Raskausajan ruokavalio

Jos mä olisin ollut kova juomaan teetä ennen raskautta, jatkaisin varmaan hopeatee linjalla eli kuumaa vettä ja maitoa +sokeri tms😅 Mulla ainakin menis kun väärä raha, kun juon teen aina maidon kanssa muutenkin😅 Vinkkinä vaan jos yhtään auttais tämmönen😁
En ole koskaan juonut hopeateetä, kun ajatus ollut ettei voi olla hyvää. Mutta tiiä vaikka näin raskausaikana siitä tulisi uusi suosikki 😅 pitänee joku kerta testata.

Vaikeinta on varmaan luopua lakusta, salmiakista ja jouluna maksalaatikosta. Kahvia juon aamuisin kaksi kupillista ja se vissiin vielä sopiva määrä. Harmittaa luopua roobios teestä, jota olen juuri vähän aika sitten tykästynyt juomaan päivisin.

Siemennäkkärit ovat mun herkkua, niin niistä luopuminen vähän harmittaa, onneksi tavallinen näkkäri on korvannut kelvollisesti. 😄 En ollut aiemmin tajunnut, kuinka usein tuleekaan syötyä ituja ja miten niitä on usein lounaalla salaattibuffassa, mieli tekisi. Kahvia olin jo valmiiksi vähentänyt max kahteen kuppiin, niin vierotustarvetta ei ole. Ehdin jo valmiiksi surra parmesaanista luopumista, joten sen puuttuminen listalta oli oikein iloinen yllätys! 🤩

Ai niin nuo siemenet 😣 Mun lempi puurossa on siemeniä ja ihan tyytyväisenä vedin sitä vielä eilen aamupalaksi. Tuskin nyt vielä mitään suurta vahinkoa on aiheutunut, mutta millähän mä korvaan tän, kun tykkään vähän rouheammasta puurosta. Ehkä kannattais vielä kerrata mitä kaikkea ei saakkaan syödä, kun nää tuntuu unohtuvan, vaikka luuleekin olevansa jo konkari näissä asioissa 😂

Mullekin siemenet on vaikee. Niitä on viel salakavalasti asioissa. Yks päivä myös söin bowlin lounaaksi. Tiesin, et siihen tulee seesaminsiemeniä, mut muistelin, et ei kauheen paljon, vaan yhteen kohtaan, niin en jaksanu pyytää ilman (vaik mikä vaiva se ees ois? 😅) Mut koko annos olikin kuorrutettu niillä 🥲 Yritin sit kaapia niitä kaiken päältä pois ja syödä alempia kerroksia, mut kyl varmaan silti tuli aimo annos niitä syötyä 🙈

Lakua ja salmiakkia on ikävä jo 🥲 jos on vinkkejä glykyrritsiinivapaista pehmeistä salmiakeista/lakuista niin otetaan vastaan! 🫶🏻

Ai niin nuo siemenet 😣 Mun lempi puurossa on siemeniä ja ihan tyytyväisenä vedin sitä vielä eilen aamupalaksi. Tuskin nyt vielä mitään suurta vahinkoa on aiheutunut, mutta millähän mä korvaan tän, kun tykkään vähän rouheammasta puurosta. Ehkä kannattais vielä kerrata mitä kaikkea ei saakkaan syödä, kun nää tuntuu unohtuvan, vaikka luuleekin olevansa jo konkari näissä asioissa 😂
Toimisko vaikka joku pähkinärouhe tai sit vähän jotain mysliä sekaan? 🤔 Veikkaan et tulee testailtua toimivaa puuroreseptiä itsekin. 😅 Eikä pienistä määristä siemeniä varmasti ole mitään haittaa, kun ohjeessakin sanotaan pienten määrien esim. leivässä olevan ok 😊

Mullekin siemenet on vaikee. Niitä on viel salakavalasti asioissa. Yks päivä myös söin bowlin lounaaksi. Tiesin, et siihen tulee seesaminsiemeniä, mut muistelin, et ei kauheen paljon, vaan yhteen kohtaan, niin en jaksanu pyytää ilman (vaik mikä vaiva se ees ois? 😅) Mut koko annos olikin kuorrutettu niillä 🥲 Yritin sit kaapia niitä kaiken päältä pois ja syödä alempia kerroksia, mut kyl varmaan silti tuli aimo annos niitä syötyä 🙈
Haha joo, monet jutut saa näppärästi närkittyä pois, mut siemenet kyllä tarttuvat kiinni kaikkeen, eikä mitään toivoa saada niitä kokonaan pois. 😅 Josko tästä kokemuksesta oppineena muistaisi, että pienempi vaiva on pyytää ilman. 🙈

Haha joo, monet jutut saa näppärästi närkittyä pois, mut siemenet kyllä tarttuvat kiinni kaikkeen, eikä mitään toivoa saada niitä kokonaan pois. 😅 Josko tästä kokemuksesta oppineena muistaisi, että pienempi vaiva on pyytää ilman. 🙈
Jep, avokadosiivuista viel oli helppo kaapia pois, mut porkkanaraaste oli vähän eri juttu 🤣

Lakua ja salmiakkia on ikävä jo 🥲 jos on vinkkejä glykyrritsiinivapaista pehmeistä salmiakeista/lakuista niin otetaan vastaan! 🫶🏻
Mulla sama! Kävin jo kaupasta kattelee, kun oli uus mansikkalakupussi tullut, niin sekin sisältää lakritsia :Weary Cat Face: Esikoista odottaessa saatoin syödä niitä ei-mustia metrilakujakin, kun kuvittelin, ettei niissä ole :No Evil Monkey:

Mulla sama! Kävin jo kaupasta kattelee, kun oli uus mansikkalakupussi tullut, niin sekin sisältää lakritsia :Weary Cat Face: Esikoista odottaessa saatoin syödä niitä ei-mustia metrilakujakin, kun kuvittelin, ettei niissä ole :No Evil Monkey:
Häh, enpä olisi minäkään arvannnut että ei-mustissa lakuissa on glykyrritsiiniä!😲
Salta katten kuulemma ei sisällä, pitää katsoa löytyykö kaupasta..

Onko täällä muita kasvissyöjiä? 😊 Otatteko jotain vitamiineja täydennykseksi? Itse olen ottanut monivitamiinin lisäksi nyt B12, kalkkia ja omega 3. Toivottavasti neuvolasta saisi ohjeistusta ruokavalion tueksi.

Mä rakastan salmiakkia mutta silti unohdin edellisessä tilata sieltä namituvalta. Jotain saltakattenia ostin muutama kerta. Nyt täytyy tilata, muistuttakaa mua 🤣

Toimisko vaikka joku pähkinärouhe tai sit vähän jotain mysliä sekaan? 🤔 Veikkaan et tulee testailtua toimivaa puuroreseptiä itsekin. 😅 Eikä pienistä määristä siemeniä varmasti ole mitään haittaa, kun ohjeessakin sanotaan pienten määrien esim. leivässä olevan ok 😊

Pähkinärouhe on hyvä idea, sitä täytyy kokeilla👍

Mulle vaikeinta on jättää laku ja salmiakki pois. Erityisesti ihan perinteinen lakritsi ja Fazerin suklaalakut :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Kahvia en juo, mutta Coca Cola zeroa tekisi mieli. Toisaalta ihan hyvä vaan vieroittautua siitäkin.

Vaikeinta on varmaan luopua lakusta, salmiakista ja jouluna maksalaatikosta. Kahvia juon aamuisin kaksi kupillista ja se vissiin vielä sopiva määrä. Harmittaa luopua roobios teestä, jota olen juuri vähän aika sitten tykästynyt juomaan päivisin.
Apua tosiaan nyt kun laskettu aika on tammikuussa niin graavi/kylmäsavulohi jää uupumaan joulupöydästä. :loudlycrying:

Mulla oli edellisessä raskaudessa vaikein työ vieroittautua Pepsi maxista ja sama on taas edessä...

Söin vahingossa medium-pihviä burgerin välissä. Onneksi siinä oli vain vähän vaaleanpunaisuutta ja lopetin kesken kun huomasin - en tajunnut, että hienossa ravintolassa burgeripihvit ovat mediumeja...

Hienossahan ne nimenomaan on mediumeja, että ruualla on joku taso! Mut tuskin tuosta mitään tulee ongelmia. Mä otin vkoloppuna karkkipussista salmiakki karkin ja purasin palan. Samassa tajusin et ei voikaan. No söin sen palan ja heitin lopun menemään 🥲

Mä söin keskimmäisen raskauden aikana keskiraskaudessa vahingossa tartar-pihviä 😅 Siis olin mun isoisän synttäreillä ravintolassa ja siellä oltiin tilattu kaikille samat annokset. En ollu koskaan aiemmin tartaria ees nähnyt enkä siis tiennyt et kyseessä on tartar-pihvi. Ihmettelin vaan et onpa pahanmakuista… en kyl syönyt koko annosta mut jos olis ollu syötävää niin varmaan olisin syönyt sen ilman et huomasin mitään. Ja ihan terve tyttö syntyi 🤭

Mä söin esikoista odottaessa pieniä määriä salmiakkia, muuten noudatin ohjeita. Tartar-lihaa jne tulee ehkä eniten ikävä. Enemmän tässä ruokavaliossa jänittää nyt se, että osuuko raskausdiabetes taas kohdalle. Ilmeisesti se aika usein sitä tekee. Se tulee sit rajoittamaan ruokailua ihan omissa mitoissaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin