Raskausajan ruokavalio

Mä vaihdoin kahvin kofeiinittomaan, kun alettiin yrittää. Tänä aamuna sen maku alko tökkiä. Saa nähdä oliko yksittäistapaus vai tapahtuuko jo nyt se, että kahvi ei vaan enää maistu. Oon kyllä satunnaisesti juonu kofeiinillistakin myös nyt raskauden aikana, mut sellasia pieniä kupposia vaan. Todnäk sit kun pystyy niin palaan kofeiinilliseen, koska kahvi on kyl mun lemppareita.

@Litleo tuo graavia on kyl paha. 😅 muuten ei jouluruokiin tuu muutoksia, kun en oo mikään juustojen syöjä tms. 😁

Kahvi on kyl mun "pahe". 2 kuppia menee päivässä, oli mikä oli. Menin pari vuotta sit iltavuoroon ja meil oli menny siel vedet poikki. Manasin sitä siin keittiössä, ni mun esimies haki sen autosta mökille menossa olevan vesitonkan, et saan kahvia ja työpaikalla säilyy rauha.🤣
Mulla menee kyllä kans 2 kuppia kahvia päivässä, välillä 3🙈 (mut se 3. kuppi on ihan pieni kuppi, ei mikää iso)

Minäkin rakastan kahvia 😆 Kun alettiin yrittämään, niin vähensin… mutta kun tuli vuosi täyteen ja piti lähteä apuja hakemaan, niin silloin lopetin kaikki ”rajoitukset”, kun ei mitään tietoa kuinka kauan matkassa menee, eikä sitä vaan vuosi tolkulla voi elää niin et ” hyvä nyt vähentää sitä ja tätä koska jos olen ensi kuussa raskaana”. Nyt sitten täytyy tehdä vieroitus kerralla. Toki en ole kuin sen 2-3 kuppia päivässä tähän asti juonut.

Ostin viikonlopuksi irtokarkkeja ja tulipa ihan puun takaa että kuinka monet mun lempparikarkit on sellaisia, missä lakua/salmiakkia 😅 suklaalakupallot, pääkallot, mustat autot, aakkoset yms 😅

Itellä kans kiellettyjen lista näyttää about mun herkkupäivän ostoslistalta 🙈 naurattaa että viikko ennen plussaa mies yllätti redbull joulukalenterilla, nyt hän sitten tyytyväisenä hörppii niitä mun puolesta 🥲😅 etenkin kun teen satunnaisesti yövuoroja niin täällä kauheasti kaipaisi jotain oikein tujuja salmiakkeja, litratolkulla kahvia ja energiajuomaa 😂

Minulla kahvinjuonti jäi ensimmäiseen raskauteen, kun se närästi niin paljon, maistui pahalta ja muutenkin yökötti. Oli aika kovat päänsäryt vierotuksesta, kun aiemmin meni jopa 5 kuppia kahvia.
Nykyään juon teetä joka päivä sen kupillisen. Mutta saas nähdä taas tuon pahoinvoinnin kanssa, et loppuuko sekin kokonaa vähäksi aikaa.

Eilen tyhjensin työpaikalta omat salmiakki- ja lakritsikätköt miehelle 🤨 Joudun varmaan hakemaan jostain sitä ”sallittua” salmiakki/lakritsi makua.

Tuossa kesältä laitoin punajuurta pakkaseen, että pääsee jouluksi tukemaan aura-punajuurilaatikon. Sillekin pitää keksiä joku korvaava käyttö nyt 😅

Graavikalan ei onneksi ole ongelma, kun en saa kalaa muutenkaan syödä allergiaoireiden takia.

Onko teillä vielä tullut jotain raskausajan himoja tiettyihin ruokiin?

Mulla avokadot himottaa just nyt ja nyt illaks esim pakko saada avokadopastaa. Iloinen ylläri oli, et parmesanjuustoa voi käyttää sellaisenaan 🥳 avokadosuklaakakkua tekis kans mieli leipoa (en oo ikinä sellasta tehny, mut nyt vaan tuli sellane mieliteko) 😋

Mulla ehkä ensimmäinen raskausoire (ennen kuin tiesin olevani raskaana tai edes tajusin mistä se kertoo…) oli muutamat ruokajutut. Ensin tuli hillitön himo kaikkiin homejuustoihin (sekä homejuustohilloleipään😂). Sitten yllättäen mun rakastamat oliivit alko maistua pahalta. Ja eräänä päivänä kummastelin miten jauheliha haisee ja maistuu niin paljon enkä millään maustamisella saa sitä makua peitettyä…

Nyt tällä hetkellä lieviä ruokahimoja on kaikki raikas ja kevyt. Unelmoin mehusta, marjoista, omenasta… (mitkä muuten on samoja kun ekassa raskaudessa, oisko tyttö tulossa…? 👀) Ja mielellään söisin vaan kaikkea tosi terveellistä ja vähän närästävää. Lihaa, kasviksia, vihanneksia, avokadoa…

Kahvi mulla alko muutama päivä sit paitsi närästämään niin myös aiheuttamaan sydämen tykytyksiä ja sellasta tunnetta ku veri kuohuis täysillä verisuonissa. Niin epämukavaa että shokissa jätin kahvin ja sokerin pois 😂 tänään päivällä kyl vähän teki yllättäen mieli kahvia ja rohkaistuin juomaan pikku kupin ja syömään vähän suklaata. Katotaan tuleeko siitä kova iltanärästys et uskaltaako uudelleen. 😁

Mä en kyllä ota 100% mustavalkosesti noita ruokasuosituksia vaan sovellan vähän oman intuition ja maalaisjärjen ja kehon tuntemuksien mukaan. Esim. aion juoda inkivääriteetä joskus jos se tuntuu hyvältä ja vaikka helpottaa oloa. 😊

Mä niiiiin päätin että nyt juon tälläisen smoothien joka aamu aamupalaksi, jossa on lehtikaalia, pinaattia, omenaa, banaania ja jogurttia jotta saan kaikkia hyviä vitamiineja ja muuta tärkeää (vaikka syönkin Mama-vitamiineja). Nimesinkin sen mössön jo raskaussmoothieksi. Nyt reilun viikon oon jaksanut ja meinaa alkaa kyllästyttää. 🥲

Mä niiiiin päätin että nyt juon tälläisen smoothien joka aamu aamupalaksi, jossa on lehtikaalia, pinaattia, omenaa, banaania ja jogurttia jotta saan kaikkia hyviä vitamiineja ja muuta tärkeää (vaikka syönkin Mama-vitamiineja). Nimesinkin sen mössön jo raskaussmoothieksi. Nyt reilun viikon oon jaksanut ja meinaa alkaa kyllästyttää. 🥲
Mä joskus kuvittelin, että smoothiet ois helppo. No ei oo. Siis ei yhtään helppoja syödä tai juoda, miten se kuuluu sanoa. 😅 eihän se ole ku juo vaan, no ei. En osaa selittää miks se on niin vaikeeta.😆

Auttaisko sulla @EmotionalMoshpit jos joku aamu ottais väliin jonkun ihan erilaisen? Tai vaihtais omenan mangoon?

Mä joskus kuvittelin, että smoothiet ois helppo. No ei oo. Siis ei yhtään helppoja syödä tai juoda, miten se kuuluu sanoa. 😅 eihän se ole ku juo vaan, no ei. En osaa selittää miks se on niin vaikeeta.😆

Auttaisko sulla @EmotionalMoshpit jos joku aamu ottais väliin jonkun ihan erilaisen? Tai vaihtais omenan mangoon?

Sitä myös aatteli että nopeestikos sellaisen surauttaa, mut pyhpah! 😂
Ajattelin joo kokeilla vähän erilaisia välissä, kunhan nykyiset kamat saa käytettyä loppuun. Mango vois toimia tosi hyvin, testiin!

Minäkään en ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä smoothie on nopea ja kätevä 🤣 Tekemisessä kestää, blenderin pesu on ärsyttävää ja juon/syön isoa smoothieta varmaan tunnin, ei vaan mene nopeammin alas 🤣

Mutta onhan se ravintorikasta eli jos ei ole tällaisia smoothie-ongelmia niin hyvä valinta 😄 ja kätevää on juuri tuo, kun sinne voi heittää aina eri hedelmiä ettei kyllästytä.

Mä teen aika usein smoothieta perheelle ja onhan siinä vähän hommaa mut loppupeleissä aika nopee. Tykkään et on tarpeeks monia erilaisia aineksia kotona ja sit siitä fiiliksen mukaan tekee. Joskus ei tuu niin hyvää mut nyt on tullu aika hyvä parina päivänä. 😍 Oon laittanu pakkasesta mansikkaa, mangoa, mustikkaa ja mustaherukkaa. Tuoreena banaania ja avokadoa ja sit sellasta hyvää proteiinijauhetta (oon tykänny puhdistamon), pellavansiemenrouhetta ja maitoa/kookosmaitoa. On hyvää 😍 Ja kannun huuhtelen heti kaatamisen jälkeen. Mulla tulee lusikoitua nopeesti ja harmittaa vaan ku se loppuu. 😅 Mut toisaalta saan aika pienen annoksen ku on monta syöjää enkä jotenki raaski ladata aineksia tolkuttomia määriä vaikka pitäs varmaan. 😁

Minäkään en ymmärrä niitä ihmisiä, joiden mielestä smoothie on nopea ja kätevä 🤣 Tekemisessä kestää, blenderin pesu on ärsyttävää ja juon/syön isoa smoothieta varmaan tunnin, ei vaan mene nopeammin alas 🤣

Mutta onhan se ravintorikasta eli jos ei ole tällaisia smoothie-ongelmia niin hyvä valinta 😄 ja kätevää on juuri tuo, kun sinne voi heittää aina eri hedelmiä ettei kyllästytä.
Ihanaa kun joku muukin. 🤣 Mulla sellasen 8ooml juomiseen menee se puoli tuntia. Samassa ajassa menee puurot yms, kun en mä pelkällä smoothiella elä.🤣

Olin muuten tänään kaupan leikkeleosastolla sormi suussa kun laitoin Googlen laulamaan, ja se kertoi mun yllätykseksi ettei leivänpäällisleikkeleitä suositella raskauden aikana. Onko oikeasti näin? 🤯

Olin muuten tänään kaupan leikkeleosastolla sormi suussa kun laitoin Googlen laulamaan, ja se kertoi mun yllätykseksi ettei leivänpäällisleikkeleitä suositella raskauden aikana. Onko oikeasti näin? 🤯
Ei taida olla ehdotonta kieltoa kuin osassa, mutta ainakin suositellaan käyttämään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää. Meetvursti taitaa näistä perusleikkeleistä olla täyskiellossa.

Hyvä, kun menee joululounaalle ja googlaa about koko ruokalistan läpi "ruokaX raskaus" :rolling: Sienisalaatti esim herätti ihmetystä, että voiko sitä luottaa, että perus sienisalaatissa on kaikki siten, että sitä voi syödä 🤔

Hyvä, kun menee joululounaalle ja googlaa about koko ruokalistan läpi "ruokaX raskaus" :rolling: Sienisalaatti esim herätti ihmetystä, että voiko sitä luottaa, että perus sienisalaatissa on kaikki siten, että sitä voi syödä 🤔
Eilen joululounaalla lautasella keitetyt perunat, kinkku, vähän lohta ja saaristolaisleipää. Ihan vaan koska oon nirso.🤣

Takaisin