Raskausajan ruokavalio

Tuli muuten mieleen kun täälläkin oli puhetta esimerkiksi aurajuustosta, niin Valion aurajuustoa voi ihan hyvin syödä raskaanakin, kunhan se on kunnolla kuumennettu. 😊 Meillä toki joulupöydässä aurajuustoa on tarjolla vaan tuoreena, että tämä ei itseä hirveästi lohduta 😂 Mutta esimerkiksi pitsan päällä tulee aurajuustoa syötyä myös raskaanakin 😋

Mä teen aika usein smoothieta perheelle ja onhan siinä vähän hommaa mut loppupeleissä aika nopee. Tykkään et on tarpeeks monia erilaisia aineksia kotona ja sit siitä fiiliksen mukaan tekee. Joskus ei tuu niin hyvää mut nyt on tullu aika hyvä parina päivänä. 😍 Oon laittanu pakkasesta mansikkaa, mangoa, mustikkaa ja mustaherukkaa. Tuoreena banaania ja avokadoa ja sit sellasta hyvää proteiinijauhetta (oon tykänny puhdistamon), pellavansiemenrouhetta ja maitoa/kookosmaitoa. On hyvää 😍 Ja kannun huuhtelen heti kaatamisen jälkeen. Mulla tulee lusikoitua nopeesti ja harmittaa vaan ku se loppuu. 😅 Mut toisaalta saan aika pienen annoksen ku on monta syöjää enkä jotenki raaski ladata aineksia tolkuttomia määriä vaikka pitäs varmaan. 😁
Tulen täältä vaan huikkaamaan, että ilmeisesti raskaana ollessa ei pitäisi suuria määriä syödä pellavansiemeniä (tai -rouhetta), eli jos se ei oo välttämättömyys niin kannattaa ainakin pohtia tarviiko sitä ihan jokaiseen smoothieen :smiling-eyes:

Tulen täältä vaan huikkaamaan, että ilmeisesti raskaana ollessa ei pitäisi suuria määriä syödä pellavansiemeniä (tai -rouhetta), eli jos se ei oo välttämättömyys niin kannattaa ainakin pohtia tarviiko sitä ihan jokaiseen smoothieen :smiling-eyes:
Okei! Enpä muistanukkaa tollasta 😆 mutta ei kyllä mulla varmaan sitä paljoo tuu syötyä kuitenkaa. Ihan vähän oon lisänny enkä joka päivä syö smoothieta. 😊 Mut hyvä tietää!

Mun ei tee yhtään mieli punaista lihaa tai mitään rasvasta, yritän miettiä mitä fresh ruokia on, etten söis päivä tolkulla tonnikalarisottoa 😂😂 olikohan kypsät vakuumipakatut kalat (esim lämminsavulohi) ihan ok syödä 😁 Saa heittää ruokavinkkejä kasvisruuista

Ei tule paljoa rajoitettua ruokia, kun vertaa myös vaikka muiden maiden suosituksiin niin onhan se vähän hassua. Raakaa kalaa nyt en söisi.

Tuli muuten mieleen kun täälläkin oli puhetta esimerkiksi aurajuustosta, niin Valion aurajuustoa voi ihan hyvin syödä raskaanakin, kunhan se on kunnolla kuumennettu. 😊 Meillä toki joulupöydässä aurajuustoa on tarjolla vaan tuoreena, että tämä ei itseä hirveästi lohduta 😂 Mutta esimerkiksi pitsan päällä tulee aurajuustoa syötyä myös raskaanakin 😋
Mietin kanssa tätä, että onko punajuuren suhteen jotain rajoitetta, kun Valion aurajuustoahan saa syödä kuumennettuna 😁 Heräsi jo huoli, että jääkö tämäkin herkku jouluna ohi😀

Muuten rajoitteista ei oo ollu itselle vielä suurempia haasteita. Kahvia en juo, mutta energiajuomia on menny toisinaan, joten ne nyt jää, mut ei oo tehnyt edes mieli 😅 samoin lakuja oisin kaupasta valinnut, mutta ei onneks suurempaa himoa nyt oo niihin toistaiseksi ollu!

Käsittääkseni raakaa punajuurta ei suositella ylipäätään syötäväksi?

Oli pakko laittaa tänään sille ainoalle ihmiselle joka raskaudesta meidän lisäksi tietää, kuva salmiakeista. Ne on mun suuri pahe ja tekee tosi tiukkaa olla syömättä 😊

Olin kans kommentoimassa tuosta aurajuustosta että eikös se hyvin kuumennettuna (esim. siinä punajuurivuoassa) ollut ihan ok. Vietän joulua kumppanin äidin luona Ranskassa, joten joukolla suodatettiin tarjolla olleista juustoista yksi missä maito on valmistaessa pastoroitua/kypsennettyä. (Joulupöytä pelastettu! 😋) Teki kyllä tiukkaa tänään toisten syödessä savukalaa, ja päädyin puristamaan sitruunaa kaikkien omalta lautaseltani löytyvien ruokien päälle että saisin edes siitä mausta nauttia.

Moikkuli kaikille!

Täällä käytössä ravintilisänä mama multivita, vahva d-vitsku, sekä mama kalaöljy jossa ilmeisesti optimiin laitettu rasvahappojen suhde!

Mulla ollut kans ihmettelyä syömisten suhteen, usein sillee ey syön jotain ja aivot muistuttaa ensi haukulla et ainii tää maku oli nounou listalla.. Noh eiköhä oo kohta erehdyksen kautta kaikki koluttu josko nyt jäis päähän mitä kannattaa ja ei syödä xD

Kahvia menny itellä useempi kuppi päivässä ja nyt ollut pari pvää täysin ilman, yllärihelppoa ollut.
C vitamiinipitoiset ruuat vetää puoleensa ja pahoinvoidessa parasta on ollut pupeltaa jäisiä mustaherukoita!
Vettä huomaan juovani tosi paljon vettä, vaikka ilmeisesti sen tarve ei mitenkään maksimaalisesti nousekaan... Hyvää herkuttelua kaikkien jouluun! Täälläkin surraan graavikalan menetystä.. X)

Yleensä kahvi on alkanut tökkimään melko nopeasti mutta nyt siitä ei oo näkynyt vielä merkkejä. Rajoitin kyllä suosituksiin niin että juon aamulla 1.5dl säästääkseni tilkan lounaan jälkeen.

Vitamiineista menee foolihappo mutta sen jälkeen kun huomasin että D-vitamiinini ovat suositusta vahvempia, en oo syönyt niitä joka päivä ainakaan niin kauan kun oon vähän eteläisemmällä ilmastovyöhykkeellä.

Mulla lääkäri suositteli D-vitamiinin käytön rajoittuvan siihen 10mikrogrammaan. Terkkari joka tästä soitti oli vähän ihmeissään, kun sanoin raskausmonivitamiininkin sisältävän 20mikrogrammaa. 🤷‍♀️ Oon keväästä asti syöny 100mikrogrammasta, kun arvot oli hälytysrajalla.

Mulla lääkäri suositteli D-vitamiinin käytön rajoittuvan siihen 10mikrogrammaan. Terkkari joka tästä soitti oli vähän ihmeissään, kun sanoin raskausmonivitamiininkin sisältävän 20mikrogrammaa. 🤷‍♀️ Oon keväästä asti syöny 100mikrogrammasta, kun arvot oli hälytysrajalla.
No söisin kyllä itse ihan huoletta isommalla annoksella. Kuinka lääkäri perusteli tätä ohjettaan? Vai perusteliko edes...?

@Seikkailija "Kyseessä rasvaliukoisten vitamiini, joka varastoituu kehoon" oli lääkärin kirjaus. Kai siinä on riskinsä, että suonet menee tukkoon. Mene ja tiedä. En sen tarkemmin kysellyt.

@Hedi88 onpa erikoista! Ymmärtääkseni tuo D-vitamiini on siitä hankala, että imeytyy yksilöllisesti ja joillakin se tarve voi olla selkeästi suurempi kuin muilla. Söin ite joskus satasta kun arvot oli matalat ja sain ne viiterajoihin nousemaan ja söin vielä sen jälkeenkin jonku aikaa, kunnes alkoi ahdistaa että ei kai oo tullu jo yliannostus, koska varastoituu. No arvo mitattiin ja edelleen oli vaan ihan ok. Suomessa tosi matalat nuo suositusarvot, 10 ei ainakaan itselleni missään nimessä riitä omien kokemusten perusteella. Mutta kyllä se D-vitamiini-myrkytyskin on tosiaan mahdollinen, joskin harvinainen, jos pitkään käyttää isoa määrää.

@Hedi88 onpa erikoista! Ymmärtääkseni tuo D-vitamiini on siitä hankala, että imeytyy yksilöllisesti ja joillakin se tarve voi olla selkeästi suurempi kuin muilla. Söin ite joskus satasta kun arvot oli matalat ja sain ne viiterajoihin nousemaan ja söin vielä sen jälkeenkin jonku aikaa, kunnes alkoi ahdistaa että ei kai oo tullu jo yliannostus, koska varastoituu. No arvo mitattiin ja edelleen oli vaan ihan ok. Suomessa tosi matalat nuo suositusarvot, 10 ei ainakaan itselleni missään nimessä riitä omien kokemusten perusteella. Mutta kyllä se D-vitamiini-myrkytyskin on tosiaan mahdollinen, joskin harvinainen, jos pitkään käyttää isoa määrää.
Mulla oli viime keväänä D-vitamiini arvo puutostilan rajalla ja söin sitä suosituksien mukaan. Vaihdoin tohon sataseen ja viikossa olo koheni. Meen nyt raskausajan suosituksien mukaan ja vaihdan sit takaisin sataseen. Ei tosiaan täällä pimeän keskellä suositukset riitä ja sit seurauksena naisilla myöhemmin osteoporoosia kun ei oo D-vitamiinia saanu tarpeeks. 🙄

Puh lähdetään parin päivän päästä Kanarialle, pitäisi varmaan lukaista läpi raskausajan ruokaohjeet... Siellä saa sit vissiin vältellä kaikkea kananmunasta (taitaa aina olla raakoja jossain aamupalabuffassa) lähtien... Vaikka on hyvä hotelli niin seisovathan ruuat aina kauan niissä buffissa, joten varmaan riskit korkeammat kuin Suomessa samoilla ruuilla. Onpa upeaa maksaa itsensä kipeäksi all inclusivestä😁🤣

Tässä vähän tavasin noita raskausajan ruokaohjeita ja mietin tässä että olikohan majoneesi kielletty? Olin just juomassa inkiväärishottia flunssaan, mutta vissiin se ei olekaan ok. Eilen söin pari lakun (?) makuista liilaa Dumlea, kun muistin että ei sekään ole ok. Juustoista jäin miettimään, että kun eihän sitä yleensä tiedä, onko joku tarjolla oleva pastoroitu vai ei niin toimiiko muistisääntö, että kovia juustoja voi syödä, mutta pehmeitä ei? Mites feta? Tai mozzarella? Raakana? Kypsänä? Niin ja eikös katkaravut ole ok? Entä savukala?

@Kaihonkukka lakua ja inkivääriä on ok ottaa pieniä annoksia, toki osa välttelee ne ihan kokonaan, mutta muutama laku sinne tänne ok. Mäkin olen glögiä juonut jossa inkivääriä, taitaa olla myös joulupipareissa mausteena. Mut ei ehkä just isoina annoksina suositeltavaa.

Suomessa melkein kaikki juustot on pastöroituja, kaikki kovat juustot ok. Homejuustot kannattaa välttää, mutta ok jos on kuumennettu kiehuvaksi. Feta ja mozzarella on usein pastöroitu, mutta kannattaa varmistaa pakkausmerkinnöissä/kysyä ravintolasta.

Katkaravut ja lämminsavukalat ok. Lämminsavukaloissa osa välttelee vakuunipakattuja ja ostaa vain tuoretiskiltä. Kylmäsavukalat ei ok, ellei kuumennettu kiehuvaksi.

Majoneesista on monta koulukuntaa. Osa välttää kaiken majoneesin kokonaan, osa syö surutta. Suomessa suurin osa kaupassa myytävistä majoneeseista on valmistettu pastöroidusta kananmunasta tai kananmunajauheesta - niitä voi syödä huoletta. Osassa majoneeseista ei ole tuota ”pastöroitu kananmuna” mainintaa, vaan pelkkä ”kananmuna”, mutta ymmärsin että teollisesti valmistetut majoneesit on lähes aina tuota pastöroitua kananmunaa - kotona tehty sitten sitä raa’asta tehtyä.

Muokattu viimeksi:
Takaisin