Raskausajan ruokavalio ja terveelliset elämäntavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lingon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
he_na, Arkijuustoa, Oltermannia yms voi syödä, se on ns. kovaa juustoa. Aurajuusto, vuohenjuusto ja muut pehmeät juustot vaatii kuumennuksen kuplivan kuumiksi ennenkuin uskaltaa syödä ilman listeriavaaraa. Fetajuustoa voi syödä, jos on pästoroidusta maidosta ja tämä lukee yleensä tuoteselosteessa. Näin olen asian ymmärtänyt :)

Söin eilen ravintola-annoksessa vahingossa siihen päälle suikaloituja inkivääriä, kun en tunnistanut sitä inkivääriksi. Harmitti jälkeenpäin kovasti, kun vasta sitten kuulin mitä se oli. :(

Hey toi inkivääri-juttukin on ehkä tyyliin scandiamaiden kielto. Kyllä muualla maailmalla suositellaan sitä, jopa pahoinvointiin ja flunssaan! Et älä murehdi! Ja mun mielestä kyllä ne "aidot myrkyt" ovat just se perus kolmikko alkoholi-tupakka-huumeet! :)

Mul tuli mieleen: te joilla on jo lapsi(a) ja ootte kotona lapsen kans, niin mimmoista liikuntaa harrastatte? Ku mä en nyt oo liikkunnu oikeastaan äidiksi tulon jälkeen liikunnallisessa mielessä. Oon kuitenkin normipainoinen ja syön ihan hyvin. En siis oo ollu millään dieteillä. Eli sen verran tulee liikuttua muksujen kans ulkona ja puistoissa et painoa ei one tullut lisää.
Lähinnä mua ärsyttää, ku en oo saanu aikaiseksi liikkumista. Mut välillä pakko myöntää, et ongelmana on aikapula. Mies on niin paljon töissä, jotta taloudellinen tänne olisi hyvä/ok ja minä voisin olla kotona rauhassa. Oon ollu kyl töissäkin välissä ihan sen takia, et olis muutakin kuin vain kotona oloa. Mut siis joo mun pointti oli se: miten te liikutte? Lähinnä siis käyttekö salilla yms. Ja millon jos esim puoliso on paljon poissa? Ovatko lapsi/lapset hoidossa jollakin? Mukana?

Mä harrastin ennen uudelleen raskautumista juoksua n.4-5 kertaa viikossa, nyt oon vähentänyt sitä 1-2 krt/vko. Meillä on sinänsä aika helppo tilanne, että miehellä vuorotyön vastapainoksi myös paljon vapaita. Joten käyn juoksemassa silloin, kun hän on kotona. Mennään joskus toki myös kaikki yhessä niin, että tuo 1,5v istuu rattaissa mukana. Mitään juoksurattaita ei oo hommattu, vaikka toki sekin helpottais, niin pääsis esikoisen kanssa kahestaankin, mutta mä tykkään kuunnella musiikkia juostessa ja sitä ei silloin vois kuunnella.
Varmasti liikunnan harrastaminen ja ajan löytäminen tulee mutkistumaan sitten, mitä enemmän lapsia tulee. Nyt tuntuu, että yhen kanssa on vielä helppoa sumplia. Joten sen aikaa, kun lapset on pieniä, voi olla, että oma liikunta tulee väkisinkin jäämään aika vähälle. Mietin, että vois sitten vaikka kotiin ostaa esim.crosstrainerin :) . Oon vaan kerennyt tohon juoksuun sen verran hurahtaa, että haaveilen uusista maratonmatkoista, vaikka tiedän, että siihen voi mennä vielä useampi vuosi. Mutta kyllä niiden aika tulee vielä :) .

• Tykkään
Reaktiot: Bnt
Mies on paljon reissutöissä eli oon viikot kotona ittekseen. Tarkoittaa sitä, etten harrasta. Ja se paikoin ahistaa. Harrastan joukkuepalloiluja. Lenkille tai kuntosalille mua ei kyllä saa mitenkään, ei ole mitään kiinnostanusta liikkua, jos kuvioissa ei ole palloa. :) Harrastuksia jatkan sitten vauvan syntymän jälkeen syksyllä 2015 (jos mies on vaan kotona) ja viimeistään tammikuussa 2016, kun palaan taas töihin ja mies jää koti-isäksi. Silloin on ainakin kotona.

Mulla tuli esikoisen raskausaikana 13kg lisää lähtöpainoon (alkuun paino tippui oksennellessa) ja nuorempaa oottaessa 15kg. Nyt lähtötilanne BMI26, joten toivon, ettei paino nousis yli 12kg. Aiempiin raskauksiin verrattuna oon juonut tosi paljon enemmän vettä ja syönyt kohtuullisemmin sekä paljon terveellisemmin + käyn salilla ja sählyssä, joskus uin ja lenkkeilen. Paino onkin nyt tippunut puoli kiloa.

Kokemuksesta viisastuneena olen todennut, että 2L vettä päivässä ja kasvisten lisääminen ruokavalioon on pop. Vaikka etomisen takia joutuu syömään usein niin koitan olla syömättä liikaa kerralla ja panostaa kasviksiin. Hedelmä tai viili on oivallinen välipala! Verensokerin saa nousemaan, mutta kokonaisenergiansaanti/vrk ei nouse liikaa. :)

Kovin rasvaista ruokaa koitan välttää, siitä tulee niin tukala olo. Sokerinkin jätin kahvista pois just (tai no nyt ei ees tee mieli kahvia :D ), ja muutenkin oon vähentänyt sokerin käyttöä. Viljat on täysjyvää.

Aamun saa hyvin käyntiin smoothiella!! Vaihdellen siihen menee avokadoa, porkkanaa, kaurahiutaleita, neitsytkookosöljyä, babypinaattia, tuorepuristettua mehua, hampunsiemeniä, hedelmiä ja marjoja. Tulee syötyä reippaasti kasviksia ihan huomaamattaan! :)

Mulle onkin muuten hankala paikka ruveta himmaamaan salilla. :O mä oon tehnyt syväkyykkyjä 40-45kg tangolla ja muutenkin koko ajan kovat piipussa maksimisykkeellä. Toivottavasti kroppa ilmoittaa milloin tarvii himmata ja osaan sit kuunnella itteäni. Aiemmissa raskauksissa en oo vielä salilla käynyt nääs.

Täytyy sit panostaa uimiseen enempi, jos en saa itteeni salilla hillittyä. :P

Lasten jälkeen on tullut käveltyä ympäärinsä niin että sen voisi melkein liikunnaksi laskea ja pyöräkärryn hankinnan jälkeen pyöräiltykkin taas on. Mutta muuten ite aloin ensin ns kuntosalijumppaamaan kotosalla kun nui esikoiset olivat jotain 6kk-10kk ikäisiä, niin ja zumbaamaan aloin dvd.n avulla kun halusin raskauskiloista pois, sitten korvasin kotijumpan salilla niin että otin muksut sinne vaunuissa mukaan semmoiseen aikaan kun tiesin että sali melkein aina tyhjillään ja lapset nukkuivat. 1v-synttäreiden jälkeen harrastin hetken melkein tunnin matkan takana joukkuelajia niin että lapset jäivät miehen hoiviin, kun harjoitukset sijoittuivat aina iltaselle. Sitä en kyllä vuottakaan jaksanut harrastaa matkojen ja ajanpuutteen takia vaikka lajista nautinkin tosissani. Salilla olen käynyt nyt 1½vuotta 3-6kertaa viikossa, mutta nyt raskauden myötä olen vähentänyt 3kertaan viikossa, ja käyn siis silloin kun mies jo kotona (hän opiskelee niin tulee aina viimoistaan klo.16.45 kotio), tai jos en miehen turvin ole päässyt niin sitten käytän opiskeluaikaani kun muksut ovat mummolassa (mikä kyllä aina ketuttaakin koska ei se vajaa 20h mistä osa esim syömiseen kuluu paljoa viikossa ole, mutta kun mulla ei kestä pää jos en pääse liikkumaan ns. kunnolla niin "pakko" se on). Niin ja sitten käydään tällä hetkellä tanssimassa miehen kanssa kerran viikossa, ja silloin muksut ovat yleensä mummolassa tai sitten ollaan pyydetty lasten enoa tyttöystävineen meille siksi aikaa, ja nuo eno-kerrat ovat yleensä lapsille niitä kohokohtia.

Itsellä myös tuo ongelma pään kanssa salilla ettei mahtais himmailla. Itse tykkään myös juuri esim kyykätä kovilla sykkeillä ja suhteellisen isoilla painoilla, mutta olen nyt rv10+4(tai5) ja oon tiputtanut jo nyt viimoisista sarjoista n.20kg pois kyykystä. Itse en tosiaan luota enää nyt kun olen jo raskaana siihen että kroppa ilmoittaa sitten kun on tarvis, kun olen tottunut siihen että "treenin pitää sattua" ja tuntua muutenkin epämukavalta, niin siltähän se vieläkin tuntuu, enkä tiedä mistä sitten voisin huomata sen himmaamisen tarpeen :D Mut jooh, oon siis ite alkanut jo varoa salilla kun pelkään että kohdistan tajuamattani liikaa painetta mahaan vaikka ärsyttänyt onkin ku tunnu että on ihan plörinäkamaa enää noi treenit. Oon koittanut taas viimeksi tänään vähän selvitellä miten tuolla salilla pitäis toimia nyt raskaana juuri kyykyn suhteen ja myös maastavedon, ja huomenna aattelin hakea kirjastosta aiheeseen liittyvän kirjan, kun neuvolasta ainakaan mitään minulle riittäviä vastauksia saanut.

Itsellä myös tuo ongelma pään kanssa salilla ettei mahtais himmailla. Itse tykkään myös juuri esim kyykätä kovilla sykkeillä ja suhteellisen isoilla painoilla, mutta olen nyt rv10+4(tai5) ja oon tiputtanut jo nyt viimoisista sarjoista n.20kg pois kyykystä. Itse en tosiaan luota enää nyt kun olen jo raskaana siihen että kroppa ilmoittaa sitten kun on tarvis, kun olen tottunut siihen että "treenin pitää sattua" ja tuntua muutenkin epämukavalta, niin siltähän se vieläkin tuntuu, enkä tiedä mistä sitten voisin huomata sen himmaamisen tarpeen :D Mut jooh, oon siis ite alkanut jo varoa salilla kun pelkään että kohdistan tajuamattani liikaa painetta mahaan vaikka ärsyttänyt onkin ku tunnu että on ihan plörinäkamaa enää noi treenit. Oon koittanut taas viimeksi tänään vähän selvitellä miten tuolla salilla pitäis toimia nyt raskaana juuri kyykyn suhteen ja myös maastavedon, ja huomenna aattelin hakea kirjastosta aiheeseen liittyvän kirjan, kun neuvolasta ainakaan mitään minulle riittäviä vastauksia saanut.

Äh tätä nettiliittymää, ei ollut mun ekat tulpaviestit tässä lähiaikoina -.-

Oon koko ajan aikonut aloittaa salilla käymisen uudestaan, mutta mies on käytännössä kaiken järkevän ajan vuorokaudesta töissä, joten ei ole ollut mahdollista missään vaiheessa aloittaa. Kävelylenkeistä koirien kanssa koostuu aika pitkälti meikäläisen liikkuminen tällä hetkellä, vaikka enemmänkin haluaisi tehdä.

Mulla ei siis oo ennestään lapsia, opiskeluaikana ja nuorempana oon liikkunu siis käyny jumpissa, salilla tai uimahallissa 2-3 kertaa viikossa mut sit kun töihin oon päässy niin liikkuminen on jäänyt oon mä viime keväänä vielä käyny salilla satunnaisesti. Työt vaan on niin epäsäännöllisiä et mihinkään jumpparyhmään ei voi mennä tottakai töihin voi toivoo esim. Et tiistait ois aina aamua mut sit monesti on kaikki muut iltavuoroo niin koskas me miehen kanssa nähtäs? Äitiysjumppaankin oisin halunnu mut just tää epäsäännöllisen työajat. Lähinnä kävelyä oon harrastanu viime aikoina ja uimaan ois tarkoitus mennä ja vesijuokseen kun nyt tää olo on helpottanut. Lomillaan ei oo ollu moneen vuoteen kun pari viikkoo maksimissaan kerrallaan olisko yhteensä 6 viikkoo ollu 2 vuoden sisällä. Oonhan mä tietty sairaslomalla ollu varmaa yhteensä yhtä paljon mut ne on lähinnä sängyssä maksamista...mulla jouluna 2-3 vrk lomaa niin siinä se meneekin kun molempien vanhempia käydään moikkaamassa... Miehellä oli sentää kesällä 4.5 viikkoo lomaa ja jouluna nyt 2 viikkoo... Iso osa vapaapäivistä on 1 päiväsii mulla niin sillon ei mihinkää lähetä lähinnä ruokaa laittaessa ja pyykätessä menee. Onneks välillä on 6 tuntisia työpäiviä näitten 8 tuntiseen lisäksi.. Kyllä tää mammaloma tulee ihan oikeaan paikkaan vaikkei se lomaa onkaan mut tuntuu et koskaan ei ehi hengähtää paitsi sit sairaslomalla...

Hullu i feel you! Mul on aika samanlainen tilanne! Sit ku mies tulee kotiin 19-20 niin mä oon jo niin sippi, et en jaksais edes mennä kävelylle. Ja vain sunnuntait on miehelle vapaa päiviä! Sillon sit ollaan momemmat niin väsyneitä ja saadan just ja just arkiaskareet ruokaostokset ym.tehtyy.

E: hullu=hulpu :) älypuhelin on nerokas kääntämään mun puolesta ihmiset hulluiksi :)

Siis nyt on kyl jo pakko kysyy, mitä toi E: meinaa??? Luulin ensin että ihmiset tarkoittaa tuolla tiettyä henkilöä kun täällä kesäkuisissa yksi E nimimerkillä, mut ei nyt kyllä oikein täsmää.?

t.minä joka en ole pariin vuoteen netissä pyörinyt

Nyt sain salilla tehtyä passelin tuntuisen treenin. Jätin punttis-puolen suosiolla (penkkipunnerrukset ja kyykyt tangolla ilman lisäpainoja oisin tehny, mutta jätin suosiolla pois, kun oli niin ruuhkaista.). Kuntopuolella tein normaalit voimasarjat jättäen vatsalihakset tekemättä. Vatsan kiertolaitteella tosin tein, kevyemmillä vastuksilla. Sillä ei varmaan kauaa voi tehdä, kun se vaikuttaa kylkien lisäksi ulompiin vatsalihaksiin... Pystyisköhän selätintä käyttämään raskausaikana? Haluaisin onnistua pitämään jenkkakahvat loitolla. :/
Kyljille yksi liike on mennä polvilleen ja laskea käsiä vuorotellen kohti lattiaa pitäen keskivartalo suorana ja "tiukkana".

Eilen sählyssä teki tiukkaa, ei tuntunut yhtään hyvältä nopeatempoinen peli (puolustajana). Mut en tiedä johtuiko siitä, että aiemmin syöty pizza pisti mahan kierroksille ja maha oli turvotuksesta pinkeänä. Toissa viikolla tuntui vielä oikein hyvältä pelata. Ois kiva jatkaa sinne puoliväliin asti, nähtäväksi jää pystyykö vai ei. :/

Minä jätin höntsysählyn pois jo ihan alussa, kun ei tuntunut hyvältä ja pelotti kaatumiset ja mahdolliset kontaktit muiden kanssa. Hassu juttu, sillä ratsastan kuitenkin edelleen ja se ei pelota minua yhtään mitenkään. Ajattelin jatkaa nyt ainakin 6-7 viikkoa vielä, jos ei ala tuntua pahalta ennen sitä.

Mun ois tällä viikolla tarkoitus lähtee uimahallissa käymään. Työt ja pahoinvointi on vieny muun liikunnan kun kävelylenkkeilystä mennessään. Mä mietin vielä kevääks mammajumppaa, voikohan sinne mennä jos on vaan kävelyä ja uintia harrastanu? Ja kannattaako maksaa jos työvuorojen takia pari kertaa pääsee....

Jos joku tietää jossain myytävän parmesaania, joka on tehty pastöroidusta maidosta niin pliis, kertokaa! Kauhea pettymys tutkia kaupan parmesan-paketteja, kun missään ei ollut mainintaa pastöroinnista.:sad001 Uskaltaisin sitä carbonaraan laittaa, jos olis tehty pastöroidusta maidosta. Oli pakko tyytyä tavalliseen Valion juustoraasteeseen.:sick009

Takaisin