Raskausajan ruokavalio

Tässä vähän tavasin noita raskausajan ruokaohjeita ja mietin tässä että olikohan majoneesi kielletty? Olin just juomassa inkiväärishottia flunssaan, mutta vissiin se ei olekaan ok. Eilen söin pari lakun (?) makuista liilaa Dumlea, kun muistin että ei sekään ole ok. Juustoista jäin miettimään, että kun eihän sitä yleensä tiedä, onko joku tarjolla oleva pastoroitu vai ei niin toimiiko muistisääntö, että kovia juustoja voi syödä, mutta pehmeitä ei? Mites feta? Tai mozzarella? Raakana? Kypsänä? Niin ja eikös katkaravut ole ok? Entä savukala?

Majoneesista lähinnä ongelmaa tuottaa kotitekoiset joissa siis raaka kananmuna, käsittääkseni suuressa osassa teollisia ne on jotain pastöroituja keltuaisjauheita joita käytetään. Kotiin ostettiin vegaanista majoneesia varmuudeksi, maistuu ihan normaalilta. Mutta en siis ole välttänyt esim ruokapaikkojen majoneeseja, jos on selkeästi "teollisia".

Inkivääristä ymmärsin, että erityisesti esimerkiksi inkiväärikapselit ja muut tiivistetyssä muodossa olevat olisi "kiellettyjä", mutta en tiedä onko inkiväärishotissa sitä inkivääriä nyt kuinka paljon suhteessa muuhun ainekseen että menisikö se ihan tavallisen ruokakäytön piiriin.

Juustoista about kaikki käy kuumennettuna, mutta myös fetat ja muut salaattijuustokuutiot on oman kokemuksen mukaan yleensä pastöroituja suomessa, oon niitä ihan rohkeasti syönyt siis "raakanakin". Kovia juustoja nyt ostettiin jouluksi, briet ja muut pehmeät skippaan, ja harmillisesti myös kittijuustot (esim port salut) on kiellettyjen listalla. Sinihomejuusto harmittaa erityisesti, mutta käytän sitäkin esim pizzassa kuumennettuna.

Savukalaa olen syönyt kunhan se on mahdollisimman tuoretta, katkarapuja en syö niin siihen en ole perehtynyt.

Viime vuonna ekan raskautumisen yhteydessä olin ihan supertarkka kaikesta ja selvitin näitä tosi paljon, mutta nyt olen syönyt rennommin esimerkiksi noita salaattijuustokuutioita.

Kiitos! Näissä kommenteissa tulikin monta faktaa! Kittijuustot käsitteenä on itselle vähän vieras, mutta jätetään homejuustot yms välistä. Ekassa raskaudessa taisin alussa vältellä myös mozzarella ja vaikka nepalilaisessa niitä juustopaloja, mutta vissiin nämä ovat ok, kuten levitettävät tuorejuustotkin.

Mulla haasteena juurikin pakkausmerkinnät, koska edessä tänään anopin aattopöytä, enkä halua kertoa raskaudesta niin enpä voi kysellä pastoroinnin yms peräänkään ja juustoja on varmasti tarjolla, pysyttelen kovissa. Seuraava haaste tosiaan all inclusive Kanarialla Tapanista eteenpäin, kyselepä siinä sitten🤣🤣

Mites oliko rajoituksia marjoissa tai hedelmissä? Viimeksi hyvinkin tarkasti pesin ulkomaalaiset tuoreet marjat ja jäänyt tavaksi yhä pestä vaikka pensasmustikat, mutta onko joku ihan kiellettyä? Varmaan ainakin pakastevadelmat kypsentämättä.

Majoneesissa ulkomailla sekin vaara, että on hengannut jossain helteessä pilaantumassa... Mutta kotona kelasin kyllä syödä teollista majoneesia, toki helppo ostaa vegaaninenkin.

@Kaihonkukka lakua ja inkivääriä on ok ottaa pieniä annoksia, toki osa välttelee ne ihan kokonaan, mutta muutama laku sinne tänne ok. Mäkin olen glögiä juonut jossa inkivääriä, taitaa olla myös joulupipareissa mausteena. Mut ei ehkä just isoina annoksina suositeltavaa.

Suomessa melkein kaikki juustot on pastöroituja, kaikki kovat juustot ok. Homejuustot kannattaa välttää, mutta ok jos on kuumennettu kiehuvaksi. Feta ja mozzarella on usein pastöroitu, mutta kannattaa varmistaa pakkausmerkinnöissä/kysyä ravintolasta.

Katkaravut ja lämminsavukalat ok. Lämminsavukaloissa osa välttelee vakuunipakattuja ja ostaa vain tuoretiskiltä. Kylmäsavukalat ei ok, ellei kuumennettu kiehuvaksi.

Majoneesista on monta koulukuntaa. Osa välttää kaiken majoneesin kokonaan, osa syö surutta. Suomessa suurin osa kaupassa myytävistä majoneeseista on valmistettu pastöroidusta kananmunasta tai kananmunajauheesta - niitä voi syödä huoletta. Osassa majoneeseista ei ole tuota ”pastöroitu kananmuna” mainintaa, vaan pelkkä ”kananmuna”, mutta ymmärsin että teollisesti valmistetut majoneesit on lähes aina tuota pastöroitua kananmunaa - kotona tehty sitten sitä raa’asta tehtyä.
En edes ajatellut tuota majoneesia. Samaan kastiin tietty salaatinkastikkeet. Tarkastin eilen ostetun salaatinkastikkeen ja siinä mainitaan erikseen "pastöroitu kananmunan keltuainen". 👌

Takaisin