Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pataleipä onnistuu myös kannellisessa teräskattilassa, ei tarvi pataa välttämättä. Ja ohjeissa taitaa tosiaan olla usein teelusikallinen kuivahiivaa, mut voi jättää pois, kun antaa taikinan vaan tekeytyä riittävän kauan. Mulla on ollu vuorokaudenkin joskus tekeytymässä :)
 
Ei mulla oo sellasta kattilaakaan, muutenkin ollut toi pata ostoslistalla jo kauan. Ehkä mä sen käyn nyt pianpian hakemassa! :)

En oo tosiaan tiennyt että onnistuu ilman hiivaakin! Kiitti vinkistä :)
 
Noista nostatusaineista vielä, että ei se hiiva välttis ookaan se pahin. Vehnägluteeni jos mainitaan (ja olikohan joskus myös nimellä vehnäproteiini) niin se on siellä vain nostattamassa, vaikka leivässä ois hiivaakin käytetty. Itellä maha turpoo herkästi ja tulee kaameita vatsavaivoja noita sisältävistä leivistä, mutta ilman noita leipä käy paljon paremmin, joskaan nyt 100% ei voi tuon mukaankaan toimia.
 
Mäpä taidan tehdä tänään pataleipätaikinan valmiiks ja heitän sen aamulla paistumaan. Slurps!
 
Aika halvalla saa esim. just niitä lasisia kannellisia pyöreitä vuokia, jos ei halua satsata oikeaan pataan. :) Ite teen aina sellasessa lasisessa :)
 
Ok, mä oon kyl haaveillu sellaisesta oikeesta padasta, ku tehään leivinuunissa jonkin verran ruokia, niin se kestäis varmaan paremmin.. oon parit vuoat täs vuosien aikana tuhonnut :D Täytyy katsoo, jos enshätään ostas lasisen, niitäkin on ollu, mut ei oo enää kuin eripari vuokia ja kansia jäljellä.
 
Juu en taida mäkään kaupassa tutkailla leipäpussien kylkiä vaan töräytän ihan ite omin pikku kätösin leipää :-) ja ah sitä uunituoretta leipää. Nam!
 
Mulla om mummulta saatu vuosikymmeniä vanha punainen, emaloitu sarpaneva-pata. Alkaa olla kolhiintunut, mutta tuolla on niin iso tunnearvo. Eiköhän toi pataleipäkin päädy tonne pataan, sen pitäs kestää kuumennus tyhjänä.
 
Mä haaveilen tuota sarpanevaa meillekin :rolleyes: Taitaa vaan olla tarjoushinnallakin jonkun 150€ se pienempi koko, niin ei oikein oo ite raaskinut hankkia... Ja ei pitäis sen haljeta tyhjänäkään, kun valurautaa on :)
 
On ne kyl kalliita, tulee leipä hintoihin ;) Mä varmaan tyydyn johonkin sarpanevaa edullisempaan versioon.
 
Mä kävin hakemassa tänään subin.. miehen kanssa piti käydä syömässä, mutta siitä tullut tällä ololla mitään. Tehtiin kompromissi ja haettiin subit, jotka sitten herkuteltiin :p

Padasta haaveilen minäkin.. Mutta ei ole vielä raaskinut ikinä hankkia.
 
Pyöräytin äsken pataleipätaikinan kohoomaan. Millä sitä malttaa odottaa lopputulosta huomiseen. :grin Laitoin sen puol tl hiivaa, pikkusen ruisjauhoo, leseitä ja auringonkukan siemeniä. Ans kattoo mitä tosta tulee.
 
Hyvä siitä tulee miuk! Se on kyllä pahin kun joutuu odottelee sitä tovin jos toisenkin, mut väittäisin et on sen arvoista! :)
 
Takaisin
Top