Raskausajan ruokasuositukset

Mä oon lipsunut ja syönyt muutaman salmiakin... Ja alkuun en noista siemenien rajoituksista tiennyt mitään, vasta pari viikkoa sitten tajusin jättää pinjan-, kurpitsan- ja seesaminsiemenet pois. Pähkinöitä oon syönyt normaalisti, esim. cashew ja pekaani on ilmeisesti ihan ok.

Itse olen syönyt Spicy italian subileipää. Siinä on salamia ja pepperonia 🙈 Saakohan niitä syödä, nehän paahdetaan uunissa?

Musta tuntuu, ettei ne sillä lyhyellä paahtamisella kuumene kiehuvaksi, eli en itse söisi :Nerd Face:
Samaa mieltä. Aika lyhyen aikaa ne ovat uunissa. Salamipizzaa olen kyllä syönyt, kun itse paistoin ja pystyin katsomaan, että varmasti kuumenee tarpeeksi.

Mä oon syönyt vakumoitua savukalaa silleen, että kuumensin sen uunissa. Nyt luin sitten botulismista ja itiöitähän se kuumennus ei tapa. Mutta täytyy jatkossa sitäkin välttää. Sushista mä oon niin pahoillani, kun juuri sitä tekisi sikana mieli!

Mä oon syönyt vakumoitua savukalaa silleen, että kuumensin sen uunissa. Nyt luin sitten botulismista ja itiöitähän se kuumennus ei tapa. Mutta täytyy jatkossa sitäkin välttää. Sushista mä oon niin pahoillani, kun juuri sitä tekisi sikana mieli!
Ne itiöt ovat harmittomia aikuisille (myös raskaana oleville). Ne ovat vaarallisia vain alle 1-vuotiaille lapsille, joilla suoliston mikrobikanta ei ole vielä kunnolla kehittynyt, ja siksi alle 1-vuotiaille ei saa antaa hunajaa. Itiöt eivät kuitenkaan kulkeudu äidistä lapseen raskauden aikana.

Ja jos yhtään helpottaa, niin vaikka olisi ehtinyt muodostua botuliinia ruokaan, niin ruokavaraston mukaan: "Botuliinimyrkky tuhoutuu ruoasta, kun ruokaa kuumennetaan vähintään 20 minuuttia + 80 °C lämpötilassa tai 5 minuuttia 85 °C lämpötilassa." (https://www.ruokavirasto.fi/elintar...-aiheuttavia-bakteereja/clostridium-botulinum)

Ja jos yhtään helpottaa, niin vaikka olisi ehtinyt muodostua botuliinia ruokaan, niin ruokavaraston mukaan: "Botuliinimyrkky tuhoutuu ruoasta, kun ruokaa kuumennetaan vähintään 20 minuuttia + 80 °C lämpötilassa tai 5 minuuttia 85 °C lämpötilassa." (https://www.ruokavirasto.fi/elintar...-aiheuttavia-bakteereja/clostridium-botulinum)
Kiitos! Enpä älynnyt itse tarkistella lämpötiloja ja aikoja, kun uskoin sitä ohjelappusta, josta luin noista botulismin itiöistä. 👍

Yrttien käyttöä ruoanlaitossa ei siis ole Suomessakaan kielletty, vaan pelkästään yrttiteet ja -valmisteet (esim. luontaistuotteet). Luontaistuotteiden kanssa olisin itsekin tosi varovainen, koska pillerinä voi saada paljon enemmän yrttiä kuin vaikka yrttiteestä. Mutta tässä nämä Saksan teesuositukset:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Saksassahan jopa suositellaan vaihtamaan musta/vihreä tee yrtti/hedelmäteehen raskaana ollessa kofeiinin takia. 😄
Tämä olikin mielenkiintoinen pointti, kiitos näistä vinkeistä :folded:

Kävin tossa kattelee toukokuisten keskustelua ruokasuosituksista ja siellä oli puhetta että leikkeleitä ei sais syödä muuten kuin kuumennettuna 🙀 mitä hitsiä?!

Mä oon kyllä ihan normaalisti syöny leivän päällä kinkkua tähän asti, apua 😬 Esikoisen ja mun mielestä ei kuopuksenkaan aikana ollu tällaista ohjetta.

Sit toinen juttu marjat, joo ulkomaiset pitää aina kiehauttaa. Mutta että jos oon ite kesällä kerännyt mansikat ja mustikat pakkaseen niin pitääkö nekin kuumentaa? On nimittäin nekin menny ääntä kohden smoothiessa vaan sulatettuna 😐

Kävin tossa kattelee toukokuisten keskustelua ruokasuosituksista ja siellä oli puhetta että leikkeleitä ei sais syödä muuten kuin kuumennettuna 🙀 mitä hitsiä?!

Mä oon kyllä ihan normaalisti syöny leivän päällä kinkkua tähän asti, apua 😬 Esikoisen ja mun mielestä ei kuopuksenkaan aikana ollu tällaista ohjetta.

Sit toinen juttu marjat, joo ulkomaiset pitää aina kiehauttaa. Mutta että jos oon ite kesällä kerännyt mansikat ja mustikat pakkaseen niin pitääkö nekin kuumentaa? On nimittäin nekin menny ääntä kohden smoothiessa vaan sulatettuna 😐
Njaa, neuvolan papereissa lukee että leikkeleitä voi syödä, mieluiten kuitenkin 2/3 osan aikana eräpäiväst tms. Salami on tietty eri asia, se pitää kuumentaa ihan uunissa kunnolla.
Ja ulkomaalaiset pitää keittää juuri ulkomalaisuuden takia, suomalaiset menee ihan sellaisenaan :)

Korjatkaa jos oon myös ymmärtänyt väärin

Tuolla lukee:
"
Kypsät lihavalmisteet, leikkeleetRaskaana olevatKuumennetaan ennen syömistä tai syödään mielellään hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.
"
Eli riittää edelleen se hyvissä ajoin ennen viimeistä käyttöpäivää.

Osahan on myös syömättä raakaa kananmunaa (esim majoneesissa), vaikka siitä ei ole mitään suosituksia missään ruokaviraston virallisissa lähteissä (ja noita suosituksia heiltä kyllä on annettu paljon!)

Ulkomaisista pakastemarjoista sanotaan:
"Kuumennetaan ennen käyttöä 90 asteeseen 5 minuutin ajan tai keitetään 2 minuuttia. Ruokaviraston antamat suositukset ulkomaisten pakastemarjojen kuumennuksesta perustuvat Ruokaviraston ruokamyrkytys-epidemiarekisteriin. Rekisterissä ovat kaikki kuntien elintarvike-valvontaviranomaisten ilmoittamat ruokamyrkytysepidemiat. Kaikkiin kuumentamattomiin kasviksiin voi liittyä jonkinlainen mikrobiologinen riski, eikä 100 % varmuutta jonkin tietyn tuotetyypin puhtaudesta ole siksi koskaan mahdollista antaa. Kuumennussuositusta ei ole annettu tuoreille marjoille eikä pakastetuille kotimaisille marjoille, koska ruokamyrkytystapauksia, joissa näiden tuotteiden epäillään toimineen välittäjäelintarvikkeina, on vain vähän."

Itse menen siis suoraviivaisesti ruokaviraston ohjeiden mukaan. Noudatan niitä hyvin tarkkaan (lähtien siitä että lämmitän kaikki ruoat kiehuviksi ennen syömistä, esim eilisen makaroonilaatikon), mutta yritän olla lisäilemättä siihen muita rajoituksia, kun onhan noissakin 😊

Vähän aiheeseen liittyen: mitenkäs jäätelöt, joissa on ulkomaisia marjan palasia joukossa 😅 Oletteko uskaltaneet syödä? (esim Aino vadelmasuklaa tai vastaavat, joissa lukee "vadelma eu ja ei-eu")

No huh, eli ei hätää sinänsä mut pitää vielä käydä kertaamassa noita ohjeita ihan ruoka viraston sivuilta vaikka oon ne kyllä pariin otteeseen jo tentannu. Mut noita ohjeita ja suosituksia on niin paljon että ei niitä meinaa suurinta osaa muistaa. Ainoastaan yleisimmät.

Syön kyllä leikkeleitä aika vähän kun leipää ei mee muutenkaan kovin paljon ja yleensäkin katon että päiväystä on jäljellä jne. Ja nuo oma keräämät marjat saa kyllä edelleen mennä ilman kiehumisia.

Nuo salamit, meetwurstit ja parmankinkut ym muistin ja niitä olen sellaisina välttänyt mut omatekemässä pizzassa kyllä syönyt.

Njaa, neuvolan papereissa lukee että leikkeleitä voi syödä, mieluiten kuitenkin 2/3 osan aikana eräpäiväst tms. Salami on tietty eri asia, se pitää kuumentaa ihan uunissa kunnolla.
Ja ulkomaalaiset pitää keittää juuri ulkomalaisuuden takia, suomalaiset menee ihan sellaisenaan :)

Korjatkaa jos oon myös ymmärtänyt väärin
Tää on ilmeisesti aika uusi suositus, joten neuvolassa on varmaan vielä vanhaa tietoa 🤔 mulla edellinen syntyi 8/22 ja silloin vielä ei ollut mitään leikkelekieltoja. Itsekkin muistan tuon, että piti syödä ajoissa ennen eräpäivää silloin ku ne oli vielä sallittujen listalla

Vähän aiheeseen liittyen: mitenkäs jäätelöt, joissa on ulkomaisia marjan palasia joukossa 😅 Oletteko uskaltaneet syödä? (esim Aino vadelmasuklaa tai vastaavat, joissa lukee "vadelma eu ja ei-eu")

Ei mitään hajua :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: ehkä uskaltaisin pieniä määriä, kun eikös se joku bakteeri myös kuole pakkasessakin?
Ite syön niin vähän jäätelöä ja yleensä vaan jotain tosi perus, niin en oo ees tollasta osannut ajatella.

Mut oikeasti, ois helpompi kohta laittaa lista raskaana oleville "mitä saat syödä" kuin tuo kiellettyjen lista :Face With Tears Of Joy: alkaa olla niin vaikea selkoinen jo mitä välttää, mitä voit vähän syödä jne.

Ei mitään hajua :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: ehkä uskaltaisin pieniä määriä, kun eikös se joku bakteeri myös kuole pakkasessakin?
Ite syön niin vähän jäätelöä ja yleensä vaan jotain tosi perus, niin en oo ees tollasta osannut ajatella.

Mut oikeasti, ois helpompi kohta laittaa lista raskaana oleville "mitä saat syödä" kuin tuo kiellettyjen lista :Face With Tears Of Joy: alkaa olla niin vaikea selkoinen jo mitä välttää, mitä voit vähän syödä jne.
Mietin tuossa siis sitä, että jos ulkomaisten pakastemarjojen ongelma on listeria, joka kuolee vain yli 70 asteessa, niin jäätelöä ei voi kuumentaa 🤣 Vai kiehautetaanko ne valmistaessa? Mutta ne marjapalat näyttävät enemmän jäädytetyiltä 😅

Takaisin