Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ibuprofeiinista muistan itsekin kuulleeni paljon että raskaana ei tule käyttää, mutta aika vähän puhutaan siitä että ei parasetamolikaan vaaratonta ole. Tässä duodecimin artikkeli missä viitataan eurooppalaiseen tutkimukseen jossa todettiin että ADHD:tä ja autismin kirjon häiriöitä esiintyi viidenneksen todennäkösemmin parasetamolia käyttäneiden äitien lapsilla: https://www.duodecim.fi/2021/06/28/...llisesti-yhteydessa-adhd-ja-autismioireisiin/

Oon toistaseksi ite koittanu sietää kaikki pienet kivut luonnollisesti. Normaaliolosuhteissa olisin ottanut jo lievitystä esim joihinkin pääkipuihin mitä on ollu mutta nyt oon vaan antanu olla. Mutta sit on eri asia sellaset kivut mitä ei oikeasti kestä, vaikka joku kunnon migreeni... Sit pitää tietysti ottaa helpottavaa lääkettä. Meinaan siis että en tarkota että kaikkien pitää kaikki kivut lapsen takia sietää vaan. Joskus lapselle on parempi että äidin olo helpottuu ku se että äiti on kamalissa tuskissa.

Itse olen kans ollut nyt tämän alun ilman särkylääkkeitä, vaikka joitain päänsärkyjä on ollut sellaisia, joihin normaalisti olisin jo ainakin vahvasti harkinnut lääkkeen ottoa. Mutta itsellä kans on taipumusta migreeniin, joten jos päänsärky yltyy todella kovaksi, niin kyllä silloin parasetamolia tulen ottamaan (vaikka en ole ihan vakuuttunut siitä, auttaako se mitään - esim. tuohon migreeniin käytän 'kunnollista' reseptilääkettä)

Joo varmasti kaikkien lääkkeiden kohdalla kannattaa harkita kahdesti/konsultoida lääkäriä. Mä en normaalistikaan ota särkylääkettä kuin ehkä muutaman kerran vuodessa eikä toistaiseksi ole ollut kipuja, joihin olisi tarvinnut edes harkita 🤞 itellä harvat päänsäryt liittyy yleensä aina jumissa oleviin hartioihin, johon onneksi on muitakin helpotuskeinoja kuin särkylääke.

Ei varmastikaan puhuta kovin paljon noita parasetamolin haitoista, en ainakaan itse ole koskaan kuullutkaan sen yhteydestä adhd/autismikirjoon. Pidän itseäni kuitenkin suhteellisen terveystietoisena ihmisenä, ja kuitenkaan noista haitoista en oo juuri kuullut. Mä toki käytän tosi vähän särkylääkkeitä kun harvoin on niille tarvetta, kuumeeseen esim toki käytän, niin ehkä ei oo sit sattunut silmiinkään jos en oo kokenut aihetta kovin ajankohtaiseksi itselle. Hyvä kuitenkin että tuli tästä puhetta!

Oon ajatellut niin että mulle ei oo juuri vaivaa / stressiä siitä, jos muutaman kuukauden oon tarkempi syömisistä ja jätän ne muutamat jutut, kuten salmiakit pois. Raskausaika on niin hetkessä ohi että mielummin pelaan varman päälle. En oo kyllä toisaalta yöuniani menettänyt siitäkään, kun oon syönyt vahingossa salmiakkia tmv. Mutta minusta nuo muutokset mitä suositellaan ruokavalioon tekemään on niin mitättömiä, että niitä on mun mielestä tosi helppoa noudattaa pl. salmiakkia nyt välillä tekee mieli 😄 toki se varmaan auttaa kun ei syö kalaa tai lihaa, kun moni rajoitus koskee jollain tavalla niitä.

Ja itse ajattelen ehkä niin että oon kuitenkin tyytyväinen että meillä on tieto noista rajoituksista ja haitoista, valitsisin mieluummin sen kuin että niihin ei ohjattaisi / sitä tietoa ei julkiselta terveydenhuollosta annettaisi. Ihminenhän tekee kuitenkin itse sen valinnan, noudattaako niitä vai ei ja miten tarkasti, mutta kyllä mä itse mielummin otan sen tiedon vastaan ja ehkäisen sen avulla tietyt riskit ja sairauksien mahdollisuudet, olkoonkin pienet, kun koen ettei se oo multa mitenkään pois tai tosiaan, juuri minkäänlainen vaiva tai stressi 😊 jokainen tekee ja ajattelee niinkuin parhaaksi näkee mutta näin täällä 😊

tuossa tulikin sopivasti tuosta parasetamolin ja autismin/adhd:n mahdollisista yhteyksistä, mitä itsekin ajattelin tuossa kun lääkkeistä mainitsin. tietenkin tämäkin on todennäköisesti sellainen tilanne, että jos aivan jatkuvasti sitä napostelet niin sit on se yhteys. mut en usko, että yhdestä kerrasta se autismi napsahtaa.

tosi hyvähän se on, että näitä tutkitaan. niin ruoan kuin lääkkeiden suhteen. kyllä minäkin mieluummin olen tietoinen siitä, missä ne toksoplasman ja listerian riskit on suurimmillaan, kuin että vaan napostelisin kaikkea katsomatta mitä suuhuni laitan. enhän tee niin silloinkaan, kun en ole raskaana.

ja ehdottomasti on hyvä tehdä just niin, ku susta itsestä tuntuu oikealta. jos haluat pilkuntarkkaan noudattaa suosituksia, tee niin. se on sun oikeus ja varmasti hyödyt siitäkin. mut jos taas et pidä suosituksista, teet sit oman mielen mukaan. tärkeintä on että itsellä on hyvä olla päätöksiensä kanssa. ei kaikki aina ole samaa mieltä keskenään ja se on ihan ok.

niinku joku sanokin tuossa jo, joskus on parempi ottaa se parasetamoli migreeniin, kuin aiheuttaa hirveät kortisolilevelit kipujen takia joista sikiö sit joka tapauksessa kärsii.

itse ainakin tykkään siitä että tästä keskustellaan täälläkin, just vähän haastaen mutta myös ymmärtäen jokasen omaa valintaa. tulee hyvä mieli, ku huomaa et ei olla ketään vastaan ja pystyy eriävistäkin mielipiteistä keskustelemaan 🥰

ai niin ja jos täällä on porukkaa joka mielellään on kokonaan ilman lääkkeitä, kannattaa tutkia eteeristen öljyjen vaikutuksia. muistakaa vaan tarkistaa että sopii raskaana olevalle, niissäkin näitä suosituksia on 😊 esimerkiksi itselläni piparminttu on elämän aikana ollut tosi hyvä päänsärkyihin, sipaisee tosi vähän korvien taakse niin itsellä helpottaa. toki tässäkin yksilöllisyys, joillakin eteerisen öljyn vahva haju aiheuttaakin sen päänsäryn.

tuossa tulikin sopivasti tuosta parasetamolin ja autismin/adhd:n mahdollisista yhteyksistä, mitä itsekin ajattelin tuossa kun lääkkeistä mainitsin. tietenkin tämäkin on todennäköisesti sellainen tilanne, että jos aivan jatkuvasti sitä napostelet niin sit on se yhteys. mut en usko, että yhdestä kerrasta se autismi napsahtaa.

tosi hyvähän se on, että näitä tutkitaan. niin ruoan kuin lääkkeiden suhteen. kyllä minäkin mieluummin olen tietoinen siitä, missä ne toksoplasman ja listerian riskit on suurimmillaan, kuin että vaan napostelisin kaikkea katsomatta mitä suuhuni laitan. enhän tee niin silloinkaan, kun en ole raskaana.

ja ehdottomasti on hyvä tehdä just niin, ku susta itsestä tuntuu oikealta. jos haluat pilkuntarkkaan noudattaa suosituksia, tee niin. se on sun oikeus ja varmasti hyödyt siitäkin. mut jos taas et pidä suosituksista, teet sit oman mielen mukaan. tärkeintä on että itsellä on hyvä olla päätöksiensä kanssa. ei kaikki aina ole samaa mieltä keskenään ja se on ihan ok.

niinku joku sanokin tuossa jo, joskus on parempi ottaa se parasetamoli migreeniin, kuin aiheuttaa hirveät kortisolilevelit kipujen takia joista sikiö sit joka tapauksessa kärsii.

itse ainakin tykkään siitä että tästä keskustellaan täälläkin, just vähän haastaen mutta myös ymmärtäen jokasen omaa valintaa. tulee hyvä mieli, ku huomaa et ei olla ketään vastaan ja pystyy eriävistäkin mielipiteistä keskustelemaan 🥰

Just näin. Parasta on kyl pystyy keskustelemaan ilman vaatimuksia että kaikesta pitää aina olla just samaa mieltä. 🥰

Esikoisen raskausaikana tarvittaessa söin parasetamolia ja join aspartaamia sisältäviä limsoja. Nyt kun olen lukenut molempien yhteyksistä autismiin, tuli valtavat itse syytökset sillä esikoinen on autisti. Mutta järjellä ajatellen, uskon että autismi olisi tullut ilman noitakin. Nyt kuitenkin tällä kertaa, etenkin keskenmenon jäljiltä olen todella tarkkana ollut kaikista suosituksista ja rajoituksista. Tavallaan hassulta tuntuu, mutta tuo itselle turvallisuuden tuntua.

Itsekin ekassa raskaudessa ja imetysaikana join melko paljon aspartaamilimsoja, en tiennyt niiden mahdollisista haitoista. Toistaiseksi 1,5v tytöllä ei ole viitteitä autismista, luulisin sen jo jollakin tavalla näkyvän. Mutta tuo tieto aspartaamista aiheutti kyllä itselle ahdistusta 💔

Parasetamolin riskeistä autismiin en ollut kuullutkaan, hyvä kun tuli puheeksi. Toki en parasetamolia käytä kuin mahdolliseen kuumeeseen, jolloin uskon hyödyn ylittävän mahdollisen haitan. Äidin korkea kuumehan voi olla haitaksi sikiölle.

Onko markkinoilla mitään sokerittomia limsoja (ja/tai mehutiivisteitä), joissa olisi makeutusaineena jotain muuta kuin aspartaamia vai onko ne kaikki tuolla makeutettuja (ja täten kiellettyjen herkkujen listalla)?

Mä en tiedä, löytyykö muilla makeutusaineilla makeutettua limsoja tai mehuja. Itse lopetin jo vuosia sitten light-limujen juonnin ja päätin, että juon harvoin mutta silloin kun juon, sokerilimun. Mehuissa juon vain tuoremehuja. Ehkä vissyjä voisi kokeilla limuhimoon?

Onko markkinoilla mitään sokerittomia limsoja (ja/tai mehutiivisteitä), joissa olisi makeutusaineena jotain muuta kuin aspartaamia vai onko ne kaikki tuolla makeutettuja (ja täten kiellettyjen herkkujen listalla)?
Kesäkuisista moi 👋🏼 huikkaan kun eksyin tänne lueskelemaan, että Olvilla ainakin löytyy sokerittomia limsoja ilman aspartaamia. Makeutusaineita niissä siis on, enkä oo tehnyt selvitystyötä onko parempia versioita vai yhtä pahoja kuin aspartaami 🙈 mut on olemassa aspartaamittomia 😅

Kesäkuisista moi 👋🏼 huikkaan kun eksyin tänne lueskelemaan, että Olvilla ainakin löytyy sokerittomia limsoja ilman aspartaamia. Makeutusaineita niissä siis on, enkä oo tehnyt selvitystyötä onko parempia versioita vai yhtä pahoja kuin aspartaami 🙈 mut on olemassa aspartaamittomia 😅
Kiitti vinkistä 😊 Täytyypäs tehdä hieman salapoliisityötä, mitä makeutusainetta niissä käytetään - ja mikä linjaus on ko aineen käyttämiselle raskausaikana.

Oi, sinä olet sitten jo pidemmällä odotuksen kanssa ❤️ Miten on mennyt? 😊

Kiitti vinkistä 😊 Täytyypäs tehdä hieman salapoliisityötä, mitä makeutusainetta niissä käytetään - ja mikä linjaus on ko aineen käyttämiselle raskausaikana.

Oi, sinä olet sitten jo pidemmällä odotuksen kanssa ❤️ Miten on mennyt? 😊
Pienellä jatkuvalla pahoinvoinnin tunteella on päivät kuluneet 😄 viikon päästä on nt-ultra ja sitä jännityksellä odotetaan 🥰

Mä kaipaan eniten perjantaisusheja ja joulupöydässä graavilohi kyl varmaan kanssa houkuttaa kuten moni muukin näytti maininneen. :D

Itsellä on ollut vähempi mielitekoja herkkuihin kuin ennen raskautta, voi kyllä johtua tästä pari viikkoa kestäneestä flunssasta. XD Tullut syötyä terveellisemmän kuin aikoihin.

Rajoituksien suhteen noudatan niitä ohjeita, joista selkeää tutkimusnäyttöä. Sellaiset höpönlöpön jutut jätän omaan arvoonsa, mitä välillä tulee vastaan...

Mitäs olette mieltä kemikaalikuorman vähentämisestä esim. oletteko tehneet jotain muutoksia omiin ihonhoitotuotteisiin, kosmetiikkaan, hiuksien värjäämiseen ?

Mä kaipaan eniten perjantaisusheja ja joulupöydässä graavilohi kyl varmaan kanssa houkuttaa kuten moni muukin näytti maininneen. :D

Itsellä on ollut vähempi mielitekoja herkkuihin kuin ennen raskautta, voi kyllä johtua tästä pari viikkoa kestäneestä flunssasta. XD Tullut syötyä terveellisemmän kuin aikoihin.

Rajoituksien suhteen noudatan niitä ohjeita, joista selkeää tutkimusnäyttöä. Sellaiset höpönlöpön jutut jätän omaan arvoonsa, mitä välillä tulee vastaan...

Mitäs olette mieltä kemikaalikuorman vähentämisestä esim. oletteko tehneet jotain muutoksia omiin ihonhoitotuotteisiin, kosmetiikkaan, hiuksien värjäämiseen ?
Mulla kanssa ollut tota että vähemmän ollut mielitekoja nyt kuin ennen raskautta, mm. ennen haluain kokoajan suklaata mut nyt ei oo koko raskauden aikana tehny yhtään mieli😂

Hiusten värjäämistä haaveillut mutta päätin jättää nyt väliin varuiksi vaikkei siitä kaiketi suurta haittaa olisi🤔

Jätin kans hiusten värjäämisen ainakin toistaiseksi, vaikka nyt aika karsee tyvikasvu alkaa jo ollakin.. 😅 ehkä sitten tokalla kolmanneksella tohtii vaikkei jostain kerran värjäämisestä tosiaan isoa haittaa pitäis ilmeisesti olla nytkään. Hajuveden oon jättänyt kokonaan pois, ne on vissiin aika myrkkyä vauvalle. Kaikki suihkutettavat deodorantit, hiuslakat ym. myös aika minimissä, lähinnä koska niiden haju vain etoo niin paljon 😵‍💫 etätöiden ja pahoinvoinnin vuoksi tulee kyllä muutenkin hengattua lähinnä kotona, niin ei oo tarvinnu ees laittautua mihinkään hah! 😂 mutta ei olla kyllä mitään saippuoita tai pyykinpesuaineita ym. lähdetty vaihtamaan hajusteettomiin

Mä lopetin hiustenvärjäämisen jo esikoisen yritysaikana niin ollut nyt helppoo, kun ei tarvi värjää ja oma väri olikin yllättävän kiva😮 punertava maantieharmaa 😁 yläasteelt lähtie, ku värjänny niin ei tiennyt omaa värii enää😄

Kulmiä ja ripsii värjäsin, mut nyt jätän ne. Vähä kyl harmittaa olla kaljurottana🙈😂

Hajuvettä en osannu ees ajatella😳 laitoin iha ekoil viikoil, ku oli parit juhlat. Muuten en käytä.

oonkin yllättävän luonnollinen mitä täs nyt aloin miettii 😂 en normaalistikaan värjää tukkaa tai laita hiustuotteita lähes koskaan. meikkiäkin käyttänyt vaan vähän (en käytä meikkivoidetta ollenkaan), nyt en sitä vähääkään, mut aion kyllä meikata hieman esim juhliin jne että ei oo ihan nollatoleranssi. mulla kyllä oli rakennekynnet jotka vaan poistatin seuraavalla varatulla ajalla sen jälkeen kun raskaus selvisi 🥰 ajattelin käyttää providan ja kuren kynsilakkoja raskauden ajan.

oon muutenkin kosmetiikassa enemmän orgaanisten tuotteiden käyttäjä, niin ei tässä isoja muutoksia tullutkaan.

pelkään itse enemmän lääkkeiden ja kemikaalien haittoja kuin ruuan ja siksi oonkin tarkempi niissä, vaikka tietysti esim kynsiteknikot väittää ettei kynnestä imeydy (ja osuuhan ne aineet ihollekin).

Takaisin