Raskausajan ruokasuositukset?

Esikoisen raskaudessa olin todella tarkka ja suorastaan väsyin siihen, nyt ajattelin mennä vähän rennommin mielin.

Raaka kala ja pastöroimattomat maitotuotteet ehdoton ei. Lakritsia ja salmiakkia välttelen. Välttelen pieniä epämääräisiä valmistajia, mutta esim. Valioon olen kyllä uskaltanut luottaa. Pesen ja kuorin kasvikset. Alkoholia tietenkään ei 😁
Ihan sama täällä. Yritän pitää asian rentona ettei tule liikaa stressiä. Mutta teen siis ihan samoin kuin sinä. Viime raskaudessa söin koko raskauden aikana ehkä 3 salmiakkikarkkia (salmiakki on mun herkku nro 1), ja sairaalakassiin olin varannut 4 pussia salmiakkia ja lakritsia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Sitten tietty myöhemmin luin ettei imetysaikanakaan oikein suositeltaisi salmiakkia mutta meni jo.
 
Täällä ison luokan kahvisieppo, aamuisin menee helposti neljä Iittalan Taika-mukia ja päivällä lisää. Yövuoroissa sitten myös.

Vähensin jo ovulaation aikoihin testimielessä kahvin juontia, töissä vaihdoin omat pikakahvit kofeiinittomaan niin ei herätä epäilyksiä 😅 Päivittäin menee 0-3 dl kahvia ja loput kofeiinittomana pikakahvina. Katsotaan missä vaiheessa alkaa tökkimään! Kahvi ei siis ollut paha, mutta SIEMENLEIVÄT 😭 Mitä rouhempi sen parempi, taitavat jäädä nyt kauppaan.
 
Vähensin jo ovulaation aikoihin testimielessä kahvin juontia, töissä vaihdoin omat pikakahvit kofeiinittomaan niin ei herätä epäilyksiä 😅
Mäkin aloin vuoden vaihteessa vähentämään kahvin juontia kun toivon raskautuvani nyt keväällä. Sen ansiosta ei oo kukaan onneksi ihmetellyt kahvista kieltäytymistä, ehtivät jo tottua etten juo 🤭
Mulla alkoi kahvi tökkimään heti samalla viikolla kun plussasin, teetä oon juonut sen jälkeen mutta enää ei maistu sekään 🥺
 
Täällä kanssa yksi kahvinjuoja ilmoittautuu 🙋‍♀️ Esikoisesta kahvi jäi aika luonnollisesti pois, kun se ei enää maistunut. Nyt olen yrittänyt rajoittaa yhteen kuppiin (2-3 dl) päivässä. Tarkoitus olisi vieläkin vähentää, mutta katsotaan miten sujuu. Kofeiiniton on onneksi ihan hyvää, mutta työpäivinä sitä ei ole mahdollista saada ellei siirry pikakahviin (ja se voisi herättää epäilyksiä 😅).
 
Mä meen rennoin mielin, mutta täytyy tutustua kiellettyihin ruokiin, jos suositukset on muuttuneet -22 ajoilta.
 
Ihan sama täällä. Yritän pitää asian rentona ettei tule liikaa stressiä. Mutta teen siis ihan samoin kuin sinä. Viime raskaudessa söin koko raskauden aikana ehkä 3 salmiakkikarkkia (salmiakki on mun herkku nro 1), ja sairaalakassiin olin varannut 4 pussia salmiakkia ja lakritsia :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: Sitten tietty myöhemmin luin ettei imetysaikanakaan oikein suositeltaisi salmiakkia mutta meni jo.
Hyvä tietää tuo imetysajan suositus! Mä en oo mitenkään erityisesti ennen ollut lakujen perään enkä niitä juuri koskaan, mutta nyt plussatestin jälkeen kadun jokaista päivää, jolloin en oo syönyt lakuja, niin paljon tekis mieli 😅
 
Täällä menty melko tiukalla linjalla ruokien suhteen esikoisen aikaan. Varmaan koitan maalaisjärjellä mennä tämän toisen raskauden. Kahvi, lakut ja turkinpippurit on pahimmat 😅
 
Siis näin metrilaku pussin kaupassa ja aloin melkein itkeä. 😭 (Tiedän mitä pakkaisin sairaalakassiin! 😆)

Kahvia on ollut myös hankala vähentää mutta nyt menee pieni kuppi aamulla. ☕ Jos käyn kahvilassa tms otan kofeiinittoman. ️
 
Tuli taas ohjeet kerrattua ja hyvä että tuli. Aina joku hämärtyy muistista. Mutta sitä en tiedä miten tuun selviämään ilman lakuja.
 
Tuli taas ohjeet kerrattua ja hyvä että tuli. Aina joku hämärtyy muistista. Mutta sitä en tiedä miten tuun selviämään ilman lakuja.
Ehkäpä lakuttomuus onnistuu kun joka aamu taputat peilin edessä itseäsi olkapäille todeten samalla: en tänäänkään, olen sen verran hyvä tyyppi!
 
Tuli taas ohjeet kerrattua ja hyvä että tuli. Aina joku hämärtyy muistista. Mutta sitä en tiedä miten tuun selviämään ilman lakuja.
Itsekin mietin että vaikka luulen muistavani suunnilleen itseä koskevat niin kai niiden kertaus olisi silti ihan hyvä juttu 😅
 
Onko muut reissanneet raskauden aikana? Me ollaan lähdössä Kreikkaan muutaman viikon päästä ja siellä syöminen mietityttää 🤔 Mieli tietty tekisi fetaa, tsatsikia yms syödä mutta Kreikan pastörointi lainsäädännöstä ei ole tietoa 😅😂 Miten muut on toimineet tällaisessa tilanteessa?
 
Onko muut reissanneet raskauden aikana? Me ollaan lähdössä Kreikkaan muutaman viikon päästä ja siellä syöminen mietityttää 🤔 Mieli tietty tekisi fetaa, tsatsikia yms syödä mutta Kreikan pastörointi lainsäädännöstä ei ole tietoa 😅😂 Miten muut on toimineet tällaisessa tilanteessa?
Meillä myös ensi viikolla reissu etelään tiedossa ja tuo syöminen mietityttää😅
 
Mulle vaikein jotenkin on noi maitotuotteet. Ymmärtääkseni vaan pastöroituja maitotuotteita saa syödä kypsentämättömänä. Tää aiheuttaa päänvaivaa, kun esim. joissain jäätelöissä ja juustoissa ei lue, onko tehty pastöroidusta. Varmasti siis helpompi vaan jättää tollaset syömättä, mutta rajaa tosi paljon pois😁 Ja mietin jo, että tuun kyllä tässä lähiaikoina paljastumaan jos menee perheenjäsenten luo kyläleimään ja kieltäytyy kaikesta kypsentämättömästä kun ei voi varmistua onko ok syödä😂
 
@Mustikkamaa Mä lähetin Ingmanille kyselyä just jätskeistä kun ei lukenut pastöroitu maito vaan pelkkä maito. Suomen lainsäädännön mukaan jos on pastöroimaTON, täytyy se erikseen lukea pakkausselosteessa. Eli jos lukee pelkkä maito, on tuote pastöroitua 😊
 
@Mustikkamaa Mä lähetin Ingmanille kyselyä just jätskeistä kun ei lukenut pastöroitu maito vaan pelkkä maito. Suomen lainsäädännön mukaan jos on pastöroimaTON, täytyy se erikseen lukea pakkausselosteessa. Eli jos lukee pelkkä maito, on tuote pastöroitua 😊
Hei tää helpottaa paljon, kiitos!🙏🏻 joissain tuotteissa kuitenkin lukee erikseen pastöroitu maito, sen takia jotenkin mietin, että jos ei lue olis pastöroimatonta
 
Hei tää helpottaa paljon, kiitos!🙏🏻 joissain tuotteissa kuitenkin lukee erikseen pastöroitu maito, sen takia jotenkin mietin, että jos ei lue olis pastöroimatonta
Ihan samaa itse tuskailin 😁 Meinasi jo huoli nousta että pitääkö pelkkää mehujäätä lipittää koko kesä 😂
 
@Mustikkamaa Mä lähetin Ingmanille kyselyä just jätskeistä kun ei lukenut pastöroitu maito vaan pelkkä maito. Suomen lainsäädännön mukaan jos on pastöroimaTON, täytyy se erikseen lukea pakkausselosteessa. Eli jos lukee pelkkä maito, on tuote pastöroitua 😊
Oho, tämä oli kyllä uutta tietoa! 🤩 Helpottaa paljon.
 
Ajatelkaa mikä myyntivaltti se sana pastöroimaTON tuoteselosteessa käytännössä on! On lukuisia muitakin kuin me, jotka eivät tuota virallista ohjetta tiedä ..
 
Takaisin
Top