Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Etova olo, voisko helpottaa jo! Tuntuu että mitään ei tee mieli syödä kun tulee tunne että tulee ylös heti ja just se syöminen vois auttaa oloon. Koko ajan palan tunne kurkussa.
Me ollaan kolmen viikon päästä lähdössä reissuun ja mä en kestä jos tää etova olo ei helpota siihen mennessä..
Mihin menette? Me lähdetään Bulgariaan kesäkuussa ja vähän mietityttää mitä siellä uskaltaa suuhunsa laittaa 🫣

Mihin menette? Me lähdetään Bulgariaan kesäkuussa ja vähän mietityttää mitä siellä uskaltaa suuhunsa laittaa 🫣
Me ollaan menossa Kreikkaan. Ja kyllä myös mietin mitä siellä voi syödä ja mitä ehdottomasti välttää 🤔
Täällä myös lähtö toukokuun loppupuolella Italiaan ja mietinnässä, että mitä uskaltaa syödä. Ilmakuivattut kinkut ja ei kuumentamattomat juustot (hyvästi pastat ja parmesaani 😭😭) nyt varmasn ainakin pannassa, mutta mitenhän salaatit ja muut? 🤔

Täällä myös lähtö toukokuun loppupuolella Italiaan ja mietinnässä, että mitä uskaltaa syödä. Ilmakuivattut kinkut ja ei kuumentamattomat juustot (hyvästi pastat ja parmesaani 😭😭) nyt varmasn ainakin pannassa, mutta mitenhän salaatit ja muut? 🤔
Mä mietin salaateissa sitä että mitenkähän ne pestään 🤔 ja voinko Kreikassa syödä esim fetaa?

Etova olo, voisko helpottaa jo! Tuntuu että mitään ei tee mieli syödä kun tulee tunne että tulee ylös heti ja just se syöminen vois auttaa oloon. Koko ajan palan tunne kurkussa.
Me ollaan kolmen viikon päästä lähdössä reissuun ja mä en kestä jos tää etova olo ei helpota siihen mennessä..
Samat fiilikset, tsemppiä kovin! 🫶🏻

Aamulla kun nousee on palan tunne kurkussa, ja ruoka on viimeinen asia mitä haluis just silloin. Mutta syön väkisin ja mulla se vie pahan olon lopulta pois. Tänään se ”taikaruoka” oli ihan korpuksi paahdettu ruisleipä. Auttaisko sulla, jos syöt jotain mahdollisimman mautonta? Sellaista mikä triggeröisi aisteja mahdollisimman vähän?

Me ollaan myös lähdössä reissuun 2 viikon kuluttua. Suuntana Madeira ja toivon niin että jaksaisin patikoida siellä edes vähän🙏🏻 Mutta eipä sille mitään voi, jos päivät kuluu enimmäkseen hotellilla.

Mä mietin salaateissa sitä että mitenkähän ne pestään 🤔 ja voinko Kreikassa syödä esim fetaa?
Laskettu aika 2023 ryhmästä täällä moi! Mä oli 2022 kesällä raskausviikoilla 18-19 Kreikassa. Söin tuoretta fetaa, ja muutenkin aikalailla kaikkea, koska ilmeisesti yleensä Euroopassa feta on pästoroitua (tätä googlailin aikani tuolla lomamatkalla). Kyllähän Suomeenkin tulevat fetat tulee Kreikasta ja on pästoroituja. Toki jos meette johonkin ihan minikylään jonnekin perimmäiseen nurkkaan niin ehkä siellä sit feta tulee takapihan vuohista 😅

Parmesaania saa syödä, ei tarvi hyvästellä! Ainakin itse googlailin kun tehtiin loaded fries kotona ja laitettiin parmesaania, että saahan sitä varmasti syödä. Useammassa lähteessä sanottiin että on turvallista. 😊 fetaa söin tänään vahingossa, kerkesin yhden fetakuution ehkä nielaista ennen kuin tajusin mutta ilmeisesti sekään ei nyt ole maailmanloppu, kiitos @Olive 😅

Me istutaan just koneessa odottamassa lähtöä Italiaan ja samaa mietitty täällä 😅 toivottavasti saan jotain laitettua suuhuni!

Voisinpa olla matkalla Italiaan just nyt 😅 tätä loskapaskaa ei jaksa enää yhtään! Italian ruoat 🤤🤤🤤

Oletteko uskaltaneet syödä löysiä kananmunia? Kevätherkkuni on parsa uppomunalla tai löysäksi keitettyyn munaan dipattuna, mutta nyt pohdin sen turvallisuutta. Kirjoitin kuntani elintarvikeneuvontaan ja sieltä vain linkattiin Ruokaviraston suosituksiin, jossa todetaan että salmonellaa esiintyy Suomessa vähän. Jostain luin, että kotimaisista munista tehtyä kotimajoneesiakin uskaltaisi syödä.

Oletteko uskaltaneet syödä löysiä kananmunia? Kevätherkkuni on parsa uppomunalla tai löysäksi keitettyyn munaan dipattuna, mutta nyt pohdin sen turvallisuutta. Kirjoitin kuntani elintarvikeneuvontaan ja sieltä vain linkattiin Ruokaviraston suosituksiin, jossa todetaan että salmonellaa esiintyy Suomessa vähän. Jostain luin, että kotimaisista munista tehtyä kotimajoneesiakin uskaltaisi syödä.
Mulla kuuluu aamupalaan paistetut kananmunat jotka jää aina vähän löllöiksi. Ruokaviraston sivuja lueskelin myös, mutta siellä ei mainittu kananmunaa ollenkaan ja salmonellan ehköisemiseksi pyydettiin välttämään raakaa lihaa ja kalaa. Joten olen siis syönyt aamupalakananmunat tähän asti hyvällä omallatunnolla ja ajattelin syödä jatkossakin. 🙈

En oo syöny enää yhtään löysää munaa raskaiden myötä. Salmonellariski on se, miksi jätän syömättä. Olematonhan se varmaan on, mutta mahdollinen. Ruokaviraston sivuilla lukee, että suomalaisissa munintakanoissa esiintyy salmonellaa vähän. Varmasti siis näitä henkilökohtaisia valintoja, joita jokainen tekee ruoan suhteen :)

Mies nyt on ollut huolissaan että saako majoneeseja syödä. Yritin googlailla, mutta missään ei tule faktaa vastaan, ainoastaan jotain löhes 20 vuoden takaisia kaksplus-keskusteluita. 😅 tietty omatekemää ei suositella kun siinä on raakaa kananmunaa, mutta uskoisin että kaupoissa myytävät truuttumajoneesit on ihan turvallisia, samoin kuin esim mäkkärin ja hesen soosit.

Mies nyt on ollut huolissaan että saako majoneeseja syödä. Yritin googlailla, mutta missään ei tule faktaa vastaan, ainoastaan jotain löhes 20 vuoden takaisia kaksplus-keskusteluita. 😅 tietty omatekemää ei suositella kun siinä on raakaa kananmunaa, mutta uskoisin että kaupoissa myytävät truuttumajoneesit on ihan turvallisia, samoin kuin esim mäkkärin ja hesen soosit.
Olen myös miettinyt majoneesiasiaa. Yleensä teen itse, jos tarvitsen. Nyt kuitenkin ostin kaupasta vappua varten sellaista majoneesia, kossa kananmunankeltuainen on pastöroitu. Uskon, että ne ja juuri ravintoloiden on ihan ok. Mutta nykyäänhän on paljon vegaanisia majoneesejä ja niissähän ei ole kananmunaa. Eli mietin että esim. ravintolassa voisi suosia myös niitä?

Ruokaviraston raskausajan ruokavaliota koskevassa osiossa ei tosiaan mainita kananmunia vaan niistä löytyy tietoa salmonellaa koskevalta sivulta: https://www.ruokavirasto.fi/elintar...mat/salmonellavalvontaohjelma/usein-kysyttya/.

Tietääkseni pastöroiduista munista tai kananmunajauheesta tehty majoneesi on turvallista raskausaikana. Itse käytän Kewpie-majoneesia eikä tuoteselosteessa mainita pastörointia, mutta googlailun perusteella uskallan sitä syödä. Tuo löysien munien syöminen mietityttää enemmän, kun muutama vuosi sitten kotimaisista munista löytyi salmonellaa.

Mies kysyi vastaavaa paistetusta kananmunasta eilen, kun olin pihvipäivänä pyytänyt itselleni sellaisen erityis well-donen. Silloin mentiin vielä tavallisella keltuaiseltaan vähän löysäksi jätetyllä, mutta ehkä me jatkossa paistetaan mulle kunnolla - katsotaan. Ihanaa kun sekin ottautuu huolehtimaan asioista ja miettii väliaikaisia nimiä millä alkiota kutsutaan ja niin edelleen. 🥹

Siis tää ulkomailla olo ja syönti on niin veitsenterällä kiikkumista 🫣 taiteilla sen kanssa, että uskaltaako syödä va ei ja mitä tekee mieli... Eilen sattumalta löydettiin pastöroidusta maidosta tehtyä juustoa, kinkkua oon syönyt ja mozzarellaa mutta siitähän ei taas tiedä miten tuoretta se on, täällä ehkä tuoreempaa? 😭 Mäkkäriä on tullut syötyä sattuneista syistä enemmän, kun on halunnut ruokaa, jota uskaltaa syödä.. Eilen hotellin aamupalalla söin onnellisena kreikkalaista jugua ja tuoreita hedelmiä 😍 jugusta taas ei oo mitään takeita, mutta yritän ajatella kohtuus kaikessa, kun pakko on kuitenkin syödä 🙈 Suomesta raahasin mukana niitä pussipuuroja välipaloiksi 🙏🏻

Takaisin