Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

Itselläni on hieman ylipainoa ja ensimmäisessä raskaudessa tuli n. 8kg lisää. Synnytyksen jälkeen ensimmäisenä päivänä kotona kävin puntarilla ja 6kg oli lähtenyt. Ensimmäisen viikon aikana paino tippui melkein kilon viikossa ja olin kauhuissani, että maitoa ei ala tulemaan kunnolla missään vaiheessa, kun oma paino vaan putoaa. Aloin syömään kunnolla ja paino jämähti paikoilleen. Siinä ollaan edelleen, heh.

Olisikin kiva kuulla, että onko se oman painon tippuminen synnytyksen jälkeen tosi huono asia maidon kannalta vai annanko tässä raskaudessa sen tippua ihan rauhassa synnytyksen jälkeen jos kuitenkin syön terveellisesti ja hyvin? Imetän vieläkin esikoista, eli maitoa tuli (ja tulee) ihan hyvin.
 
Tänään neuvolassa paino ei ollu noussu, ku 200g, eli sen nyt voi vaihdella päivittäin. Kummallista, kun oon mielestäni syöny ku mikäkin välillä. Tosin ollu 2-3 krt/vko oksentelua nyt tässä toisella kolmanneksella, mitä ensimmäisellä kolmanneksella tapahtu joku pari kertaa koko sinä aikana. No, mut onneks pystyy syömään, muuten en tietäis mitä tehä, ku syömättömyys on pelkkää myrkkyä mulle.

Tää on kyllä nii huvittavaa, ku mä joudun välillä ottaa huikopalaa, että jaksan tehä ruokaa tai oottaa sen valmistumista :grin:oops: Välillä vaan yksinkertasesti huono olo yllättää, ni en mä siinä kaloreita laskeskele, että "Syön kuitenkin puolentunnin päästä oikeeta ruokaa, joten odotan väkisin siihen asti, ettei pääse lihomaan". Jos ootan liian kauan syömisen kanssa, ni rupeen yökkimään ja parhaimmassa tapauksessa oksennan esim. sappea. Nyt oottelen, et voi laittaa ruuan uuniin ja söin tossa yhen ruisleivän ja rupes väsyttää nii paljon, et mitenhän jaksan oottaa, et ruoka pitää ottaa uunista :eek: Tulitikut tarttee, et pysyy silmät auki niin kauan :grin
 
Tottakai on normaalia, että paino tippuu synnytyksen jälkeen ja imetyksen aikana. Miulla vaan kävi tokan aikaan silleen, että jouduin olemaan pojan allergioiden takkii imetysdietillä, joka kiijdytti painon tippumista ja mie laihuin alle 50 kiloseksi (oon kuitenkin 170cm pitkä). Siinä vaiheessa maiyokin oli jo ihan rasvatonta ja miun pää ei todella ennää toiminu. Oli pakko lopettaa imetys. Tällä hetkellä oon melkosen hoikka oman ruokavalion takkii ja koko ajan pyrin lissäämmään energian määrää ruuassa, jotta oisin sit synnytyksen jälkkeen järkevässä painossa. Mut ehkä mie nyt ossaan jo pittää ruokavalion paremmin tasapainossa.
 
Mulla nousi melkein heti alkuun paino n. 2-3kg. Nyt se on sitten jämähtänyt siihen. Pari kolme viikkoa näyttäis pysyneen aika jämptisti siinä + 3kg.

Mä oon aikalailla seuraillut mielihalujani ja syönyt ihan vapaasti. Ruoka ja herkut ovat kyllä maistuneet, joten siihen nähden olen aika yllättynyt, ettei painoa ole tullut sen enempää. Toisaalta edellisten raskauksien ja imetysten perusteella mua ei haittaa vaikka painoa tuleekin, koska kummankin lapsen imetyksen seurauksena olen menettänyt reilusti enemmän painoa kuin mitä sitä on raskausaikana tullut.
 
Mä oon aina ollut aika paha karkkihiiri, päivittäin tulee naposteltua. :oops:En nyt mitään megamättösäkkejä vedä päivittäin, mutta pieniä määriä joka ikinen päivä oikeestaan. Vähän jännittää se sokerirasitus jonne todennäköisesti joudun koska olen liki 35v. Onko tästä päivittäisestä karkin nassuttamisesta vauvalle jotain haittaa??? Paino ei siis ole noussut, eikä tämä ole raskaushimo, vaan olen aina ollut karkkien perään. (Myös salmiakilla herkuttelen entiseen malliin, mutta koska verenpaineet ei ole ikinä olleet ongelma, en koe niistä tulevaa suolaa niinkään ongelmaksi kuin sitä sokeria)
 
Himppusen olen "kateellinen" teille, joilla imetys vie kilot. :wink Mulla kun se imetys juurikin on liimannut läskit kroppaan kiinni ja grammaakaan ei putoa ilmaiseksi. Molemmissa raskauksissa on tullut yli 10 kg:n edestä turvotuksia, jotka toki viikossa-parissa poistuvat, mutta myös saman verran sitä ehtaa laardia, jonka olen joutunut hikoilemaan pois (ja siis kunnolla, vaunulenkeistä ei ole ollut paljoa apua) ja samalla syömään hyyyyvin nihilistisesti. Mun keho tykkää ilmeisesti pehmusteista enemmän kuin mä. :D


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Tinja79lle piti sanoa, että jos sulla ei raskausdiabetestä todeta, niin syö vaan. Normaalissa tilanteessa se karkin mättäminen ei vaikuta edes vauvan painoon mitenkään. :)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Ok, no se selvinnee hyvinkin pian. :) Mutta hyvä tietää ettei pienestä päivittäisestä sokeriannoksesta ole varsinaisesti vauvalle haittaa.
 
Mulla ekan raskauden jälkeen paino tippui imetyksen ansiosta aivan liikaa, ja lenkkeilin myös tosi ahkerasti. Painola oli alimmillaan n. 45 kg. Toisen raskauden jälkeen pääsin nopeasti lähtöpainoon takaisin, mutta en sentään alipainoiseksi saakka. Nyt kolmatta odottaessa painan näillä viikoilla suunnilleen saman verran kuin ensimmäistä synnyttämään lähtiessä... Ikä ei tule näemmä yksin :confused:
 
Mulla on nyt viikkoja 17+3 ja paino ei oo onneksi noussut ollenkaan. Osittain varmaan vaikuttanut alkuun hurjakin pahoivointi (oksentanut en tosin ole kuin muutamia kertoja, mutta kuvotus sitä lajia, että koko ajan yökkäytti ja teki tosi pahaa). Pahoinvointi hellittänyt, mutta vieläkin saa syödä vähän väliä, ettei huonovointisuus iske.

Oon kuitenkin alkanut syömään paaaljon enemmän nyt viime viikkoina, myös herkkuja välillä ja silti paino on pysynyt samoissa lukemissa. Hieman hirvittää, milloin se nousee, kun BMI on jo valmiiksi sen 31 ja selkä on aivan järkyttävän kipeä :sad001 tuntuu, että mahalaukku on pienentynyt; en pysty enää syömään kerralla niin isoja annoksia kuin ennen. Monesti tuntuu, että maha täyttyy jo parista suupalasta, kun taas ennen söin miehenannoksia ja santsit päälle.

Lääkäri ei tuntunut olevan lainkaan huolissaan mun ylipainosta, ei meinannu uskoa ku kerroin painoni :D sanoi vaan, että et kyllä näytä ylipainoiselta...

Ikävämpää oli pari päivää sitten, kun täysin tuntematon mies kysyi keskellä kirkasta päivää, että olenko satakiloinen vai peräti kaksi sataa :sad001 enkä edes ehtinyt puolustaa itseäni kun miekkonen poistui paikalta. Tiedän kyllä näyttäväni paksulta erityisesti keskivartalon kohdalta kun masu vihdoin pullahtanut esiin, mutta se lienee oma asiani, eikä kaikenmaailman tökeröiden ääliöiden pilkan kohde...
 
Justiina, olipa törkeä äijä...ärsyttää :angry5 Mulla on lasten ja vuosien varrella paino vaihdellut hurjasti, BMI pyörii samassa kun sulla. Meillä on suvussa muutenkin omena vartaloita, joten maha pompsahtanut aika lailla näkyviin. Esikoisen kohdalla kiloja tuli 28kg, suurin osa lopussa raskausmyrkytys turvotti. Kuopuksen kohdalla 10kg, melkein kaikki jäi sairaalaan. Joka tapauksessa painoa ei ole vielä tullut yhtään. Yritän pitää kilot kurissa tämän raskauden ajan. Helpompi taas saada pois, ehkä o_O
 
Mulla kotivaaka näyttää samaa kuin seitsemän viikkoa sitten ekan neuvolan aikaan, mielenkiintoista nähdä ensi viikolla mikä on todellinen tilanne. Ihan alkuun paino nousi muutaman kilon kun ei oikein osannut määrittää paljonko ruokaa on sopivasti, nyt olen lenkkeillyt päivittäin ~5km ja seuraillut vähän syömisiä, joten voi hyvinkin samoissa lukemissa olla. Onneksi ei mitään hirveitä mielitekoja ole ollut, pari kertaa vaan joutunut turkinpippureita ostamaan :p
 
Hehee, mä en ole hillinnyt itseäni yhtään lukuun ottamatta kiellettyjä/vältettäviä ruoka-aineita. Ja on sitä massaa kertynytkin jopa ihanat n. 6,5 kg lähtöpainoon verrattuna! Hupsistakeikkaa. :p Miten niin muka ruoka maistuu?!

Esikoisesta tuli painoa 12 kg ja lähti 20 kg. Toisesta tuli 19 kg ja lähti 25 kg. Toivotaan, että tämä kolmas menisi samaan tapaan. BMI 22,9 ennen raskautta, joten on siitä vähän varaa pudottaakin. En ihan heti kuitenkaan alipainoiseksi tule, vaikka meniskin alle lähtöpainon.
 
Mulla tais ekassa neuvolassa näyttää 1,8kg enempi kuin mitä ilmoittamani lähtöpaino, jonka senkin mielestäni ilmoitin yläkanttiin. Tokassa neuvolassa oli sitten tippunut ekan käynnin lukemasta sen 800g. Nyt mennään lähtöpainoon n. +2kg, neukkulan vaaka näyttäis varmaan vähän enempi kun vaatteet päällä ja maha täynnä punnitsevat.
En itsekään ole rajoitellut syömisiäni kuin suositusten mukaisesti, mutta onneksi ei ole enempää noussut. Jostain syystä on tuntunut yllättävänkin oudolle katsella sitä kasvavaa lukemaa, vaikka toisaalta odotan mahaa ihan innoissani. (On mulla jo toi kumpare toki tuossa, mutta tiijättehän te mitä tarkoitan. :p )
 
Herätelläämpä tätä ketjua välillä :) ja lähinnä tuon ruokavalion näkökulmasta, onko tullut muutoksia syömiseen? Entä löytyisikö ideoita hyviin ilta/välipaloihin.. Ei aina jaksaisi leipää/hedelmää mutustaa..
 
Mä teen aamu/väli/iltapaloina usein sellaisia luonnonjogurtti-kaurahiutale-vehnälese-marja-pähkinärouhe-sössöjä. Makeutusta saan niihin esim sokeroimattomil mehukeitoil.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app
 
Vähän sama täällä. Maustamatonta jogurttia, jonne sekaan heitän vähän kauralesettä sekä marjoja tai hedelmäpaloja. Pähkinät (ei suolatut) on myös hyvä välipala, esim. sellainen Rainbow-pähkinäsekoitus! Ananasta ja vesimelonia näin kesäkuumalla tullut popsittua myös ihan huolella.
 
Täälläkin usein välipalana maustamaton jogurtti (-miks sitä muuten ei myydä pikkupurkeissa jotka ois helpompi töihin ottaa? Vaan sitä paksua Bulgarian jogurttia löytyy ) kera myslin ja marjojen/hedelmien. Pähkinät mä miellän siltäänsä enemmän naposteltavat-osastoon, ja varmaan vaikka pussillisen söisin niin silti tuntuis että vielä pitää saada se "oikea" välipalakin. :)
Tuoreeseen ruisleipään en kyllä kyllästy varmaan ikinä. Ostan aina sellaista itseleikattavaa, en valmisviipaleita, ihan parasta! :p Anoppi on myös leipurikonkari, joten usein löytyy kotitekoista ruisleipää pakkasestakin.

Mielitekoja ei ole tullut normaalia enempää, painonnousu käsittääkseni ok. (nyt 26+6 ja nousua n.5kg)
 
Löytyy pikkupurkissa ainakin se onko se nyt Ingmanin luonto+ sitä en muista, onko tuo rasvaton vai "normaali", mutta maustamaton kuitenkin :)
 
Thanks, pitääpä etsiä sellaista. Saa se jogurtti mun puolestani sitä ihan normaalia olla, mutta se bulgarian jogurtti on mielestäni paksumpaa kuin normaali? Joten oon ostanut töihin niitä litran purkkeja, mutta ovat vähän epäkäytännöllisiä siellä. :)
 
Takaisin
Top