Raskausajan ruokasuositukset

Been there, done that. Mulla oli aktiivinen sytomegalovirus infektio kolmosen raskaudessa, ihan perus flunssa, päätä vähän särki. Huomattiin, kun sain infektion seurauksena raskaushepatoosin ja aloin kutisemaan aivan hillittömästi. Sain tartunnan luultavasti omilta isommilta lapsilta, vaikka me ei haarukoita jaellakaan. 🙃 Ihan jo aivastavan lapsen kanssa samassa autossa istuminen hoitaa tartunnan jos se on tarttuakseen. Mun onneksi sain tartunnan vasta raskauden puolivälin jälkeen ja söin koko loppuraskauden hirveät määrät viruslääkkeitä, niin selvittiin säikähdyksellä. Kolmonen siis sai kyllä tartunnan istukan kautta, mutta mitään vaurioita ei tullut, täysin terve normaalisti kuuleva touhutaapero tuo nykyisin on. Alkuraskauden aikana saatu tartunta voi kyllä olla kohtalokas, mutta todennäköisyys saada se tähän aikaan vuodesta on olematon. Flunssakaudella sitä on aina enempi liikeellä.
Onneksi teillä kaikki sujui tartunnasta huolimatta hyvin! :red-heart: toi sytolomegavirus on mulle kauhea mörkö, just kun se on niin viheliäinen ja sitä on vaikea välttää varsinkin kun perheessä on muitakin lapsia:Grinning Face With Smiling Eyes:
 
Onko suosituksia hyvistä omega3-valmisteista, muista kun raskaus/imetys?
 
Hyvä kahvikeskustelu! Siirryin nyt aamulla kofeiinittomaan kahviin. Laitoin huijauksena lorauksen normikahvia joukkoon. Mutta tarkoitus olisi että kohta menisi vain kofeiinitonta, siihen asti kunnes se yököttää liikaa. Olen jo valmiiksi kiukkuinen, niin menköön sitten kofeiinivieroitus samoilla ärtymyksillä 🤣
 
Kahvia en ole pystynyt juomaan enää pariin viikkoon. Aamuisin juon enää kupillisen mustaa teetä, muuten kaakaota tai joskus harvoin kofeiinitonta teetä. Rakastan kahvia ja teetä, on tää niin outoa kun yks päivä miehelle murehdin että maistuukohan kahvi enää koskaan hyvältä? :loudlycrying: Ehkä se johtuukin tästä kofeiinin puutteesta että oon ollut viime aikoina, hieman hmm, helposti ärsyyntyvä :Face With Tears Of Joy::No Evil Monkey:
 
Sain tänään sähköpostitse neuvolan ruokailusuositukset, mitä syödä ja mitä välttää.
Muuten aika simppeliä, mutta mietin rasvojen määrää. Suositus 6-8tl kasvimargariinia leiville. Se kuulostaa ihan kamalan paljolta 😱😅😅
 
Sain tänään sähköpostitse neuvolan ruokailusuositukset, mitä syödä ja mitä välttää.
Muuten aika simppeliä, mutta mietin rasvojen määrää. Suositus 6-8tl kasvimargariinia leiville. Se kuulostaa ihan kamalan paljolta 😱😅😅
Se ei auta sitten ku pistää margariinia reilusti, tai syödä leipää vähän enemmän 😅
 
Ainakin raskausdiabetes ruokasuosituksissa suositeltiin syömään leipää 4-5 kertaa päivässä, niin äkkiäkös sitten menee tuon verran 🤣
(eli aamupala, välipala ja iltapala olisi leipää ja lounaalla leipää ja keittoa ja illallisen voikin korvata leivällä 😂🙈)
 
Ainakin raskausdiabetes ruokasuosituksissa suositeltiin syömään leipää 4-5 kertaa päivässä, niin äkkiäkös sitten menee tuon verran 🤣
(eli aamupala, välipala ja iltapala olisi leipää ja lounaalla leipää ja keittoa ja illallisen voikin korvata leivällä 😂🙈)
Aika paljon leipää… monipuolinen ruokavalio 😅
 
Ainakin raskausdiabetes ruokasuosituksissa suositeltiin syömään leipää 4-5 kertaa päivässä, niin äkkiäkös sitten menee tuon verran 🤣
(eli aamupala, välipala ja iltapala olisi leipää ja lounaalla leipää ja keittoa ja illallisen voikin korvata leivällä 😂🙈)
En kyllä olisi voinut raskausdiabeteksen kanssa syödä tuollaisia määriä leipää... Loppuraskaudessa pystyin syömään yhden viipaleen näkkäriä.
 
En kyllä olisi voinut raskausdiabeteksen kanssa syödä tuollaisia määriä leipää... Loppuraskaudessa pystyin syömään yhden viipaleen näkkäriä.
Minäkin pystyin syömään vain yhtä tiettyä ruisleipää ja sitäkin vain aamulla 2 palaa ja illalla 2 palaa. Kaikki muut ruisleivät tai muut päälliset kuin kurkku nostivat sokerit. Ja päivällä ei voinut ottaa yhtään palaa mitään leivän kaltaistakaan 🤔
 
Saako Boltseja syödä? niissähän on auringonkukansiemeniä. Ne oli mun herkkuu ja nyt tajusin ku ostin niitä kaupasta 🥲
 
Saako Boltseja syödä? niissähän on auringonkukansiemeniä. Ne oli mun herkkuu ja nyt tajusin ku ostin niitä kaupasta 🥲
Mulle ainakin sanottiin neuvolasta aikanaan, et pahinta on jos syö päivittäin, esim. joka aamu rkl siemeniä puuron kanssa, smoothiessa jne. Kyllä söisin itse nuo palleroiset hyvin mielin, kuhan nyt ei joka viikko syö :Slightly Smiling Face: th sanoi silloin lisäksi, että haukeakin voi raskaanakin syödä, jos vaikka jossain sattuu olemaan tarjolla esim. illallisella (kunhan ei usein). Jokainen tietysti tekee omat ratkaisunsa :Slightly Smiling Face: jotain oikeesti "myrkyllistä" esim korvasieniä en minäkään söisi raskaana taikka raakaa lihaa
 
Mä yritän noudattaa pääpiirteittäin suosituksia, mutta esmes en mä jyrsi kättäni irti jos nyt yhden salmiakin otan silloin tällöin 😂 .. vaikeinta on maksalaatikon kanssa, sitä tulee kotona töitä tehdessä syötyä kerran pari kuussa mutta sen yritän nyt kitkeä pois. Samoin panttereiden panna sattuu kyllä syvälle sieluun.
 
Täältä nyt vähän tyhmä kysymys, mutta pakko varmistaa, jos teillä olisi varmaa tietoa: haluaisin tehdä pizzaa itse kotona ja siihen kuuluu tietenkin aurajuusto. No sehän lämpenee uunissa tarpeeksi, mutta saako sitä syödä vielä sen jälkeen, kun se on kertaalleen jäähdytetty jääkaapissa? 😅 Omalla järjellä ajateltuna kyllä, mutta en halua ottaa riskejä 😄
 
Täältä nyt vähän tyhmä kysymys, mutta pakko varmistaa, jos teillä olisi varmaa tietoa: haluaisin tehdä pizzaa itse kotona ja siihen kuuluu tietenkin aurajuusto. No sehän lämpenee uunissa tarpeeksi, mutta saako sitä syödä vielä sen jälkeen, kun se on kertaalleen jäähdytetty jääkaapissa? 😅 Omalla järjellä ajateltuna kyllä, mutta en halua ottaa riskejä 😄
Kyllä minusta saa. Onhan se kerran kuumennettu jo. Itse ainakin söisin :Slightly Smiling Face: ajattelin itse kanssa tehdä vklp pizzaa kotona ja laittaa siihen just kaikkea kiellettyä :rolling:
 
Täältä nyt vähän tyhmä kysymys, mutta pakko varmistaa, jos teillä olisi varmaa tietoa: haluaisin tehdä pizzaa itse kotona ja siihen kuuluu tietenkin aurajuusto. No sehän lämpenee uunissa tarpeeksi, mutta saako sitä syödä vielä sen jälkeen, kun se on kertaalleen jäähdytetty jääkaapissa? 😅 Omalla järjellä ajateltuna kyllä, mutta en halua ottaa riskejä 😄

Kyllä voi syödä, kuten Kipuna jo sanoi 😊

Myös raejuusto lasketaan pehmeäksi juustoksi ja itse syön aina Valion raejuustoa, koska Valion tuotteet on valmistettu pastöroidusta, suomalaisesta maidosta.

 
Nonni. Vedin hyvällä ruokahalulla sämpylää. Vasta viimeisellä haukkauksella huomasin että kaiken maailman siemeniä seassa. Sanokaa nyt, että tuollaisesta määrästä ole haittaa?
 
Nonni. Vedin hyvällä ruokahalulla sämpylää. Vasta viimeisellä haukkauksella huomasin että kaiken maailman siemeniä seassa. Sanokaa nyt, että tuollaisesta määrästä ole haittaa?
Ei haittaa, jos satunnaisesti syö
 
Kuten Kipuna sanoi, niin kauan kun ei syö päivittäin niin ei mitään haittaa. Se siementen määrä on niin pieni loppujen lopuksi sämpylässä :)
 
Takaisin
Top