Raskausajan ruokasuositukset

Neuvolassa joutuvat nojaamaan virallisiin suosituksiin...etenkin puhelimessa. Parhaimmillaan sopiva neuvolantäti on kuunteleva ja ohjaava tuki, pahimmillaan "papereihin nojaava kliininen tietojen kerääjä linjalla: Pituus, paino ja pakollinen kuinka olet voinut?"
Toivotaan jotta kohdallesi osuu tuo ykkösvaihtoehto!
Oletan aloittanut foolihaposta syönnin?
Joo foolihappo aloitettu jo keväällä, joten jotain sentään hallussa jo 🤭
 
Käsittääkseni kuitenkaan esimerkiksi paljua ei suositella?
Mulla on palju, joten olen varmistanut asian lääkäriltä ja kyllä sitä paljuun saa mennä. Ei se lämpö niinkään ole huonosta kunhan muistaa oman olonsa mukaan lillua. Eikä päästä paljun vettä liian kuumaksi ja kunhan on veden puhtaudesta huolehdittu. Tärkeintä, kuten saunomisessakin, on muistaa nesteyttää itseä ja välillä poistua, ja jos iskee huono-olo niin poistua kokonaan. Ennakointi on tietenkin järkevin eli lopettaa ennen kuin iskee huono-olo🙈😅
Jos on riskinä tulehdukset tai muita seikkoja, jotka normaalistikin voisi estää paljuilun/poreilun/saunomisen, niin silloin luonnollisesti on sitä vältettävä.
 
Mä teen puolet ja puolet (kofeiiniton ja normaalia) niin saa ottaa vähän reilummin kahvia mukiin :D Välillä juon 1 ja välillä 1,5 mukia, ei aina uppoo. Rakastan kahvia.🫣
Täällä myös yks kahvilover😂🤗 ainoo mikä pistää vähentämään kaffen juomista on olotila.. yksinkertaisesti pidemmälle päästäessä ei enää tee mieli juoda, kun kahvi alkaa maistumaan pahalle, mut se tuoksu ei muutu, Täyttä lovee❣👌
Tänään alkoi aamu (kuten aina) kaffikupposella. Itse en vaihda tummapaahtoisesta muuhun ja kofeiinin määrää vaan seuraan noin suurinpiirtein, etten juo yli suosituksien näin kun se vielä maistuukin super hyvälle.🤭
Mut myöhemmin se tosiaan jää sit kokonaan pois, ei kyl omasta tahdosta🙈
 
Mulle upposi tänään aamukahvia enää 1/3 kupillista. Luonnostaan jää täälläkin kahvinjuonti pois aina raskaana ollessa ☕
 
Mä oon aina juonut kahvia super paljon. Siis aamulla 2-3 kuppia, päivällä sama, sitten vielä päivällis- ja ehkä iltakahvit... Eli joku 6-8 kuppia päivässä 😵‍💫 Mutta esikoista odottaessa en juonut pahan olon takia kahvia ollenkaan, ja nyt myös väheni kahvi heti 1-2 kuppiin päivässä, eikä edes tee mieli enempää. Kofeiinitonta teetä juon tarvittaessa lisäksi, jos tekee mieli jotain lämmikettä.

Ruokasuosituksia noudatan, en halua ottaa turhia riskejä ja raskaus on loppupeleissä lyhyt aika olla ilman jotain ruoka-aineita.
 
Yllättävän helppoa on olla ilman kahvia. 😂 nyt toista päivää vaan yhdellä kupilla, aina lounaan yhteydessä yksi. Varmaan sitten, kun tulee huono olo, ei tosiaan tee mieli.
 
Mulla loppui kahvinjuonti keväällä 2019 raskauspahoinvointiin eikä ole sen jälkeen maistunut 😂 myös ei raskaana kahvi on haissut pahalle ja nyt vasta haiseekin 🤮 teetä juon normaalisti mutta nyt ei tee mieli sitäkään.
 
Kahvi on aina ollut mulle ummetuslääke. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Kuppi aamulla ja voin hyvin koko päivän. Joten toivottavasti saisin sitä alas raskauden ajan, etenkin jos ummetus pahenee. Me juodaan miehen kanssa tummaa paahtoa, mutta pari päivää sitten huomasin sen hajun ja maun ällöttävän. Kävin ostamassa medium paahtoa ja nyt on taas hyvä. :angel2
 
Kahvi on aina ollut mulle ummetuslääke. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Kuppi aamulla ja voin hyvin koko päivän. Joten toivottavasti saisin sitä alas raskauden ajan, etenkin jos ummetus pahenee. Me juodaan miehen kanssa tummaa paahtoa, mutta pari päivää sitten huomasin sen hajun ja maun ällöttävän. Kävin ostamassa medium paahtoa ja nyt on taas hyvä. :angel2
Kokeile kofeiinitonta! Ainakin minulla se toimi kun peruskahvikin. Itseasiassa siirryttiin töissä kofeiinittomia koko kahviporukka.
 
Kokeile kofeiinitonta! Ainakin minulla se toimi kun peruskahvikin. Itseasiassa siirryttiin töissä kofeiinittomia koko kahviporukka.
Mielenkiintoista, saako se siis myös vatsan liikkeelle? Oon jostain syystä kuvitellut, että se on se kofeiini joka sen aiheuttaa 🙈
 
Mielenkiintoista, saako se siis myös vatsan liikkeelle? Oon jostain syystä kuvitellut, että se on se kofeiini joka sen aiheuttaa 🙈
Toimiiko sulle tee samoin? Jos ei, niin se ei ole kofeiini. Mulle joku sanoi että se olisi kahvin rasvat, jotka suolistoa stimuloivat.
 
Kahvin, aurajuuston ja graavikalan osalta on kaikkein kamalinta. Onneksi auraa voi syödä kuumennettuna 😋 kahvia juon yhden ison mukillisen aamuisin.

En ole ehdoton, mutta tahallista vaaraa en halua lapselleni aiheuttaa 🥰
 
Meillä on ollut raskaustoive jo jonkun aikaa, joten vaihdoin pikkuhiljaa kofeiinillisesta kahvista kofeiinittomaan tammikuusta asti. Join aikaisemmin ihan järkyttävästi kahvia. Nyt kofeiinitonta menee aamuisin iso kupillinen, korkeintaan puoltoista.

Tiettyjä susheja, graavilohta ja mätiä tulee ikävä. En tiiä miten selviän jouluna, kun kaikki lempparit kielletty :loudlycrying:
 
Meillä on ollut raskaustoive jo jonkun aikaa, joten vaihdoin pikkuhiljaa kofeiinillisesta kahvista kofeiinittomaan tammikuusta asti. Join aikaisemmin ihan järkyttävästi kahvia. Nyt kofeiinitonta menee aamuisin iso kupillinen, korkeintaan puoltoista.

Tiettyjä susheja, graavilohta ja mätiä tulee ikävä. En tiiä miten selviän jouluna, kun kaikki lempparit kielletty :loudlycrying:

Joulua minäkin jo tässä harmittelen :loudlycrying: Raskaana ollessa tekee mieli just niitä kiellettyjä ruokia. Esikoista odottaessa teki useamman kuukauden loppuraskaudessa mieli ruisleipää graavilohella, ja miehelle jo sanoin että haluan sitä sitten heti synnärillä. Kappas kun se himo loppui lapsen syntymään, enkä ole tainnut vieläkään syödä ruisleipää graavilohella vaikka esikoinen pian 3v:Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:
 
Kenen muun Google-hakukenttä näyttää tyyliin tältä:

raskaus tee
raskaus hunaja
raskaus parmesaani
raskaus feta
raskaus kala

🤪🤪
🙋‍♀️

Luulisi, että jo tietäisi suunnilleen kaiken, kun olen jo viidettä kertaa raskaana, mutta varmistelen kuitenkin kaikkea (ja välillä törmää vieläkin uuteen tietoon, nimim. "raskaus pehmis"). 😅 Googlettelen myös eri kielillä, kun välillä ei suomeksi juuri löydy tietoa. Tosin suosituksetkin vaihtelevat maittain tosi paljon, esimerkiksi Yhdysvalloissa kehotetaan välttämään kaikkia leikkeleitä ja nakkeja.
 
🙋‍♀️

Luulisi, että jo tietäisi suunnilleen kaiken, kun olen jo viidettä kertaa raskaana, mutta varmistelen kuitenkin kaikkea (ja välillä törmää vieläkin uuteen tietoon, nimim. "raskaus pehmis"). 😅 Googlettelen myös eri kielillä, kun välillä ei suomeksi juuri löydy tietoa. Tosin suosituksetkin vaihtelevat maittain tosi paljon, esimerkiksi Yhdysvalloissa kehotetaan välttämään kaikkia leikkeleitä ja nakkeja.
SIIS TÄÄ NAKKI!!!! Mä ajelin eilen kello kymmenen jälkeen illalla kotiin treeneistä, ja oli nälkä, ja iski uskomaton nakkikeitto -himo. No, en halunnut syödä eineskeittoa, niin kävin ostaa ainekset ja aloin valmistaa keittoa klo 23 illalla. Halusin niin syödä kylmän nakin. Niin kovasti. Googlasin "kylmä nakki raskaus" - en löytänyt vastausta. Jossain luki, että no miksi ei voisi syödä, ja jossain luki, että Yhdysvalloissa nakit kielletty. Keitin ne sitten kaikki. Mutta hohhoijaa.

Söin äsken taas nakkikeittoa, ja se oli kyllä päivän kohokohta!
 
Mä muistan saaneni tälläisen ohjeen neuvolasta. Kun pitäisi yrittää mimimoida riskit esim. sytolomegavirukseen ja parvorokkoon, kun noita en ole koskaan sairastanut (mulla tehty labrassa verikoe). Mutta lapset kun tuo kaikkia tauteja hoidosta, niin pelottaa että se virus tulisi kuitenkin tarkasta hygieniasta huolimatta ja sikiö infekttoituisi ja lapsi syntyy vammaisena tai kuolleena
Been there, done that. Mulla oli aktiivinen sytomegalovirus infektio kolmosen raskaudessa, ihan perus flunssa, päätä vähän särki. Huomattiin, kun sain infektion seurauksena raskaushepatoosin ja aloin kutisemaan aivan hillittömästi. Sain tartunnan luultavasti omilta isommilta lapsilta, vaikka me ei haarukoita jaellakaan. 🙃 Ihan jo aivastavan lapsen kanssa samassa autossa istuminen hoitaa tartunnan jos se on tarttuakseen. Mun onneksi sain tartunnan vasta raskauden puolivälin jälkeen ja söin koko loppuraskauden hirveät määrät viruslääkkeitä, niin selvittiin säikähdyksellä. Kolmonen siis sai kyllä tartunnan istukan kautta, mutta mitään vaurioita ei tullut, täysin terve normaalisti kuuleva touhutaapero tuo nykyisin on. Alkuraskauden aikana saatu tartunta voi kyllä olla kohtalokas, mutta todennäköisyys saada se tähän aikaan vuodesta on olematon. Flunssakaudella sitä on aina enempi liikeellä.
 
Takaisin
Top