Raskausajan ruokasuositukset?

Mulle vaikein jotenkin on noi maitotuotteet. Ymmärtääkseni vaan pastöroituja maitotuotteita saa syödä kypsentämättömänä. Tää aiheuttaa päänvaivaa, kun esim. joissain jäätelöissä ja juustoissa ei lue, onko tehty pastöroidusta. Varmasti siis helpompi vaan jättää tollaset syömättä, mutta rajaa tosi paljon pois😁 Ja mietin jo, että tuun kyllä tässä lähiaikoina paljastumaan jos menee perheenjäsenten luo kyläleimään ja kieltäytyy kaikesta kypsentämättömästä kun ei voi varmistua onko ok syödä😂
Enpä oo edes hoksannu miettiä noita jäätelöitä 🤔
 
@Mustikkamaa Mä lähetin Ingmanille kyselyä just jätskeistä kun ei lukenut pastöroitu maito vaan pelkkä maito. Suomen lainsäädännön mukaan jos on pastöroimaTON, täytyy se erikseen lukea pakkausselosteessa. Eli jos lukee pelkkä maito, on tuote pastöroitua 😊
Ah, olikin välissä tullut jo tämä tieto kun en päivittänyt sivua 😅 kiitos, tämähän onkin hyvä info!
 
Mulla kävi vähän tää sama nyt 😂 mutta en tosiaankaan arvannut, että voisin tässä kierrossa raskautua ja hyvin kosteasti kaverin valmistujaisia juhlittiin. Kotiin tulon jälkeen ajattelin vielä testata ja tadaa 🥹 Vaikka tuskinpa tuossa vaiheessa vielä mitään haittaa on, mutta ei se nyt varsin fiilistä nostattanut 😂
Miulla kävi myös sama. En tosiaan voinut kuvitellakkaan näin voivan käydä (että raskautuisin) ja meillä oli työpaikan juhlat viikko ennen positiivista testiä. En ollu juonu 8 kk MITÄÄN ja siellä sitten useamman oluen nautin parilla tupakalla höystettynä ja kappas, kyllä iskikin pieni paniikki kun testi näytti raskautta 😬
 
Oliko varhaisperunoissa mitään huomioitavaa raskaana? Nyt en löytänyt kuin vauvoihin liittyvää, mutta muistan aivan varmasti että niistä oli jokin suositus joskus. Eli järjen mukaan voisi syödä, ainenkin niitä vähän isompia yksilöitä? 🤔
 
Tuli tässä illalla mieleen Subwayta tilatessa, että mites kaikki Subwayn, Mäkkärin, Hesen yms tuotteet? Subwayn sivuilta löytyi jotain tietoa, mutta info ei ehkä tyydyttänyt täysin😅 Ei tuu onneks usein syötyä, mutta sen kerran kun käy syömässä tai tilaa🤔 Varmaan tässä ruokajutussa alkukankeutta ennen kuin oppii ja tekee omat linjauksensa😊
 
Tuli tässä illalla mieleen Subwayta tilatessa, että mites kaikki Subwayn, Mäkkärin, Hesen yms tuotteet? Subwayn sivuilta löytyi jotain tietoa, mutta info ei ehkä tyydyttänyt täysin😅 Ei tuu onneks usein syötyä, mutta sen kerran kun käy syömässä tai tilaa🤔 Varmaan tässä ruokajutussa alkukankeutta ennen kuin oppii ja tekee omat linjauksensa😊
Mä oon subissa jättänyt pois majoneesin (tonnikalassa myös majoneesi) ja aurajuuston, mutta muuten oon syönyt normaalisti 😊 Hesen majoneeseissa (ainakin mitä itse käytän) on käytetty pastöroitua kananmunamassaa, niin niitä oon käyttänyt normaalisti. Muissa burgerpaikoissa/ruokapaikoissa otan yleensä vegemajoneesin ja jos on maitotuotteita (creme fraichea tms) niin kysyn onko pastöroitua, jos ei ole/on epäselvää niin pyydän ilman sitä. Sushipaikat jätän kokonaan väliin 😁
 
Mä oon subissa jättänyt pois majoneesin (tonnikalassa myös majoneesi) ja aurajuuston, mutta muuten oon syönyt normaalisti 😊 Hesen majoneeseissa (ainakin mitä itse käytän) on käytetty pastöroitua kananmunamassaa, niin niitä oon käyttänyt normaalisti. Muissa burgerpaikoissa/ruokapaikoissa otan yleensä vegemajoneesin ja jos on maitotuotteita (creme fraichea tms) niin kysyn onko pastöroitua, jos ei ole/on epäselvää niin pyydän ilman sitä. Sushipaikat jätän kokonaan väliin 😁
Okei kiitos! 😄 Mä jätin kans nyt kananmunaa sisältävät kastikkeet pois. Onneksi on muuten tullut viime vuosina paljon noita vegaanisia vaihtoehtoja.
 
Enpä tuota majoneesi juttua muistanut myöskään 😳 tuntuu että niin paljon taas muistettavaa ettei millään muista kaikkea.
 
Mä menen sen ruokaviraston suositusten mukaan, kofeiinia yritä vielä saada minimoitua mutta varmasti jonkin verran tulee käytettyä läpi raskauden. Majoneesia olen kyllä syönyt huoletta, mulle eniten huolta aiheuttaa pakastevihannekset ja marjat (jos esim kahviloiden smoothieissa/mm jjb) ja ihan salaatti, kun siitä kai yleistä saada ruokamyrkytys🤔 Jotain Heseä ja roskaruokaa en stressaa🫣
 
Takaisin
Top