Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon pyrkiny siihen, että ostettais vaan ruisleipää kaupasta ja vaaleet leipoisin itse. Tää olis kiva lisä niiden ainaisten sämpylöiden rinnalle. Paahtoleipää ja patonkia kyllä tulee kaupasta välillä ostettua.
 
Mun on nyt kyllä pakko kokeilla tota pataleipää heti! Kyllä siihen varmaan käy tommoinen kermansaven kulho, jos siihen nakkaa sit saman sarjan lautasen päälle? Ainakin noi pitäis olla kaikki uuninkestäviä. Onkohan se sit niin että joku vrk huoneenlämmössä, jos ei laita hiivaa..?

Mä oon tehnyt aiemmin ranskalaista maalaisleipää ilman hiivaa, ja se on kyl hyvää mutta se vaivaaminen on kovin vaivalloista :D Sit oon tehny juuresta tummaa hapanleipää, ihan pelkästään ruisjauhoista, mutta mulla tuli siihen joku ällötys alkuraskaudes, enkä saattanut ees sitä juurta pitää hengis. Nyt vois kyl laittaa uuden juuren tekeille :)
 
Kyllä varmaan kermansaven kulho käy, uskoisin. Pointti olis et kestää kuumaa tyhjänäkin, ja just se kansi. Kai se lautanen ajaa saman asian. :)
Mulla on ollu vuorokauden (tai jopa ylikin) huoneenlämmössä kelmun ja pyyhkeen alla taikina, ilman hiivaa siis. Ja hyvin on toiminut. En oo kokeillut toimisiko lyhemmälläkin ajalla.

Tuli muuten mieleen, et viimeks lisäilin siemenet vasta sitten seuraavana päivänä ennen kun kippasin taikinan pataan ja uuniin, tuli mun mielestä parempi kuin et olis laittanut jo siinä tekeytymisvaiheessa. Makuasioita varmastikin, kannattaa kokeilla molempia versioita :)
 
Okei, no minäpä pyörähytän taikinan nouseen, huomenna sen sit näkee mitä tulee. Kiitti! :)
 
Juuresta tehtyä ruisleipää en oo koskaan tehny, se on kans semmonen mikä pitäs opetella. :)
 
Nyt alkaa tehdä itsetehtyä leipää! Teen jotain hyvää leipää sittekö on taas voimia :)
 
Jes, enää ei himota leipä. Nyt himottaa taas jauhelihafetasalaatti, jota vedän parhaillaan nam :D
 
Minis, mitä kaikkea pistät salaattiin? Pakko kysyä, kun jaksat syödä sitä päivittäin. :D
 
Me syötiin just riisipuuroa lasten toiveesta, aattelin tehä piirakoita tosta puuron lopusta. Ne on kans hyviä :)
 
Sehän tässä onkin, et on niinkin yksinkertainen, kuin jäävuorisalaatti, kurkku ja punasipuli. Teen aina yhden kulhollisen sitä. Sit teen 800g jauhelihaa ja maustan tulisesti ja heitän siitä 100g salaattilautasen sekaan kera öljyn. Lisään fetat. Tätä syöty jo yli 3 vuotta. Kaks kertaa päivässä :D Jälkkäriks luumu- tai kirsikkatomaatteja.
 
Okei. Ja edelleen maistuu? Mä tykkään salaatista, mutta sen täytyy aina olla erilaista :D
 
Kyllä maistuu, suurinta herkkua :D Onneks, koska laiskana toi on helppo tehdä. Mies vetää samaa, toki hän syö töissä ruokalassa, mutta mulla noi omat eväät. Kesällä sit grillataan kanaa fetasalaatin kylkeen tai sit grillataan halloumia ja korvataan feta sillä. Nyt olin välillä syönyt salaatin ja jauhelihan yhen tortillalätyn välissä. Mut enää maistuu pelkkä salaatti.
 
Mä oon niin helposti kyllästyvä,et en ikinä pystyis tohon. :grin
 
Mä taas en syö, kun samoja ruokia aina vaan. Tilaan myös ravintoloissa aina sen saman ruuan. Oon vissiin hieman yksinkertainen :D
 
Haha. :D Monesti olis kyllä helpompaa, jos ei kyllästyis niin nopeesti. Vois pyörittää arkea muutamalla hyvällä perusruualla.
 
Ainiin, ja opiskeluaikana söin päivästä toiseen joko jauhelihamakaronia tai tonnikalamakaronia. Nyt on sentään makaroni on vaihtunut salaattiin :D
 
Mä kuulun kyllä super-kyllästyjiin. Välillä tulee niitä päiviä, kun mikään ei kuulosta hyvälle just kyllästymisen takia! :D
 
Tuohon leipäasiaan sen verran vielä että kokeilkaa Sikke Sumarin ohjeella Namasten sämpylöitä. Tein viime vkl puoli taikinaa ja syötiin kaikki kerralla lämpiminä. ;) tekisi mieli pataleipätaikina tehdä...
 
Takaisin
Top