Raskausajan ruokasuositukset?

En tiijä onko unpopular opinion, mutta aion mennä kohtuus kaikessa -mentaliteetilla hyvin pitkälle tämänkin raskauden aikana. Siis toki alkoholia en juo ollenkaan, maksaa tai raakaa kalaa en syö ja tarpeelliset vitamiinit otan purkista. Mutta jos nyt silloin tällöin salmiakkia/lakua tekee mieli, niin vähän niitä silloin syön ja aamu- ja iltapäiväkahvista en aio luopua jos niitä mieli tekee.
 
Jatkan samoilla linjoilla kuin edelliset! Raakaa kalaa ja alkoholia en ole kuluttanut, mutta esim. leikkeleiden ja juustojen kohdalla en ole ollut kovinkaan tarkka.
 
Esikoisen raskaudessa olin todella tarkka ja suorastaan väsyin siihen, nyt ajattelin mennä vähän rennommin mielin.

Raaka kala ja pastöroimattomat maitotuotteet ehdoton ei. Lakritsia ja salmiakkia välttelen. Välttelen pieniä epämääräisiä valmistajia, mutta esim. Valioon olen kyllä uskaltanut luottaa. Pesen ja kuorin kasvikset. Alkoholia tietenkään ei 😁
 
Mulla olisi mahdollisuus syödä voileipäkakkua (tuotiin yllätyksenä). Se on hyvin pastoroitu, mutta sisältää kananmunankeltuaista. Miten te tekisitte, söisittekö?
 
Mulla olisi mahdollisuus syödä voileipäkakkua (tuotiin yllätyksenä). Se on hyvin pastoroitu, mutta sisältää kananmunankeltuaista. Miten te tekisitte, söisittekö?
Uskaltaisin syödä, koska suomalaisia kananmunia vahditaan tarkasti ja salmonella on superharvinainen.

Syön ruokaviraston listan mukaisesti. Kahvin olen vaihtanut kotona kofeiinittomaan jo aiemmin, mutta töissä saatan kupin kahvia juoda ihan vain siksi ettei herättäisi huomiota. Pauligin Los Angeles on mun mielestä ihan ok.
 
Oon miettinyt tota kofeiinitonta kahvia, onko jollakin suosituksia? Kahvi kyllä turhan hyvin maistuisi.

@Pak81 muistan esikoisen ajalta, että pari työkaveria huomasi heti etten juonut kahvia. Silloin en vain pystynyt, kun kahvi oksetti. Nyt ei ainakaan vielä ole tullut sitä. 😁
 
Suomessa salmonellaa esiintyy kananmunissa erittäin harvoin. Viimeksi kananmunaperäinen salmonellaepidemia koettiin vuonna 1995. Koska tilanne on niin hyvä, myös vauvalle on turvallista antaa raakaa tai löysäksi keitettyä kananmunaa. Kakkutaikinaakaan ei tarvitse raa'an kananmunan takia jättää maistamatta.

Minä kun luin tämän niin olen jopa uskaltanut antaa lapsillekin raakaa kakkutaikinaa jne. 😅 Eli riski on oikeasti tosi pieni. (Ja näin sanoi myös tuttava mikrobioloogi)
 
Itse join yhden raskauden aikaan Jacobs Creekin kofeiinitonta (vihreä paketti) ja ei kyllä erottanut lainkaan! Se oli mun luottotuote. Nythän kofeiinittomia tuntuu löytyvän useampaakin sorttia. Pauligilla on ainenkin kahta laatua, toinen tumma paahtoisempaa jos tykkää ja toinen sellainen vaaleampi, se oli ainenkin ihan hyvää! 😊
 
Itse join yhden raskauden aikaan Jacobs Creekin kofeiinitonta (vihreä paketti) ja ei kyllä erottanut lainkaan! Se oli mun luottotuote. Nythän kofeiinittomia tuntuu löytyvän useampaakin sorttia. Pauligilla on ainenkin kahta laatua, toinen tumma paahtoisempaa jos tykkää ja toinen sellainen vaaleampi, se oli ainenkin ihan hyvää! 😊
Nyt kun oikeen omin kätösin googlettelin, niin onhan niitä tosiaan aivan noilla tutuilla merkeillä ja ruokakaupoissakin! Jotenkin ajattelin heti, että menee pikkuliikkeiden hifistelyksi 😁 Kiitos suosituksesta!
 
Moikka!

Mä koitan suht tarkasti noudattaa suosituksia, jottei sitten tulisi mitään morkkisteltavaa. Kahvia en onneksi juo ollenkaan, niin pääsen helpolla. Joskin todennäköisesti tulee ns mokia tehtyä ja on jo tehtykin.

Heti plussatestipäivänä oli ystävän häät jonne olin etukäteen valinnut kala-annoksen (oli pöytiintarjoilu), ja siinä annoksessa oli mätiä. Mädin jätin syömättä, mutta en sitten tarkastanut koko annoksen raskaussoveltuvuutta. Häissä kyllä moni arvas raskauden, kun en juonut alkoholia 😄 Nyt sitten työkavereiden kanssa oli juhlat, ja otin siellä kuohuviinin ajatuksella, että dumppaan sen jonnekin enkä paljastu (en halua töissä vielä pitkään aikaan kertoa). Päädyin kuitenkin ottamaan pari pientä siemausta, mikä jälkikäteen on kyllä harmittanut kovasti 😔 Onko muille käynyt näin?
 
Suomessa salmonellaa esiintyy kananmunissa erittäin harvoin. Viimeksi kananmunaperäinen salmonellaepidemia koettiin vuonna 1995. Koska tilanne on niin hyvä, myös vauvalle on turvallista antaa raakaa tai löysäksi keitettyä kananmunaa. Kakkutaikinaakaan ei tarvitse raa'an kananmunan takia jättää maistamatta.

Minä kun luin tämän niin olen jopa uskaltanut antaa lapsillekin raakaa kakkutaikinaa jne. 😅 Eli riski on oikeasti tosi pieni. (Ja näin sanoi myös tuttava mikrobioloogi)
Joo salmonella suomalaisissa kananmunissa (edit: taitaa olla) lähinnä kotikanaloiden/ harrastekanaloiden ongelma, niissä silloin tällöin törmää. Jos sattuisi olemaan tarjolla jonkun kotikanalasta kananmunaa, olisin tarkkana kypsyyden kanssa 😁 toki silloinkin jos myyvät/luovuttavat (luvallisesti) ulos niin samalla tavalla pitäisi salmonellaa valvoa kuin tuotantokanaloissakin.
 
Muokattu viimeksi:
Moikka!

Mä koitan suht tarkasti noudattaa suosituksia, jottei sitten tulisi mitään morkkisteltavaa. Kahvia en onneksi juo ollenkaan, niin pääsen helpolla. Joskin todennäköisesti tulee ns mokia tehtyä ja on jo tehtykin.

Heti plussatestipäivänä oli ystävän häät jonne olin etukäteen valinnut kala-annoksen (oli pöytiintarjoilu), ja siinä annoksessa oli mätiä. Mädin jätin syömättä, mutta en sitten tarkastanut koko annoksen raskaussoveltuvuutta. Häissä kyllä moni arvas raskauden, kun en juonut alkoholia 😄 Nyt sitten työkavereiden kanssa oli juhlat, ja otin siellä kuohuviinin ajatuksella, että dumppaan sen jonnekin enkä paljastu (en halua töissä vielä pitkään aikaan kertoa). Päädyin kuitenkin ottamaan pari pientä siemausta, mikä jälkikäteen on kyllä harmittanut kovasti 😔 Onko muille käynyt näin?
Älä turhaan harmittele, pari siemausta tod.näk varsin mietoa alkoholia ei varmasti ole pienelle mitään tehnyt.
Itse mokasin syksyllä -22 syömällä maksapihvin, mediumina...ja valitsin sen listalta muistamatta lainkaan rajoituksia. Tajusin tapahtuneen vasta seuraavana päivänä. Vauva syntyi ajallaan ja täysin terveenä.
Eli kyllä niitä mokia sattuu, valitettavasti, joskus isompia joskus pienempiä. 🥴
 
Kiitos teille avusta. Uskaltauduin syömään viikonloppuna voileipäkakkua ja hyvää oli. 😁
Älä turhaan harmittele, pari siemausta tod.näk varsin mietoa alkoholia ei varmasti ole pienelle mitään tehnyt.
Itse mokasin syksyllä -22 syömällä maksapihvin, mediumina...ja valitsin sen listalta muistamatta lainkaan rajoituksia. Tajusin tapahtuneen vasta seuraavana päivänä. Vauva syntyi ajallaan ja täysin terveenä.
Eli kyllä niitä mokia sattuu, valitettavasti, joskus isompia joskus pienempiä. 🥴
Ja just noin kuten Aaltokukka toteaa.
Mullekin kävi ekassa raskaudessa joitain vahinkoja, vaikka olin tosi tarkka.
 
Mulla kävi myös ihan holtiton vahinko esikoisen odotusaikana. Lähdettiin ystäväporukalla risteilylle. Olin tehnyt vielä testinkin ihan varuilta ja se näytti negaa. Päätin siis luottaa testitulokseen. Kaveri kuittaili että oonko nyt aivan varma ettei ole kyytiläinen matkassa.. (oli sen verran kostea reissu 🙈😅) no olihan se! Voitte arvata että jälkeen päin mietin tuota paljonkin mutta ajattelin että kun oli niin alussa että moni ei olisi ehkä osannut edes epäillä niin minäkin elin kuten normaalisti. Nyt tiedän että testitkään eivät aina kerro totuutta ja varmaan ottaisin varman päälle. Mutta tehty mikä tehty tuolloin! Ja terve poika on kaikin puolin. 😊
 
Mulla kävi myös ihan holtiton vahinko esikoisen odotusaikana. Lähdettiin ystäväporukalla risteilylle. Olin tehnyt vielä testinkin ihan varuilta ja se näytti negaa. Päätin siis luottaa testitulokseen. Kaveri kuittaili että oonko nyt aivan varma ettei ole kyytiläinen matkassa.. (oli sen verran kostea reissu 🙈😅) no olihan se! Voitte arvata että jälkeen päin mietin tuota paljonkin mutta ajattelin että kun oli niin alussa että moni ei olisi ehkä osannut edes epäillä niin minäkin elin kuten normaalisti. Nyt tiedän että testitkään eivät aina kerro totuutta ja varmaan ottaisin varman päälle. Mutta tehty mikä tehty tuolloin! Ja terve poika on kaikin puolin. 😊
Teillä ei vielä vauvan kans ollu tuolloin yhteinen verenkierto, joten et voinut tehdä vahinkoa lapsellesi ❤️
 
Mulla kävi myös ihan holtiton vahinko esikoisen odotusaikana. Lähdettiin ystäväporukalla risteilylle. Olin tehnyt vielä testinkin ihan varuilta ja se näytti negaa. Päätin siis luottaa testitulokseen. Kaveri kuittaili että oonko nyt aivan varma ettei ole kyytiläinen matkassa.. (oli sen verran kostea reissu 🙈😅) no olihan se! Voitte arvata että jälkeen päin mietin tuota paljonkin mutta ajattelin että kun oli niin alussa että moni ei olisi ehkä osannut edes epäillä niin minäkin elin kuten normaalisti. Nyt tiedän että testitkään eivät aina kerro totuutta ja varmaan ottaisin varman päälle. Mutta tehty mikä tehty tuolloin! Ja terve poika on kaikin puolin. 😊
Mulla kävi vähän tää sama nyt 😂 mutta en tosiaankaan arvannut, että voisin tässä kierrossa raskautua ja hyvin kosteasti kaverin valmistujaisia juhlittiin. Kotiin tulon jälkeen ajattelin vielä testata ja tadaa 🥹 Vaikka tuskinpa tuossa vaiheessa vielä mitään haittaa on, mutta ei se nyt varsin fiilistä nostattanut 😂
 
Takaisin
Top