Raskausajan ruokasuositukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Raskausajan ruokasuositukset on tuttuja ja aikalailla niitä noudatan pieniä poikkeuksia lukuunottamatta.

Kahvi jäi pois jo ennen plussaa. Jotenkin sekin rupesi etomaan. Teetä juon jonkin verran tai sitten ihan vaan kuumaa hunajavettä 😅

Jouluhan se kaikista vaikein on, ainakin itselle. Kaikki ihanat juustot, lohet ja mäti. Eiköhän tästä silti selvitä taas.

Kahvi jäi pois jo ennen plussaa. Jotenkin sekin rupesi etomaan. Teetä juon jonkin verran tai sitten ihan vaan kuumaa hunajavettä 😅

Jouluhan se kaikista vaikein on, ainakin itselle. Kaikki ihanat juustot, lohet ja mäti. Eiköhän tästä silti selvitä taas.
Toi kahvi kans jonkin verran on alkanu täällä etomaan, oon korvannu sen aamusin mustalla teellä ja joskus töissä oon ottanut kahviautomaatista kahvin jossa minimivahvuudet kofeiinia 😄 mutta toi joulu kanssa mietityttää, miten olla syömättä graavilohta 😭

Toi kahvi kans jonkin verran on alkanu täällä etomaan, oon korvannu sen aamusin mustalla teellä ja joskus töissä oon ottanut kahviautomaatista kahvin jossa minimivahvuudet kofeiinia 😄 mutta toi joulu kanssa mietityttää, miten olla syömättä graavilohta 😭
Mulla kans toi graavilohi tekee tiukkaa. Yks ehdoton suosikki jota aina mättäny naamaan ja muistan jo esikoisen ajalta miten tuskaa oli olla ilman 😭 Ja kaikki tietää mun mieltymyksen siihen niin pakko varmaan jo jouluna kertoo raskaudesta koska taatusti ihmettelisivät😂

Kokeilkaa graavilohen tilalla porkkalaa 😊
Kiitos vinkistä, mutta en usko että sitä pystyy mitenkään korvaamaan 🥹 pitää vaan koittaa olla ilman

Mulla kans toi graavilohi tekee tiukkaa. Yks ehdoton suosikki jota aina mättäny naamaan ja muistan jo esikoisen ajalta miten tuskaa oli olla ilman 😭 Ja kaikki tietää mun mieltymyksen siihen niin pakko varmaan jo jouluna kertoo raskaudesta koska taatusti ihmettelisivät😂

No niinpä, ihan samaa miettinyt itsekin 😄 ja vielä lisänä joulupöydässä punaviinit yms, niin menee jo vaikeeksi

Me ollaan kutsuttu sukua kylään jouluksi ja varmaan kyllä arvaavat. Yleensä juodaan juhlissa ruoan kanssa viiniä, ellei sitten löydy joku sopiva alkoholiton ja saan salassa sen kaadettua 😆 muuten ruokatarjoilut voi onneksi kehitellä sopivaksi. Kylmäsavulohesta tykkään, mut mäti, graavikalat jne. jää kyllä koskematta.

Meillä olisi joulukuussa työporukan jouluruokailu, jonne pitää ilmoittaa ruokarajoitukset etukäteen. Mietin että jos ilmoitan raskaana olevan ruokavalion, niin kailottavatko sitä miten kovaan ääneen, että kenelle tulee...

Mulla teki niin tiukkaa irttareita valitessa kun olisin halunnu niitä kaikkia kiellettyjä karkkeja. En ymmärrä ku ennen ei oo edes näin paljon himottanut!

• Sympatiaa
Reaktiot: Sen
Kiitos vinkistä, mutta en usko että sitä pystyy mitenkään korvaamaan 🥹 pitää vaan koittaa olla ilman
En mä varsinaisesti tarkoittanutkaan, että korvaamaan mutta jos tilalla haluaa kokeilla jotain uutta. Oli positiivinen yllätys itelle viime jouluna 😊

Mää oon ilonen, että mustat karkit ei oo koskaan ollu mun lemppareita, lakuja syön joskus, salmiakkeja yleensä ehkä kerran vuodessa. Mulla ei onneksi oo suuria ongelmia jouluruuan kanssa, kun jouluna aika vähän tulee kalaa syötyä enkä alkoholia oo ennenkään käyttäny. Suurin ongelma tällä hetkellä on se, että ei oikein mitään ruokaa tee mieli ja vähän väkisin joutuu syömään. Ruokahaluttomuus ja pahoinvointi ovat aiheuttaneet jo vähäistä painon laskua.

kohtuus kaikessa vai mitä? ❤️ tietysti luen ruokarajoituksista ja -suosituksista, ja tutkin miksi niitä ei suositella. mutta kyllä keho tietää, mitä se tarvii ja sitä myös annan, mielihalut tulee syystäkin. mutta kuten sanoin, tutkin kyllä ja osaa noudatankin, noi vaan ei kauheasti omaa ruokavaliota hetkauta suuntaan tai toiseen, nirso kun luonnostani olen 😂

Mä oon jotenkin todella vastentahtoinen koko ruokasuosituksista ja vitamiineista yms..mun mielestä suurinosa suomen rahoituksista on koska ei ole turkittu niin ei saa syödä. Huoh ja ulkomailla paljon vapaampaa ja enemmän tutkittua. Voin allekirjoittaa jenstein:in sanat täysin kroppa tietää mitä tarvitsee. Ja kun syö monipuolisesti ja terveellisesti en ymmärrä miksi purkista pitää vitamiineja kitata, on niitä terveitä vauvoja ennenkin syntynyt(varmaan enemmän kun nykyään)

Mä oon jotenkin todella vastentahtoinen koko ruokasuosituksista ja vitamiineista yms..mun mielestä suurinosa suomen rahoituksista on koska ei ole turkittu niin ei saa syödä. Huoh ja ulkomailla paljon vapaampaa ja enemmän tutkittua. Voin allekirjoittaa jenstein:in sanat täysin kroppa tietää mitä tarvitsee. Ja kun syö monipuolisesti ja terveellisesti en ymmärrä miksi purkista pitää vitamiineja kitata, on niitä terveitä vauvoja ennenkin syntynyt(varmaan enemmän kun nykyään)
Itse ajattelen että parempi pelata varman päälle, raskaus on kuitenkin niin väliaikainen tila että ne muutamat kuukaudet kestää vaikka olisi vähän rajoituksiakin 😅 suurin osa suosituksista on kuitenkin laitettu sen takia että jossain tuotteessa on hyvin pieni riski, joka kuitenkin toteutuessaan voisi olla todella vakava. Esim juuri listeria ja toksoplasma.

Ehdottomasti samaa mieltä olen monipuolisen ruuan merkityksestä! Sillä saakin katettua kaikki muut vitamiinitarpeet, paitsi lähtökohtaisesti d-vitamiini ja foolihappo pitää ottaa purkista, niitä on erittäin hankala saada ravinnosta tarpeeksi

On kai esim foolihapolla tutkittu yhteys hermoputken sulkeutumishäiriöön ja d-vitamiinin puutteella esim. ms-tautiin. Toki aina voi syntyä terveitä lapsia ilman lisiäkin mutta ei tupakoitsijakaan välttämättä sairastu keuhkosyöpään. Raskaus kuitenkin myös muuttaa monia tarpeita, esim raudanpuutetta esiintyy monipuolisesti syövilläkin.

Muokattu viimeksi:
oon itse asiassa samaa mieltä teidän kaikkien edellisten viesteistä mun viestin jälkeen 😂 eli minustakin noi rajoitukset on välillä vähän hurjia, perustelut kun on monessa luokkaa ”älä syö tätä luonnontuotetta koska ei ole tarpeeksi tutkittu sen vaikutuksia”. ymmärrän tosi hyvin toksoplasman ja listerian riskit ja niitä en lähtis haastamaan. mut esim ibuprofeiini ja myös parasetamolissa on mahdollisia pitkäaikaishaittoja ja niistä ei sit puhuta kovinkaan vakavasti. A-vitamiinia sisältävät ruuat lähestulkoon kielletään vakavan sikiövaurion uhalla ja sit suomessa syntyy hirveästi tosi A-vitamiinipuutteisia lapsia, mikä sekin on tosi huolestuttavaa.

kuten sanoin, keho tietää mitä kaipaa. jokaista mielitekoa ei kuulu kuunnella, esimerkiksi jos haluat mättää joka päivä roskaruokaa niin ei varmasti ole hyväksi 😅 monipuolisuus on hyvä, mutta ihan askeettisuudestakin voi olla isot hyödyt jos tilanne on se että keho haluaa pelkkää kanaa ja riisiä ja muut ruuat ei mene alas.

en pelkäisi ruokia. kohtuus kaikessa. enkä näe mitään huonoa vitamiinilisissä, varsinkaan jos ei oikeasti raskausaikana kykene syömään monipuolisesti.

oon itse asiassa samaa mieltä teidän kaikkien edellisten viesteistä mun viestin jälkeen 😂 eli minustakin noi rajoitukset on välillä vähän hurjia, perustelut kun on monessa luokkaa ”älä syö tätä luonnontuotetta koska ei ole tarpeeksi tutkittu sen vaikutuksia”. ymmärrän tosi hyvin toksoplasman ja listerian riskit ja niitä en lähtis haastamaan. mut esim ibuprofeiini ja myös parasetamolissa on mahdollisia pitkäaikaishaittoja ja niistä ei sit puhuta kovinkaan vakavasti.
Kyllä mua ainakin on molemmissa raskauksissa ibuprofeiinia kehotettu välttämään. Sairaanhoitajaäitini myös puhuu, että sitä ei varmaan enää päästettäisi reseptivapaana markkinoille, jos nyt keksittäisiin.

Itselläni oli kyllä vahva mielikuva, että ibuprofeiini on ehdoton nou nou. Lopetin sen käyttämisen jo yritysaikana.

Itse koen, että raskausajan ruokarajoitukset ja varotoimet esim. listerian, raskasmetallien tai lisäaineiden välttämiseksi ovat ihan paikallaan. Noudatan myös itse suosituksia. Suomessa elintarviketurvallisuus on onneksi hyvällä tasolla, mutta riskejä on silti olemassa. Eivät patogeenit, homemyrkyt, lisäaineet, raskasmetallit tai muut elintarviketurvallisuusriskit ole terveellisiä myöskään sellaisille, jotka eivät ole raskaana.

Tietty kuitenkin maalaisjärjellä pärjää pitkälle. Itse olen ottanut sen lähtökohdan, että hyvä keittiöhygienia, päiväysten tarkkailu, oikeat säilytysolosuhteet, kaikkien tuoreiden tuotteiden (mielellään kotimaisten) huolellinen pesu ja vain pastöroitujen/kypsennettyjen ruokien syöminen vievät jo pitkälle. Mitään vakuumipakattua, edes lievästi oudolle haisevaa tai epänormaalilta vaikuttavassa pakkauksessa (esim. paisunut tai kolhiintunut/lommolla oleva säilyke tai muu pakkaus) en käyttäisi. En edes, vaikka en olisi raskaana.

Takaisin