Raskausajan ruokavalio

Annsku

Kommentoinnin ninja
Ajattelin tälläisen ketjun luoda, kun itellä vähän ylipainoa, saanut pudotettua noin 6kg ennen raskautta ja toivon että hissuksiin jatkaa putoamista. Ruokavalio on aika lailla raskausdiabeteksen kaltainen ja liikuntaa myös mukana ja näillä saan jatkaakin, täytyy vaan neuvolassakin kysellä onko jotain lisäohjeita tms. Pitäisköhän liikunnasta luoda omaa ketjua tms, siinäkin kuitenkin omat haasteensa kun viikkoja kertyy :)
 
Hei, hyvä idea tämmöinen ketju Annsku [emoji4] Mulla kans vähän ylipainoa. Raskautta yritettiin 14 kk ennen tätä tärppiä. Liekö vaikutusta ollut ylimääräisellä painolla, että kesti. Mulla ongelmana ollut ennemmin se, että syön liian vähän/liian pitkillä ateriaväleillä kuin että mättäisin liikaa kaikkee kökköä. Just pari viikkoa sitten aloitin noudattamaan uutta ja terveellisempää ruokavaliota. Tavoitteena on saada painoa vähän pois ja samalla harjoitella syömään 3 aterian sijasta 5 ateriaa päivässä. Mun ruokavalioon sisältyy paljon kasviksia, marjoja ja proteiinia. Noin 1,5 kg on nyt tippunut. Vasta vähän, mutta hyvä alku kuitenkin. Tuntuu, että saa syödä koko ajan ja silti laihtuu. Hämmentävää vähän, mut ilmeisesti johtuu siitä, että ruoansulatus on vähän jo alkanut virkistymään [emoji4] Parasta on, että tämä uuden ruokavalion noudattaminen ei tunnu ihan puulta ja olen jopa nauttinut aiempaa aktiivisemmasta kokkailuista. Täytyy vaan selvittää vielä, että onko tämä ruokavalio sellainen mikä tukee myös raskautta vai pitääkö muuttaa jotain.
 
Moikka,
Luulenpa, et mulle määrätään neuvolassa ruokavalio, sillä ylipainoa löytyy. Esikoisen kanssa tuli melkein 30 kg, mutta lähtölukematkin sillon olivat normaalin painon sisällä. Nyt vaan kauheen vaikea syödä kevyemmin, kun on kokoajan muutenkin nälkä
Millainen ruokavalio on tuo raskausajan diabeteksen ruokavalio ?
 
Ite oon 155cm ja 66kg, eli sitä ylipainoa on noin 10kg. Esikoisesta painoa tuli 10kg, joka lähti aika nopsaan pois synnytykseen jälkeen mutta tuli takaisin hyvää vauhtia. Nyt kauhistuttaa katsoa vaakkaa ja raskausarpia jaloussa, mistä huomaa painon kasvaneen. Vähän ällöttää oma kroppa. Pakko ottaa niskasta kiinni ja saada jotain aikaiseksi, mutta tää raskaus vähän pelottaa että miten sitä painoa saa pudottaa.
 
Tuun tänne vaikka ylipainoa ei tällä hetkellä oo, viime raskausessa kiloja kertyi kuitenkin ehkä hippasen vajaa 30. Söin mitä sattuu ja paljon välttääkseni huonon olon joka tuli jos en syönyt. Tai koska söin väärin, tai vaan närästi. Joka tapauksessa syönti helpotti oloa :D tavoitteena olis selvitä vähemmällä painonnousulla ja ainakin turha napostelu ja herkuttelu pitäis jättää pois. :rolleyes:
 
Tuun tänne vaikka ylipainoa ei tällä hetkellä oo, viime raskausessa kiloja kertyi kuitenkin ehkä hippasen vajaa 30. Söin mitä sattuu ja paljon välttääkseni huonon olon joka tuli jos en syönyt. Tai koska söin väärin, tai vaan närästi. Joka tapauksessa syönti helpotti oloa :D tavoitteena olis selvitä vähemmällä painonnousulla ja ainakin turha napostelu ja herkuttelu pitäis jättää pois. :rolleyes:

Puputa vihanneksia :) mulla raskausajan herkkua on kupillinen luumutomaatteja, vähän fetakuutioita ja pala kukkakaalia raakana, ai mitä herkkua :D Mjoo se on kyllä vaikeeta välillä tuo syöminen, varsinkin jos jotain himoja tai kuvotuksia tulee saatika pahoinvointia, itelle ihan normaalia että ekan kolmanneksen syön jos syön kun kaikki tulee ulos :/ Viimeksi söin pelkästään karjanlanpiirakoita kun muu ei pysyny sisällä ja kuvotti :D
 
Jos makeaa tekee mieli niin marjoja tai hedelmää rahkan joukkoon ja smoothieksi :) Sit on olemassa noita protskujätskejä esim lohilo, se on oikeesti tosi hyvää ja sitä saa syödä iteki kerran kaks viikossa :)
 
Moikka,

Asutaan tällä hetkellä Kiinassa miehen kanssa, ja koska maaperä, vesi ja ilma on saastuneita, mä olen aivan todella huolissani raskausajan ruokavaliostani. Vaikka söisin mitä, kaikessa on paljon aineita, joita ei siellä pitäisi olla. Yritän ostaa mahdollisimman paljon Euroopasta tuotuja tavaroita, vihannekset liotan puoli tuntia puhtaassa vedessä ennen kokkaamista enkä tietenkään syö mitään, mikä on muutenkaan kiellettyjen listalla.

Onko täällä muita ulkomailla asuvia?
 
Moikka,

Asutaan tällä hetkellä Kiinassa miehen kanssa, ja koska maaperä, vesi ja ilma on saastuneita, mä olen aivan todella huolissani raskausajan ruokavaliostani. Vaikka söisin mitä, kaikessa on paljon aineita, joita ei siellä pitäisi olla. Yritän ostaa mahdollisimman paljon Euroopasta tuotuja tavaroita, vihannekset liotan puoli tuntia puhtaassa vedessä ennen kokkaamista enkä tietenkään syö mitään, mikä on muutenkaan kiellettyjen listalla.

Onko täällä muita ulkomailla asuvia?

Onko teille eka lapsi tulossa? Kiinnostaisi tietää mitä siellä neuvolasta (onko siellä neuvolaa :D) suositellaan ylipäätään syömään raskauden aikana! Tiedätkö vielä mitään? :)
 
Onko teille eka lapsi tulossa? Kiinnostaisi tietää mitä siellä neuvolasta (onko siellä neuvolaa :D) suositellaan ylipäätään syömään raskauden aikana! Tiedätkö vielä mitään? :)

On ensimmäinen lapsi, ja varmaan senkin takia olen oletettavasti erityisen vauhko ruokavaliosta.

Mä odottelen vastausta miehen työnantajan Suomen-pään työterveydestä (kuulun siis myös työterveyden piiriin), milloin saan mennä ensimmäistä kertaa lääkäriin, koska itse en sitä ala maksaa. Täällä länsimaisten terveydenhoito hoidetaan yksityisissä kansanvälisissä sairaaloissa, joiden palvelut maksavat maltaita.

Muuta en tiedä kiinalaisesta odotuksesta ja synnytyksestä kuin sen, että heidän uskomustensa ja tapojensa mukaan kuukausi synnytyksen jälkeen äiti ei saa liikkua ollenkaan eikä tehdä yhtään mitään, vaan jompikumpi mummoista tulee hoitamaan vauvaa ja äitiä kuukaudeksi synnytyksen jälkeen kotiin. Edes suihkussa ei saa käydä, siis ollenkaan! Itse en todellakaan aio noudattaa tätä!
 
Joo tuon 1kk jutun olen kuullutkin, aika järkkyä olisi olla anopin tai äidin armoilla 1kk :D sulla ei oo mahdollista päästä mihinkään perusklinikalle tms? Hyvä kuitenkin että miehen työterveyteen kuulut, helpottaa varmaan vähän asioita :)
 
Joo tuon 1kk jutun olen kuullutkin, aika järkkyä olisi olla anopin tai äidin armoilla 1kk :D sulla ei oo mahdollista päästä mihinkään perusklinikalle tms? Hyvä kuitenkin että miehen työterveyteen kuulut, helpottaa varmaan vähän asioita :)

Kielimuurin takia aivan mahdottomuus, koska kiinaa puhun tällä hetkellä auttavasti, ja englantia puhutaan vain kansainvälisissä yksityisissä sairaaloissa. :)
 
Mulle tää asia tulee olemaan kanssa todella suuressa osassa, sillä tässä raskaudessa uhkana radi. Ekan raskauden alussa olin itselleni normaalissa painossa. Silloinkin tehtiin rasitus kaksi kertaa sukurasitteen takia. Hyvillä lukemilla kuitenkin selvisin. Raskauden jälkeen lihoin todella paljon kun oli vaikea vauvavuosi.

Viikko sitten aloitettiin cambridge kuuri ja ehdin sillä olemaan eilis iltaan asti jonka aikana paino tippui 4,2kg. Kuurin tietenkin lopetin heti aamulla mutta nyt aikomus syödä terveellistä ruokaa, jättää herkut pois kokonaan (onneksi on jo jätetty niin ei sitä vaikeutta nyt tule enää eteen) ja ehkä tiputtaa maltillisesti muutamia kiloja raskauden aikana. Eli lisäkiloja ei saisi ainakaan tulla. Edellisestä tuli +20 mut ne tipahti heti synnytyksen jälkeen pois. Eli omaa tyhmyyttäni olen itseni lihottanut.

Täytynee tutustua tohon radi ruokavalioon jos sen avulla saisin vältettyä radin. Onko muita samassa tilanteessa?:) ja mulla siis ylipainoa +30kg.
 
Minullakin on ylipainoa paljon. Kiva kun saa täältä vinkkejä ja vertaistukea.Minunkin pitää tutustua tuohon ruokavalioon.
 
Onko teillä kokeneemmilla suositella helposti oksennettavia ja oksennettaessa hyvältä maistuvia ruokia? :D

Tällä hetkellä oksennustahti on noin 5 kertaa päivässä, ja se näyttää kiihtyvän.
 
Takaisin
Top