Raskausajan ruokasuositukset?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
En juo kahvia tai ole käyttänyt alkoholia yritysaikanakaan. Salmiakki on siinä mielessä vaikein pois jätettävä. Noudatan ruokavaliota aika orjallisesti. Nyt raskausaikana mun pitäisi panostaa ruokien laatuun ja lisätä kasviksia. Herkkuja puolestaan pitäisi vähentää.
 
En juo kahvia tai ole käyttänyt alkoholia yritysaikanakaan. Salmiakki on siinä mielessä vaikein pois jätettävä. Noudatan ruokavaliota aika orjallisesti. Nyt raskausaikana mun pitäisi panostaa ruokien laatuun ja lisätä kasviksia. Herkkuja puolestaan pitäisi vähentää.

Meinaatko hankkia niitä sallittuja eli glyretsiini-vapaita salmiakkeja?
Onneksi kohta on tarjolla paljon ja vaikka ja mitä erilaisimpia kotimaisia kasviksia. Mikä kasvis on sun oma suosikki?
 
En esikoisenkaan raskaudessa hankkinut sallittuja salmiakkeja. Synnärille sitten oli salmiakit heti varattuna.
 
Suositusten mukainen ratkaisu suolaisen nälkään... Pääsipä paistinpannu verestelemään aiempia taitojaan kun kypsensin eilen illalla sillä kannen alla metwurstia. Kuusi kuumaa metwursti-siivua yhden eilen ostetun jääkaappikylmän lidhl paistopisteen riisipiirakan päällä. Vaan kyllä yöllä janotti.🥴
 
Hmm, täytyykin lukea nuo suositukset vielä läpi. Sitä luulisi että kolmen raskauden kokemuksella jäisi jotain päähänkin, vaan ei.. 🤪

Laku&salmiakki on ollut aina ei ei raskaana. Vasta synnytyksen jälkeen olen syönyt. Niitä sallittuja taisin tilata viime raskaudessa ihan loppumetreillä kun en enää millään malttanut olla ilman. 😂 Kahvia juon nykyään vain kupin aamuisin melkeinpä, joten sen kanssa tuskin tulee ongelmaa. Välillä saatan juoda myös kofeiinitonta jos tekee mieli extraa.

Aika maalaisjärjellä on menty! Joskus olin todella varovainen myös ihan salaatti- ja tuorejuustojen kanssa mutta esimerkiksi Valion sivuilla lukee että on turvallista syödä niin näihin olen luottanut.
 
Mä lukaisin nuo ohjeet tänään varmuuden vuoksi uudelleen, sillä onhan kertaus opintojen äiti- tässäkin tapauksessa!🤣
Niitä lukiessa tajusin, että jos tässä raskaana olen niin mulla on taaas tiedossa joulu ilman kylmäsavulohta ja kylmäsavuporoa! Vaan kyllä se ois yhäkin sen väärti, eikös teistäkin?
 
Päätin jättää tässä raskaudessa kahvin kokonaan veks. Olin ihan varma että siitä tulee rankka paikka, mutta en oo muistanu kaivata kupposta ollenkaan. Ja olen siis pitkän linjan kofeiiniaddikti 😁
 
Päätin jättää tässä raskaudessa kahvin kokonaan veks. Olin ihan varma että siitä tulee rankka paikka, mutta en oo muistanu kaivata kupposta ollenkaan. Ja olen siis pitkän linjan kofeiiniaddikti 😁
Voi miten ihanaa! Saat olla todellakin tyytyväinen itseesi ja siihen miten hyvin sun keho toimii. 😃
Omanapaisesti jätin viimekierron loppupäivinä uuden kahvipaketin kotona avaamatta ja töissä meillä on onneksi kofeiiniton kahvi yhteiskäytössä. Vaan kyllä se täysi pressa-pkt etenkin kovin väsyneenä tuolla kaapissa vain kovin kolistelee! Hävetä sais, moinen möykkääjä! 🤣
 
Muokattu viimeksi:
Jäi nyt sitten maksalaatikko syömättä! Sekin on siirretty ei saa syödä lainkaan - listaan. Vaikka en tiedä tarkoitetaanko tuossa valmisruokia kun niissä on melko vähän kuitenkin kun vertaisi esimerkiksi kotitekoiseen. (Muuten en voi sietää maksaa 😝)
 
Ja taidan siirtyä myös pikku hiljaa kofeiinittoman kahvin pariin taas minäkin.
Mulla tulee herkästi migreeniä jos jätän aamukahvin juomatta ja olen siis sillä tavalla jopa "koukussa". Nyt on erinomainen syy päästä siitä koukusta irti. 🥰
 
Kahvi on mun heikko kohta. Täytyy vähentää, mut syy on hyvä :Relieved Face:

Ennen positiivista raskaustestiä hain kaupasta kasan lempparisalmiakkeja ja mussutin koko satsin kuin oisi viimeinen päivä käsillä. Jokin takaraivossa sanoi, että nauti nyt, sillä näitä et hetkeen syö :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Kahvi on kyllä tosi paha rasti. Vieläkin juon kahvia kolme kertaa päivässä, mutta tänään onnistuin puolittamaan kaksi viimeisintä mukia. Mä lähdin tiputtamaan kuudesta kahvimukillisesta.
Edellisessö raskaudessa ihan sama juttu! Silloin sain tiputettua niin et join vaan aamuisin kupillisen.
 
Ja voi mikä ahdistus tuli tuosta kahvista. 😬 Menin sitten lukemaan mitä kaikkea se voi aiheuttaa. 🙈 Nyt vaan täytyy jatkaa tätä vähentämistä.
 
Sukkasillaan, Kyllä ne vaistot vaan on jännät! Sielläkin selkeästi tiedetty mitä tuleman pitää 😉 Onneksi sait salmiakit syötyä 🖤 Niitä tulee kyllä ikävä.

Pöllöliini, Hyvä hyvä 💪🏻 Kahvi on täälläkin pahin! Ennen join kyllä paaaljon enemmän. Jossain kohdin päätin että laatu korvaa määrän. Ja lapsetkin tietää että kahvihetket on tärkeitä mulle. ☕
Kuitenkin nuo uudet tutkimukset saivat itsenikin pohtimaan asiaa vielä tarkemmin, että aika hurjaa. 🙈
 
Kahvi on mun heikko kohta. Täytyy vähentää, mut syy on hyvä :Relieved Face:

Ennen positiivista raskaustestiä hain kaupasta kasan lempparisalmiakkeja ja mussutin koko satsin kuin oisi viimeinen päivä käsillä. Jokin takaraivossa sanoi, että nauti nyt, sillä näitä et hetkeen syö :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Omaa kehoaan kannattaa tosiaankaan kuunnella!👏
 
Takaisin
Top