Raskausajan ruokasuositukset

Kalaa pitäisi syödä 2-3krt viikossa mutta on kauhean tärkeää ettei väärää kalaa syö 😵 kuinka hanskaatte, ja onko jotain hyviä ja halpoja kalavinkkejä?

Mä päädyin ottaa Lidlistä eilen mukaan purkillisen sinappisilliä, ei ollut itämerestä pyydettyä. Kohtuuhintanen.
En syö todellakaan suositusten mukaan, välillä lohta ja välillä kalapullia. Pitäisi varmaan skarpata..
 
Tuo kalasuositus on musta ihan hullu kun alkaa kattelee kalatuotteiden hintoja sit 🙈 on jotenkin kaukana todellisuudesta! Mut siks aattelin et ehkä en vaan tiedä kaikkia hienoja halpoja kalaideoita ja eksyn vaan hölmöyttäni aina sen lohen äärelle 😅
 
Tuo kalasuositus on musta ihan hullu kun alkaa kattelee kalatuotteiden hintoja sit 🙈 on jotenkin kaukana todellisuudesta! Mut siks aattelin et ehkä en vaan tiedä kaikkia hienoja halpoja kalaideoita ja eksyn vaan hölmöyttäni aina sen lohen äärelle 😅
Niinpä!! Veikkaan että suurimmalla osalla tämä ei ihan toteudu.
Nyt muuten alkoi tehdä mieli kalapullia kermaviilikastikkeella!
 
Älkää stressailko liikaa kalasta tai muustakaan 😊 oon ite kasvissyöjä ja terveen lapsen saanut saatettua maailmaan. Tottakai pitää ravintoarvoja vähän seurailla mutta ei sitä kalaakaan oo mikään pakko syödä.
 
Mä rakastan lohta, muista kaloista en välitä. Mutta en todellakaan jaksa tehä perus lohikeittoa tms joka viikko niin neuvolan ohjeistuksesta napsin raskaus omegoja.
 
Mä syön kans päivittäin omegaa purkista, syönyt sitä jo useamman vuoden, että ei vaan rqskauden vuoksi
 
Muistelen, että omegoiden käyttöä ainakin jossain vaiheessa raskautta suositeltiin välttämään mutta on mahdollista, että muistan myös väärin. Selviää sitten, kun saa neuvolasta sen tietopaketin.

Saksanpähkinät taitaa olla aika superfoodia tossa, muistelen, ettei montaa tarvinnut syödä päivässä, että tarve täyttyi.

Muistakaa, että valtaosalla ihmisistä ei ole ravinnon suhteen sellaisia mahdollisuuksia kuin meillä ja noi suositukset myös vaihtelee maittain. Ei musta siis kannata tehdä liian isoa stresssin aihetta ❤️
 
Mä oon myös kasvissyöjä, en syö ollenkaan kalaa. Oon lisännyt nyt pehmeiden rasvojen määrää, varsinkin omega 3. Niitäkin saa aika helposti monesta lähteestä jopa kasvissyöjänä kun vaan muistaa kiinnittää huomiota, tänään söin esim Saksan ja cashewpähkinöitä, tyrnejä, rypsiöljyä... Syön myös purkista tavallista omegaa.

Jos oon ymmärtänyt oikein niin omega 3 syöminen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä, koska se ohentaa verta, samalla tavoin ku et sitä ei saa syödä ennen leikkauksia tmv. Nyt alkuraskaudessa taas luulis sen merkityksen olevan suurimmillaan kun aivot kehittyy 😊
 
Joo, toi veren oheneminen taisi olla se mitä muistelin viime raskaudesta.
 
Ja muotoilin aiemman viestini vähän huonosti - välttämisellä siis tarkoitin noita ravintolisävalmisteita. Muistijälki tosiaan oli, että jossain vaiheessa siinä oli joku mutta. Mutta ravinnosta varmasti hyvä saada pitkin raskautta. Muistan itsekin ekassa raskaudessa jossain vaiheessa ottaneeni rypsiöljyä sellaisenaan lusikallisia 😅
 
Mullakin ollut jo ennen raskautta käytössä tuo omega, mutta hyvä tietää että täytyy sen käyttösuosituksia nyt raskaana ollessa selvittää 👍🏼

Eipä täältäkään hirveästi vinkkejä irtoa, kalan syönti on kyllä vaikeaa😅 etenkin nyt noiden rajoitusten vuoksi!
 
Ja muotoilin aiemman viestini vähän huonosti - välttämisellä siis tarkoitin noita ravintolisävalmisteita. Muistijälki tosiaan oli, että jossain vaiheessa siinä oli joku mutta. Mutta ravinnosta varmasti hyvä saada pitkin raskautta. Muistan itsekin ekassa raskaudessa jossain vaiheessa ottaneeni rypsiöljyä sellaisenaan lusikallisia 😅

Joo siis nimenomaan tätä itsekin tarkoitin et omega 3 ravintolisän syöminen kannattaa lopettaa hyvissä ajoin ennen synnytystä mutta ruuasta tulevalla omegalla ei oo väliä 😅

Alkaa olla jo kevyt pieni aivosumu päällä 🙈
 
Huh, mä en muista mitään näistä suosituksista ja on ne saattaneet muuttuakin siitä, kun viimeksi odotin! Täytyy alkaa vähän miettimään, nyt tosin voi olla että syömiset supistuu etomisen vuoksi muutenkin hetkellisesti.. mutta aika kivasti keho monesti kertoo, mitä tarvitsee. 😊👍
 
Mä oon yritysaikana joka kierrossa ovulaation lähestyessä rajoittanut kahvinjuonnin kuppiin päivässä. Lakritsia syönyt myös vain menkkojen aikana, siihen varmaan tulee vielä kauheet himot.. 😭🤣 Plussan jälkeen en oo leikkeleitä syönyt. Pähkinöitä pitäisi kyllä myös alkaa popsia 🤔

Kalaa on kyllä ihan mahdoton syödä joka viikko sen 2-3 kertaa viikossa.. Onneks omegaa saa muualtakin 🙈

Onks kellään kokemusta kofeiinittomista kahveista, onko ne ihan hirveetä kuraa? 😅
 
Kuvittelin kahvin suurkuluttajana olevan vaikeeta vähentää merkittävästi, mutta kas, ei edes tee mieli. Osaltaanhan se varmasti korostaa väsymystä. Nyt ollu vapailla, niin katotaan kuinka käy töihin mennessä.

En noista kofeiinittomista kokemuksella voi sanoa, mutta kuulopuheilla aika kuraa ovat.

Toi leikkelesuositus on kyllä semmonen, mikä saattaa todenteolla unohtua kans.
 
Mä jossain vaiheessa ekaa raskautta keitin kahvia niin, että suunnilleen puolet kofeiinitonta ja puolet tavallista ja toimi muistaakseni ihan ok.

Mä en normaalistikaan mitenkään hirveesti juo kahvia, 1-2 kuppia päivässä yleensä, viime aikoina on kyllä välillä mennyt kolmekin mutta sitten kun juon, tykkään, että se on vahvaa. Mäkin oon nyt rajoittanut aamukahviin.

Ekassa raskaudessa mulla oli ekalla kolmanneksella viikkojen vaihe, ettei tehnyt kahvia yhtään mieli mutta sit kyl taas jatkoin juomista. Parashan ois kokonaan ilman mutta ajatus ilman aamukahvia on kyllä vähän vaikea 😬
 
Mä jo keväällä kun yrittämään lähdettiin niin lopetin vallan kahvin juomisen mut jossain kohtaa tuli aamukahvin verran takasin ja toistaseks ainakaan en oo valmis siitä luopumaan. Olin myös pepsimaxin suurkuluttaja mutta siinä kohtaa kun luin artikkelin siitä miten haitallista aspartaami voi olla sikiölle niin sen lipittäminen on loppunut täysin ja korvaantunut vedellä ja nyt en oo yhtään varma ravaanko vessassa raskauden vai veden juonnin takia😂
 
Takaisin
Top