Raskausajan ruokavalio

Kumma kun juuri sitä, mitä ei saa, tekee mieli 😅 Ihan hirveesti haluis just lakuja tai salmiakkia 😋 Pantterit on mun heikkous
Kävin eilen kaupassa ja siellä oli irtokarkit tarjouksessa. Päädyin ostamaan vähän, mut huomasin kyllä aika nopeasti et useimmat suosikit on salmiakkia tai lakritsaa 😐

Lakua ja salmiakkia tekee mieli, kun sitä ei saa. Viimeksi ostin synnärille ison säkin niitä. No ei maistunutkaan kun ei enää ollut kiellossa. Mies päätyi syömään kaikki.. 😊

Just tuossa mietin, että mahdollisesti ensi jouluna ei syödäkkään kylmässavustettuja ja graavattuja kaloja yms.
Edellisessä raskaudessa olin plussannut juuri ennen jouluaattoa ja nyt jos hyvin käy, aletaan olla sitten loppupuolella raskautta jouluna 🤭

Ei hitto kun tajusin just vetäneeni lakritsi jäätelön... Noh ehkä se yks kerta ei nyt tekisi mitään liian pahaa 😅 otin vain ekan random jäätelön pakkasesta enkä ajatellut asiaa sen kummemmin.

Ei hitto kun tajusin just vetäneeni lakritsi jäätelön... Noh ehkä se yks kerta ei nyt tekisi mitään liian pahaa 😅 otin vain ekan random jäätelön pakkasesta enkä ajatellut asiaa sen kummemmin.
Juuri näin, satunnainen lakritsijäätelö tai vastaava on ihan ok 🧡

Mulla juuri lakritsi ja sen makuiset asiat melkein ainut mitä tekisi mieli 🥲 yleisesti kaikki ruoka ällöttää. Viime (keskenmenneessä) raskaudessa oli vielä saatavilla Salta katten glykyrriysiinivapaita salmiakkeja ja ne oli aika hyviä, mutta näiden valmistus on näköjään harmillisesti lopetettu.

Juuri näin, satunnainen lakritsijäätelö tai vastaava on ihan ok 🧡

Mulla juuri lakritsi ja sen makuiset asiat melkein ainut mitä tekisi mieli 🥲 yleisesti kaikki ruoka ällöttää. Viime (keskenmenneessä) raskaudessa oli vielä saatavilla Salta katten glykyrriysiinivapaita salmiakkeja ja ne oli aika hyviä, mutta näiden valmistus on näköjään harmillisesti lopetettu.
Oho! En oo edes ajatellut että sellaisia on joskus ollut. Onpa mielenkiintoista.

Mä ostin kaupasta eilen glykyrritsiinittömiä passionsalmiakkeja. Olin syönyt jo kaikki edellisen raskauden varastot 😅 Salmiakin himo on siis ihan kohtuudessa. Kofeiinitonta teetä on vielä reilusti jäljellä, se on säilynyt reilun vuoden takaa. Ostin toki useamman pussin, sillä postikulut oli melko isot. Nyt ei vaan ole oikein iltatee maistunut, niin nämä varmaan riittää.

Salmiakki ja lakritsi on ehdottomasti mulle se pahin vältettävä 🙈
Viimeksi ostin varmaan 5 pussia jemmaan kotiin ennen synnytystä ja kaikki tuli kyllä sen jälkeen aika nopeasti tuhottua 😅
Kahvia en juo enkä energiajuomiakaan, joten ne ei haittaa, mutta kolaa tulee silloin tällöin juotua.
Salamia voi onneksi edes pizzassa syödä, niin ei tarvi siitäkään kokonaan luopua. Pihviä en tykkää syödä muuten kuin mediumina, mutta pärjää sitä 9kk ilmankin 😊

Onko muilla loputon nälkä normaaleista arkiruokailuista huolimatta? Otetaan ideoita vastaan terveellisistä/ vähäkalorisista välipaloista/snäkseistä! Olin miettinyt porkkanatikkuja + dippiä tai keitettyjä kananmunia.

Parhaat vinkit ja ideat kehiin 😎

Onko muilla loputon nälkä normaaleista arkiruokailuista huolimatta? Otetaan ideoita vastaan terveellisistä/ vähäkalorisista välipaloista/snäkseistä! Olin miettinyt porkkanatikkuja + dippiä tai keitettyjä kananmunia.

Ite tapaan paistaa munakokkelin ruisleivän päälle. Se on aika hyvä tyydyttämään mun pahimmat himot. Sit syön myös paljon valmis salaatteja. Monet napostelee baby porkkanoita ja miniluumutomaatteja. Itsekin olin joskus miniluumutomaattien suuri kuluttaja.

Salaattiin kannattaa kokeilla lisätä pippuria ja suolaa jos ei oo kokeillut, itse pidän kevyesti suolatusta salaatista enemmän kuin pelkästään huuhdellusta. Salaattikastikkeista en oo välittänyt, mutta hitunen suolaa kurkulle on hyvää.

Onhan nuo riisiläpyskät olemassa, mutta paljaaltaan en niitä vetäisi... Oon joskus kokeillut laittaa niihin täytteitä kuin leipään, mutta rehellisesti pidän enemmän ruisleivästä. Ehkä joku avokado olisi kokeilun arvoinen, koska avokado+ruisleipä ei oikein ollut hyvä.

Sit mä tykkään kovasti vetää sekaisin maapähkinävoita, banaania ja mantelimaitoa. Tuli sellainen kiva koostumus ja olin pakastanut banaanin niin se oli kylmää kans. Siihen olisi varmaan sopinut myös hitunen leivonta kaakaota ja kardemummaa, mutta en tuohon satsiin testannut.

Ylipäätään pakastettu banaani blenderistä läpi niin saa sellaisen kuin banaanihyve ja menee jätskin korvikkeena. Aika maltillisia annoksia kannattaa tehdä kun itsestä banaani on tosi makeaa.

Sit jos paistaa lihaa ja pyöräyttää sen jää salaatin lehteen niin ah nam, se on mun joka kesän himo.

Kunhan vain mulla hellittäisi tää, että kaikki ällöttää ja maistuu oudolta, niin pääsisin nauttii ruoasta jälleen 😅

Maustamaton (rasvaton) jogurtti ja siihen jotain marjaa tai hedelmää paloina. Tulee maltillisesti energiaa, mut jonkun verran kuitenkin proteiinia. Välillä lisään myös mysliä tai leseitä.

Maitorahkaa hedelmäsoseella.

Hapankorput keso-raejuustolla ja päälle mustapippuria on hetkittäin mun himo.

Kaikki pilkotut hedelmät ja kasvikset tietty myös. Pakastin mehujäämuotteihin hedelmäsosetta, mut ilmeisesti laiska voi heittää vaan lasten smoothiepussin pakkaseen ja saada mehujäätä.

Maustamaton (rasvaton) jogurtti ja siihen jotain marjaa tai hedelmää paloina. Tulee maltillisesti energiaa, mut jonkun verran kuitenkin proteiinia. Välillä lisään myös mysliä tai leseitä.

Maitorahkaa hedelmäsoseella.

Hapankorput keso-raejuustolla ja päälle mustapippuria on hetkittäin mun himo.

Kaikki pilkotut hedelmät ja kasvikset tietty myös. Pakastin mehujäämuotteihin hedelmäsosetta, mut ilmeisesti laiska voi heittää vaan lasten smoothiepussin pakkaseen ja saada mehujäätä.
Just olin itsekin tulossa suosittelemaan maustamatonta jogurttia kivoilla päällysteillä 😀
Mua ällöttää melkein kaikki ruuat ja silti näkä koko ajan, tuskallinen kombo 😩 Mulla sellainen vakio turvaruoka on maustamaton jogurtti + päälle viipaloituja mansikoita ja banaania sekä kuivattuja luumuja pieniksi paloiksi leikattuna.

Mulla varmasti eniten tekee tiukkaa lakut, juustot ja jouluna graavi. 😅 En kovin paljon juo kahvia, joten sen kanssa ei ole ongelmaa
Teetä ja pepsiä menee kyllä välillä.
Siis joo tää joulun ruokailu harmittaa jo nyt kun joutuu kylmäsavulohitahnat ja juustot (ainakin osan) jättämään välistä. 😱

Mulle haaste on kahvi. Pelkkä aamu- ja iltapäiväkahvin kuppi on tuo 2dl, eli menisi heittämällä yli suosituksen ilman käytön vähentämistä. Yritän nyt totutella kofeiinittomaan kahviin, jospa sillä saisi korvattua ainakin toisen päivän kahviannoksista niin pysyisi rajojen sisäpuolella.

Sitten, itselleni suurena järkytyksenä tuli tuo ettei saisi juoda mitään yrittiteetä ollenkaan. Olen suuri rooibos-teen ystävä ja juon sitä jokaikinen ilta 1-2 kuppia. No nyt kesällä pärjää ilmankin, mutta kauhulla mietin tulevaa syksyä ja talvea — miten tulen selviämään ilman ihanaa rooibos-kupillista. Ravintosuosituksissa suositellaan juomaan teenlehdistä tehtyjä juomia, mutta eihän niitä voi juoda iltateenä kun niissä on kofeiinia?
Pitääkin etsiä jos löytyisi joku kofeiiniton teevaihtoehto.

Sitten, itselleni suurena järkytyksenä tuli tuo ettei saisi juoda mitään yrittiteetä ollenkaan. Olen suuri rooibos-teen ystävä ja juon sitä jokaikinen ilta 1-2 kuppia. No nyt kesällä pärjää ilmankin, mutta kauhulla mietin tulevaa syksyä ja talvea — miten tulen selviämään ilman ihanaa rooibos-kupillista. Ravintosuosituksissa suositellaan juomaan teenlehdistä tehtyjä juomia, mutta eihän niitä voi juoda iltateenä kun niissä on kofeiinia?
Pitääkin etsiä jos löytyisi joku kofeiiniton teevaihtoehto.
Mä opin vastikään että on olemassa kofeiinitonta mustaa teetä. Sitä oli jopa sryhmän kaupassa ihan hyllyssä kun kävin tutkii asiaa.

Ja kannattaa jokaisen maustetun teen ainesosat googlata läpi, siellä on aika paljon yrttejä jotka on tosi kyseenalaisia käyttää raskaana ollessa suuremmalta määrin.

Noudatan pääosin suosituksia, mutta huomaan kyllä ajattelevani jotkut asiat maalaisjärjellä ja muistin mukaan. En siis mene enää tarkastamaan mitään sopivia ja epäsopivia. Toki hyvässä muistissa on pääasiallisesti kielletyt.

Takaisin