Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Turvotusta on tullut n. Kolmen kilon verran (siitäpä älysin sen raskaustestinkin tehdä...) mutta tasaantunee kyllä. Esikoisesta tuli huikeat +30kg (josta lähti nesteenä 18kg pois viikon sisällä synnytyksestä), tokasta 20kg (josta kans nesteitä se 10kg). Taas oltiin normaalipainossa kun puoli vuotta on synnytyksestä kulunut ja eikun uutta putkeen. ;) Mä olen aina ollut vähän semmoinen maalaisjärjen käyttäjä, en tuijota niitä suosituksia ihan orjallisesti. Toki alkoholia tms myrkkyä en käytä, mutta olen kyllä syönyt ravintoloissa ihan just sitä mitä olen halunnut. :)

Onko muilla alkanut koko syöminen tökkiä? Täällä mennään nyt viikoilla rv 14+2 ja mikään ei maistu.. paitsi ehkä ne marja- ja hedelmäpiltit jotenkin ja tuore ananas.. mutta kaikki muu on pakkosyömistä. Juustonaksuja menis, mutta ei niillä nyt oikein elää voi :grin Lämpimät ruuat, salaatit ja periaatteessa kaikki lounaat/päivälliset on ihan itsensä pakottamista. En käsitä, yleensä olen niin hyvä syömään ja "pelkäsinkin" ennen yrittämisen aloittamista, että syöminen lähtee ns. ihan käsistä. Nyt olen enemmänkin huolissani, kun ruoka ei vaan uppoa, että saako sitä riittävästi kaikkia tärkeitä ravintoaineita. Väkisin syön, mutta riittääköhän se rääpiminen. Paino on nyt pysyny aika samoissa lukemissa ja eikös sen näillä viikoilla pitäs ihan luonnollisestikin rueta hissukseen nousemaan (n. 200g/vko?) :confused:

Paratiisitar, sulla on aika samoissa nuo rv:t kun mulla, ja ei mullakaan ole paino vielä juuri noussut. Lähtöpainosta ehkä 900 g. Sekin oli jossain vaiheessa enemmän, mutta nyt on reilun viikon aikana paino jopa laskenut. Olen kyllä jaksanut liikkua enemmän, se varmaan on auttanut ylimääräisten nesteiden poistumista. Mulla on nyt helpottanut tuo "kunnon" ruoan syömisen kanssa, enää ei siis tee mieli pelkkiä välipaloja vaan ihan oikeakin ruoka maistuu. :) Uskon ja toivon että sullakin pian helpottaisi syömisen kanssa. Mulla tänään rv 14+4.

Samaa havaittavissa täällä ja vkot 13+1 menossa. Ei ole jatkuvasti nälkä, pystyy odottamaan lounaasta jopa päivälliseen. Tosissaan nuo aikasen aamun työvuorot kuitenkin helposti sen pahanolon tuo. Kunnon kotiruoka/salaatit maistuu! :grin Nälkä on kuitenkin kova ja selkeä. Nautitaan tästä hetkestä, pari viikkoa ja hetki voi olla jotain aivan muuta :p

Mulla paino pysytellyt aikalailla +/- 0 tilanteessa lähtöpainoon, joka oli kyllä ehkä hiukan normia korkeampi alkuturvotuksesta johtuen. Mulla on mennyt oikeastaan alusta alkaen niin, että mielitekoja on kyllä, mutten sitten jaksakaan syödä kun saan himoitsemaani ruokaa nenän eteen. Ei siis mitenkään töki tai ettei maistuisi, ei vain olekaan sitten nälkä. :rolleyes:

Ihan perusterveellisesti olen syönyt, toki herkutellutkin, ja yritän olla tarkkana listeriariskien suhteen, mutta ainakin ns. paremmissa ravintoloissa olen kyllä luottanut että kasvikset on pestyjä yms.

No täällä ainakin ruoka maistuu! Mulla menee suunnilleen kaikki. On aivan hetkestä kiinni tekeekö mieli puuroa, hampurilaista, sipsejä, hedelmiä vai suklaata.

Alkuraskaudessa, kun en vielä tiennyt olevani raskaana (ylläri) söin ja join tietysti mitä sattuu - mm. venäjän reissulla tuli syötyä mätiä ja juotua alkoholiakin, mutta ei onneksi isompia määriä. Vaan turha kai sitä on jossitella menneitä. Nyt sitten vain jatkettava eteenpäin paremman tiedon varassa.

Viikonloppuna huomasin, että nämä rajoitukset tulevat vastaan siellä sun täällä. Halusin syödä kalaa, ja mies siinä heti ehdottelemaan haukea. En tiedä mistä se senkin keksi. Ei olla varmasti koskaan valmistettu haukea. Ostin myös todella herkullisen näköistä tuoretta leipää, ja kotona huomasin, että olihan siinä ihan runsaasti pellavan siemeniä. Pihvejä kun paisteltiin, piti muistuttaa miehelle, että kypsänä mulle kiitos. Kaikkia ihania juustoja olis tehnyt mieli. Mietin sitäkin, että voiko sinihomejuustodippiä syödä, sellaista jauheesta valmistettavaa, kermaviiliin sekoitettavaa? Ei sen luulis olevan sama juttu kuin tuore juusto...

Dippiä voi varmasti syödä, jos siinä käytetty juusto on pastöroitu.. tiedä sitten sanotaanko sitä pakkauksessa.. Luulisi, että tollanen kuivatusprosessi/tuotteen käsittely dipiksi sopivaksi jauheeksi (kuumennus?) tappaisi mahdollisen listerian. Ketään ruoka-alan ammattilaista vastaamaan onko oikeesti näin? :grin

Juhlin eilen viime viikon saavutusta isolla palalla mansikkakakkua nimittäin ruoka maistui lähes entiseen malliin, kävin salilla 4krt/vko (jota en ole kyennyt tehdä 2 kuukauteen), näiden lisäksi kaksi aamulenkkiä kävellen! :) tervetuloa takaisin kadonnut ruokahalu ja aineenvaihdunta :)

Olo on huippuhyvä! Tuntuu että etenkin aamulenkit tekivät olon koko päiväksi paljon kevyemmäksi :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mäkin raahauduin tänäaamuna lenkille, kun tuo urheiluvamma antaa taas myöten jotain tehdä. Mutta voi luoja et onki väsyttäny sit koko päivän! Jospa tuo keho taas tottuisi aamulenkkeihin, kun muuten ei oikein pääse miehen työn vuoksi... Janis77 pastoroituja juustojahan saa syödä, Aura ja apetinan feta on turvallisia ainakin noista pehmeistä juustoista. :)

No juu, mäkin olin siinä käsityksessä, että pastöroidusta maidosta valmistettuja juustoja saa syödä, mutta neuvolan päivitetyn listan mukaan tulisi välttää myös pastöroidusta maidosta tehtyjä home- ja kittijuustoja. Saattavat sisältää listeriaa jälkikontaminaationa. Kuumennettuna ovat kuulemma turvallisia. En tosin kyllä usko, että se dippijauhe kuitenkaan olisi riskikamaa.

Tolkuttoman pitkä suosituslista oli neuvolasta saamani lappu. Pääosin sama kuin ennen, mutta joitain suosituksia oli tiukennettu - kuten toi juustohomma.

Janis: Meijän neukka sano, että leivässä olevat pellavansiemenet ei haittaa, mut ei ihan mahalääkkeenä pie käyttää. Leivässä se määrä ei kerrallaan oo suuri.

Totta, Catjus, samaa sanottiin mullekin pellavansiemenistä. Ennenhän suositus oli jotain max 3 rkl/ vrk, mut tämäkin oli muuttunut. En ole tähän mennessä edes kiinnittänyt mitään huomiota leivässä oleviin siemeniin, mutta jokseenkin tunnollisena ihmisenä, vaikka oma järki päässä onkin, mun on vain vaikea olla välittämättä noista suosituksista. :rulez:grin:rolleyes:

Mä en ees saanu mitään listaa neuvolasta! :D Eikä kyllä neukkutäti puhunut mistään päivitetyistä listoistakaan, sanoi vaan että kaikki samalla tavalla ku viimekski. Tosin pakko sanoa, että mun elämää nähnyt neuvolantäti ei paljon suosituksista/kielloista perusta kun " ne muuttuu kokoajan muutenki." ;)

Mulla on tullut varmaan nelisen kiloa jo tän odotuksen aikana. (nyt 13+5) Syy on se, että pahoinvointi on pakottanut mut syömään koko ajan jotain ja pääosin se on ollut vaaleaa leipää (juustolla ja tomaatilla), koska mikään muu ei ole mennyt alas. Normaalisti en syö sellaisia leipiä koskaan. Sama pahoinvointi on estänyt liikkumisen, yleensä liikun aktiivisesti, mutta nyt olen kaksi kuukautta lähinnä maannut... Onneksi paha olo on väistymässä, jospa tästä saisi itsensä liikkeelle. Ainakin nyt voin syödä muutakin kuin vaaleaa leipää :D

Ensimmäisessä raskaudessa painoa n. 9 kiloa, ja kaksi viikkoa synnytyksestä painoin alle lähtöpainon. Silloin imetys laihdutti rankasti ja lenkkeilin tosi paljon.

Toisessa raskaudessa painoa tuli n. 14 kiloa - en enää tarkkaillut painoa niin hysteerisesti tuolloin. Ja kaikki kertynyt paino oli ennen ristiäisiä poissa.

Saas nähdä kuin nyt käy. En haluaisi painon nousevan tässäkään raskaudessa paljon, mutta näitä jo kerrytettyjä en silti ala väkisin laihduttamaankaan. Pahoinvointi on kyllä tällä kertaa ollut ihan ylivoimaisesti pahempaa kuin kahdella edeltävällä kerralla.

Täällä tuli aika nopsaan lähtö painon päälle +5kg, mutta nyt jo ottanu vähän takapakkia. Johtunee varmasti siitä kun ei jatkuvaa huonoa-oloa ja melkeenpä kaikki ruuat maistuu. Tänään siis puntarilla kävin ja olikin vaan +4kg. Itellä kans tää leivän ja jogurttien syöminen vaikuttaa. Noita kun ei normaalisti en syö tälläisiä määriä :eek:

Onneksi työ joka liikuttaa ja koirat sit vapaa-ajalla :)

Tuo jogurtti ja leipä on paha mullekki.. Jogurtissakin niin älynä sokeria! Nyt on jotenki jogurttihimo vähä taantunu ja eilen meniki piiitkästä aikaa rahkaa! ja mies ostiki kaupasta maustamatonta jogurttia nii jos siihen sais myslejä/pähkinöitä + marjoja sekoteltua :P

Onneksi on tosiaan koirat jotka liikuttaa :wink

Juu syökääpä leidit mieluummin maustamatonta jogurttia ja sinne sekaan hedelmäpaloja, marjoja ja/tai itse tehtyä mysliä. Tulee huomattavasti vähemmän sokeria! :) Ja jos ostaa vielä AB-jogurttia, niin vatsakin toimii paremmin. Meillä on syöty noin jo pitkään (ihan alkuraskaudessa oli lyhyt vaihe että vain maustetut jogurtit ja viilit upposi), ja voin sanoa että normaalit maustetut jogurtit maistuu sen jälkeen ihan ällöimelältä!

Juu syökääpä leidit mieluummin maustamatonta jogurttia ja sinne sekaan hedelmäpaloja, marjoja ja/tai itse tehtyä mysliä. Tulee huomattavasti vähemmän sokeria! :)

Kyllä, nyt näin - jätin sokerittomat jugurtit kokonaan (kuten en syönyt niitä raskautta edeltävänäkään aikana). Mutta pari viikkoa sitten - en olisi ikipäivänä saanut maustamatonta jugurttia alas, vaikka olisi mitä marjoja seassa.

Takaisin