Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

Onko muille sanottu neuvolassa, että omegoiden syönti pitäisi lopettaa 30 + viikoilla? Itse olen syönyt vahvaa omegaa tähän asti, mutta lopetin sen nyt kun sekä lääkäri että terkka oli sitä mieltä että loppuvaiheessa olisi hyvä lopettaa. Omegat jotenkin "ohentavat" verta (tms) ja verenvuodon takia olisi nyt hyvä jättää pois.
 
Ei ole mulle ainakaan sanottu että pitäisi jättää pois. Luulisi että omegat on tuikitärkeitä varsinkin loppuvaiheessa kun vauvan aivot kehittyvät vauhdilla ja vauva kuluttaa äidin omia rasvahappovarastoja. Itse oon syönyt Lysin kalaöljyä koko raskauden ajan ja aion kyllä jatkaa loppuun asti ja synnytyksen jälkeenkin.
 
Kyllä Omegat ohentavat verta ja ainakin meidän osastolla tekonivepotilaaksi tulevien suositellaan lopettavan Omegan käytön ennen leikkausta. Mutta kyseessä on huomattavasti vanhempi ikäryhmä ja leikkauksen aikana vuotoa tulee muutenkin. En usko että perusterveelle synnyttäjlle tulee Omegan takia vakavia vuotoja.
 
Tää on niin tätä. Itse siis tarvii kaikki päättää :) Taidan kyllä ottaa omegat takaisin käyttöön, sitä itsekin mietin että luulisi näin loppuvaiheessa olevan hyvinkin tärkeitä!
 
Hops, lokakuisista huutelen täällä! Omegat pitää jättää pois noin kuukautta ennen laskettua aikaa juuri sen veren ohenemisen vuoksi, ettei sitten mene niin hallitsemattomaksi se verenvuoto. Toki rasvahapot ovat tuiki tärkeitä, mutta ei se tauko haittaa tässä, ottaa sitten uudelleen käyttöön jossain vaiheessa synnytyksen jälkeen. Näin siis sanoivat työpaikallani apteekissa farmaseutit sekä neuvolassa oli ihan lappu seinällä, ja taisivat siitä mainitakin... Tsemppiä kaikille loppuraskauteen! :)
 
Takaisin
Top