Raskausajan ruokavalio

Harmittaa että kaikki yrttiteet on rajattu tuossa listassa pois, vaikka ehkä ymmärtääkseni jotkut voisi olla OK. Toki ymmärrän, että koska tutkimustietoa ei ole tarpeeksi, niin varmuuden vuoksi näin. En vaan ite juo ollenkaan kahvia, ja pääsääntöisesti juon teetä, kun tekee mieli jotain lämmintä juotavaa ja oon tykännyt nimenomaa rooibosteestä tai kamomillateestä, mutta täytynee keksiä jotain muuta mitä juoda näin talvella, kun tarvii lämmikettä. Kyllähän toki mustaa teetä aina voi juoda, mutta jos iltaisin esim. tekee mieli jotain, niin ei viittisi juoda mitään kofeiinipitoista.
Suosittelen Twiningsin kofeiinitonta Eael Greytä 😊

Harmittaa että kaikki yrttiteet on rajattu tuossa listassa pois, vaikka ehkä ymmärtääkseni jotkut voisi olla OK. Toki ymmärrän, että koska tutkimustietoa ei ole tarpeeksi, niin varmuuden vuoksi näin. En vaan ite juo ollenkaan kahvia, ja pääsääntöisesti juon teetä, kun tekee mieli jotain lämmintä juotavaa ja oon tykännyt nimenomaa rooibosteestä tai kamomillateestä, mutta täytynee keksiä jotain muuta mitä juoda näin talvella, kun tarvii lämmikettä. Kyllähän toki mustaa teetä aina voi juoda, mutta jos iltaisin esim. tekee mieli jotain, niin ei viittisi juoda mitään kofeiinipitoista.

Tää on mulla kans suurin harmitus! Varsinki Clipperin pipariminttu- ja inkiväärihaudukkeet on itellä lähes päivittäisessä käytössä muutoin. Toki nuokin on niin kiisteltyjä että onko ok vai ei:Eyes: Pitää maistaa tuo kofeiiniton Earl grey.

Itse en juo myöskään kahvia, vaan kupin tai kaksi teetä päivässä. Join myös Rooibos-teetä läpi ensimmäisen raskauden. Miehen kotimaassa Rooibosta juodaan kuin vettä ja juotetaan vauvoille ensimmäisenä juomana maidon jälkeen. Sieltä aika laajalla otannalla voi todeta ettei se Rooibos suurinakaan määrinä ainakaan kollektiivisesti mitään negatiivista vaikuta, joten olen pistänyt tämän Suomen suosituksen siihen koriin että eivät vain uskalla sanoa siitä mitään.
Suosituksethan on ihan maakohtaisia, ja maailmalla eläneenä ajattelen ettei Suomi ole aina paras ja oikeassa 🤷🏼‍♀️

Itse en juo myöskään kahvia, vaan kupin tai kaksi teetä päivässä. Join myös Rooibos-teetä läpi ensimmäisen raskauden. Miehen kotimaassa Rooibosta juodaan kuin vettä ja juotetaan vauvoille ensimmäisenä juomana maidon jälkeen. Sieltä aika laajalla otannalla voi todeta ettei se Rooibos suurinakaan määrinä ainakaan kollektiivisesti mitään negatiivista vaikuta, joten olen pistänyt tämän Suomen suosituksen siihen koriin että eivät vain uskalla sanoa siitä mitään.
Suosituksethan on ihan maakohtaisia, ja maailmalla eläneenä ajattelen ettei Suomi ole aina paras ja oikeassa 🤷🏼‍♀️

Tää on kyllä ihan hyvä pointti, vähän katsoa boksin ulkopuoleltakin :smiling-eyes: Varmasti monessa maassa nauretaan meidän suosituksille.

Tässä on linkki siihen ruokaviraston suositustalukkoon: (kirjoita hakuun "Raskaana olevat") https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/

"Kalan aiheuttamat terveyshyödyt ovat suuremmat kuin mahdolliset haitat". Tää lause kuvaa aika hyvin mun ideologiaa syömisessä. Ettei lopeta minkään terveellisen syömästä "varmuuden vuoksi".

Itse siis luen nuo suositukset läpi oman perusruokavalion mielessä pitäen. Jos nousee esiin joku jota syön usein niin mietin teenkö siihen muutoksen. En yritä muistaa koko suosituslistaa kun syön perusruoista poikkeavasti. En esim ala pyytämään majoneesia pois kun syön hampurilaista kerran tai pari kuukaudessa. (Majoneesiriski liittyy siis raakaan kananmunaa, jos on "tuoretta" majoneesia. Silloin voi periaatteessa olla salmonellariski, joka voi periaatteessa olla raskaanaolevalle vakavampi)
Mä en kans oo liian tarkka. Esim mun paikallisen tuottajan kalapihveissä voi olla vähän haukea, niin esikoisen aikaan söin niitä aina sillon tällön. Aamaa noudatin lakritsin kanssa, et muutama namu eikä säännöllisesti. Saa nähdä kuinka nyt käy, lopetin uuden vuoden lupauksena kaikki hiilihappojuonat (varsinki sokeriton cola riippuvuus) ja aattelin myös vältellä karkkia mahdollisimman paljon. Menin kuuntelee kirjan ultraprosessoidusta ruuasta ja se vahvisti päätöstä. Mut en tiiä kuinka elämäntapamuutos toimii tän raskauden kans. 😂 Luulen silti, et vaikeampaa on jos ja kun vauva sit syksyllä syntyy, ainaki ekan kohdalla tuntu et jostai täytyy saada iloo ja energiaa, ni tuli kyl herkuteltua. 🤭

Muokattu viimeksi:
Tämä, kaikkea kohtuudella! Aika monessa tosiaan kumuloituva saantisuositus, harvoissa listerioosiriski, joissa tietenki pieniki altistus riittää.

Joo hyviä pointteja kyllä näihin ruokasuosituksiin, ja tuo huomio, että tosiaan muissa maissa voi olla vähän erilaiset nuo suositukset. :smiling-eyes: Itse tällee ensimmäistä odottavana on varmaan välillä ihan ylivarovainenkin monen asian kanssa.

Syön joka aamu mysliä aamiaiseksi, mutta tajusin, että aika monessa myslissä on siemeniä. En myöskään haluisi sellaista missä on lisättyä sokeria. Ehkä pitää alkaa itse tekee jotain granolaa :tears:

Mua vähän harmittaa noi siemenet, oon vihdoin oppinut käyttämään niitä ja nyt niistä pitäisi luopua, Chia tai pellava siemenet on ollu melkein päivittäisessä käytössä smoothiessa tai jossain välipalassa. Ja sushi, sitä tulee taas ikävä. Muuten varmaan tullaan menemään sillä mikä nyt sisällä pysyy, jos pahoinvointi alkaa niin se vaikuttaa kuitenkin.

Mua vähän harmittaa noi siemenet, oon vihdoin oppinut käyttämään niitä ja nyt niistä pitäisi luopua, Chia tai pellava siemenet on ollu melkein päivittäisessä käytössä smoothiessa tai jossain välipalassa. Ja sushi, sitä tulee taas ikävä. Muuten varmaan tullaan menemään sillä mikä nyt sisällä pysyy, jos pahoinvointi alkaa niin se vaikuttaa kuitenkin.
Mä harmittelin myös näitä siemeniä, kun mäkin oon just ottanu nää ruokavalioon 🫠

Mun tavoite on syödä mahdollisimman säännöllisesti ja kunnon aterioita. Myös karkkilakko toivottavasti pitää ainakin synnärille asti. Uskon, että nää on nyt helpompi pitää, kun syön aina esikoisen kanssa yhdessä 😊

Mä harmittelin myös näitä siemeniä, kun mäkin oon just ottanu nää ruokavalioon 🫠

Mun tavoite on syödä mahdollisimman säännöllisesti ja kunnon aterioita. Myös karkkilakko toivottavasti pitää ainakin synnärille asti. Uskon, että nää on nyt helpompi pitää, kun syön aina esikoisen kanssa yhdessä 😊
Mä teen sekavuorotyötä ja oon niin tottunut korjaamaan väsymystä karkeilla, et siitä pitäis oppia pois 🙈
Muuten syönkin töissä tauoilla pieniä välipaloja, kun on kohtalaisen raskas työ ja vapaalla meillä syödään lasten treeni aikojen puitteissa, ite joutuu kyllä varmaan vielä kikkailemaan, ettei tuu ihan järkyttävää pahoinvointia.

Miten te teette salaattien kanssa? Mun tekisi ihan valtavasti mieli Citymarketin tiskin valmissalaattia, mutta en ole ihan varma onko sitä ok syödä. Täälläpäin se on siis sellainen missä myyjät annostelee salaatin eli ei sellainen avohylly josta asiakkaat itse kauhoo. Ainakin tuntuu freesimmältä kuin ne itse annosteltavat 🤔 Jos olisi vaikka vegaaninenkin täyte?

Miten te teette salaattien kanssa? Mun tekisi ihan valtavasti mieli Citymarketin tiskin valmissalaattia, mutta en ole ihan varma onko sitä ok syödä. Täälläpäin se on siis sellainen missä myyjät annostelee salaatin eli ei sellainen avohylly josta asiakkaat itse kauhoo. Ainakin tuntuu freesimmältä kuin ne itse annosteltavat 🤔 Jos olisi vaikka vegaaninenkin täyte?
Itse oon kyllä ihan huoletta syönyt salaatteja ihan missä vaan, mutta virallista suositusta en osaa sanoa😅

Luulis et tommone palvelutiskissä oleva ois aika fresh. 😊 Ainaki lihoista tiiän et otetaa semmosia pyyhkäsynäytteitä joilla tutkitaan mikrobien tms määrää.

Ah nyt mun alko tekee mieli Mäkitalon farmin tuplakana-fetasalaattia. 😋 Lähinnä suosittelen, et varmistaa et salaattien raaka-aineet ois mahdollisimman kotimaisia, pitäisin turvallisempana.

Nyt alkuun piti vähentää radikaalisti kahvia, aiemmin menny n. pannullinen päivässä niin nyt sit 3 pientä espressokupillista koitan maistella päivän mittaan. Kattelin kofeiinittomat vaihtoehdot ja oli positiivinen yllätys että valikoimat on laajentunu sitten edellisen odotusajan. Oma lemppari on kans Pauligin Los Angeles, Juhla Mokan Ilta oli kans ok kun sekoitti puruja ton Losin kanssa. Niitä teen kotona ku päivän kahvikiintiö on täynnä. Töissä oon kituuttanu nyt Änglamarkin Decafen kanssa, maku ei oo häävi mut nyt on siihenkin tottunu. Positiivista että rytmihäiriötuntemukset jäi tässä kofeiinivähennyksessä samalla.

Kalan syöntiä koitan tsempata ku muuten harvemmin tullu sitä laitettua. Monipuolisemmin koitan syödä ja tasaisemmin välipaloja.

Vitamiineista menee nyt Multivita Mama ja foolihappo, sit rautaa vielä käytän hetken ku loppuvuodesta verenluovutuksen jälkeen jääny vielä satsi syömättä loppuun.

Mulla on ollut hassusti tosi terveellisiä raskaushimoja tähän asti - salaattia, kalaa ja ruisleipää. Eilen oli käytävä kaupassa kun pahoinvoinnin takia tökki ajatuskin kotona olevasta ruoasta ja teki hirveästi mieli kalakeittoa. Käytiin kaupassa ja sitä sain ja maistui muuten taivaalliselta 😍

Mä oo kanssa vähän ihmetellyt, että lähinnä on tehnyt mieli hedelmiä, suolakurkkuja ja ruisleipää. :tears: Eli aika terveellisiä mielihaluja, oikeestaan ei ole juurikaan tehnyt mieli karkkia tai muuta herkkua, mikä on kyllä harvinaista. En tiedä sitten onko syynä jotenkin myös se, että pelkään kauheasti raskausdiabetestä, joten sitten jo alitajuntaisestikin pelko vähentää herkkuhimoja.

Takaisin