Raskausajan ruokavalio

Ja itse asiassa siemeniä mulla on mennyt monessa muodossa aiemmin; siemennäkkäriä, chiansiemenet tuorepuurossa jne. Koskeeko se rajoitus nyt kaikkia siemeniä ja että ei ollenkaan? Täytyy sitäkin vielä tutkia.

Mä oon suht naisvaltaisella työpaikalla, jossa on erittäin tarkkasilmäisiä ja fiksuja naisia, jotka on useimmat jossain vaiheessa itsekin piilotelleet tätä samaa asiaa. Ruokailut saan järjestettyä näppärästi, se ei ole ongelma, mutta mä en tiedä miten sen iltapäiväkahvin yhtäkkiä feidaan, kun sitä olen kymmenen vuotta ryystänyt. Ehkä vähennän vaan määrää, sitten mietin että kofeiinittoman pikakahvin saattaisin saada toteutettua silleen, ettei kukaan huomaisi.

Mikään tekosyy tai selittely ei tule menemään läpi, sen arvaa kaikki.

Mulla vaikeinta tulee olemaan jättää salmiakki/laki ja aurajuusto. Kahvin juonnin lopetin jo edellisen raskauden aikana😊

@Elili siemeniä pitäis välttää kokonaa, kun ne voi kerätä raskasmetalleja. Pienet määrät on kuitenkin ok. Mä ajattelin syödä nyt töissä siemennäkkärit loppuun ja sit en osta lisää. Varmaan satunnaisesti chia-siemeniä myös menee :Speak No Evil Monkey: ja lakun/salmiakin osalta ei ymmärtääkseni oo ihan täyskielto, mutta isommat määrät voi aiheuttaa riskejä. Eli uskoisin, että lakujätski on ok silloin tälliön, siinä sitä kiellettyä glykyrritsiiniä on varmasti aika vähän :smiling-eyes:

Mä mietin et miten muistan milloin oon syönyt mitäkin kalaa? Tekisi varmaan hyvää lisätä sitä ruokavalioon, mut en oikein tykkää lohesta ja yhdessä ja toisessa kalalajissa tuntuu olevan joku rajoite 😐 Ehdotin hiukan nörtille puolisolle et koodaa mulle excelin, johon voin laittaa ylös et milloin oon syönyt silakkaa, silliä, lohta, ahventa, haukea, muikkua, lainaa tai särkeä, niin et siitä näkisi suoraan vaikka vihreällä et mitä voin syödä 😅

Mä kyllä myös unohtelen. Juhlissa söin mozzarellasalaattia, lakua ja salmiakkia epähuomiossa.

Mulla salmiakki. pakkasessa olisi salmiakkijäätelöä ja voi, kun se niin mua huutelee 😂 taidan myös olla ainoa perheessä joka sitä syö, joten se ei tule katoamaan sieltä hetkeen 😅
Kahvia oon vähentänyt vuosien varrella reilusti. Nyt mennyt yksi kuppi aamulla ja yksi iltapäivällä.
Mulla kans salmiakki kaikista pahin! Tässä vaiheessa jo himottaa, toki varmasti entisestään buustaa, kun tietää, että on kiellettyjen listalla😁

Mä en kalaa syö ollenksan enkä salmiakista pidä. Vaikein jos jatkuu raskaus on varmaan että pitäisi rajoittaa kahvia/kofeiinia. Toinen on kun ei taida edes puoli raakoja pihvejä saada syödä.

Viikonloppuna tosin oltaisiin menossa Lappi ravintolaan kun meidän tapaamisesta tuli täyteen tänään 2 vuotta ja jossa alkupalana houkutti riimihirvi. 😅 Ja se taitaa olla raakaa?? Pikaisen googlettelun perusteella ainakin. Kuinkahan paha olisi jos sitä söisin? 🤔

Mä en kalaa syö ollenksan enkä salmiakista pidä. Vaikein jos jatkuu raskaus on varmaan että pitäisi rajoittaa kahvia/kofeiinia. Toinen on kun ei taida edes puoli raakoja pihvejä saada syödä.

Viikonloppuna tosin oltaisiin menossa Lappi ravintolaan kun meidän tapaamisesta tuli täyteen tänään 2 vuotta ja jossa alkupalana houkutti riimihirvi. 😅 Ja se taitaa olla raakaa?? Pikaisen googlettelun perusteella ainakin. Kuinkahan paha olisi jos sitä söisin? 🤔
Ei ole kuuma kypsennettyä, vaikkakin suolalla kypsytettyä on käsittääkseni. Itse en lähtisi syömään tälläistä, vaikkakin alkupalat yleensä aika pieniä, joten voisi määrällisesti olla vähäinen annos. Sen puolesta vähän ”kaksi piippuinen” juttu kuitenkin🤔Kuitenkin aina vaikea ennakkoon tuollaisessa tilanteessa sanoa minkälainen riski on, mikäli lihaa syö🙈

Mä en nyt tunnu muistavan yhtään etten saisi syödä tiettyjä juttuja, oon jo useamman kerran vahingossa ostanut/syönyt jotain "kiellettyä" 😅 Mulle vaikeinta, kuten viimeksikin, tulee olemaan kylmäsavustetun/graavikalan sekä kylmäsavulihan jättäminen (varsinkin jos näitä näkee jossain tai muut syö niin hnnnngh!). Ja myös lakun ja salmiakin välttäminen, lempikarkkeja 🤤

Mä en oo kiltisti perehtynyt siihen mitä saa syödä 😅🙈 Lääkäri sanoi että etenkin haukea pitäisi välttää, kun siinä on niin paljon raskasmetalleja? Ja en voi tajuta miksen sais syödä lakua ja salmiakkia 😂 Kuulemma voi aiheuttaa keskenmenon... 🤔 Mutta kuulemma kuitenkaan millään ei voi ite aiheuttaa keskenmenoa, joten ota siitä sitte selvä🙈 Äskein söin pizzaa missä mozzarellaa. Saiko sitä syyä? Luki siinä että pastöroitu maito.

Mä en oo kiltisti perehtynyt siihen mitä saa syödä 😅🙈 Lääkäri sanoi että etenkin haukea pitäisi välttää, kun siinä on niin paljon raskasmetalleja? Ja en voi tajuta miksen sais syödä lakua ja salmiakkia 😂 Kuulemma voi aiheuttaa keskenmenon... 🤔 Mutta kuulemma kuitenkaan millään ei voi ite aiheuttaa keskenmenoa, joten ota siitä sitte selvä🙈 Äskein söin pizzaa missä mozzarellaa. Saiko sitä syyä? Luki siinä että pastöroitu maito.
Muuhun en osaa sen kummemmin sanoa, mut ite ainaki just esim. Pizzassa syöny mozzarellaa, salaattijuustokuutioita, pienen määrän myös aurajuustoa. En tiedä onko tää ny iha oikein, mutta oon aatellu, että kuitenkin ne käy kuuman uunin kautta ni ei nii paha ois🙈

Uunissa kuumennettuna saa mun mielestä syödä kyllä mozzarellaa, fetaa ja aurajuustoakin. Ja siis oon ymmärtänyt että mozzarellaa ja fetaa vois syödä ihan semmoisenaankin, kunhan on pastöroitua 🤔

Uunissa kuumennettuna saa mun mielestä syödä kyllä mozzarellaa, fetaa ja aurajuustoakin. Ja siis oon ymmärtänyt että mozzarellaa ja fetaa vois syödä ihan semmoisenaankin, kunhan on pastöroitua 🤔
Nyt kun sanoit, niin hieman googlettelin. Oot kyllä aivan oikeassa ton pastöroidun kanssa, että niitä on turvallista syödä. Aina oppii uutta🙈😁

Joo, pehmeitä juustoja voi syödä, jos pastöroituja (esim. mozzarella, feta, tuorejuustot...) ja homejuustot sit vaan jos kuumennettu kunnolla. Ja raaoissa kaloissa ja lihoissa riski kai lähinnä listerialle tai toksoplasmoosille, jotka voi sit pahimmillaan aiheuttaa keskenmenon. Toki riski varmaan aika pieni, mutta sit seuraukset pahimmillaan sen verran vakavat, että ite en oo valmis ottaa. Toki vahinkoja joskus sattuu ja niiden kanssa on sit elettävä. Esim äitienpäivälounaalla ehdin vähän syödä yhtä kastiketta, ennenkun älysin, että siinä olikin kylmäsavulohta 🙈 Mut jokaisen pitää toki itse miettiä, mitä riskejä on valmis ottaa 😊

Mä oon miettinyt tuota riimihirveä ja en varmaan uskalla sitä syödä. Taidan jättää alkuruuan välistä kokonaan, koska ainoa vaihtoehto mitä voin syödä on maa-artisokka keitto ja en kyllä yhtään pidä maa-artisokasta sitten taas. 🙄

Muuten oon syönyt kyllä hirveän huonosti, kun en ole raskaanakin ollut. No oon yrittänyt väkisin syödä aamupalaa, mutta tulee melkeinpä huono olo ei raskaanakin pelkkä ajatus aamupalasta. 🫣 Nyt tosin mies vielä tarkemmin seuraa mitä syön, että syön varmasti ns. paremmin ja enemmän. Alkoi tänään ärsyttää se kun valitti että söin liian vähän päivällä. Tiedän että tarkoittaa hyvää, mutta jotenkin vaan rupesi ärsyttämään se.

Onko joku muu verrannut eri maiden ruokaohjeistuksia raskaana olevalle?
Mä lukaisin mielenkiinnosta läpi ruotsalaiset suositukset ja ne oli paljon tarkemmin kirjoitettu ja jotenkin sillee tosi "kuluttajalähtöisesti". Kiinnostavaa oli, että esimerkiksi luonnonkalojen suhteen ruotsalaiset ohjeistukset oli tiukemmat. Niissä oli myös mainittuna esimerkiksi alkoholipohjaiset kastikkeet, kuten punaviinikastike.
Suomalaiset ohjeet on hyvin virallisen oloinen taulukko 😅

Salmiakkihimo oli heti kierron alusta lähtien ja ei oo kyllä helpottanu 😅 ekassa raskaudessa oli myös läpi raskauden ihan järjetön salmiakin kaipuu.

Takaisin