Raskausajan ruokavalio

Hei, onko jollakulla kokemusta tai suositteluja kofeiinittomasta mustasta teestä? Tässä flunssaa parannellessa tajusin että teenkin kanssa alkaa suositusrajat paukkua kohta. 🙈

Mulla alkoi kahvi tökkimään jo ennen plussaa niin sen määrä oli helppo pudottaa sallittuun. Normaalisti kun juon kuitenkin sen 4-5 kuppia päivässä 🫣 Mulla oli myös edellisessä raskaudessa radi, joten todennäköisesti tälläkin kertaa joutuu olemaan aika tosi tarkka siitä mitä syö.

Mä oon kans ollu kahvihirmu, nyt vaihdoin osin kofeiinittomaan jo kkm:n jälkeisenä yritysaikana ja juon osin sitten tavallista, osin tota "valekahvia" :Face With Tears Of Joy: Töissä tää kahviasia aiheuttaa vähän päänvaivaa, kun oon juonut siellä aina aamulla ja iltapäivän tauolla kupillisen, mietin millä vaihdan kofeiinittomaan tai teehen. Nyt oon jakanut kupillisen kahtia, mutta se ei oo niin kiva keino.

Lisäyksenä edelliseen, että meillä on siis yksi keitin, joten oman kahvin keittäminen yhteisille tauoille ei oikein onnistu, teetä en juo. Ehkä ostan kofeiinitonta murukahvia, mahtaa jengi vaan kovasti ihmetellä :Face With Tears Of Joy:

Hei, onko jollakulla kokemusta tai suositteluja kofeiinittomasta mustasta teestä? Tässä flunssaa parannellessa tajusin että teenkin kanssa alkaa suositusrajat paukkua kohta. 🙈
Mää oon korvannut kahvia tolla Yogi teellä, ne maistuu ainaki tosi hyvältä ja on kofeiinittomia.

Oliko tähän alkuvaiheeseen jotain listaa? Sain jo paniikin kun etsin tietoa ja tajusin, ettei pellavansiementä saa syödä eikä Rooibos teetä juoda. Ja sain jo sitten kaikenlaisia mielikuvia siitä, että tää oli nyt tässä 🙈 kahvin rajoitus, raaka liha, kahvi, lakritsi, salmiakki jne oli kyllä muistissa mutta ei edes inkiväärivalmisteita.. no, ehkä pitää vaan olla nyt onnellinen että tuli etsittyä tietoa jo näin alkuvaiheessa

@Mäntymetsä voi hyvin pitää paikkaansa toi et sama isä lapsilla vaikuttaa. Se vaikuttaa mm. raskausmyrkytykseen. Yleisempää on et ekalla kerralla se tulee ja jos tulee lisää lapsia saman miehen kanssa niin riski pienenee. Mulla ekassa tuli myrkytys ja seuraavissa neljässä raskauksissa ei ja lapsilla on sama isä. Kun epäiltiin kolmosen kohdalla myrkytystä äitiyspolilla ni kysyttiinkin heti et onko sama isä lapsilla.

Oliko tähän alkuvaiheeseen jotain listaa? Sain jo paniikin kun etsin tietoa ja tajusin, ettei pellavansiementä saa syödä eikä Rooibos teetä juoda. Ja sain jo sitten kaikenlaisia mielikuvia siitä, että tää oli nyt tässä 🙈 kahvin rajoitus, raaka liha, kahvi, lakritsi, salmiakki jne oli kyllä muistissa mutta ei edes inkiväärivalmisteita.. no, ehkä pitää vaan olla nyt onnellinen että tuli etsittyä tietoa jo näin alkuvaiheessa

Ruokaviraston sivuilla on hyvä taulukko! https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

Ruokaviraston listaus on kyllä hyvä ja kattava perusteineen! Mulla kahvi tulee olemaan vaikein, sekä homejuustot&graavi/ym kylmät kalat. Ekassa raskaudessa joka meni kesken kahvi rupesi tökkimään luonnostaan rv 5 paikkeilla, tuulimunassa kahvi ei tökkinyt ollenkaan. Jännäksi jää miten nyt, ainakaan tänään santsikuppi ei enää uponnut. Helpottaa asiaa jos ei vaan maistuisi enää hyvälle😂

Juon aikalailla kaikkia mitä kaupasta irti saa milloinkin, en ole kovin tarkka maun kanssa ja tykkään vaihtelusta. 😆 Olen eniten keskipaahtoisen kahvin ystävä ja useimmin ostoskoriin tarttuu kofeiinittomista Kulta Katariina, Juhlamokka tai Zoegas. Tummin noista on varmaan Segafredon Decaf ja se on kyllä hyvää myös. ☕
Hei löysin muuten tuon Zoegas tummapaahdon 👌 viimeinen paketti oli Cittarissa ku kävin. Eka kuppi maistui ainakin hyvältä 😋.

Mää oon korvannut kahvia tolla Yogi teellä, ne maistuu ainaki tosi hyvältä ja on kofeiinittomia.
Kiitos vinkistä! Yogi teen laaduista oonkin aiemmin juonut noita chai-tyyppisiä kun tykkään niistä paljon, tutkin löytyisikö sieltä jokin hyvä. 😊 Oon vaan vähän hämmennyksissä siitä, mikä kaikki lasketaan yrttiteeksi, ja onko myös nuo tuttuja maustekasveja sisältävät haudukkeet niitä (toistaiseksi oon tulkinnut näin ja se kai on ruokaviraston kanta). Suomessa on aika tiukat suositukset teen suhteen, esim. tällä sivulla on avattu asiaa enemmän, että vain teepensaan lehdistä tehtyä juomaa suositellaan raskauden aikana teeksi.

@hosulijasosuli Mun työpaikalla työkaverit arvasi varmaan samantien ku plussa tuli että oon raskaana ku jouduin jättämään mun päivittäiset kahvikupilliset pois 😆 ainakin ne kommentoi siin vaiheessa kun sit asiasta kerroin et niin he vähän arvelivatkin jo pitkän aikaa....

Takaisin