Raskausajan ruokavalio

Mulla iski jo viime viikolla kunnon ongelma et mitä uskaltaa pikaravinteleissa syödä jos on liikkeellä ja pakko syödä jotakin. Miten esim jonkun Hesen majoneesi? Subwayn kylmät lihat ja kasvikset? :Face Without Mouth: Mitä te muut teette noiden kanssa?
Mä uskaltaisin syödä majoneeseja, jotka ei oo ns tuoreita. Eli esim Hesen majoneesit mun mielestä ok. Subissa oon syöny kasviksia muuten, mutta en salaattia. Lihaa en syö muutenkaan.

Jostain kaupan salaattibaarista en oo oikeen uskaltanu syödä mitään, vaikka oikeesti varmaan aika sama kun noi Subin kasvikset. Kaupastakaan en uskalla mitään valmisruokaa syödä kylmänä, lämmitettynä joo😄

Mulla iski jo viime viikolla kunnon ongelma et mitä uskaltaa pikaravinteleissa syödä jos on liikkeellä ja pakko syödä jotakin. Miten esim jonkun Hesen majoneesi? Subwayn kylmät lihat ja kasvikset? :Face Without Mouth: Mitä te muut teette noiden kanssa?
Mä syön kaikkia majoneeseja ja subwayssa kaikkee mitä tekee mieli 🤭 ja ylipäätään pikaruokaloissa. Sushia en syö muutenkaan ikinä ni se ei oo ongelma.

Mitä vitamiineja/ravintolisiä ootte syöny?

Itsellä menee Multivitan Mama, D-vitamiini, magnesium, rauta joka toinen päivä ja kalsium, kun en juurikaan maitotuotteita käytä. Dosetti on ollu kyllä hyvä, ei tarvi kaikkia purnukoita joka päivä avata😅
Aika lailla samat kuin sulla :)

Aattelin että mulla olis ollut ruokavaliohommat jo hallussa, mutta tuolla artikkelissa kehotetaan välttämään myös monia siemeniä ja mainitaan että vähäinenkin kofeiini saattaisi olla haitallista. Miten ootte tehny niiden kanssa?

Artikkelissa myös mainitaan vaan yleisesti että pakastemarjat tulee kuumentaa huolellisesti- koskeekohan myös kotimaisia??

Ja itse syön purkista vaan D-vitamiinia, foolihappoa ja rautaa, muut kyllä pitäisi tulla hyvin ruokavaliosta. Foolihapon aloitus mietitytti myös, kun verikokeissa sitä oli reippaasti yli rajojen ja saan sitä varmasti ravinnosta riittävästi mutta sitä en uskaltanut olla ottamatta, kun virallisesti suositellaan!

Aattelin että mulla olis ollut ruokavaliohommat jo hallussa, mutta tuolla artikkelissa kehotetaan välttämään myös monia siemeniä ja mainitaan että vähäinenkin kofeiini saattaisi olla haitallista. Miten ootte tehny niiden kanssa?

Artikkelissa myös mainitaan vaan yleisesti että pakastemarjat tulee kuumentaa huolellisesti- koskeekohan myös kotimaisia??
Mä oon pyrkiny välttämään noita siemeniä, mutta jos jossain leivässä tms on vähän, ei mun mielestä haittaa kunhan ei syö joka päivä.

Mä ite juon suositusten mukaan sen max 1,5-2 pientä kuppia normikahvia päivässä, yleensä vaan yhen. Varmaan paras olis olla kokonaan ilman, mutta oon sallinu itelleni kahvin vähäisissä määrin kun oon jo todennäkösen raskausdiabeteksen (sukurasite, ylipaino, oli esikoisen raskaudessa) takia aika tiukalla dietillä muuten😄

Mä kans välttelen lisäämästä erikseen, mutta leivissä yms. ei haittaa. Pakastemarjoista en osaa kyllä sanoa, itse ajattelin laittaa (ja oon laittanutkin) kotimaisia pakastemustikoita smoothieen ja puuroon.
Kofeiini on varmasti yks kiistellyimpiä, siitä varmaan jokaisella oma mielipide kuinka vähän/paljon sitä juo😅 Mä aattelin mennä noilla ruokaviraston ohjeilla. Harvoin kyllä juon enempää kuin yhden kupin, joten ei usein täyty edes tuo 200mg😊

Suositus on että se kupillinen kahvia tai muutama iso kuppi teetä päivässä pitäisi riittää..
Pakaste marjoja ei tarvitse kuumentaa jos ovat kotimaisia. 🤗

Suosituksessa on max kaksi kuppia suodatinkahvia päivässä (sis. 200mg kofeiinia) joten ainakaan jos sen verran juo niin ei mitään huolta.

Me juodaan espressotyyppistä kahvia niin siinä on vähän eri määrät. Mutta mä en oo koskaan noudattanut noita mitään ohjeita orjallisesti vaan maalaisjärjellä ja joustaen tarvittaessa. Jotkut pahat listeria-riskit on itelle ne tärkeimmät, muutenhan ei niin akuutteja ne muut olekaan.

Takaisin