Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Mä en muutenkaan välitä sushista tai graavikalasta, inkivääriä pitää vähentää ja feta ja aura ym tosiaan kuumennettuna![]()
Kiitos tuosta linkistä! Itse olen tässä viime aikoina oppinut syömään eri juustoja ja nyt ekana tulikin että eeeeiii, mitenkäs sitä nyt pärjää. Mutta loppupeleissähän aika paljon täällä suomessa juustoja voi syödä. Toki tarkkana saa olla, mutta saa muutakin syödä kuin oltermanniaFetaa saa myös kuumentamattomana syödä
Mä kävin lukasee noi ruokaviraston ohjeet, et onko jotain muutoksia ja kertaamassa, jos olis jtn mitä en ennestään muista (idut olin unohtanu). Oli ilahduttava huomata, et erittäin kovat pastöroimattomat juustot on lisätty sallittujen listalle raskaana oleville.
Eli parmesaania saa syödä vapaasti kuumentamatta.
Parmesaanissa ja muissa vastaavissa ei listeria kasva, kun on niin kuivaa. Täähän on esim. Ruotsissa ollu jo pitkään sallittu, mut Suomessa tultu jälkijunassa. Ite oon aikaisemmissa raskauksissa sitä kyl syöny, kun oon tienny tämän. Muistan kun kerran loppuraskaudessa pastaravintolassa tarjoilija sano, et sulle sit ilman parmesania eikö niin. Ja vastasin vaan, et eiku saa laittaa. Ja tarjoilijan ilme oli sellanen.
Mut kiva, et se on nyt ihan virallisesti sallittua.Millonkahan toi muutos on tullu, sattuuko kukaan tietämään? Mielestäni ei viel viime syksynä ollu, ku aiheesta silloisessa lasketun ryhmässä kirjoitin, mut voi olla, et en sillon ollu vaan huomannu, et oli jo muuttunu.
Bongasin muuten tätä googlatessa hyvän sivuston, mis erilaiset juustot listattu ja kerrottu, miten niitä saa syödä. Selkeämpi kuin tuo ruokaviraston listaus, joka voi olla esnikertalaiselle aika sekava. Tässä, jos jollekin juustot aiheuttaa päänvaivaa:
Ja semmoinen tieto vielä ensikertalaisille, että pastöroimattomuus pitää Suomessa aina merkitä. Eli jos maitotuotteessa ei lue onko pastöroitua vai ei, niin sit se on pastöroitua.
Info päättyy![]()
Jos mä olisin ollut kova juomaan teetä ennen raskautta, jatkaisin varmaan hopeatee linjalla eli kuumaa vettä ja maitoa +sokeri tmsItselle myös tuo kofeiinin vähentäminen on tuntunut hieman hurjalta. Normaalisti olen voinut juoda teetä (kahvia en juo) vaikka 6 kuppiakin päivässänyt olen koittanut vähentää ja juoda sen 1-2kuppia. Tähänkin varmasti ajan kanssa tottuu. Töissä ollut niin tapana aina litkiä teetä pitkin päivää, niin nyt pitää totutella juomaan vettä.