Raskausajan ruokavalio ja terveelliset elämäntavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Lingon
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä söin kyllä myös valkohomejuustoa eilen. Tarkistin vain, että on pastöroitu.

Juustot, jotka suosituksissa "kielletään" on pehmeitä juustoja. Tuoteselostuksen mukaan leipäjuusto kuuluis niihin (olen syönyt kuitenkin, koska tehty pastöroidusta maidosta). Se miten tarkka asiassa on, riippuu itsestä. Esikoisen kohdalla olin tarkempi; koin rajoitusten hallitsemisen hankalaksi, oli helpompi noudattaa pilkulleen niitä. Kovat juustot, emmental, edam yms., ovat sallittuja (listeria ei kykene niissä kasvamaan).

Siis mitää, saako Ikeasta nykyään lihapullat myös muusilla? Njam!

Mä oon aika tyytyväinen et mun ruokahimot on toistaiseksi ainakin terveellisyyteen kallistuvat; hedelmiä ja ruisleipää. En oo ikinä oikein syöny aamupalaa ja nyt täytyy saada 2 ruisleipää heti kun herää :)

Neuvolassa sanottiin, että kaikki juustot mitä voi höylätä niin saa syödä ja muut juustot käy kuumennettuna. Raejuusto varmaan käy ja eikö leipäjuusto ole jo kerran kuumennettu?

Mää sain neuvolasta ihan semmoisen Valion oman ohjelappusen juustoista. Kyllä siinä oli niitä pehmeitäkin mitä saa syödä. Lapun mukaan viimeiseen 10 vuoteen ei ole yhtään listeriaa löytynyt Valion mistään juustoista.

Moi!

Täysin juustokeskustelusta muuhun. Itellä esikoita odotan, ja aattelin että salille menis. Oon miettiny, et ku nostelee esim käsipainoja 2-3kg niin kyllähän siinä ns joutuu ponnistaa jos tekee pitkiä sarjoja. Onko se turvallista tässä vaiheessa? Entä vatsalihasrutistukset? Kyykyt ja kaikki :D nyt rv 10+2

Eiköhän salilla voi treenata oman fiiliksen mukaan, etenkin jos on treenipohjaa jo. Vatsarutistuksia tulee kai jossain vaiheessa alkaa välttää, mutta kyllä voi muuten tehdä ja etenkään tuommoiset kevyemmät painot sopii vallan hyvin.

Kyykyt jää ymmärtääkseni omista voinneista aika nopiaan useimmilla pois, pidemmän päälle(ensimmäisen kolmanneksen jälkeen?) olen ymmärtänyt ettei saa "isoilla painoilla" kyykätä tai tehdä prässiä yms. joissa mahaan kohdistuu painetta. Mutta se on sitten suhteellista mikä on kenenkin mielestä iso paino.

Vatsarutistuksiin oli jotain sääntöjä liittyen suoriin ja vinoihin, tästä muista enempiä kun en ole enää pitkään aikaan erikseen vatsaani treenaillut.

Ja heilu ihmeessä nuilla käsipainoillas kuhan et vaan hutki niillä vahingossa kasvavaa masuasi :)

Itse muistelen lukeneeni, että suoria vatsalihaksia ei passais treenata enää ensimmäisen kolmanneksen jälkeen. Liittyi jotenkin siihen, kun kohdun kasvaessa vatsalihakset alkaa erkanemaan toisistaan. Luin jopa, että jos treenais sais aikaan pysyvän vaurion vatsalihaksiin (siis ei enää sitten raskauden jälkeen palautuis). Neuvolalääkäri vaan tuumas, että eipä niitä rutistuksia saakaan enää tehtyä sitten, kun ei enää passais niitä tehdä. Sivuttaiset vatsalihakset puolestaan tukis kasvavaa vatsaa. Ohjeena oli, että selällään kurottelis samanpuolen nilkkaa. Jos jollakin parempaa tietoa, minuakin kiinnostais.

Ihanaa kun täällä on muitakin treenaavia odottavia. Mulla rv vasta 6+jotain, joten treenejä vedän vielä "täysillä". Katsotaan sitten kun tuo pahoinvointi hyökkää, niin saattaa loppua tekeminen tykkänään. ymmärtääkseni myös alkuraskauden aikana treenaaminen on ilman rajoituksia, sen jälkeen alkaa tulemaan noita liikkeitä mitä ei kannata enää tehdä.
Mulla on raskaudet olleet melkein laihdutuskuureja pahoinvoinnin takia, paino noussut n.5-6kg ja kaikki se ja vähän päälle jäänyt laitokselle. Nyt vain toivomaan, että tämä kerta menis paremmin.

Täysin uutta ettei vatsalihaksia saisi tehdä :o täytyypä miettiä miten saan sitten ns oloa paranneltua. Ehkä aerobinen ja sit käsipainot vaan. Prässit voin unohtaa kun nyt pelkästään jo tuntuu että nivuset on ihan hellänä :D mut nyt katotaan kun on ollut vähän ihmeellisiä tuntemuksia. Ei verta mutta vähän outoja oloja, en osaa selitää. Ainakin ummetus on hirveä! Visibliä alotin tänää jos se jeesais...

Mä oon kanssa käyny salilla ja jumpissa ja huomasin, että kyykyt alkaa tuntua jo vatsanalueella inhottavana. Tosin musta tuntuu, että mun vatsalihakset on vieläkin edellisen raskauden jäljiltä jossain kyljissä. :wink Mietin, että voisin pyytää ihan oman uuden salitreenin raskausajalle tai sitten alkaisin tekemään tämän ohjeen mukaan. Seuraan muutenkin Kaisa Jaakkolan blogia, kun kilpirauhasen vajaatoiminnan takia oon törmännyt kyseiseen henkilön juttuihin. En tiiä saako tuo linkki olla, mutta ylläpito poistakoon sen.

Ruokavaliota mun pitää rankata kuntoon. Entisiäkin raskauskiloja on reilusti, kun ei imetys laihduttanu ja parin tunnin päivittäisistä vaunulenkeistä ei tipahtanu yhtään. Ja sitten kun aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion ja aloin käymään salilla ja jumpissa niin kolme kiloa sain pois ennenkuin tulin raskaaksi. Nyt vaan ällöttää hulluna kukkakaalit, parsakaalit yms. Ja himottaa rasvainen liha. Tavoitteena mulla on, että joko painon on pysyttävä tässä missä se nyt on tai on jopa varaa laihtua. No. Ehkäpä joskus sitä mahtuis entisiin vaatteisiinsa. Tai sitten ei... :wink

http://www.vauva.fi/artikkeli/blogi...ajan_kuntosaliohjelma_treenaa_kroppa_vahvaksi

Mä oon harrastanut juoksua lähes koko ikäni jollain tasolla. Takana on kaksi täyspitkää maratonia ennen ensimmäistä raskautta ja nyt vielä lokakuun puolivälissä juoksin puolimaratonin päästen asettamaani tavoitteeseen (alle 2 h) :) . Nyt kuitenkin huomaan, että juoksuasento tai painopiste on muuttunut siten, että toinen polvi ja kankku kipeytyy jo 20 min juoksemisen jälkeen, vaikka vauhtiakin oon hidastanut. Mulla nyt on polvien kanssa ollut aiemminkin ongelmia, joten sinänsä tuo ei yllätä, mutta ärsyttää kylläkin. Saa nyt nähä kauanko tätä harrastusta pystyy jatkamaan ja jossain vaiheessa on pakko vaihtaa taas kävelyyn.

Ruokavaliota en ole koskaan pahemmin tarkkaillut. Syön sitä mitä mieli tekee. Yleensä se vaan menee niin, että mitä enemmän juoksee, sitä enemmän tekee mieli myös syödä terveellisesti. Mutta jos tekee mieli pizzaa tms.niin sitten syön pizzaa :) . Paino mulla kuitenkin nyt normaalin alarajoilla, joten sen suhteen ei tarvii syömisiä niin tarkkaillakaan. Toki noita raskaana kiellettyjä ruoka-aineita pyrin välttämään :) .

Sellasen jutun olen myös sisäistänyt urheilu+raskaus komboa ajatellen, että pitäisi pystyä puhumaan ainakin jotenkuten suoritusta tehdessä, niin sitten ei ole liian rankan puolella sikiön hyvinvointia ajatellen. Mutta itse en ole ainakaan vielä viitsinyt alkaa yksinäni höpöttelemään salilla treenin aikana, silloinkin kun olen siellä ainoana paikkalaolijana niin ei meinaa luonnistua kun tuntuu sen verran oudolta :D

Miten pitkällä olet raskautta Tupuna82? Oon odotellut itse tuon painopisteen muuttumista kauhulla, itse en juokse muuta kuin lasten perään pakon vaatiessa, mutta viime raskaudesta muistan kun en uskaltanut enään ajaa pyörällä ollenkaan (joka oli himopyöräilijälle aika kova paikka) sen jälkeen kun alkoi tasapainotuntemukset muuttua eikä mikään liikkuminen siksi tuntunut enää normaalilta.

Mulla nyt viikot 9+6, joten suht alussa vielä. Varmaan nivelet alkaa löystymään, kun kauhea naksuminenkin kuuluu polvesta portaita kävellessä.. Jossain vaiheessahan venyttelyäkin pitää alkaa vähentää, mutta olikos se vasta loppuraskaudessa..? Juoksua nyt ei vaan voi harrastaa ilman venyttelyä, muuten paikat on niin jumissa, ettei liikuta mihinkään :D .

Mulle neuvolantäti ainakin suositteli venyttelyä. Omien tuntemusten mukaan kun tekee niin varmaan jees :)

Tollast en muista ikinä kuulleeni ettei venytellä sais :O Sen kyllä muistan että vatsaa ei halunnut venytyttää vahingossakaan loppupuolella muuta mites se muuten haitaks olis edes lopussa, en keksi? Alkuun varmasti vain hyväksi ainakin, kun kiertää verikin paremmin :)

Nopeasti googlettamalla löysin esim.pampersin sivuilta seuraavan ohjeen koskien venyttelyä: vältä jumppaamisessa rankkoja venytyksiä, kuten esim.varpaiden koskettamista tai polvijänteiden voimakasta venytystä. Raskauden aikana erittyy hormonia, joka tekee nivelistä hieman löysempiä, joten liiallinen venyttely voi aiheuttaa lihasrevähtymiä tai muita vammoja. Vältä myös hyppyjä ja riuhtaisevia liikkeitä sekä nopeita asennon muutoksia.
Eli siis venytellä saa, mutta ei liikaa :) .

Takaisin