Raskausajan ruokasuositukset

Koitin googlettaa, mutten oikein löytänyt varmaa tietoa. Osaako joku sanoa, saako raskaana kylpeä 38 asteisessa vedessä? Onko siis mitään haittaa alkion/sikiön kehitykselle?
Suomalaisten suositusten mukaan saa, kuten myös saunoa. Amerikkalaiset ovat varovaisempia ja kieltävät saunomisen ja yli 38-asteiset kylvyt.
 
Suomalaisten suositusten mukaan saa, kuten myös saunoa. Amerikkalaiset ovat varovaisempia ja kieltävät saunomisen ja yli 38-asteiset kylvyt.
Kiitos tiedosta! Mielenkiintoista, että suositukset eroavat eri maissa.
 
Meillä taas juodaan Pepsi Maxia aivan liikaa. Voisin yrittää vähentää sen juomista:Grimacing Face:
Hei täällä sama juttu! Vaihdoin tavis Pepsi Maxin kofeiinittomaan Pepsi Maxiin ja eroa ei juuri huomaa!
 
Seuraan ohjeistuksia. Kofeiinin olen jättänyt pois, kahvin ja Pepsi Maxin vaihdoin kofeiinittomaan.
Lakritsia ja salmiakkia vältän, tänään sorruin pari syömään.
Homejuustoa kaipaan jo nyt ja kauhulla odotan tulevaa joulupöytää, jossa mun suosikit on kiellettyä: monet juustot, graavilohi, mäti....
Sushi on kans yks lemppareista. Mut eikös sitä voi periaatteessa syödä, kunhan valitsee vaan merilevätöntä ja sellaista, jossa ei ole raakaa kalaa?
 
Seuraan ohjeistuksia. Kofeiinin olen jättänyt pois, kahvin ja Pepsi Maxin vaihdoin kofeiinittomaan.
Lakritsia ja salmiakkia vältän, tänään sorruin pari syömään.
Homejuustoa kaipaan jo nyt ja kauhulla odotan tulevaa joulupöytää, jossa mun suosikit on kiellettyä: monet juustot, graavilohi, mäti....
Sushi on kans yks lemppareista. Mut eikös sitä voi periaatteessa syödä, kunhan valitsee vaan merilevätöntä ja sellaista, jossa ei ole raakaa kalaa?
Periaatteessa kaiketi voi syödä sellaisia susheja, joissa ei ole kiellettyjä juttuja. Itse en kuitenkaan ole uskaltanut ravintolassa syödä niitäkään, koska ei voi tietää kuinka niitä on siellä keittiössä käsitelty (onko leikattu esim samalla leikkuulaudalla raakaa kalaa, käsitelty raakoja kalatuotteita samoilla hanskoilla jne...). Olen tehnyt kerran itse kotona suhsia raskaana (söin kyllä jonkin verran merilevää, tollainen yksittäinen kerta tuskin suurta riskiä aiheuttaa) ja ihan jörkky homma! En kyllä toiste tee :tears:

Raskaana olen tykännyt syödä sushibowleja! Paistaa uunissa inkiväärillä ja soijalla maustettua lohta, riisin maustaa riisiviinietikalla, kurkkua, porkkanaa, salaattia ja vielä kylkeen wasabilla maustetua creme fraischea. Pääsee tollasella setillä vähän samaan makumaailmaan :smiling-eyes:
 
Periaatteessa kaiketi voi syödä sellaisia susheja, joissa ei ole kiellettyjä juttuja. Itse en kuitenkaan ole uskaltanut ravintolassa syödä niitäkään, koska ei voi tietää kuinka niitä on siellä keittiössä käsitelty (onko leikattu esim samalla leikkuulaudalla raakaa kalaa, käsitelty raakoja kalatuotteita samoilla hanskoilla jne...). Olen tehnyt kerran itse kotona suhsia raskaana (söin kyllä jonkin verran merilevää, tollainen yksittäinen kerta tuskin suurta riskiä aiheuttaa) ja ihan jörkky homma! En kyllä toiste tee :tears:

Raskaana olen tykännyt syödä sushibowleja! Paistaa uunissa inkiväärillä ja soijalla maustettua lohta, riisin maustaa riisiviinietikalla, kurkkua, porkkanaa, salaattia ja vielä kylkeen wasabilla maustetua creme fraischea. Pääsee tollasella setillä vähän samaan makumaailmaan :smiling-eyes:
Hei kiitos tosta bowl-vinkistä! Onkin pitänyt jo pidemmän aikaa kokeilla. Josko nyt vihdoin, kun seuraavat sushihimot iskee päälle!😁
 
Suomalaisten suositusten mukaan saa, kuten myös saunoa. Amerikkalaiset ovat varovaisempia ja kieltävät saunomisen ja yli 38-asteiset kylvyt.
Käsittääkseni kuitenkaan esimerkiksi paljua ei suositella?
 
Mulla heräsi aamulla pieni jännitys, että tuleeko syötyä jopa liikaa jotain vitamiineja. Ennen raskautta olen syönyt monivitamiinia, omegaa, magnesiumia ja kalsiumia. Kun raskaus alkoi, niin vaihdoin monivitamiinin Multivitan raskaus & imetys -vitamiiniin, Omega oli juuri loppunut enkä nyt syö sitäkään tällä hetkellä. Aamulla huomasin että tuo magnesium jota syön, sisältää foolihappoa ja muitakin. Eli osaa vitamiineista/mineraaleista tulee sitten enemmän.
Täytyy varmaan yrittää löytää netistä jotkut "turvarajat"🤔
Kokemuksia?
 
Mulla heräsi aamulla pieni jännitys, että tuleeko syötyä jopa liikaa jotain vitamiineja. Ennen raskautta olen syönyt monivitamiinia, omegaa, magnesiumia ja kalsiumia. Kun raskaus alkoi, niin vaihdoin monivitamiinin Multivitan raskaus & imetys -vitamiiniin, Omega oli juuri loppunut enkä nyt syö sitäkään tällä hetkellä. Aamulla huomasin että tuo magnesium jota syön, sisältää foolihappoa ja muitakin. Eli osaa vitamiineista/mineraaleista tulee sitten enemmän.
Täytyy varmaan yrittää löytää netistä jotkut "turvarajat"🤔
Kokemuksia?

Foolihappo ainakin on vesiliukoinen vitamiini eli siitä ei pitäisi saada yliannostusta 🙂 mä syön esim deetä isoa annosta ympäri vuoden ja raskaana taitaa olla A-vitamiini ainut minkä kanssa saa olla tarkempi? Omega mullakin loppui. Täytyy ostaa taas lisää jossain vaiheessa.
 
Mulla heräsi aamulla pieni jännitys, että tuleeko syötyä jopa liikaa jotain vitamiineja. Ennen raskautta olen syönyt monivitamiinia, omegaa, magnesiumia ja kalsiumia. Kun raskaus alkoi, niin vaihdoin monivitamiinin Multivitan raskaus & imetys -vitamiiniin, Omega oli juuri loppunut enkä nyt syö sitäkään tällä hetkellä. Aamulla huomasin että tuo magnesium jota syön, sisältää foolihappoa ja muitakin. Eli osaa vitamiineista/mineraaleista tulee sitten enemmän.
Täytyy varmaan yrittää löytää netistä jotkut "turvarajat"🤔
Kokemuksia?
Foolihappoa voi ainakin syödä enemmänkin. Minulla on foolihapon imeytymistä heikentävä mutaatio (jotka ovat muuten aika yleisiä), ja syön lääkärin ohjeistuksella 5 mg päivässä eli 10-kertaisesti sen määrän, mitä yleensä suositellaan raskaana oleville. Ja se on tosiaan vesiliukoista, eli imeytymätön foolihappo poistuu virtsan mukana. Toki kannattaa niiden muiden vitamiinien ja mineraalien kanssa katsoa, ettei saa samoja monesta eri tabletista.
 
Kiitos rauhoittelusta! No, en nyt sitten foolihapon suhteen jännitä. Täytyy vielä tarkistaa muiden vitamiinien/mineraalien saanti ja kysyä neuvolasta asiaa. Netistä ei pikaisella googlettelulla löytynyt mitään listausta asiasta.
 
Mä yritän syödä (ja syön) ohjeiden mukaan. Vielä ei tee mitään erikoisia mieli. Sipsiä teki mieli viikonloppuna, niin söin niitä. Nyt yritän jättää ylimääräisiä pois, ettei vaan tuu raskausajan diabetes…
(ja olen käynyt saunassa ja uimassa. Haluaisin mennä talvella avantoon, mutta en taida uskaltaa ottaa riskiä. Pitää käyttää tässä sauna+ranta liput ennen talvea varmaan..? (Maksullinen sauna missä käyn kavereiden kanssa ja järvessä uimassa) Tykkään avannostakin.)
 
Haikein mielin jätin pois sushin ja salmiakin. Mutta kahvia en ainakaan vielä ole lopettanut. Pitäisköhän? Olen vähentänyt kuitenkin aamu- ja lounaskahviin eli en keittele huvikseni iltakahveja enää.
 
Haikein mielin jätin pois sushin ja salmiakin. Mutta kahvia en ainakaan vielä ole lopettanut. Pitäisköhän? Olen vähentänyt kuitenkin aamu- ja lounaskahviin eli en keittele huvikseni iltakahveja enää.
Suositus on se kaks pientä kuppia, että jos siinä pysyy?:)
 
Suositus on se kaks pientä kuppia, että jos siinä pysyy?:)
Ja ne kupit ovat siis niitä pieniä perinteisiä kahvikuppeja (1,5 dl). Esimerkiksi muumimukin vetoisuus on 2,6 dl, ja sekin on monelle vielä "pieni" kahvimuki.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa toinen kahveista kofeiinittomaan. Sitä join itsekin siihen asti, että kahvi alkoi muutenkin tökkimään. Viime viikolla sain vielä juotua puolisen mukia, nyt taas tulee huono olo jo ajatuksesta. 😅
 
Ja ne kupit ovat siis niitä pieniä perinteisiä kahvikuppeja (1,5 dl). Esimerkiksi muumimukin vetoisuus on 2,6 dl, ja sekin on monelle vielä "pieni" kahvimuki.

Toinen vaihtoehto on vaihtaa toinen kahveista kofeiinittomaan. Sitä join itsekin siihen asti, että kahvi alkoi muutenkin tökkimään. Viime viikolla sain vielä juotua puolisen mukia, nyt taas tulee huono olo jo ajatuksesta. 😅
Mä teen puolet ja puolet (kofeiiniton ja normaalia) niin saa ottaa vähän reilummin kahvia mukiin :D Välillä juon 1 ja välillä 1,5 mukia, ei aina uppoo. Rakastan kahvia.🫣
 
Haikein mielin jätin pois sushin ja salmiakin. Mutta kahvia en ainakaan vielä ole lopettanut. Pitäisköhän? Olen vähentänyt kuitenkin aamu- ja lounaskahviin eli en keittele huvikseni iltakahveja enää.
Isot onnittelut raskaudestasi ⭐Reiluun kysymykseen vastaan: Pitäisi!
Ei vara venettä kaada, ajattelin reilu vuosi sitten kahvihampaan oireillessa. Siirryin kofeiinittomaan ja join sitäkin tosi vähän. Lähes kofeiiniton linja on pitänyt myös imetys aikana, kun parin kerran kofeiinikahvin oireet olivat vauvalla selvästi näkyvissä...
Raskaus on kuitenkin varsin lyhyt aika ja pienen koko elämänmittausta tulevaisuutta siinä rakennetaan.
 
Isot onnittelut raskaudestasi ⭐Reiluun kysymykseen vastaan: Pitäisi!
Ei vara venettä kaada, ajattelin reilu vuosi sitten kahvihampaan oireillessa. Siirryin kofeiinittomaan ja join sitäkin tosi vähän. Lähes kofeiiniton linja on pitänyt myös imetys aikana, kun parin kerran kofeiinikahvin oireet olivat vauvalla selvästi näkyvissä...
Raskaus on kuitenkin varsin lyhyt aika ja pienen koko elämänmittausta tulevaisuutta siinä rakennetaan.
Kiitos! Googlailujen perusteella on puhuttu 2-3 kahvikupista per päivä ja neuvolasta ei sanottu puhelimessa mitään, joten hyvä kun täältä saa valistuneita näkemyksiä ja tietoa. ✌🏻
 
Kiitos! Googlailujen perusteella on puhuttu 2-3 kahvikupista per päivä ja neuvolasta ei sanottu puhelimessa mitään, joten hyvä kun täältä saa valistuneita näkemyksiä ja tietoa. ✌🏻
Neuvolassa joutuvat nojaamaan virallisiin suosituksiin...etenkin puhelimessa. Parhaimmillaan sopiva neuvolantäti on kuunteleva ja ohjaava tuki, pahimmillaan "papereihin nojaava kliininen tietojen kerääjä linjalla: Pituus, paino ja pakollinen kuinka olet voinut?"
Toivotaan jotta kohdallesi osuu tuo ykkösvaihtoehto!
Oletan aloittanut foolihaposta syönnin?
 
Takaisin
Top