Raskausajan ruokavalio ja terveelliset elämäntavat

Mä oon oppinut liikkumaan ees vähän paremmin vasta edellisen raskauden jälkeen. Silloin tuli noidannuoli selkään, ja päätin etten enää koskaan päästä itteäni niin huonoon kuntoon. Koitan liikkua minkä jaksan, vaikka enemmänkin vois. Mut täytyy koittaa olla tyytyväinen tähän... :)
 
Eilinen meni maatessa sohvalla, mutta tänään vähän ryhdistäydyin. Kävimme koiralle ostamassa kunnon vetovaljaat ja mies käski ostaa samaan pakettiin kaikki muutkin tarpeelliset, eli juoksuvyö itselle ja vetoliina, vaikka hintavat olivatkin. Ja pakko niitä oli käydä kokeilemassa. Koira veti innosta soikeana. Piti vähän himmailla, kun sen leikkauksesta on vielä sen verran vähän aikaa. Mies juoksi jäniksenä edessä ja valitteli, että kunto loppuu. Jos nyt kävisi muutaman kerran viikossa hölkällä, kun vielä kunto antaa myöden. Tulisi vain lumi, että pääsisi potkukelkan kanssa menemään.
 
Uutisissa oli aika huomattava juttu, että jopa 20-30% graavi- ja kylmösavulohissa on listeriaa. On siis syytäkin raskaana olevan vältellä niitä. Damn, alkoi vaan tietty heti tehä mieli graavilohta.....
 
Huomenna uus yritys sinne uimahalliin. Mulla kauhee morkkista siitä et pitäis tehä enemmän oikeeta ruokaa. Mä teen vapaapäivinä. Minkäs teet kun työpäivän jälkeen tai ennen ei ihmeitä jaksa. Kai muutkin syö välillä eineksiä ja salaattia mä kyllä yritän puputtaa ja niitä hedelmiä....
 
Uutisissa oli aika huomattava juttu, että jopa 20-30% graavi- ja kylmösavulohissa on listeriaa. On siis syytäkin raskaana olevan vältellä niitä. Damn, alkoi vaan tietty heti tehä mieli graavilohta.....

Mä olin ihan sitä mieltä että jouluna syön lohta mutta tutkittuani asiaa tulinkin toisiin aatoksiin...
 
Mä syön jouluna lohta kun tiiän mistä se on ja mitä kautta se on siihen mun lautaselle tullu. Mitään kaupan vakuumipakattuja en menis syömään. :)
 
Itse graavattua tuoretiskin lohta voi syödä hyvällä mielellä, kunhan on tuoretta ja kylmässä säilytettyä. :) ja minähän syön!
 
Ite tehyssä ei onneksi ole niin suurta riskiä onneksi :) nuo vakuumiin pakatut on aina oma lukunsa. Mut enpä ois uskonut, että niin paljon sitä listeriaa saattaa olla!:eek:
 
Itse en varmaan uskalla koskea graaviloheen, vaikka isäni tekee sitä jouluksi itse ja se on aivan älyttömän hyvää... Luin jostain, että kalan pitäisi olla koko ajan kylmemmässä kuin mitä jääkaappi yleensä on, jotta listeriariskiä ei olisi. En usko, että tuoreen kalan kanssa riski on kovin suuri, mutta olen niin neuroottinen, etten uskalla ottaa sitä ihan pientäkään :)

Sitten pitäisi vielä keksiä, mitä jouluna söisi, mikään muu jouluruoka kun ei houkuttele ainakaan tällä hetkellä yhtään, lähinnä ällöttää. Ja muutenkin himoitsen ihan älyttömästi graavikalaa ja sushia, mutta kesällä sitten!
 
Vitsit ku ei aina muista. Käytiin hamppareilla niin siinähän tuli oikeen urakalla syötyä majoneesia! Lisäks chili-cheese topseja. Onneks ne on kyl uppopaistettuja. Ei pitäis olla juustosta ongelmaa. Ei näitä voi aina muistaa :/
 
Miksei majoneesia saa syödä?? Mää en jaksa ressata ton ruoan kans, syö vaa normaalisti, jos välillä syö jotn erikoista nii tuskin hirmu vaarallista...?Maksaa tosin välttelen kokonaan. Tosin helppo sanoa ku mää oon semmonen perusruokien syöjä eikä mun ruokavalioon oo kuulunu viinit tai erikoiset juustot tai muut ns. Kielletyt aineet :D
 
Majoneesi kuulemma ku on käytetty raakaa munaa... tiedä sitten ku onhan se aika pitkä prosessi...
 
Suomessa moneen majoneesiin munat on pastöroitu, silloin voi syödä huoletta :) muutenhan siinä on siis käsittelemätöntä raakaa kananmunaa, josta voi saada salmonellan.
 
Suomessa ei oo salmonellaa, eikä taas teollisissa majoneeseissa oo raakaa munaa. Mä oon kyllä syönyt raakaa ja löysäksi keitettyä munaa ihan ilman omantunnontuskia, mutta jouluna Ranskassa jätin löysät munat syömättä, niiden salmonellatilastoista kun en mitään tiiä :)
 
Eihän sitä salmonellabakteeria voi kananmunista pois pestä. Toki ne huuhdellaan mutta aina on riski, se muna tulee kuiten kanan PYLLYSTÄ (tämä jäi opettajan sanoista yläasteella hyvin mieleen). Salmonella on Suomessa harvinainen, kuten listeriakin, mutta sikiölle vaarallisempi kuin äidille. Raaka kananliha on toinen mistä salmonellan saa helposti. Täällä on onneksi sen verran valistunut kansa jo, että osaa pääosin käsitellä raaka-aineet turvallisesti. :)
 
Joo muotoilin ton mun lauseen huonosti yöllä väsyksissä, mutta perimmäisenä ajatuksena oli, ettei suomalaisissa kananmunista ole löytynyt salmonellaa. Toki se voisi olla siinä pinnalla, mutta siksi ne munat pestään ja ne testataan salmonellooseista tosi taajaan.
Kyllähän se raaka muna olisi mainittu myös thl:n listalla, jos siinä olisi yhtään isompi riski.

Jokainen kuitenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee :)
Se teollinen majoneesi on enivei saletisti turvallista - eihän raakaa kanamunaa sisältävä tuote säilyisi huoneenlämmössä ikuisuutta! Mä kuitenkin valitsen mieluummin omatekoisen ja raakaa kotimaista munaa sisältävän, kuin sen listan e-koodeja ja lisäaineita.
 
Ai vitsit toi piikkimatto on hyvä!! Köllähdin sohvalle puoli-istuvaan asentoon ja ensin pidin parikyt minuuttia mattoa selän takana. Sit siirsin niskan taakse ja kappas, mä nukahdin niille sijoille. :grin Ja vielä oikein säpsähdin jossain vaiheessa, kun tuli tunne, että liukastun (you know, lihasten rentoutumisrefleksi. Tuntuu kuin putoais tai liukastuis nurin tms ja lihakset sätkähtää).
 
Mä taijan kokeilla kans tuota piikkimattoa! Mä luulen että se on sen takia kielletty raskaana olevilta ku alaselässä on jotain pisteitä mitkä saattaa aiheuttaa keskenmenon. Ainaki hierojat tms ei suostu alaselkää hieroo jos on raskaana. Oiskohan siinä pelko et ne piikit sitte stimulois jotenki näitä pisteitä. Ja ehkä sitte on laitettu kokonaan tuon maton käyttökielto ettei oo alettu erittelee missä kohti mattoa voi pitää ja missä ei. En tiijä onko yhtää oikeeta tietoa mutta näin mä oon aatellu :)
 
Takaisin
Top