse yleensä myös ottanut migreenin aikaan ihan kupin kahviakin ja se helpottaa yleensä oloa.

Mutta joo, esikoisen yritysaikaam tuli vierotettua itteni kofeiinista, ja yritän edelleen enimmäkseen välttää. Riitti kertaalleen kahden viikon päänsärky. 😅

Teetä menee ja meinasin yrttiteetäkin juoda, kunhan katson pois lakritsit ja vadelmanlehdet niistä.
Aika maalaisjärjellä meinasin mennä, välttelen aika paljon, mutta jotain silloin tällöin sallin.
Just tuo, että maksapihviä en tilaa, mutta maksamakkaraa syön välillä, jos tekee mieli.
Meinasin raa'at kalat vältellä, samoin pastöroimattomat maitotuotteet kypsentämättä.
Salmiakki ja laku tekee tiukkaa (varsinkin kun just kerkesin lakupussin ostaa kaappiin), mutta ehkä hankin glykyrritsiini vapaata salmiakkia vielä.
Siemeniä en meinannut itse käyttää, mutta en välttele, jos leivässä niitä on.
Nää ne tais itelle suurimmat ongelmat olla silloin muutama vuosi sitten. 😊

Yrttiteessä on muistaakseni se, että ulkomailla kun niitä yrttejä kerätään, niihin tulee herkästi mukaan myrkyllisiä kasveja. Esim rooiboksen kanssa on kai jokin melko identtinen kasvi, jota silmämääräisesti vaikea erottaa, ja sisältää myrkkyä. Että tutkitusti niissä on jäämiä toksiineista. Aikuiselle ei haittaa kun pitoisuus pieni. Eri asia on sitten jos tekee vaikka itse yrttiteetä kuivaamalla, kun tietää mitä siinä on - itse yrtit siis ei ole vaarallisia. Tämäkin nyt tasoa "joskus googleteltu ja kaverilta kuultu".

Migreenin suhteen oon ymmärtänyt, että jos hyvin satunnaisesti on migreeniä niin se yksittäinen burana tai muu lääke tai kofeiini ei haittaa, koska äidin kärsimys ja kipu voi olla myös haitallista vauvalle. Mutta sitten jos tulee kauhea migreenikierre raskaana niin pitää miettiä hoitovaihtoehtoja. Mutta varmistaisin itse neuvolasta tai lääkäriltä miten tehdä omalla kohdalla.

Inkiväärissä on se, että joissain tutkimuksissa on todettu aiheuttavan epämuodostelmia, mutta tutkimusnäyttö ei ole vielä niin vahvaa että varmuudella voitaisiin sanoa. Siksi Suomessa suositellaan välttämään ja joissain muualla ei. Välttäminen koskee konsentroituja inkiväärituotteita, eli esim ne teet, kapselit, shotit. Mausteen kaltainen käyttö esim tuoreena tai kuivattuna ok, koska pitoisuus niin pieni siinä lopullisessa ruoassa. Mutta tosiaan tutkimusnäyttö epäselvää, kuuluu näihin varovaisuusperiaatteen alaisiin, eli koska siitä saattaa olla haittaa, ollaan ajateltu että pienempi paha olla syömättä kuin ottaa riski. Jokainen päättää itse aina mitä riskejä haluaa ottaa. Samahan noihin aurajuustoihin, raakaan lihaan, kananmuniin ja kalaan ym pätee, eli eihän ne ole itsessään vaarallisia mutta on riski että niistä voisi saada listerian. Hyvin pieni riski Suomessa se kylläkin. Itse yritän välttää mutta jos oon vahingossa syönyt jotain josta tajuan sitten että ei olisi saanutkaan, en stressaa kun niin pieni riski että vahinkoa olisi tullut.

Sellaisissa ruoka-aineissa joissa syy-yhteys selvä eikä kyse ole riskin ottamisesta vaan oikeasti haitallisista aineista tai niiden kertymisestä (esim tiettyjen kalojen raskasmetallit, päihteet) pidän kyllä nollatoleranssin. Toki jos nyt vahingossa puraisen kalapullaa jossa haukea niin tuskin se pieni määrä vielä kerryttää pitoisuuksia vaarallisiksi mutta pyrin kyllä välttämään vahinkoja.

Takaisin