Raskausajan ruokavalio ja terveelliset elämäntavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lingon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lingon

Näppärä viestien naputtelija
Lokakuunmammat 2015
Ruoka ja ruokavalioasiat ovat lähellä sydäntä, joten kiinnostaisi tietää aiotteko muuttaa jotenkin entisiä tottumuksianne?

Kiinnostaisi keskustella myös siitä, mitkä ruoka-aineet jäävät raskauden myötä pois ja millä niitä mahdollisesti korvaisi.

Itse syön mielestäni melko terveellisesti ja paremmin kuin ensimmäisen raskauden aikana. Tietynlainen meidän-perheen-ruokavalio on alkanut vakiintua, ja tuntuu toimivan ja sopivan meille. Pyrin pitämään kiinni siitä, että syön tarpeeksi, mutten toisaalta kirjaimellisesti kahden edestä. Toivon ettei paino nousisi samalla kohinalla kuin ensimmäisessä, jolloin 100 kg paukkui jo rikki. :rolleyes: Edellisessä raskaudessa todettiin myös raskausajan diabetes, jonka puhkeamista jännään tämänkin odotuksen kohdalla. Sitä ajatellen pyrin välttämään turhaa hiilarikuormaa, vaikka ihan alakarpiksi ei sovi heittäytyä.

Ensimmäisessä raskaudessa laiskistuin liikunnan suhteen ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Perustelin itselleni, ettei saisi rasittaa itseään liikaa näin raskaana ollessaan. :grin Nyt aion pitää huolen siitä, että vaunuttelen edes muutaman kerran viikossa esikoisen kanssa ja saan siinä samalla raitista ilmaa työpäivän päälle. Kuntosaliharjoittelu voisi myös olla hyväksi, kunhan pitää painot maltillisina. Ilmoittauduin myös raskausajan joogaan, joka alkaa tosin vasta tammikuussa. Sitä odotan jo innolla!

Mitä teille tulee aiheesta mieleen?

mulla on aika iso riski saada rd ku sokerit muutoinki vähä koholla. Sen takia pitää yrittää syyvä tarpeeksi terveellisesti. Karkkia en oo syöny koko vuonna yhtää, sitä linjaa yritän jatkaa mahollisimman pitkälle. Liikuntaa tulee harrastettua liian vähä, nyt ei kyllä tee yhtää muutenkaa mieli liikkua ku on tätö pahoinvointia mutta jospa sitä sitte liikuntakärpänen purasis ku menee tää pahin ohi.

Minulla vähän samanlaisia ajatuksia kuin sinulla Lingon.esikoisen odotuksessa myös raskausdiabetes ja nyt päätin että nyt aloitan dieetin heti näin alkuraskaudessa.Turhat hiilarit ja herkut on jääneet kokonaan pois,yllättävän helposti jopa,kun ei makeaa tee ollenkaan mieli syödä.
Me syödään kotona monipuolisesti ja terveellisesti ja raskaana ollessa sitä haluaa vielä enemmän panostaa siihen järkevään ravintoon.
Liikunnan suhteen olisi kyllä vähän parantamista kun ei muka ehdi harrastaa mitään..toki lenkkeilen ja jo töissäkin tulee hyötyliikuntaa kerrakseen.
Tuo raskausajan jooga alkoi kiinnostamaan..pitääkin selvittää oisko tässä jossain meidän lähellä sellaista tarjolla.

Ensimmäisessä raskaudessa olin kovin tarkka että en syönyt mitään sellaisia ruoka-aineita mitä neuvolan pamfletissa "kiellettiin". Olin jopa ehkä vähän vainoharhainen. Nyt jos raskaus jatkuu ja pikkukakkonen pysyy mukana, en varmaankaan kiellä itseltäni mitään tiettyä. Kohtuus kaikessa! Viimeksi lihoin reilun 20 kg joten ehkä karkkia ja pullaa koetan välttää :) Tai en ainakaan samalla vauhdilla vetele (toivottavasti) kuin viimeksi. :p Viime raskaudessa liikuin kyllä ihan loppuun asti, koiran kanssa reippailin metsissä ja lumisissa pelloissa ihan pari tuntia päivässä mutta eipä tuo lihomiseen vaikuttanut.

Ruokatottumuksia en siis aio varsinaisesti muuttaa, ehkä tulee katsottua töissä vähän runsaampi lounas ja pitäisi harkita noita välipalojakin.

Ruoka ja (terveellinen) ravitsemus on aina ollut vähän kuin sydämenasia mulle! Viime raskaudessa tosin jotenkin repsahdin, sain painoa 20 kiloa.

Mulla on suvussa niin paljon sekä ykkös- että kakkostyypin diabeetikoita, että tiedän olevani aika suuressa riskissä tuon rd:n suhteen, ja tässä raskaudessa aion vähän tsempata. Luulen, että aika pitkälle pääsee, kun vain jatkaa samalla linjalla kuin ennen raskautta. Viimeksi taisin kuvitella, että oikeasti pitää syödä kahden puolesta. :oops:

Hei täällä kans yks jolla o noussu edellisten raskauksien aikana 20kg painoa, liikuin kyllä lenkkeilen ja saleillen mut en niinkään kattonu syömisiä ja herkkuja meni :P nyt ajattelin välttää herkkuja ja keskittyä terveelliseen ruokaan ja hedelmä välipaloihin :) lenkkeillä aijon ja salilla käydä samanlailla kuin ennenkin! :) tuo ulkoilma piristää niin kummasti kun on ollut tuota väsymystä liikkeellä :D

Täälläkin viime raskaudessa tullut +20kg lähtötilanteeseen ja vielä niistä 5kg muistona. Viime kerralla pahoinvointi pisti painon nousuun jo alkumetreillä; syömällä oksentelu pysyi poissa ja liikunta lisäs oksentelua. Keskiraskaus meni ok. Loppuraskaudesta lonkkakivut vei innon liikunnasta ja tulihan sitä liikaa herkuteltuakin.

Nyt vähän elättelen toiveita, että pahoinvointi pysyis vähäisempänä tai löytäisin vähäkalorisemman keinon hallita sitä. Tavoite olisi tällä kertaa pitää painon nousu hallinnassa niin, että lopulta jäisi toi ensimmäisen raskauden ylim 5kg tiputettavaksi (eikä niinku gyne tuumaili, että tuplaisin sen). Varmasti myös auttaa, kun esikoisen kanssa tulee pidettyä säännöllisemmästä ja terveellisemmästä ruokailusta kiinni. Pahoinvoinnin hyvä puoli oli vaan se, ettei herkut maistuneet... Tämän kertainen väsymys meinaa ohjata joka kauppareissulla suklaahyllylle.:confused:

Mitä tulee kiellettyjen ruokien listaan (mahdollisen liiallisen herkuttelun välttämisen lisäksi) joudun luopumaan noista graavikalatuotteista. Muuten kiellettyjen listan muut ruoka-aineet eivät kovin useinkaan ole kuuluneet ruokavaliooni.

Kuvittelin, että syömiset jatkuu ennallaan raskaaksi tulon jälkeenkin (eli 2 lämmintä ruokaa päivässä, paljon kasviksia ja marjoja), mutta kuinkas sitten kävikään... Kun etominen alkoi tuossa pari viikkoa sitten, äkkiä oli hankala löytää enää mitään mikä maistuis. Tällä hetkellä ruokavalio on valitettavan yksipuolinen: leipää, karjalanpiirakoita, sosekeittoa, vähän jogurttia, tiettyjä hedelmiä. En yksinkertaisesti saata ruveta tekemään mitään ruokaa, varsinkaan jos pitää paistaa jotakin. Huoh. Tähän kun lisää väsymyksen, ei liikuntakaan oikein onnistu (tänään pikku kävelylläkin rupes tuntuun pahalta), niin hirvittää, mitä tästä tulee..

Onneks saan ruokaa alas kohtuullisesti työpaikkaruokalassa. Pystyn syömään, vaikkei oikein maistuisikaan.
Ja 7+1 menossa. Toivon mukaan helpottais pian ku alkoikin niin varhain. Vaikka raskaus ei oo sairaus, niin tällä hetkellä se vähän tuntuu siltä...:sick009

Kiva kuulla teidän ajatuksia ja kokemuksia! :) Tsempataanpa yhdessä toisemme pysymään terveellä tiellä ja jättämään ne enimmät herkut muille - tai mieluiten sinne kauppaan. Mulla nousi tosiaan paino sen 22 kg, mutta nyt olen kuin ihmeen kaupalla 3 kg alle edellisen raskauden lähtöpainon. Olishan se ihanaa kun ei tarvis taas vuotta pudotella, vaan synnäriltä kotiutuisi edes 10 kg kevyempi äiti kuin viimeksi. En aio kuitenkaan ottaa asiasta stressiä. Jos nousee niin nousee, pääasia että syö terveellisesti ja liikkuu.
Itse suhtaudun aika varauksella neuvolan kiellettyyn/sallittuun listaan, koska en itse allekirjoita kaikkea siellä lukevaa (esim. että aspartaami on ok, mutta pastöroimattomat maidot ja juustot ei) . Myös raskausajan diabetekseen saatavat ohjeet ovat jotain muuta, kuin miten itse asian ymmärrän. Maalaisjärjellä ja omaa kehoa kuunnellen pääsee pitkälle. :)

Viime raskaudessa syöty terveellisesti raskaus diabeteksen takia ja sen jälkeen ja samalla terveellisellä linjalla jatketaan. Liikkumaan pyrin niin paljon kun mahdollista. Edellisessa raskaudessa tuli kiloja +9kg kun suurimman osan ajasta vuodelevossa eikä oikein mikään ruoka maistunut ja sairaala ruoka alkoi sillon tulla korvista. :) vaakatasossa syöminen oli muutenki hankalaa niin seki varmaan teki sen että ei maistunu ja onneksi levosta huolimatta painokaan ei noussu. Viimesen viikon mitä neiti oli mahassa kun sai liikkua kävelin joka päivä pitkiä lenkkejä ja nautin kesäisestä säästä. :) toivottavasti nyt sais liikkua enemmän. :)

Edellisessä raskaudessa paino nousi järkyttävät 20kiloa ja lähtöpaino oli ylipainon puolella :/ nyt oon saanut vihdoin pudotettua raskauskilot ja muutaman ylimääräisenkin kilon. Tällä kertaa aion olla vähän fiksumpi ruokailuiden suhteen. Olen päivät kotona esikoisen kanssa ja joka päivä lenkkeillään rattailla ja iltaisinoonköynyt salilla. Nykyinen ruokavalio on aika järkevä eli syön 5 kertaa päivässä kohtuullisia annoksia mm. Puuroa,marjoja,rahkaa, marinoimatonta lihaa,kalaa ja kanaa +täysjyvä riisiä,pastaa ja perunaa. Leipänä ainoastaan ruisleipä ja sitäkin vaan pari siivua päivässä. Toivon, että tällä kertaa paino nousisi "vaan" sen n. 10kg. On sekin puolet vähemmän kun viimeksi :) edellisessä raskaudessa tuli ihan suoraan sanottuna mässäilyä, kun lopetin tupakoinnin ja korvasin sitä herkuilla :/ nyt oon onneksi ollut 2 vuotta jo tupakoimatta :)

Mulla oli sama juttu kuin Anni 84:llä, lopetin esikoisen odotusaikana tupakoinnin, ja korvasin sen kebabilla ja karkeilla :wink Harmi vaan että aloin synnytyksen jälkeen uudelleen polttaa, ja nyt odotettavissa sama ongelma kuin viimeksi. Tosin tällä hetkellä etoo niin kaikki, että mikään ei maistuisi. Viimeksi teki koko ajan mieli grillimättöä ja karkkeja, oikeastaan ihan kaikkea. Nyt ei tee mieli edes tavallista ruokaa, kahvi on oikeastaan ainut mikä laskee ongelmitta. Se vaan aiheuttaa hillittömästi röyhtäilyjä ja ilmaa mahaan.

Mulla oli kans radi viime raskaudessa, ja mielellään haluaisin välttää sitä jos mahdollista. Syön paljon salaattia, kasviksia, hedelmiä, lihaa/kanaa/kalaa, herkkuja menee vähemmän. Mä oikeestaan pääsin sokerikoukusta irti, kun radi todettiin. Meillä on tälläkin hetkellä kaapit täynnä karkkia yms mutta ei mulla tuu niitä syötyä. Joten niissä paukkuu päiväykset! :D Mä leivon paljon, ja käytän leivonnassa suklaata yms. mutta en itse juurikaan syö kovin paljoa leivonnaisia kuitenkaan. Yleensä vien ne tuliaisena jonkun luo, jos kyläillään tai sitten kutsun porukkaa meille kylään. Viime raskaudessa kiloja ei tullut yhtään. Kiloja löytyy kuitenkin mitä pitäis pudotella.

mie olin vuodelevossa esikoisesta ja painoa nous 20kg.oon kyllä saanut ne pois ja vielä imetys vei 5kiloo lisää.oon nyt pyrkiny päivittäin liikkumaan ja salilla käymään viikottain vaikka paha olo ja oksetus on ollu aika hallitseva tekijä.mitään makeaa ei tee mieli.en kyllä syö muutenkaan kauheesti herkkuja.

riippuen mahan kasvusta mut toivon et sais juostua tuonne puoliväliin asti ja spinning tulee taas talven myötä kuvioihin kun en kehtaa ulkona liukastella.

Liikunnanhan pitäisi auttaa pahoinvoinnissa, vaikka silloin juuri ei tekisi muuta mieli kuin maata sikiöasennossa sohvalla ja tuijotella hömppää telkkarista. :) Itselläni ei onneksi pahoinvointia ole juurikaan ilmennyt, joten sitä suuremmalla syyllä pitäisi jaksaa liikkua. Mielenkiintoista kyllä nähdä, miten paljon nopeampaa se mahan kasvu toisella kierroksella on!

Pitää myös ajatella, että synnytys on todella iso ponnistus. Ja mitä paremmassa kunnossa on, sitä paremmin siitä selviää ja jaksaa. Edellisen kanssa mentiin hätäsektioon, joten en päässyt ponnistelemaan. Toivon mukaan tämä saisi tulla alateitse, joten liikkumisesta olisi siinäkin mielessä hyötyä.

Aiotteko muuten miten aktiivisesti treenata lantionpohjanlihaksia? Ne unohtui minulta kokonaan viime raskaudessa, enkä sen jälkeenkään ole harjoitellut. Nyt voisi kunnostautua silläkin saralla.

Mä tykkään, samoin kuin sadetar83, leipoa paljon. Olen kuitenkin yrittänyt hillitä itseäni viime vuosina ja leivon lähinnä silloin, kun on vieraita tulossa tai joku muu "syy" leipoa. Ruoanlaittokin on kivaa, vaikkei sitä työpäivän jälkeen aina jaksaisikaan. Silti se omatekoinen kotiruoka on vaan parasta.
Miten muuten onnistuit sadetar83 pitämään painon samassa koko raskauden ajan? Näyttikö vaaka paljon miinusta laitokselta kotiuduttua (ennen raskautta edeltäneeseen siis)?

Lingon, mulla oli niin kaamee pahoinvointi alusta loppuun että sillä varmasti oli osansa. Radi pysyi aloilla ruokavalion avulla. Ja vauva otti todellakin kaiken tarvitsemansa, kun syntyessään painoi yli 4 kg. Synnytyksen jälkeen mun paino tippu n. 11 kg. Mutta. Ne on valitettavasti tulleet imetysaikana takaisin, huolimatta siitä että oon koko ajan syöny terveellisesti ja herkutellut vähemmän. Syöminen tosin on ollut liian vähäistä ja epäsäännöllistä. Juon ja nukun myös liian vähän. Nää kaikki asiat vaikuttaa painoon ja nyt ei oo toiveitakaan päästä tiputtelemaan painoa ennen vauvan syntymää. Oon pähkäillyt että imetys vaatii rasvaa ja imetyksen loputtua olisin alkanut tiputtamaan painoa. Mutta nyt ei tiputella kun ollaan uudelleen raskaana. Katson kyllä tarkkaan mitä syön ja yritän päivittäin myös liikkua. Hyötyliikuntaa tällä hetkellä. Ensi viikolla menen pilatesta kokeilemaan ja kotoa löytyy selätinkin, mitä oon käyttänyt.

Aikooko joku syödä kuitulisää? Itse syön sitä jo ennestää? Lääkäri sano et se on hyvä nii ei tuu helposti ummetusta jne :)

En tiedä kuuluuko tää tänne mut mietin et onko jotain ruokavaliokeinoja joilla välttää/ehkäistä hiivaa?

Ainakin sokeri ja vaalea leipä pois, mut voisiko jotain lisätä jolla pitäis elimistön pH:n tasapainossa.

Mulla on käytössä kuitulisä. Käytin sitä jo ennen raskautta ja lopetin, mutta nyt kun ilmeni ummetusta niin otin takaisin käyttöön ja vatsa toimii taas :)

Freyja86,kokeilepas lisätä ruokavalioon hapankaali,auttaa pitämään PH:n tasapainossa.sitä pari lusikallista joka ruokailun yhteydessä ja sokeri ja valkoiset jauhot pois..on auttanut minulla..siis jos vaan hapankaali miellyttää,itsellä oikein himo tullut siihen nyt taas raskauden myötä :)

Takaisin