Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Autumn
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle tuli ekasta raskaudesta 9kg painoa ja lähes kaikki jäi jo synnärille. Toisesta tuli 11kg ja siitä 3kg jäi pysyvästi matkaan (kohta jo 5 vuotta synnytyksestä) :D Nyt pelottaa painonnousu, kun oon syöny jo tähän mennessä paaaaljon enemmän ku aikasemmiss raskauksissa, ja ku viimekertasesta jokainen ylimääränen kilo jäi pysyvästi matkaan. Itsehillintä ois kiva juttu, mutta ku jäätelö on niii hyvää ja ja ja :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla on tähän mennessä tullut 200g lisää painoa lähtöpainoon verrattuna, ja raskausviikkoja nyt kasassa n. 12. Maha kyllä pullottaa jo jonkin verran... Toivon että painonnousu pysyisi maltillisena, mulla kun on jo ennestään muutama liikakilo ja niitä tulee tosi herkästi lisää, ja niistä on hirmu vaikea päästä eroon! PCO-taipumuksella on ilmeisesti tekemistä asian kanssa.

Mulla on jostain syystä paino jopa laskenut hieman ihan alkuviikoilta. En ole kärsinyt pahoinvoinnista tms mikä selittäisi asian. Ehkä herkkuja tehnyt mieli vähemmän kuin yleensä. Ja siinä ihan alussa turvotti aika jäätävästi, ehkä sekin tasoittunut hieman? (Olin silloin himppasen painavampikin kuin keskimääräin)
Mitenköhän tuo on, milloin raskaus viimeistään alkaa näkymään painossa? En siis todellakaan ole tarkoituksella mitään dieettaillut!

Oon lukenut että paino alkaisi siinä 12.raskausviikon jälkeen pikkuhiljaa nousemaan, muutamia satoja grammoja per viikko. Mullakin on ihan vähän paino tippunut alkuraskauden aikana, vaikka en ole oksentanut montaa kertaa, ja syönytkin olen vähän mitä milloinkin, myös herkkuja jonkin verran.

Täällä paino seilaa 1 kg verran ees taas. Puoli kiloa tuntuu jysähtäneen viimeisten menkkojen jälkeen ja tosiaa nesteen määrästä kehossa riippuen paino vaihtelee siitä +0,5 kg aina +1,5 kg asti. Toivottavasti nyt ei lähtisi vielä ihan nousemaan tollasta vauhtia koko aikaa.. kun nyt oon vielä oksentanut sen 3-15 krt/pvä.. en edes tajua mistä noikin kilot on voinu kertyä.. nestettä? Herkkuja on kyllä mennyt muutama ja ehkä normaalimpia tuhdimpaa ruokaa uponnut niinä harvoina kertoina, kun on oikeasti voinut syödä.. On kyllä salaatit ja keitot jääny viimeisen 6,5 viikon aikana aika vähiin :grin Varmaan se jatkuva appelsiinimehun litkiminenkin vaikuttaa.. Tavallaan tuntuu typerältä edes kytätä sitä vaakaa, saati marista aiheesta, mutta kun itsellä se paino jysähtää taivaisiin yhdessä silmän räpäyksessä ja haluaisi jo ihan terveyssyistä sen pystyä pitämään jonkin sortin kurissa. :angry1

Nyt menossa rv 12+2

Onko kellään muulla ollut hiilarihimoa? Tai oikeastaan niin että protskut ei oikein maistu? Mulla tökkii aika paljon välillä kaikki proteiinit joita yleensä syön eli kana, kala, kananmunat (haisee keitettynä ihan järkyttävälle!!:puke) ym. Maitorahka uppoaa jotenkuten. Tekisi mieli syödä vaan hiilareita eli hedelmiä, vihanneksia, puuroa, leipää.. Mistäköhän johtuu? Hiilarit yksistään ei vaan pidä nälkää pitkään, joten tunnin parin päästä on jo uudelleen nälkä. Nyt rv 13+0.

Autumn täällä! Tekis mieli vaan syödä hedelmiä, marjoja, tummaa leipää, juustoa ja sipsejä :grin Yllättävää kyllä ei pastaa tai muuta sellasta vaaleeta viljaa, mut ihan järkyttävä sipsi himo olis koko ajan. Sit koittaa olla ostamatta ja/tai napostelematta niitä. Lisäks himoitsen lakritsia. Muut maitotuotteet kun juusto kyllä menee myös, mutta aika pakottamista on.. :gen045 Lisäks mulle on ilmaantunu sairas himo Piltteihin.. niihin marjaisiin ja hedelmäisiin.. Niitä menee purkki tolkulla :)

Nyt rv 12+5

Juu täällä on ihan sama juttu! Erityisesti kaikki liha inhottaa.. esikoisen kanssa oli sama, kanaa en pystynyt oikein koko raskauden aikana syömään. Ja nyt leipää söisin koko ajan, ja jossain vaiheessa kun oli pahoinvointia niin nuudelit oli ainoa lämmin joka meni alas :D Tooosi terveellistä! Ja Paratiisitar, mulla on myös ihan hirvee himo sipseihin!

Täällä myös! Kana pahin, kala taas menee parhaiten alas. Tikka masala on ainut kanaruoka mitä olen pystynyt syödä :) hiilareita menisi kilokaupalla :)

Täällä nyt 12+0 ja tän viikon oon pystyny syömään jo melko normaalisti tavallista ruokaa. Ekat viikot meni mussuttaessa millon mitäkin pystyi syömään. Tavallinen ruoka menee siis suht hyvin alas, nut sit voisin syödä tosi paljon leipää ja hedelmiä. Puuroa meni kans reippaasti muutama viikko, saatoin syödä sitä 3 kertaa päivässä :D normaalisti en oo puuron ystävä. Ainut oikeestaan mitä en tällä hetkellä pysty syömään on kananmunat. Niistä taas tykkäsin tosi paljon ennen raskautta :D
Painonnoususta en tiiä, mut luulen et pari kiloo ois tullu. Toivoisin et painonnousu ois n. 12kg niinku edellisissä raskauksissa.

Mulla on koko ajan nälkä! Ruisleipä ja hedelmät himottaa ihan hulluna. Samoin juusto ja jugurtti. Nyt on mennyt suklaarusinoita viimepäivinä - milloinkohan oon viimeks syöny? Siitä on aikaa. Jano on koko ajan myös. Aamulla kun herään, on kieli ihan kuiva. Yks ilta meni puolikas kurkku.Tästä jatkuvasta puputtamisesta huolimatta, paino on noussut toistaiseksi ihmeen vähän. Ehkä 1,5 - 2 kg.

Mulla kyllä tullu painoa varmasti.... mutta mulla se aina heittelehtii... jostain 54-56 kilosta lähettiin ja nyt luultavasti jo muutamia kiloja lisää reilusti tullut ;( noo mut ehkä se tästä.. eka söin vaa salaattia yms.. ja raikkaita ruokia.. nyt kyllä uppois hampparit jne.. ässsh :(

Sent from my GT-N7100 using Vau Foorumi mobile app

Mulle on kans tullu roskaruokahimoja, mutta hyvin oon hillinny. Paino sama kuin ekalla neuvolakäynnillä. Itsehän olen muodokas, mutta tuntuu, että masu on nyt parissa päivässä "pömpähtänyt". Mammabyysat tuli käyttöön eilen. :) 11+4

Mulla on kans nyt parin päivän aikana maha pullahtanut enemmän esiin... Ekalla kolmanneksella ei paino noussut, mutta tänään kävi aamulla puntarilla ja 1,5 kg on tullut lisää. Turvotusta on kyllä jostain syystä kun sormuksetkin kiristää.

Lauruska93, kun taidat olla ennestään hyvin hoikka niin paino voi nousta reilummin kun keskimäärin, mutta ei sitä kannata säikähtää. Se on vain luonnon keino varmistaa että energiaa riittää sitten imetykseen. :) Mulla tuota varastorasvaa on jo ennestään, ei tarttis kyllä lisää kertyä. :grin

Muokattu viimeksi:
Täällä tuli alkuun 3kg lisää. Nyt tuntuu että on löytyny ateriarytmi ja ateriakoko :) eipä ole nyt sitten hetkeen tullut kiloja lisää tai lähinnä on paino pysyny samassa. Kait sitä nyt sit saa varautua nousuun. Tosissaan omasta takaa on ollut kiloja ja iloja. Niitä kuitenkin pudotellu puolentoista vuoden aikana nyt pois :rolleyes: Joten taas saa ihan hyvästä syystä muutamat kilot tulla :wink

Mulla lähtö taas sama ku aikasemmissakin odotuksissa, 55kg. Enimmillään ikinä oon painanu kuopuksen kans synnärille mennessä, sillon 66kg. Painoa ei siis ole liikoja tullut aiemmin, mut nyt pelottaa kyllä. Tosi paljon pahoinvointia eikä pysty syömään mitä pitäis, vaan syön pelkästään mielihalujen mukaan :( Jäätelöä menee nyt päivittäin ja roskaruokaa pari kertaa viikossa. Tällä menolla onnistun vielä keräämään ittelleni ihan "kivat" kilot... Toivon et tää oksenteluhomma loppuis pian ja sit pystyis jo vähän valikoimaan mitä olis järkevä syödä, eikä syödä vaan sitä mitä saa alas.

Miulla on syöminen melkkein ongelma, kun mittään ei tee mieli. Pakko vaan on syyä ja aika usseesti, kun maha tunttuu tyhjenevän tosi noppeesti ja sit alkkaa yököttää. Mutkun koko ajan ettoo, niin on vaikkee keksii mitä kokkeilis syyvä.

Mulla ei oo VIELÄ (rv12+3) paino onneks noussu ollenkaan, bmi on 30, niin toivon kovasti, etten ainakaan omilla ruokailutottumuksilla saata itseäni vielä pulleampaan kuntoon. Ihan terveyden (ajatellen selän kuntoa ja raskausajan diabetesta) takia, muuten ihan sama.

Sitten avautumista:

Mua suoraan sanottuna ottaa välillä ihan mielettömästi päähän se raskauden aikana tulleiden kilojen VERTAILU, siis siinä mielessä, että maristaan kun tullaan niin läskeiksi... :angry4 sehän on täysin yksilöllistä ja joskus siihen EI voi vaikuttaa, että kiloja tulee, vaikka kuinka liikkuisi ja söisi terveellisesti, raskausaika nyt vaan on sellaista! On mustakin jollain tavalla mielenkiintoista kuulla/lukea muiden kiloista ja niiden katoamisesta/pysymisestä, mutta en voi sietää sitä, että pitäisi tuntea itsensä jotenkin "huonommaksi" ihmiseksi sen takia, että kun "sillä Mirja-Liisalla tuli vain 6 kiloa jotka jäi kaikki synnärille ja minulla tuli 20 ja kukaan muu maailmassa ei ole koskaan lihonut näin paljon kuin minä..." Huoh. :grin En siis viittaa tällä angstauksella teihin rakkaat palstasisarukset, vaan omiin tuttuihini. Mitä merkitystä sillä on oman painonnousun kannalta, kuinka vähän tai paljon muilla naisilla se on? Kohtalotovereita löytyy suuntaan jos toiseen ihan varmasti, ei kukaan yksistään tässä maailmassa ole saanut +25 kg tai jopa pudottanut painoa raskausaikana. Eri asia on se, että painonnousu/lasku huolettaa ja mietityttää oman tai sikiön terveyden kannalta. Ja toki keho muuttuu ja sitä on ihan tervettäkin ihmetellä ja saahan sitä "mennyttä vartaloa" surra, mutta ei kannata verrata itseään siinä asiassa muihin, minä olen minä ja sinä olet sinä, moni asia on geeneistä kiinni. Mutta siitä ei tarvi potea turhaan huonoa omaatuntoa. Olen puhunut, ugh! :wink

Täällä on tullut myös syötyä aika paljon, siitä lähtien kun ekoilla viikoilla oli jotenkin pidettävä pahoinvointi kurissa. Sinänsä lihominen ei pelota kun minusta se kuuluu asiaan ja uskon että saan liikakilot pois myöhemmin (...sanoo ensisynnyttäjä ;))

Joka päivä syön pari kertaa aamupalaa, lounaan, välipalaa, ja kaksi kertaa iltaruokaa, toki annokset on paljon pienempiä kuin normaalisti. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, mutta kasviksia ainakin voisi aina lisätä. Roskaruokaa ja herkkuja on tullut syötyä aika vähän, kun tuntuu varsinkin kaupungilta ostettuna että niissä on aina jotain mistä ei tiedä onko sallittua (juustot, muut maitotuotteet). Pari kertaa olen sortunut käymään mäkkärissä ja pyytänyt hampparin ilman juustoa :) Muita himotusten kohteita on ollut muiden mainitsemat ruisleivät ja kaurapuuro, en ole koskaan varmasti syönyt elämäni aika näin paljon kaurapuuroa kun näiden parin kuukauden aikana! Ja toistepäin, pahimmat etomiset ovat tulleet kahvista, johon en ole koskenut todella pitkään aikaan, sekä kananmunista. Pahin haju tällä hetkellä on munakas, pelkkä ajatuskin kuvottaa. Ja tietenkin tupakan savu, tuli se miten kaukaa tahansa.

Ruokasuosituksia olen pyrkinyt noudattamaan mahdollisimman tarkasti. Mutta silti todella usein tulee mieleen syömisen jälkeen että olikohan tämä ihan turvallista. Vaikeinta on ollut parilla reissulla ulkomailla, kun kaikki ateriat on olleet ravintolassa ja vaikka suoranaisesti mitään kiellettyä en ole syönykään niin koskaan ei voi tietää hygieniatasosta...
Moni ilmeisesti karttaa kalaa ruokasuositusten takia, mikä on huono asia, koska kalaahan pitäisi juuri syödä poislukien vakuumipakettuja raakoja kaloja ja tiettyjä lajeja. Toinen asia tietenkin jos ei mene millään alas...

Takaisin