Raskausajan ruokavalio ja terveelliset elämäntavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lingon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Okei kiva! Ku itse just mietin et jatkanko jne ku lääkäri uhkas et unmetus tulee helposti kuulemma nii en uskalla lopettaa. Ja vatsa onkin toiminu hyvin :)

Mä oon vähän tällänen omantien kulkija näissä ruokajutuissa kaikkinne rajoituksineni ja mielitekoineni :D Syön sitä mitä mieli tekee ja luotan siihen et kroppa kertoo mitä tarvii saada..! Ekan kanssa söin jäätävästi kinkkua (mitä oon aina ällönny), ja muitakin omituisuuksia jotka on jääneet sittemmin jo pois. Ajattelin tän tokan kanssakin mennä rennosti ja turhia miettimättä. Tottakai niitä rajotuksia mielessäpitäen, mutta omaa järkeä käyttäen. Esim aurajuustoa vetelin kyllä nassuun, luotin kuitenkin siihen kotimaisuuteen ja sitähän saa ihan "luvan" kanssaki syödä kun lämmittää jossain tietyssä asteessa tietyn aikaa (en tietenkää enää muista mitkä noi luvut on). Alotin nyt taas popsimaan noita kaikenmaailman nappeja, ja nyt on käytössä foolihappo, rauta, magnesium, kalkki, dee ja raskausajan monivitamiini :) Liikuntaa tulee joka päivä tunnista kahteen tai kolmeen... :)

Kyllä tuli neuvolasta sellanen litanja mitä ei saa syödä ja mitä pitäis syödä. Jestas. Enkö tosiaan voi ravintolassa enään tilata pihviäni mediumina? Kypsänäkö täytyy tilata, öh.. Ja salmiakki, sitäkään ei saa syödä..

Graavilohesta kyllä sanoi, että saa syödä jos ei ole niissä vaakuumipakatuissa paketeissa ja tietää mistä se on peräisin.

Viitamiinia ja foolihappoa täytyis käydä apteekista hakemassa.

Kyllä mä sanoisin, että maalaisjärki on paras näissäkin :wink Uskoisin, että Valion juustot olis aika turvallisia, salmiakkia kohtuullisesti, mutta liha ja kala on ne missä olisin tarkkana.

Mä kyllä syön laadukkaan (luomu-) pihvini edelleen mediumina, mutta tartarit jätän syömättä :)

Minäkin söisin pihvini edelleen mediumina. Ja niin söin edellisessä raskaudessakin, silloin harvoin kun pihviä syötiin.
Kuituasiaa olisi toki myös hyvä miettiä, nyt kun pellavaakaan ei saisi syödä. Psylliumia olen lisännyt aamusmoothien sekaan hiukan, mutta ei se taida vielä riittää. Leipää tai puuroa en syö, joten siitäkin se jää vajaaksi. Kasviksista ja marjoista saan pääasiallisen kuituni, mutta ehkä se liukenematonkin muoto olisi hyväksi ruuansulatukselle..?
Sain minäkin vihdoin tilattua raskausajan monivitamiinia ja kalaöljyä. Kalsiumlisää arvon taas, edellisessä raskaudessa en syönyt, vaikka maitotuotteita menee aika vähän (pääasiassa juustoa).

Täällä myös yksi +23kg viime raskaudesta, nyt koitan saada pysymään painonnousun 10kg.n sisällä. Mut mulla ei tällä kertaa onneksi enää ole tota tupakoinninlopetus-->mässäilyä-ongelmaa. Ja tällä kertaa oon päättänyt etten lopeta varsinaista urheilua vaikka kuinka väsyttäisi, niinkuin viimeksi tein.
Ruokavalio mulla muuttui roimasti nyt kun en enää vaan yksinkertaisesti jaksa syödä niin isoja ja terveellisiä aterioita kuin ennen (minkä itse siis lasken monipuoliseksi, sopivasti proteeinia ja hiilareita ja kuitua sisältäväksi, paljon kasviksia ja sopivasti ns. hyviä rasvoja). Harmillista mut toivon että pystyisin vielä jossain vaihees siirtyy takas tohon raskautta edeltävään ruokavaliooni..

Jänskättää tosi paljon et kuinka paljon tää paino kuitenkin tästä tulee nousemaan, kun mulla tuli nytkin ennen plussaamista kun olin vähän kipeenä enkä päässyt salille, niin heti 4kiloa lisää (viikossa(!!)).. Oon aina ollut herkkä lihoamaan, olen ollut kuitenkin koko elämäni normaalipainoinen (plusmiinus joitain alipainoisia kausia on myös ollut).

Tää on tää ketju josta tulee hirmu huono omatunto kun vapaa-ajan makaa sohvalla ja huilaa ja syö mitä maistuu oli se terveellistä tai ei.... No josko sit keski-raskaudessa.

Täytyy sanoa että sohvalla makailuksi on mennyt täälläkin illat työpäivän jälkeen. ;) Jos sitä viikonloppuna vähän puutarhatöitä.

Mä ajattelin että nyt saikulla makoilen ja syön mitä haluan niin kävi sit niin että rentouduin ulkoilemalla, poreammeessa lillumalla ja paljoo ei suuhun laitettu kun kaikki eto niin pahasti. Mutta tuli myös levättyä ettei kivut pahenis. Mä en meinannu ottaa ressiä liikunnasta tai ravinnosta sen suuremmin kun tietää valmiiksi että lopussa lepäillään ja paljon ja muutrnkin ruokavalio aika terveellinen kun on ollut sokereiden kanssa ongelmia.

Mira elä mitään huonoo fiilistä saa! Ku mä oon sitä mieltä, et erityisesti alussa pahoinvoinnin selättää edes vähäsen syömällä sitä, mikä pysyy sisällä ja maistuu hyvälle. Sitten myöhemmin kun olo antaa periksi voi syödä paremmin ja "terveellisemmin".
Tuli muuten mieleen et te, jotka olette saaneet jo esikoisen tai enemmänkin niin mikä oli kokonais painoinnousu raskaudenaikana.
Mulla oli aikalailla molemmissa 13-14kg. Normaali oli, mutta suunilleen keskiraskaudesta aloin punnitsemaan itseäni kerran vkossa kotona ja yritin säilyttää normaalina painoinnoussun. Olin siis ihan norm.painoinen ennen raskauksia.

Mulla tuli 11kg esikoisesta. Olin normaalipainoinen ja söin mitä teki mieli, terveellistä toki joka päivä, mutta herkuttelin myös. Nyt lähtöpaino on 2kg enemmän kuin viimeksi, tavoite olis samanlainen painonnousu maksimissaan.

Olin ennen esikoisen odotusta normaalipainoinen. +20kg tuli, 5kg "jäi". Alun pahoinvointi pakotti syömään useammin ja rajoitti liikuntaa. Keskiraskaudessa painonnousu oli "ihanteellista". Loppuraskaudessa tyhmyyttäni luovutin, ja söin mitä mieli teki. Nyt tavoitteena n15kg:n painonnousu (siis en nyt millää laihdutus mentaliteetilla ole liikenteessä, yritän vaan olla järkevämpi valinnoissani). Alku on lupaava; viimeksi ekassa neuvolassa oli tullut +2kg normipainoon, tällä kertaa paino vielä samoissa lukemissa.

Mulla on vielä edellisestä yllättäen raskauskiloja jäljellä n. 4. Painoa tuli viimeks joku 15kg ja siitä suurin osa lähti heti paitsi noi neljä kiloa. Ne ei kyl liiemmin haittaa. :)

Mulla tuli esikon aikaan noin +8kg ja normipainonen olin kun aloin odottamaan. Hyvin se paino sillon tuppu alkuun mutta sit se nousi hieman et nyt oli 3kg korkeempi paino kuin esikkon alussa. :)

Olin normaalimitoissa, 20kg meni molemmilla kerroilla rikki ja ekan jälkee 5kg jäi ja toisen jälkee takas normipainoon. :) en paljo ressanu mitä suuhuni laitoin tai miten liikuin, otin lepposasti. Siks epäilen et pojatki o nii lepposia :D

Mulla tuli esikoisesta n.11kg ja samantien lähti pois..mutta sitten tuli vauvavuosi,väsymys ja vauvavuosikilot:mad: Nyt painoa on sen verran enemmän kuin esikon alkuodotuksessa että pakko pysyä skarppina ja yrittää liikkua sen minkä tältä pahoinvoinnista kykenee.Yritän kuitenkin olla liikaa stressaamatta ja toivon että painonnousu olisi myös nyt maltillista..

Sanotaan et kypsyttämättömiä juustoja ei saa syödä. Eli siis mitä voi syödä?? Esim arkijuusto? Voiko vai ei.. no sinihomejuustot tiedän että ei voi syyä mut entäs raejuusto, leipäjuusto jne?

Takaisin