Raskausajan ruokavalio

Minulle tulee kamala ikävä brietä ja muita pehmeitä juustoja! Ja jouluna olisi ollut ihana juoda Bailey'siä anopin kanssa. Ja tottakai SALMIAKKI! Eritoten Vanhat Autot....

Sushibuffassa olen käynyt jo kahdesti tämän raskauden aikana. En vain ole ottanut niitä raakoja kaloja :)

Synnärikassiin sitten vaan kolme pussia Vanhoja Autoja ja minipullo Bailey'siä! 😂

Täällä ruokavalion noudatus onnistunut hyvin, sillä ennen raskauttakaan en mitään ”kielletyn listan” ruoka-aineita ole syönyt muuta kun salmiakkia ja lakua. Ne on ainoat mistä olisi himo ja tiedä vain, että sairaalakassi sisältää kilon lakuboxin😂

Juu toi kilon boksi on hyvä idea! Viimeks eka asia mitä synnytyksen jälkeen välittömästi vetelin oli täytelakut🤤
Ai kun alkaa tekeen niin mieli. Käytiin Lidlissä pari päivää sitten ja sielä näin Pandan lakurasian alennuksessa ja vielä kaikki mun lempparit ja juuri noi täytelakut😭 Nyt vaan sit napsinu suklaata mut ei se täyteläistä lakua korvaa🥲 Ei auta ku oottaa ens vuoteen…

Mullakin on kyllä edelleen niiin ikävä lakritsia ja salmikkia ja himo on.. Oon niitä "korvikkeita" katsellut mut eiiii kiitos 😂 Yritän sinnitellä 🤭 Ainakin menee 95% vähemmän karkkia kun mun karkkipussi ois normaalisti hyyyyvin musta 😉

Mä oon korvannu lakun suklaalla ja ei hyvin mee… Tai siis menee vähän liiankin hyvin. Oon tykästyny suklaaseen nyt ns uudellee niin paljo et kaupan hyllyt tyhjäks vaa😬 Mietin viel aiemmi et raskausaikana ei sit syödä herkkuja paljoo, et mahollisumman terveellinen ja monipuolinen ruokavalio (ei onnistunu alkuunkaa) onha täs nyt vielä aikaa jotai muutosta tehä mut meh! Mietin että johtuukoha muuten tää naamalle puhjennu uus murrosikä tosta suklaan ja pizzan syönnistä vai asusteleekohan mahassa tyttö, joka ”vie äidin kauneuden” tiä sitä😅

Mä oon silloin tällöin kyllä syönyt pari salmiakkia. Tekee kyllä tosi pahaa olla erossa salmiakista. En syö mitään muuta karkkia, eikä mun perhekkään. 🤣

Mä en suunnitellut jääväni sairaalaan ja tarvivani ns. sairaalakassia, kun haluan nytkin kotiutua poliklinisesti (jos vain mahdollista), mutta kyllä mäkin taidan varara heti synnytyksen jälkeiseen aikaan tai synnärille mukaan bonbonin rotan rykäisyjä (ne on mun lempikarkkeja 🤣).

Mä oon silloin tällöin kyllä syönyt pari salmiakkia. Tekee kyllä tosi pahaa olla erossa salmiakista. En syö mitään muuta karkkia, eikä mun perhekkään. 🤣

Mä en suunnitellut jääväni sairaalaan ja tarvivani ns. sairaalakassia, kun haluan nytkin kotiutua poliklinisesti (jos vain mahdollista), mutta kyllä mäkin taidan varara heti synnytyksen jälkeiseen aikaan tai synnärille mukaan bonbonin rotan rykäisyjä (ne on mun lempikarkkeja 🤣).
Mäkin oo sortunut syömään salmiakkitikkarin mutta ainakin espoon ohjeissa luki ettei muutama hassu karkki haittaa. 😁

Meinasin myös työpaikan kesälounaalla syödä medium lihaa. Kun ei ollut merkitty ja kastike oli tummaa. Kun tajusin jouduin kiikuttamaan lähes täyden lautasen takaisin, yrittäen näyttää mahdollisimman vähän epäilyttävältä työkavereiden silmissä. 🤭 onneksi ovat miehiä joten en usko että heti heillä leikkaa. 😁

Minulla ei juuri rajoitukset tee tiukkaa, paitsi parmesaani. Lisäksi viiniä olisi kiva juoda kesäilloissa 😀 salmiakista en tykkää joten sitä ei ole ikävä.

Minulla ei juuri rajoitukset tee tiukkaa, paitsi parmesaani. Lisäksi viiniä olisi kiva juoda kesäilloissa 😀 salmiakista en tykkää joten sitä ei ole ikävä.
Parmesaani on sallittua raskaana oleville, eli syö vapaasti vain 😊

Niinkö 😍 Pitänee siis yrittää etsiä pästöroitua parmesania!
Eikun ihan kaikki parmesaani on sallittua, pastöroimattomat myös (ei varmaan muuta ookaan). Se on kova juusto ja niin kuiva, ettei listeria ym. siinä kasva, niin voi käyttää kuumentamatta. 😊 Tässä ruokaviraston ohje:

Screenshot_20250715_130812_Chrome.jpg

Eikun ihan kaikki parmesaani on sallittua, pastöroimattomat myös (ei varmaan muuta ookaan). Se on kova juusto ja niin kuiva, ettei listeria ym. siinä kasva, niin voi käyttää kuumentamatta. 😊 Tässä ruokaviraston ohje:

View attachment 146130
Whaaat, olen näköjään ymmärtänyt aivan väärin, luulin että parmesani on ehdoton no-no 😀 kiitos, tämä olo tosi hyvä tieto!!

Oon yrittänyt Ruokaviraston ohjeista ymmärtää, voiko kylmäsavustettua lihaa (kylmäsavustettu poron leike tai esim. meetvursti) syödä, jos sen pakastaa ensin kahden päivän ajan? Ohjeet on vähän ristiriitaiset.

Oon yrittänyt Ruokaviraston ohjeista ymmärtää, voiko kylmäsavustettua lihaa (kylmäsavustettu poron leike tai esim. meetvursti) syödä, jos sen pakastaa ensin kahden päivän ajan? Ohjeet on vähän ristiriitaiset.
Mä oon ymmärtänyt, et suurimman osan toksosta pakastus tappaisi, mut jotain tokson kystia se ei kuitenkaan tuhoa, joten ei ole täysin turvallista pakastettunakaan.

Mä oon ymmärtänyt, et suurimman osan toksosta pakastus tappaisi, mut jotain tokson kystia se ei kuitenkaan tuhoa, joten ei ole täysin turvallista pakastettunakaan.

Hitsi! No, onneksi on kylmäsavustetut poronleikkeleet olleet tähänkin asti harvinaista herkkua, joten ehkä sitä pystyy odottamaan.

Voisipa tuon Ruokaviraston listan tulostaa. Saan kyllä nettisivuilla valikoitua niin, että näkymä näyttää vain raskaana olevia koskevat ruokarajoitukset ja suositukset, mutta olisi ihanaa saada itselleen tuo muistilista myös printtinä mukaan. Kaikkea ei meinaa millään muistaa: esimerkiksi inkivääri oli itselleni yllätys, että sitä ei saakaan nauttia. Onneksi jo pidemmällä raskaana ollut työkaveri tuli inkivääristä maininneeksi, itseltäni suositus välttää sitä oli mennyt täysin ohitse.

Hitsi! No, onneksi on kylmäsavustetut poronleikkeleet olleet tähänkin asti harvinaista herkkua, joten ehkä sitä pystyy odottamaan.

Voisipa tuon Ruokaviraston listan tulostaa. Saan kyllä nettisivuilla valikoitua niin, että näkymä näyttää vain raskaana olevia koskevat ruokarajoitukset ja suositukset, mutta olisi ihanaa saada itselleen tuo muistilista myös printtinä mukaan. Kaikkea ei meinaa millään muistaa: esimerkiksi inkivääri oli itselleni yllätys, että sitä ei saakaan nauttia. Onneksi jo pidemmällä raskaana ollut työkaveri tuli inkivääristä maininneeksi, itseltäni suositus välttää sitä oli mennyt täysin ohitse.
Joo kieltämättä ne ei oo siellä ihan helpoimmassa muodossa, kun ovat kaiken muun seassa. Ja jotain harvinaisuuksia on välillä vaikea muistaa, kuten joku hauki ja idut, ku tosi harvoin muutenkaan tulee syötyä. Inkivääriä onneksi saa mausteena ruuassa (kuivattua ja tuoretta) syödä. Ainoastaan inkiväärivalmisteet (tiivisteet ym.) on kielletty ja ite ei oo tullu sellasia käytettyä, niin ei itseä haittaa 😊

Joo kieltämättä ne ei oo siellä ihan helpoimmassa muodossa, kun ovat kaiken muun seassa. Ja jotain harvinaisuuksia on välillä vaikea muistaa, kuten joku hauki ja idut, ku tosi harvoin muutenkaan tulee syötyä. Inkivääriä onneksi saa mausteena ruuassa (kuivattua ja tuoretta) syödä. Ainoastaan inkiväärivalmisteet (tiivisteet ym.) on kielletty ja ite ei oo tullu sellasia käytettyä, niin ei itseä haittaa 😊

Ihan alkuraskaudessa join mielihyvin muutamia inkiväärishotteja, kun auttoivat tosi tehokkaasti pahaan oloon. Oli kauhea pettymys huomata, etteivät ne sovi ja voisivat olla vahingoksikin - tosin tästä on ristiriitaisia tutkimuksia, Suomessa toki noudatetaan varovaisuusperiaatetta. Samoin nyt kun on ollut yskää tekisi kauheasti mieli juoda inkiväärisitruunahunajateetä, mutta olen tyytynyt sitruunahunajaan. Onneksi inkivääriä saa mausteena käyttää, kuuluu omiin suosikkimakuihini!

Onneksi ensimmäisellä neuvolakäynnillä jo sanottiin, että jos joskus menee vahingossa väärin ei kannata liikaa huolestua. Oon muistuttanut itseäni muutamaan otteeseen, että pitää olla todella huono tuuri, jos pienistä virheistä tulisi vakavia seurauksia.

Takaisin