Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista. Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö pieniä määriä esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Nyt täytyy kyllä sanoa että en koko viime raskaudessa huomannut että leikkeleet pitäisi kuumentaa 😳 olin kyllä huomannut että ne pitäisi syödä hyvissä ajoin ennen parasta-ennen-päivää.
 
Just törmäsin johonki Helsingin kaupungin suosituslistaan vuodelta 2019 ja siinä puhuttiin ainoastaan että leikkeleet pitää syödä hyvissä ajoin ennen parasta ennen-päivää, eli se on varmaan tiukentunut sen jälkeen! En oo ikinä ennen ajatellu että leikkeleet olis joku riski!

Olin eilen juhlissta missä tarjoiltiin tuorejuustokakkua. Söin sitä sit. Muistelin lukeneeni (ja kävin sit varmistamassa) että yleensä Suomessa tuorejuustot tehdään pastöroidusta maidosta jollon voi kyllä syödä kuumentamattomanakin. Mut en kysyny tän kakun kohdalla että niin oliko tässä pastöroitua tämä maito, olisin paljastanu itteni sillä heti enkä ollu valmis siihen 🙈

Lisäksi meidän hoitojen ohjeistuksessa itseasiassa lukee, että ei tarvitse alkaa seurata vielä mitään ruokasuosituksia plussan jälkeen, että ekassa neuvolassa kerrotaan sit 😮 tääki oli mulle iso yllätys, julkinen kyseessä että siellä pohjaavat ohjeensa yleensä vahvaan tutkimusnäyttöön. Ite pyrin siitä huolimatta tässä jo seurailemaan yleisiä ohjeita, mutta tuon takia en esim. ollut niin huolissani siitä kakusta vielä.
 
Just törmäsin johonki Helsingin kaupungin suosituslistaan vuodelta 2019 ja siinä puhuttiin ainoastaan että leikkeleet pitää syödä hyvissä ajoin ennen parasta ennen-päivää, eli se on varmaan tiukentunut sen jälkeen! En oo ikinä ennen ajatellu että leikkeleet olis joku riski!

Olin eilen juhlissta missä tarjoiltiin tuorejuustokakkua. Söin sitä sit. Muistelin lukeneeni (ja kävin sit varmistamassa) että yleensä Suomessa tuorejuustot tehdään pastöroidusta maidosta jollon voi kyllä syödä kuumentamattomanakin. Mut en kysyny tän kakun kohdalla että niin oliko tässä pastöroitua tämä maito, olisin paljastanu itteni sillä heti enkä ollu valmis siihen 🙈

Lisäksi meidän hoitojen ohjeistuksessa itseasiassa lukee, että ei tarvitse alkaa seurata vielä mitään ruokasuosituksia plussan jälkeen, että ekassa neuvolassa kerrotaan sit 😮 tääki oli mulle iso yllätys, julkinen kyseessä että siellä pohjaavat ohjeensa yleensä vahvaan tutkimusnäyttöön. Ite pyrin siitä huolimatta tässä jo seurailemaan yleisiä ohjeita, mutta tuon takia en esim. ollut niin huolissani siitä kakusta vielä.

Ahaa, totta, voihan olla että edes minun 21/22 raskaana ollessa ei ollut vielä tuota leikkeleen kuumennus suositusta.

Mutta tuo onkin todella erikoista että sanotaan että suosituksia pitäisi noudattaa vasta ensimmäisen neuvolan jälkeen, mitä ihmettä! Toki toksoplasmoosi on muistaakseni isompi riski mitä pidemmällä raskaus on. Listerioosista en kyllä tiedä.
 
No niinpä, en mistään muualta ikinä tuollaista ole kuullut kuin just tuolta julkisen lapsettomuuspolilta! Mutta tosiaan ihan ammattilaisten antama ohjeistus kyseessä! Tosi jännä. Mut kuten sanottua, tässä kohtaa en aio tätä minua hoitavaa tahoa kuitenkaan sokeasti kuunnella, vaan aion siitä huolimatta jo alkaa rajoittaa ruokatottumuksiani 🙈
 
No niinpä, en mistään muualta ikinä tuollaista ole kuullut kuin just tuolta julkisen lapsettomuuspolilta! Mutta tosiaan ihan ammattilaisten antama ohjeistus kyseessä! Tosi jännä. Mut kuten sanottua, tässä kohtaa en aio tätä minua hoitavaa tahoa kuitenkaan sokeasti kuunnella, vaan aion siitä huolimatta jo alkaa rajoittaa ruokatottumuksiani 🙈
Niin minäkin tekisin. Eipähän tarvitsisi jossitella ja syytellä itseään jos kaikki ei menisikään hyvin.
 
Mites juomapuoli? Mul on töissä kauhee kasa rooibosta. Suomen virallinen suositus on kauheen tarkka ja rajaa pois kaiken mahollisen yrttipohjasen, mm. rooiboksen. Sit englanninkieliset lähteet on rennompia ja sanoo et rooibos on raskauden aikana erinomainen juoma korvaamaan kahvin kun ei oo mitään pahaa siinä. Mun ymmärtääkseni tää Suomen ohjeistus on ylitiukka tän suhteen... Mut miten te suhtaudutte näihin?
 
Mites juomapuoli? Mul on töissä kauhee kasa rooibosta. Suomen virallinen suositus on kauheen tarkka ja rajaa pois kaiken mahollisen yrttipohjasen, mm. rooiboksen. Sit englanninkieliset lähteet on rennompia ja sanoo et rooibos on raskauden aikana erinomainen juoma korvaamaan kahvin kun ei oo mitään pahaa siinä. Mun ymmärtääkseni tää Suomen ohjeistus on ylitiukka tän suhteen... Mut miten te suhtaudutte näihin?
Mikähän siinä rooidoksessa on? Ja mie en oikein pääse perille et mitä teetä ees sais juoda?
Katoin oman lemppari teeni sisällön Ainekset: rooibos, kamomilla, kaneli, vanilja-, kaneli- ja aloe vera -aromit. Eli siinäkin ois tota rooidosta.
 
Nyt löyty tällänen artikkeli tältä vuodelta:


Eli varovaisuusperiaate on se, miksi on kehotettu välttämään - ei oo tarpeeks tutkimusnäyttöä että on varmasti turvallinen.

Ehkä mä varmuuden vuoks skippaan nyt vaan ne mun rooibokset. Ostan jotain vihreetä tai valkosta teetä töihin ja hörpin sitä!
 
Perehdyin ensimmäisessä raskaudessa näihin teeasioihin, olen vannoutunut teen ystävä 😊
Rooibos-tee on tosiaan varmuuden vuoksi vältettävien listalla. Vaikka haittoja ei ole ilmennyt, ei voida olla varmoja voisiko siitä kuitenkin olla haittaa. Joissain maissa sitä tosiaan ymmärtääkseni ihan suositellaan, koska rooibos-teessä ei ole ollenkaan kofeiinia.
Rooibos ei siis ole varsinainen "oikea" tee, se on tehty afrikkalaisesta punapensaasta.
Tavallista vihreää, mustaa ja valkoista teetä saa juoda kofeiininsaannin rajoissa. Myös maustettuja versioita saa juoda, mutta kannattaa katsoa mitä kaikkea tee sisältää. Kaverini Forsman Paratiisi teessä oli jotakin yrttiä, joka saattaa aiheuttaa jopa keskenmenon. Tuskin yksi kupillinen aiheuttaisi, mutta eipä tee mieli kokeilla.
 
Ja tarkennan vielä että maustetulla teellä tarkoitan hedelmillä ja marjoilla maustettua teetä.

Piti ihan googlettaa että tosiaan siinä Paratiisi teessä oli monen hedelmän lisäksi vervain-nimistä yrttiä, joka voi aiheuttaa keskenmenoja.

Käsittääkseni myös kamomillatee lukeutuu yrttiteeksi ja siten myös se kuuluisi vältettävien listalle.
 
IMG_20231101_135611.jpg
Tällainen löytyi raskausjaruokavalio.fi sivustolta. En tunne kyseistä sivustoa entuudestaan, mutta ainakin tekstissä viittaavat ruokavorastoon ja teenvalmistajaan.
 
Oho, tuli ihan uutena tietona mullekkin tuo leikkele asia! Ei ainakaan mitään muistikuvaa esikoisen raskausajoilta että tuollaista ois ollut ja ihan tyytyväisesti olen leivän päälle leikkeleet nakannut. Pitääkin ehkä varmaan vähän paremmin alkaa silmäileen tämän hetken suosituksia 😄
 
Kalaa pitäisi syödä 2-3krt viikossa mutta on kauhean tärkeää ettei väärää kalaa syö 😵 kuinka hanskaatte, ja onko jotain hyviä ja halpoja kalavinkkejä?

Mä päädyin ottaa Lidlistä eilen mukaan purkillisen sinappisilliä, ei ollut itämerestä pyydettyä. Kohtuuhintanen.
 
Takaisin
Top