Tässä vähän tavasin noita raskausajan ruokaohjeita ja mietin tässä että olikohan majoneesi kielletty? Olin just juomassa inkiväärishottia flunssaan, mutta vissiin se ei olekaan ok. Eilen söin pari lakun (?) makuista liilaa Dumlea, kun muistin että ei sekään ole ok. Juustoista jäin miettimään, että kun eihän sitä yleensä tiedä, onko joku tarjolla oleva pastoroitu vai ei niin toimiiko muistisääntö, että kovia juustoja voi syödä, mutta pehmeitä ei? Mites feta? Tai mozzarella? Raakana? Kypsänä? Niin ja eikös katkaravut ole ok? Entä savukala?
Majoneesista lähinnä ongelmaa tuottaa kotitekoiset joissa siis raaka kananmuna, käsittääkseni suuressa osassa teollisia ne on jotain pastöroituja keltuaisjauheita joita käytetään. Kotiin ostettiin vegaanista majoneesia varmuudeksi, maistuu ihan normaalilta. Mutta en siis ole välttänyt esim ruokapaikkojen majoneeseja, jos on selkeästi "teollisia".
Inkivääristä ymmärsin, että erityisesti esimerkiksi inkiväärikapselit ja muut tiivistetyssä muodossa olevat olisi "kiellettyjä", mutta en tiedä onko inkiväärishotissa sitä inkivääriä nyt kuinka paljon suhteessa muuhun ainekseen että menisikö se ihan tavallisen ruokakäytön piiriin.
Juustoista about kaikki käy kuumennettuna, mutta myös fetat ja muut salaattijuustokuutiot on oman kokemuksen mukaan yleensä pastöroituja suomessa, oon niitä ihan rohkeasti syönyt siis "raakanakin". Kovia juustoja nyt ostettiin jouluksi, briet ja muut pehmeät skippaan, ja harmillisesti myös kittijuustot (esim port salut) on kiellettyjen listalla. Sinihomejuusto harmittaa erityisesti, mutta käytän sitäkin esim pizzassa kuumennettuna.
Savukalaa olen syönyt kunhan se on mahdollisimman tuoretta, katkarapuja en syö niin siihen en ole perehtynyt.
Viime vuonna ekan raskautumisen yhteydessä olin ihan supertarkka kaikesta ja selvitin näitä tosi paljon, mutta nyt olen syönyt rennommin esimerkiksi noita salaattijuustokuutioita.