Raskausajan ruokavalio

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Annsku
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Suomessa ei valitettavasti saa tarpeeksi foolihappoa edes ruuasta. Kannattaisi nyt vain ottaa käyttöön se. Netistä kannattaa myös etsiä tietoa - viimeksi tänään itse luin erään lääkärin kirjoituksen siitä kuinka tärkeä foolihappolisä meille suomalaisille (pohjoismaisille) odottajille on.
No kai minä meen sitä sitten maanantaina hakemaan, kun apteekki aukeaa :O ihme kyllä, kun eivät sitten puhelimessa sanoneet, jos ehdoton lisä on! Montako vuotta sitä on jo suositeltu?

No kai minä meen sitä sitten maanantaina hakemaan, kun apteekki aukeaa :O ihme kyllä, kun eivät sitten puhelimessa sanoneet, jos ehdoton lisä on! Montako vuotta sitä on jo suositeltu?

Ainakin jo vuonna 2015 sanottiin että se olisi välttämätön lisä raskauden aikana ja jo raskautta yrittäessä. :) ja nyt kun mentiin joulukuussa hedelmöityshoitojen tutkimuksiin niin sanottiin että ehdottomasti pitää nyt heti jo alkaa syömään, vaikka ei raskaana olekkan. Ja silloin oli hoitojen alkuun yli puoli vuotta aikaa (ei siis hoitoihin päädytty kuitenkaan). Mutta itse siis olen syönyt minisunin mama monivitaa 8/2015 alkaen tauotta, koska on tarkoitettu myös imetyksen aikana. :D siinä juuri se foolihappolisä.

Ainakin vuodesta 2011 ja varmasti myös aiemmin :) eviran sivuilla lukee myös asiasta jos epäilyttää. Foolihappo on tärkeä ekan kolmanneksen ajan eli juuri nyt.

Ainaki minisun multivitamin mamassa on foolihappo lisätty muiden tarvittavien kanssa yhteen pilleriin päivässä :) niin ja mulle soitti eriksee neuvolatäti takas et syönhän foolia. Mutta ekassa raskaudessa muistan et nää käytiin läpi vast ekal käynnillä rv8 .

Muokattu viimeksi:
Okei, kyllä mä sitten joudun teitä uskoa! :) anteeks tämä epäluuloisuus, mutta kun ekaa odotellaan, ja täälläkin kuitenkin anonyymisti pääsee kirjottamaan, niin pikkasen varuillaan joutuu olla.. mutta kiitos te :)

Onneksi tuota foolihappoa näyttää kuitenkin olevan ihan normaaleissa ruuissa, joita mä ainakin päivittäin syön ihan runsaasti.
Otan silti vitamiinin, jossa sitä myös on.

Mua kehotettiin myös syömään foolihappoa, kun soitin neuvolaan ja sovittiin ensimmäisestä käynnistä.

Juu, ei se ihan hölynpölyä ole.. :) löysyy siis myös kaikista raskausoppaista. Myös vaun omassa raskaus sovelluksessa sanotaan foolihapon vaikutus (muistaakseni tuossakin aiemmin sanottiin jotain että lisänä pitäisi syödä)
ImageUploadedByVau Foorumi1521322156.437456.jpg

Multa kysyttiin tätä tosiaan suunnittelu vaiheessa, silloin kun soitin neuvolaan sekä vielä kun soitin hedelmöitysklinikalle varatakseni ar-ultraa. Eli moneen otteeseen varmennettu. :) outoa jos jollain paikkakunnalla ei sanota asiasta.

Muokattu viimeksi:
Monipuolisesti yritän syödä, tahtoo vaan ällöttää jotkut ruuat. Mieluusti eläisin leivällä ja smoothiella.

Monipuolisesti yritän syödä, tahtoo vaan ällöttää jotkut ruuat. Mieluusti eläisin leivällä ja smoothiella.

Mulla on aina paha pahoinvointi ekan kolmanneksen, sama homma nytten ja syön mitä maistuu, on se sitten yks ruoka aine tai vähän epäterveellisempää, sitten kun pahoinvointi hellittää niin takas ruotuun. Vauvahan ottaa tarvitsemansa joten siinä mielessä ei oo hätää vaikka et syökään täydellisesti :)

Pitäisi syödä, mutta kun ei oikein mikään maistu. Sitten tulee huonolla olo ellei syö. Ihana oravanpyörä tai sitten ei. Toisaalta saa olla iloinen kun ei tarvitse koko ajan oksentaa kuten aiemmin.

Mulla on sama, tulee paha olo, jos ei syö, mutta mitään ei oikeen tee mieli. Ruokavalio on melko yksipuolista, kun syön vaan puuroa ja hedelmiä. Salaattikaan ei oikein maistu, roskaruokaa voisin syödä vaan, mutta ei sitäkään viitsi :D

Täälläkin erikoisia mielihaluja, ja välillä ei maistu mikään etovan olon vuoksi. En ole onnekseni kuitenkaan oksennellut (vielä..) ja suht normaalisti lämmintä ruokaakin saan syötyä. :joyful:

Mullakin siis varmaan 10 kg ylimääräistä, oon nyt aikuisiällä tasaiseen tahtiin sitä kerrytellyt. Välillä liikunnalla ja rasvattomalla ruokavaliolla olen saanut painoa myös putoamaan. Jännittää kyllä mitä neuvolassa tästä sanotaan, mulla sukurasitteena verenpainetautia ja diabetesta. Aiemmin perhesuunnitteluneuvolassa se sama terkkari töksäytti aika pahastikin sanoa, että nuoreksi ihmiseksi aika paljon painan. Ei kauheesti helpottanut mun oloa :nailbiting:

Odottelen kovin ensimmäistä neuvolakäyntiä ja toivon saavani kunnon ohjeet ruokailuun, eli mitä kaikkea olisi hyvä syödä ja minkä verran.

Täälläkin erikoisia mielihaluja, ja välillä ei maistu mikään etovan olon vuoksi. En ole onnekseni kuitenkaan oksennellut (vielä..) ja suht normaalisti lämmintä ruokaakin saan syötyä. :joyful:

Mullakin siis varmaan 10 kg ylimääräistä, oon nyt aikuisiällä tasaiseen tahtiin sitä kerrytellyt. Välillä liikunnalla ja rasvattomalla ruokavaliolla olen saanut painoa myös putoamaan. Jännittää kyllä mitä neuvolassa tästä sanotaan, mulla sukurasitteena verenpainetautia ja diabetesta. Aiemmin perhesuunnitteluneuvolassa se sama terkkari töksäytti aika pahastikin sanoa, että nuoreksi ihmiseksi aika paljon painan. Ei kauheesti helpottanut mun oloa :nailbiting:

Aika outoa jos on noin töksäytetty. Jos tosiaan bmi:n mukaan on 10kg ylipainoa, ei se silloin ole paljoa. Bmi ei muutenkaan kerro mitään joten on tyhmää kun sitä katsotaan.

Itsellä oli ekassa raskaudessa 65kg/151cm enkä ollut ylipainoinen vaan omasin hyvän luulihasmassan (joka siis esimerkiks todennettu seca mittauksella) mutta kuitenkin mut luokiteltiin ylipainoiseksi. Tässä raskaudessa taas puolestaan oon oikeesti ylipainonen ja tiedän sen itsekkin. Ärsyttää jo valmiiks mennä kuulemaan saarnaa. Nyt siis olen 94kg/151cm. Edelleen luulihasmassa suuri koska urheilen, mutta syömällä oon kiloni saanut. Viimeksi kävin marraskuussa seca mittauksessa ja todensi ettei ne lihakset sieltä mihkään häviä, kun liikkuu paljon.

Kk sitten jätin herkut pois ja silloin oli 100kg/151cm. Enkä ole lisännyt liikuntaa sen enempää. Eli ruokavalio ja herkuttomuus on kaiken A ja O. :) nyt tosin en ole viikkoon edes käynyt pumpissa tms. kun oli oksennustauti ja siitä alkoi voimakas raskauspahoinvointi.. silti paino tippuu.

Mullakin on jonkin verran ylipainoa, oon 160/75. Viimeksi painoin raskauden alussa viisi kiloa enemmän ja painoa tuli noin 10 kg, eli aika maltillisesti. Mulla oli melko voimakasta pahoinvointia noin puoleen väliin raskautta. Silloin meni alas lähinnä appelsiinituoremehu ja hapankorput, kaikki rasvainen kuvotti ja haisi ihan hirveelle! Nyt oon viikoilla 5+3 ja vielä ei oo ollu ku ihan lievää pahoinvointia, mutta saa nyt nähdä miten käy.

Oon nyt reilun vuoden ajan syöny melko terveellisesti; tasainen ateriarytmi, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia, vähemmän herkuttelua. Nyt mietityttää, miten käy proteiininsaannin. Onkohan protskujogurtit ja rahkat kiellettyjä kun on raskaana? Entä onko raejuustokin pakko kypsentää? Syön sitä päivittäin.

Ps. Tuntuu olevan nälkä koko ajan mutta kun syön, lähes kaikessa ruuassa on outo sivumaku.:rolleyes:

Minä oon siis 160cm/ ehkä n. 68 kg, ja samankokoinen olin silloin kun viimeksi e-pillereitä tarvitsin. Sen jälkeen laihdutin sen 10 kg mutta takaisin se on vaan kertynyt.

Ymmärsin niin, että Valion tuotteista saa syödä melkein mitä vaan, kun maito on kotimaista pastöroitua maitoa. Siis myös raejuustoa. Mitenhän on tuorejuustot?

Mullakin on jonkin verran ylipainoa, oon 160/75. Viimeksi painoin raskauden alussa viisi kiloa enemmän ja painoa tuli noin 10 kg, eli aika maltillisesti. Mulla oli melko voimakasta pahoinvointia noin puoleen väliin raskautta. Silloin meni alas lähinnä appelsiinituoremehu ja hapankorput, kaikki rasvainen kuvotti ja haisi ihan hirveelle! Nyt oon viikoilla 5+3 ja vielä ei oo ollu ku ihan lievää pahoinvointia, mutta saa nyt nähdä miten käy.

Oon nyt reilun vuoden ajan syöny melko terveellisesti; tasainen ateriarytmi, tarpeeksi proteiinia ja kasviksia, vähemmän herkuttelua. Nyt mietityttää, miten käy proteiininsaannin. Onkohan protskujogurtit ja rahkat kiellettyjä kun on raskaana? Entä onko raejuustokin pakko kypsentää? Syön sitä päivittäin.

Ps. Tuntuu olevan nälkä koko ajan mutta kun syön, lähes kaikessa ruuassa on outo sivumaku.:rolleyes:

Itse oon ainakin syönyt proteiinirahkoja ja vanukkaita. Tosin vanukkaita kun söin niin meinasi oksennus tulla kun maistui niin makealta.

Raejuustot ja muutkin juustot/maitotuotteet saa syödä jos on tehty päströidusta maidosta.

Pääsiäinen tulossa ja mulla on ollut perinteenä tehdä suuritöisempiä ruokia aina erikoispäivinä, kuten itsenäisyyspäivänä, uutena vuotena jne ja pääsiäinen kuuluu juuri näihin. Nyt oon vaan ihan rikki, kun monet perinteiset herkut jäävät väliin ja etova olo vaivaa. Perinteenä on ollut myös syödä niin että napa rutisee, mutta senhän se jo tekee iltaturvotuksen vuoksi, joten ainakin 1 perinne on hoidossa.
Onko muilla mitään pääsiäisen ruokaperinteitä ja vaikuttaako raskaus niihin mitenkään?

Takaisin