Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai tuleeko esimerkiksi kahvia juotua enemmän kuin suositeltu?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Mä oon pyrkiny vähentään sokerin käyttöä ja se on kyllä mulle hankalaa. Sitten kasvisten, hedelmien ja marjojen lisäys on tavoitteena 🙏🏻 saas nähdä mitä tästä tulee. Vielä on pystyny kaikkea syömään ja kahvia en juo. Energiajuomista pitää tarvittaessa käytettynä katsoa, ettei ne ylitä rajoja, mutta onneksi niihinkään ei ole semmonen pakottava tarve. Mehun juontia oon yrittänyt vaihtaa maidon juontiin, että saisin kalsiumin tarpeen täytettyä eikä ihan kaikkea tarttis purkista ottaa 😄 foolihappo ja d on käytössä.
 
Koska mulle tehtiin alkionsiirto, tiesin alkaa syödä raskausajan ruokavalion mukaisesti jo alista saakka. Kahvin juonnin Olen jättänyt kuppiin päivässä jo muutama kuukausi sitten. Mutta kyllä alusta saakka haluan ajatella, mitä syön, sillä kaikki ravintoaineet ovat kuitenkin solujen rakennusaineita. En toistaiseksi ole nauttinut enää kolajuomia ja varmasti lempparini salmiakit jäävät ostamatta. Ehkä en tulevaisuudessa ole totaalikieltäytyjä näissä rajoituksissa, mutta nyt en kaipaa mitään näistä ylimääräisistä. Olen tarkempi myös nyt hygieniassa ruoan kanssa ollessa tekemisissä.
 
Koitan noudattaa täsmällisesti mutta maailma ei kaadu jos joskus hairahtuu. Kahvia tekis mieli koko ajan, mutta kofeiinittomalla on menty jo puolisen vuotta. Joskus kylässä maistuu kyllä normikin. Aurajuustoa sellasenaan tulee ikävä ja lakua myös. Onneksi joitain lakuja saa syödä, täytyy ottaa selvää mitä merkkiä ne oli. Oon aika tarkka, etten syö mitään pilaantunutta, nuuhkin ruokia. Viime kierrossa luulin oireiden perusteella plussanneeni, mutta tuli vatsatauti siinä ennen menkkoja niin pelkään että vaikutti tuo tauti. 🙈
 
Kahvin, energiajuomien ja colajuomien vähentäminen on varmasti hankalaa. Nikotiinipussit lensi jo roskiin ekan hailakan plussan kohdalla. Ikävä tulee kyllä sushia, medium-pihvejä, löysiä kananmunia ja kaikkea muuta kiellettyä. Nyt pitäis tsempata lautasmallin mukaisen syömisen kanssa, lisätä kasviksia ja hakea apteekista foolihappoa ja D-vitamiinia.


Saako muuten raskaana ollessa syödä becel-margariinia? Vai pitääkö se vaihtaa esim oivariiniksi?
 
Kahvin, energiajuomien ja colajuomien vähentäminen on varmasti hankalaa. Nikotiinipussit lensi jo roskiin ekan hailakan plussan kohdalla. Ikävä tulee kyllä sushia, medium-pihvejä, löysiä kananmunia ja kaikkea muuta kiellettyä. Nyt pitäis tsempata lautasmallin mukaisen syömisen kanssa, lisätä kasviksia ja hakea apteekista foolihappoa ja D-vitamiinia.


Saako muuten raskaana ollessa syödä becel-margariinia? Vai pitääkö se vaihtaa esim oivariiniksi?
Mulle kans on harmi medium-pihvit, joten raskaana ollessa ei varmastikaan tuu syötyä ollenkaan ravintolassa lihapihvejä, en kypsää kengänpohjaa pysty syömään 😂✌🏻 mulla on foolihappo- ja d-vitamiinilisä käytössä, otin heti, kun plussasin. Ostin just mamavitamiinin ja aattelin vaihtaa siihen ehkä jo tai sitten vielä keskustella neuvolassa mun rauta-arvoista ja kalsiumin saannista.

Mitään beceleitä tai vastaavia kolesterolijuttuja ei saa käyttää. Oivariinikin ois ilmeisesti suositeltavaa vaihtaa, kun pitäis olla niitä kasvirasvoja/-öljyjä enemmän siinä margariinissa 😅 harmittaa, kun musta oivariini on paras 🫣
 
Muokattu viimeksi:
Mulle kans on harmi medium-pihvit, joten raskaana ollesaa ei varmastikaan tuu syötyä ollenkaan ravintolassa lihapihvejä, en kypsää kengänpohjaa pysty syömään 😂✌🏻 mulla on foolihappo- ja d-vitamiinilisä käytössä, otin heti, kun plussasin. Ostin just mamavitamiinin ja aattelin vaihtaa siihen ehkä jo tai sitten vielä keskustella neuvolassa mun rauta-arvoista ja kalsiumin saannista.

Mitään beceleitä tai vastaavia kolesterolijuttuja ei saa käyttää. Oivariinikin ois ilmeisesti suositeltavaa vaihtaa, kun pitäis olla niitä kasvirasvoja/-öljyjä enemmän siinä margariinissa 😅 harmittaa, kun musta oivariini on paras 🫣
Voi eikä. Tästähän mä nyt jään sitten kavereille jo kiinni, kun oon becelin nimeen vannonut ja suositellut sitä kaikille! Kolesterolit mulla siis on ollu aina hyvät mutta oon ehkä pelännyt kun on tullut ikää ja kasvanut "oikeaksi aikuiseksi" (27) että verisuonet tukkeentuu jossain vaiheessa kumminkin. 😂

Pitääpä suunnitella siis kauppalistaa, jos tänään menis kauppaan ja alkais vähän päivittää ruokailutottumuksia. Mä luulen että mulle riittää foolihappo ja D, kun maitotuotteita aika runsaasti oon aina käyttänyt ja raudan kanssa ei myöskään ole ollut mitään ongelmia. Hb ollut jotain 140 luokkaa, aiemmin oli korkeampikin mutta tupakoinnin lopetuksen jälkeen on laskenut vähän maltillisemmalle tasolle. 😅
 
Mulle kans on harmi medium-pihvit, joten raskaana ollessa ei varmastikaan tuu syötyä ollenkaan ravintolassa lihapihvejä, en kypsää kengänpohjaa pysty syömään 😂✌🏻 mulla on foolihappo- ja d-vitamiinilisä käytössä, otin heti, kun plussasin. Ostin just mamavitamiinin ja aattelin vaihtaa siihen ehkä jo tai sitten vielä keskustella neuvolassa mun rauta-arvoista ja kalsiumin saannista.

Mitään beceleitä tai vastaavia kolesterolijuttuja ei saa käyttää. Oivariinikin ois ilmeisesti suositeltavaa vaihtaa, kun pitäis olla niitä kasvirasvoja/-öljyjä enemmän siinä margariinissa 😅 harmittaa, kun musta oivariini on paras 🫣

Siis miksi beceleitä tai Oivariinia ei saisi käyttää? 😲 Mikä niissä on kiellettyä? Itselläni taitaa kaapista juuri löytyä jonkin sortin Oivariini. Tuntuu, että kiellettyjen ruokien lista raskaana on ihan superpitkä, tulee jo vähän stressi että miten kaiken saa edes pidettyä mielessään eikä vahingossa syö jotain väärää. 🙊

Ennen raskauden yritystä minulla oli mielikuva, että raskaana ei saa käyttää päihteitä eikä syödä raakaa kalaa ja salmiakkia, ja suunnilleen that's it. No nyt viimeaikaisten googlettelujen myötä on valjennut, että se lista onkin "vähän" pitempi 😬😅
 
Siis miksi beceleitä tai Oivariinia ei saisi käyttää? 😲 Mikä niissä on kiellettyä? Itselläni taitaa kaapista juuri löytyä jonkin sortin Oivariini. Tuntuu, että kiellettyjen ruokien lista raskaana on ihan superpitkä, tulee jo vähän stressi että miten kaiken saa edes pidettyä mielessään eikä vahingossa syö jotain väärää. 🙊

Ennen raskauden yritystä minulla oli mielikuva, että raskaana ei saa käyttää päihteitä eikä syödä raakaa kalaa ja salmiakkia, ja suunnilleen that's it. No nyt viimeaikaisten googlettelujen myötä on valjennut, että se lista onkin "vähän" pitempi 😬😅
Becelissä on kasvistanoleita tms, jotka on kiellettyjä, näin ainakin mielestäni luin jostain. 🤔 Ei se Oivariini oo kiellettyä, mutta on suositeltavaa käyttää enemmän kasvisöljyjä sisältäviä margariineja, olikohan se suositus 60%.

Se lista kiellettyjä ja vältettäviä on vaihteleva 🙈
 
Kuten @mollamilla sanoi, mua myös vähän kauhistuttaa se, mikä kaikki on nykyään kiellettyä🫢 Omalla kohdalla isoin haaste tulee varmaan olemaan lakritsi ja siemenet, tykkään nimittäin heittää niitä vähän joka ruokaan (siemeniä siis😂.) Ajattelen kuitenkin niin, ettei maailma kaadu, jos salaatistani löytyisi pari siementä, tai ottaisin työpaikan kahvipöydästä palan lakritsia, tms.

@silkkipakastin jos tarkoitus lisätä kasviksia ruokavalioon, niin smoothiet on yksi hyvä keino! Enkä tarkoita suoraan mitään viher-smoothieta, mutta esim porkkanaa mukaan hedelmä-smoothieen tai kourallinen pinaattia marja-smoothieen. Kun niihin käyttöä kypsiä banaaneja saa makeutta kivasti, joten vesipohja toimii hyvin.
Meillä surautetaan smoothiet vähintään joka toinen päivä. Toivon todella, etteivät ne alkaisi ällöttää mua missään vaiheessa🤭

Sen sijaan yritän miettiä tarkoin liha/kana/kalatuotteiden kanssa, että ovat varmasti tuoreita eikä päiväykset pauku. Erityisesti kesähelteillä. Olen nimittäin aika ahkera punalaputettujen ostaja😄
 
Siis noi punalaputetut!! Mullakin aina tapana ostaa niitä, varsinkin valmisruuissa 😂 mutta mietin, että periaatteessa lihatuotteissa niitä vois ehkä ostaa, kun ne kuitenkin pitää valmistaa 🤔

Ostettiin eilen taas pitkästä aikaa tuorekasviksia, josko pikkuhiljaa sais lisättyä tätä kasvisten määrää ✌🏻
@Evannu sulla olikin hyvä vinkki noitten smoothieiden joukkoon, mutta lisäätkö sen porkkanan raakana vai kypsänä? 🤔
 
Siemenistä muuten luki jossain (en muista missä, kun lukee kaikkea ristiin rastiin), että öljypohjaiset siemenet pieninä määrinä esim. leivässä eivät oo kiellettyjä. Tutkiskelin nimittäin myös peston osuutta, kun siinä on pinjansiemeniä ja siitäkin ollu, että ei kokonaan kielletty, mutta ei säännöllisestikään käytetty.
 
Niin ja sitten yks mikä mua ahdistaa on kans sokeri ja makeutusaineet 😳 kun vähän kaikkeen on tungettu makeutusaineita, että onko ne oikeesti turvallisia 🫣 tällä hetkellä mulla on se fiilis, et valitsen mieluummin sokerillisen version ja sit pelottaa tavallssn se raskausdiabetes..
 
Siis noi punalaputetut!! Mullakin aina tapana ostaa niitä, varsinkin valmisruuissa 😂 mutta mietin, että periaatteessa lihatuotteissa niitä vois ehkä ostaa, kun ne kuitenkin pitää valmistaa 🤔

Ostettiin eilen taas pitkästä aikaa tuorekasviksia, josko pikkuhiljaa sais lisättyä tätä kasvisten määrää ✌🏻
@Evannu sulla olikin hyvä vinkki noitten smoothieiden joukkoon, mutta lisäätkö sen porkkanan raakana vai kypsänä? 🤔
Raakana lisään, toki pesty ensin 🙂
 
Siemenistä muuten luki jossain (en muista missä, kun lukee kaikkea ristiin rastiin), että öljypohjaiset siemenet pieninä määrinä esim. leivässä eivät oo kiellettyjä. Tutkiskelin nimittäin myös peston osuutta, kun siinä on pinjansiemeniä ja siitäkin ollu, että ei kokonaan kielletty, mutta ei säännöllisestikään käytetty.
Vitsit jos oliskin näin! Rakastan pinjansiemeniä erityisesti paahdettuna😋
 
Mä olen myös kunnon tarjoushaukka ja tartun punalaputettuihin tuotteisiin aina, kun vaan mahdollista! 😄 Nyt täytyy alkaa vähän tarkemmin katsoa, että mitä kannattaa ostaa. Kypsennettävät lappu-tuotteet on varmaan tosiaan ok 👍
 
Niin ja sitten yks mikä mua ahdistaa on kans sokeri ja makeutusaineet 😳 kun vähän kaikkeen on tungettu makeutusaineita, että onko ne oikeesti turvallisia 🫣 tällä hetkellä mulla on se fiilis, et valitsen mieluummin sokerillisen version ja sit pelottaa tavallssn se raskausdiabetes..

Muakin arveluttaa makeutusaineet, koska ne eivät tunnu luonnollisilta, toisin kuin esim. ihan puhdas sokeri. Mulla tulee myös aina makeutusaineista vatsa kipeäksi ja turvonneeksi, joten siitäkin päättelen, ettei ne varmaan kovin hyväksi keholle ole 🤔 Mun näkemys on, että käyttäisin mahdollisimman harvoin makeutusaineita ja mieluummin ihan sokerilla maustettuja asioita, mutta niitäkin maltillisesti 🙂 Ajattelen, että jos on perusterve, niin pieni määrä sokeria ei ole vaarallista
 
Siis noi punalaputetut!! Mullakin aina tapana ostaa niitä, varsinkin valmisruuissa 😂 mutta mietin, että periaatteessa lihatuotteissa niitä vois ehkä ostaa, kun ne kuitenkin pitää valmistaa 🤔

Ostettiin eilen taas pitkästä aikaa tuorekasviksia, josko pikkuhiljaa sais lisättyä tätä kasvisten määrää ✌🏻
@Evannu sulla olikin hyvä vinkki noitten smoothieiden joukkoon, mutta lisäätkö sen porkkanan raakana vai kypsänä? 🤔
Lihatuotteissa suosittelen olemaan erityisen tarkka, puoliso on kaupassa lihamestarina ja muutenkin tietää lihoista ja kaloista paljon, niin joissain kaupoissa palvelutiskin sekä kaupan itse pakkaamat lihat/kalat saattaa olla otettu jo valmiiksi lähellä viimeistä käyttöpäivää olevista tuotteista. Ei siis tietenkään kaikissa, (toivottavasti ei missään), mutta muutamia paikkoja tietää.

Kypsentäminen ei jo valmiiksi pilaantunutta tuotetta pelasta. Haju kertoo yleensä aika paljon.😬.

Eli suosittelen ostamaan tuoreita raaka-aineita, vaikkapa suoraan lähituottajilta, esim. Facebookin Reko ryhmien kautta 😊
 
Me ollaan raskausaikana tehty pesto cashew pähkinöihin ja laitettu vähän pinjansiemeniä 😊 Kaupasta valmiiksi ostettavissa pestoissa muuten ei melkein koskaan ole pinjansiemeniä koska ne on niin kalliita vaan jotain pähkinää, mutta määrät koka tapauksessa niin pienet että uskon kanssa että pesto on ok.

Muuten oon enimmäkseen mennyt eviran ohjeen mukaan enkä lukenut muuta ettei mene sekaisin https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvallisen-kayton-ohjeet/
 
Takaisin
Top