Raskausajan ruokasuositukset

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Keskustelua raskausajan ruokasuosituksista.

Esim. miten ne on vaikuttaneet ruokavalioosi? Noudatatko niitä täsmällisesti vai syötkö esim. lakritsia?

Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Noudatan täsmällisesti, paitsi yrttiteen osalta noudatan Saksan suosituksia, koska Suomen totaalikielto on vähän liioittelua - Suomessa vain juodaan niin vähän yrttiteetä, että on helpompi kieltää kaikki kuin perehtyä siihen, mitkä yrttiteet ovat raskaana ollessa ok. En nyt varsinkaan menetyksien jälkeen halua riskeerata mitään, enkä myöskään halua mitään jossiteltavaa.
 
Pääasiassa noudatan suosituksia. Yrttiteetä kyllä juon (ja käytän yrttejä muutenkin), mutta minäkin tiedän mitä kannattaa käyttää ja mitä ei. Ei mulla ihmeellistä yrttivalikoimaa kuitenkaan ole 🙂
 
Muistaako/tietääkö kukaan saako light limppareita juoda raskausaikana? 🤔 Ite muistelin että niissä joku aine jonka vuoksi ei suositella mut en oo varma 😅
 
Noudatan täsmällisesti, paitsi yrttiteen osalta noudatan Saksan suosituksia, koska Suomen totaalikielto on vähän liioittelua - Suomessa vain juodaan niin vähän yrttiteetä, että on helpompi kieltää kaikki kuin perehtyä siihen, mitkä yrttiteet ovat raskaana ollessa ok. En nyt varsinkaan menetyksien jälkeen halua riskeerata mitään, enkä myöskään halua mitään jossiteltavaa.
Kiinnostaisi kuulla millaiset suositukset Saksassa on? Itse olen tottunut käyttämään paljonkin yrttejä ja siksi yrttien "käyttökielto" kuulostaa oudolta. Tietenkään en käytä sellaista mitä en ennenkään ole käyttänyt, kun ei ole kokemusta muutenkaan siitä miten oma kroppa reagoi.
 
Kiinnostaisi kuulla millaiset suositukset Saksassa on? Itse olen tottunut käyttämään paljonkin yrttejä ja siksi yrttien "käyttökielto" kuulostaa oudolta. Tietenkään en käytä sellaista mitä en ennenkään ole käyttänyt, kun ei ole kokemusta muutenkaan siitä miten oma kroppa reagoi.
Yrttien käyttöä ruoanlaitossa ei siis ole Suomessakaan kielletty, vaan pelkästään yrttiteet ja -valmisteet (esim. luontaistuotteet). Luontaistuotteiden kanssa olisin itsekin tosi varovainen, koska pillerinä voi saada paljon enemmän yrttiä kuin vaikka yrttiteestä. Mutta tässä nämä Saksan teesuositukset:

Voi juoda raskaana ollessa:
- Rooibos
- Ruusunmarja
- Hedelmä/marjahaudukkeet
- Kamomilla
- Minttu (1-2 kuppia päivässä)
- Fenkoli (1-2 kuppia päivässä)

Vältä näitä:
- Lakritsinjuuri
- Inkivääri
- Hibiskus
- Vadelmanlehti ja karhunvatukanlehti (voi juoda ihan loppuraskaudessa)
- Salvia
- Rosmariini
- Ginseng
- Mäkikuisma
- Nokkonen

Yleisohjeena on myös vaihdella eri laatuja, ettei tule yhtä yrttiä liikaa. Saksassahan jopa suositellaan vaihtamaan musta/vihreä tee yrtti/hedelmäteehen raskaana ollessa kofeiinin takia. 😄
 
Kiinnostaa kans tietää saako zero colaa juoda?

Keinotekoisista makeutusaineista syklamaattia ja sakariinia ei suositella. Zero Colassa ei ole noista kumpaakaan, joten sitä voi käyttää kohtuudella (toki siinä on kofeiinia myös). Aspartaami on myös juuri luokiteltu mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi, joten itse olisin aika varovainen sen kanssa etenkin raskaana.
 
Keinotekoisista makeutusaineista syklamaattia ja sakariinia ei suositella. Zero Colassa ei ole noista kumpaakaan, joten sitä voi käyttää kohtuudella (toki siinä on kofeiinia myös). Aspartaami on myös juuri luokiteltu mahdollisesti syöpää aiheuttavaksi, joten itse olisin aika varovainen sen kanssa etenkin raskaana.
kiitos vastauksesta, tarvii vaihtaa suuri zeron juonti vaikka kivennäisveteen ihan muutenkin vaikkei olis raskaana. 😬
 
kiitos vastauksesta, tarvii vaihtaa suuri zeron juonti vaikka kivennäisveteen ihan muutenkin vaikkei olis raskaana. 😬
Meillä taas juodaan Pepsi Maxia aivan liikaa. Voisin yrittää vähentää sen juomista:Grimacing Face:
 
Yksi vaikeasti muistettava "ruokarajoitus" on olla syömättä lapsen ruokajämiä (samaa ruokailuvälinettä kun ei saisi raskaana käyttää lapsen kanssa). Eilen tein sen ja vasta jälkeen päin tajusin :Grimacing Face:
 
Yksi vaikeasti muistettava "ruokarajoitus" on olla syömättä lapsen ruokajämiä (samaa ruokailuvälinettä kun ei saisi raskaana käyttää lapsen kanssa). Eilen tein sen ja vasta jälkeen päin tajusin :Grimacing Face:

Miksei saa käyttää? En ole koskaan kuullutkaan ja ihan sujuvasti syönyt lasten jämiä myös raskaana ollessa 🙂
 
Miksei saa käyttää? En ole koskaan kuullutkaan ja ihan sujuvasti syönyt lasten jämiä myös raskaana ollessa 🙂
Mä muistan saaneni tälläisen ohjeen neuvolasta. Kun pitäisi yrittää mimimoida riskit esim. sytolomegavirukseen ja parvorokkoon, kun noita en ole koskaan sairastanut (mulla tehty labrassa verikoe). Mutta lapset kun tuo kaikkia tauteja hoidosta, niin pelottaa että se virus tulisi kuitenkin tarkasta hygieniasta huolimatta ja sikiö infekttoituisi ja lapsi syntyy vammaisena tai kuolleena
 
En juo limppareita lainkaan ellei käydä joskus pikaruokalassa syömässä. Salmiakin välttely varmasti haastavin ja tietyt juustot mutta onneksi on niistä eroon päässyt jo muutenkin ruokavalioremontin myötä.
 
Muakin kiinnostaa miksei lasten jämiä voi syödä lapsen haarukalla? Itse toimin aina kompostina ja kaavin kaikkien jämät 😅
 
Muakin kiinnostaa miksei lasten jämiä voi syödä lapsen haarukalla? Itse toimin aina kompostina ja kaavin kaikkien jämät 😅
Tossa yllä selitys ^^ ja tässä tutkimus


"Pienet lapset levittävät CMV-infektiota väestössä. Kun raskaana olevia italialaisnaisia ohjeistettiin pesemään käsiään koskettuaan pienten lasten eritteisiin sekä välttämään sylkikontaktia lasten kanssa, todettiin ensi-infektioita selvästi vähemmän (4/331, 1,2 %) kuin verrokkiryhmässä (24/315, 7,6 %) (p < 0,001)"
 
Muokattu viimeksi:
Salmiakkia kaipaaville tiedoksi, että on myös sallittuja (lakritsittomia eli siten glykyrritsiinittömiä) salmiakkeja. 😊

- Mini TV Mix Suolainen
- Salta Katten
- Nämä
Näitä tänään pohdin et mitähän ne olikaan
 
Koitin googlettaa, mutten oikein löytänyt varmaa tietoa. Osaako joku sanoa, saako raskaana kylpeä 38 asteisessa vedessä? Onko siis mitään haittaa alkion/sikiön kehitykselle?
 
Takaisin
Top