Raskausajan ruokasuositukset

Mä jo keväällä kun yrittämään lähdettiin niin lopetin vallan kahvin juomisen mut jossain kohtaa tuli aamukahvin verran takasin ja toistaseks ainakaan en oo valmis siitä luopumaan. Olin myös pepsimaxin suurkuluttaja mutta siinä kohtaa kun luin artikkelin siitä miten haitallista aspartaami voi olla sikiölle niin sen lipittäminen on loppunut täysin ja korvaantunut vedellä ja nyt en oo yhtään varma ravaanko vessassa raskauden vai veden juonnin takia😂
Jaahas, tää aspartaami olikin nyt mulle ihan uus juttu. SOS, mitään muuta tykkäis juoda. No kuplavettä sitten.
 
Mä jo keväällä kun yrittämään lähdettiin niin lopetin vallan kahvin juomisen mut jossain kohtaa tuli aamukahvin verran takasin ja toistaseks ainakaan en oo valmis siitä luopumaan. Olin myös pepsimaxin suurkuluttaja mutta siinä kohtaa kun luin artikkelin siitä miten haitallista aspartaami voi olla sikiölle niin sen lipittäminen on loppunut täysin ja korvaantunut vedellä ja nyt en oo yhtään varma ravaanko vessassa raskauden vai veden juonnin takia😂
Oisko heittää linkkiä tähän aspartaami osioon? Terveisin Pepsi Maxin suurkuluttaja 🙈
 
Hei,

täältä huhtikuisista huutelen tuohon leikkelejuttuun, kun itekin sitä hieman panikoin ja kauhistelin. Uutena tuli mullekin nimittäin kuumennus juttu, mutta oon mennyt itse Ruokaviraston toisella ohjeella tuosta suosituksesta mikä ollut edellisiäkin odottaessa eli syödään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää. Itse olen myös kiinnittänyt homion siihen, että leikkelepakkaus ei ole lämpimässä pöydällä kuin sen hetken, kun siitä leivälle otetaan ja jos en tiedä (kylässä tms.) kauan on ollut lämpöisessä, jätän syömättä.

Taulukko Ruokaviraston sivulta:
Kypsät lihavalmisteet, leikkeleetRaskaana olevatKuumennetaan ennen syömistä TAI syödään mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.

Tässä Vaun jutussa kun on kirjoitettu näin:
  • Kypsät lihavalmisteet ja leikkeleet kuumennetaan ennen syömistä JA syödään mieluiten hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää (listeriariski).
Ja tässä kohtaa JA -sanan merkityksellä on aika iso ero.

PS. Toki jokainen tekee miten parhaaksi näkee ja kokee ja varovaisuus on hyvästä.
 
Täälläkin entisellä kahvin suurkuluttajalla on kahvinjuonti vähentynyt selvästi raskausoireiden myötä. 😅Ei vaan tee mieli. Eilen en juonut ollenkaan kun olin niin huonovointinen, tänään ehkä desin verran. Voi olla et jätän melkein kokonaan pois toistaiseksi.
 
Mä en kyllä aspartaamia haluaisi itsekään käyttää säännöllisesti, vaikka enemmän juttua olen lukenut sen vaikutuksista lapsiin.
 
Täälläkin entisellä kahvin suurkuluttajalla on kahvinjuonti vähentynyt selvästi raskausoireiden myötä. 😅Ei vaan tee mieli. Eilen en juonut ollenkaan kun olin niin huonovointinen, tänään ehkä desin verran. Voi olla et jätän melkein kokonaan pois toistaiseksi.
Mä luulen kans et mulla jää kokonaan pois jossain kohtaa kuten esikoisenkin raskaudesta mutta juon sillon tällön ”kulissikahvit” ettei läheiset epäile mitää😂
 
Hei hyvä vinkki, että laittais puolet kofeiinitonta ja puolet normaalia, pitääpäs kokeilla sitä! 👌🏻
 
Nää ruoka-asiat on musta joka raskaudessa olleet tosi hankalat. Ei vaan meinaa muistaa ettei jotakin pitäisi syödä ja yleensä sen muistaa juuri sen jälkeen kun kyseisen asian on syönyt. En ole jaksanut/ehtinyt myöskään nyt perehtyä uusiin suosituksiin, menen vähän vanhojen muistikuvien perusteella 🙈
 
Eiköhän melkein kaikessa kuitenkin pointti ole määrissä. Se, että silloin tällöin syö tai juo jotain kiellettyä (poislukien tietty esim alkoholi) tuskin koituu kohtaloksi. Tietenkin joskus voi olla huono tuuri esim listerian suhteen mutta myös jatkuva stressi on haitaksi. Eli tasapainoilua näissä 🙏
 
On kyllä suositukset muuttuneet 😳 tänään juuri onnellisena leikkelettä leivän päälle laitoin 🤦

Tätä leikkelehommaa myös ihmettelin..esikoisen aikana oli nämä perus metwurstit ja ilmakuivatut lihat kiellettyjä mutta leikkeleet? Liittyyköhän siihen että jos paketti kauan auki niin voi alkaa bakteerit kasvaa..🤔
 
Tätä leikkelehommaa myös ihmettelin..esikoisen aikana oli nämä perus metwurstit ja ilmakuivatut lihat kiellettyjä mutta leikkeleet? Liittyyköhän siihen että jos paketti kauan auki niin voi alkaa bakteerit kasvaa..🤔
Minäki ihan pokkana oon laittanu leikkelettä leivälle. Neuvolastakin oikein sanovat, että jos lihat ja kalat on kypsennetty niin siitä vaan. Ehkä just tuo, että paketti on pitkään avattu, tai päivämäärä lähestyy tai jos on seisonu lämpimässä pitkään. Esim. jossain hotellin aamiaispöydässä ehkä en ottais 🤔
 
Söin tänään tiramisua 🫢 tilanne oli sellainen että joko syön tai sotten kieltäydyn ja joudun kertoa raskaudesta henkilölle jolle en vielä halua kertoa.. nopeasti punnitsin riskejä mielessäni ja mietin että tiramisun sisältämä alkoholimäärä on varmasti haitattoman pieni ja mascarponejuuston losteriariski varmasti olematon. Etenkin kun ne oli juuri pakastimesta otettuja pakastetiramisuja. Muistelen että listeria kuolee pakkasessa.
 
Söin tänään tiramisua 🫢 tilanne oli sellainen että joko syön tai sotten kieltäydyn ja joudun kertoa raskaudesta henkilölle jolle en vielä halua kertoa.. nopeasti punnitsin riskejä mielessäni ja mietin että tiramisun sisältämä alkoholimäärä on varmasti haitattoman pieni ja mascarponejuuston losteriariski varmasti olematon. Etenkin kun ne oli juuri pakastimesta otettuja pakastetiramisuja. Muistelen että listeria kuolee pakkasessa.
Mä kans eilen söin voileipäkakkua josta jäin miettiin et mahtaakohan siinä olla jotain mitä ei sais mutta samoin kun sulla, oli syötävä ettei kukaan epäile kun tiesivät että tykkään.
 
Mä kans eilen söin voileipäkakkua josta jäin miettiin et mahtaakohan siinä olla jotain mitä ei sais mutta samoin kun sulla, oli syötävä ettei kukaan epäile kun tiesivät että tykkään.
Itse söin viime raskaudessa voileipäkakkua ja jälkikäteen tajusin ettei välttämättä olisi saanut. Taitaa kyllä kaikki tuorejuustot olla pastöroituja ja siten sallittuja. Nykyään täyte onkin hankalampi juttu jos leikkeleet pitäisi kuumentaa ja savulohesta ei tiedä onko vakuumista.
 
Niin pitkä aika heinäkuuhun asti olla ilman salmiakkia ja lakritsia. Ei tee mieli mitään hedelmäkarkkeja, mut kamalaa seurata vierestä ku muu perhe herkuttelee. Suklaalla on nyt sit mentävä 😅

En ole itse leikkeleitä kuumentanu, syödään yleensä loppuun ennen pakkauksen päivämäärää. Mielestäni suositukset ei ole hirveästi muuttuneet sitten vuoden 2018, paitsi tuo tuorejuustojen salliminen (jos pastöroitu). Maidon ostan itselleni kaupasta, muu perhe juo raakamaitoa, meillä on maitotila naapurissa, mistö on haettu maito jo useita vuosia.
 
Mä söin appiukon isäinpäivää juhlistaessa vahingossa pari lakritsia, ehdin jonottaa lautaselle enkä enää kehdannut muuta kuin syödä ne 🙈 ei olla siis vielä kerrottu niille. Tosi tosi monelle kaverille on kyllä tullut kerrottua aina sitä mukaa kun näkee tai on yhteyksissä, äitille ajattelin kertoa sitten viikonloppuna kun sitä näen 😊
 
Öö, mä oon hämilläni, voiko meetwurstia syödä jos sitä lämmittää? Tuijottelin tätä ruokasuositustaulukkoa ja siinä en erikseen että leikkeleet pitää lämmittää, mut sit meetwursti mainittu raakojen lihojen yhteydessä että pitää välttää jos ei ole kypsennetty... Eli tulkitsen että saa syödä jos "kypsentää" eli lämmittää yli 65C että toksoplasma kuolee?
 
Menen taas ruokaviraston suosituksella. Esim. lakritsista siellä lukee että annos lakritsijäätelöä tai muutama makeinen on ok. Eri asia toki jos pussikaupalla olisi syömässä päivittäin. Meetvurstin kohdalla siellä lukee, että vältettävä kaikkia lihatuotteita, joita ei ole kuumennettu missään vaiheessa tai vaihtoehtoisesti pakastettu 3vrk. Tulkitsen ton niin, että esim. pizzassa metukka on ok. Leikkeleitä taas ei tarvi kuumentaa, kunhan käyttöpäivää on jäljellä.
 
Takaisin
Top