Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo en aatellukaan, että kaksin käsin yhtäkkiä vetäisit lihaa :D

Mä söin sillon alkuun kans hirveesti soijarouhetta kun jätin lihan pois. Nykyään ei tuu syötyä kun kerran- kaksi kuussa, kun alkanu kans maku tökkii (tosin jo joitain vuosia sitten) ja oon jonkin verran lueskellu, ettei noi teksturoidut soijatuotteet muutenkaan ois paljon käytettynä niin hyväksi. Nykyään käytänki enempi tofua, sieniä ja papuja ja linssejä joko tölkistä tai kuivattuna. Siemeniä ja pähkinöitä muistaa kans käyttää enempi aina kausittain. Nyt kuitenki tosiaan raskausaikana tulee ehkä jokatoinen päivä syötyä kalaa ja muniakin menee enemmän kuin normaalisti.

Ääh. Tekis niin mieli nyt yhtä miehen sekametelisoppaa, mihin tulee siemeniä ja tofua ja sieniä ja halloumia ja kookoskermaa ja pastaa ja mitähän kaikkee se siihen laittaakaan!
 
Kuulostaa niin paljon paremmalta nuo kaikki sienet, tofut, linssit ja pavut ym :) Linssejä ja papuja välillä käytän, mutta pitäis ehkä löytää jotain uusia reseptejä. Sienistä ei mies välitä, mä taas voisin syödä niitä vaikka kuinka :D Ja välillä tulee tehtyä ihan pelkkää kasvisruokaa ja syödään sitten sen kanssa raejuustoa. Täytyis varmaan oikein ottaa asiakseen perehtyä ja opetella tekeen uusia kasvisruokia :)

Välillä vaan alkaa niin tehdä mieli jonkun oikein perinteisen ruoan makua. Siis just vaikka jauhelihakastike ja perunat. Mutta kun sitä täysin samaa makua on vähän vaikea saada ilman sitä olennaisinta, lihaa.. No voihan sen aina ronklata pois lautaseltaan :grin
 
Laitoinkin joskus ihan kokeilun vuoksi jauhelihakastikkeen sekaan soijarouhetta, eikä mies huomannut mitään.. :joyful:
Ja pakko sanoa että tofu on todella hyvää erilaisissa mausteissa, marinadeissa, grillattuna, paistettuna jne.. Siitä on moneksi :) Kasvissyöjä en siis ole, mutta joskus innostun väsäämään pelkkiä kasvisruokia :) Kasvis-makaronilaatikko uppoaa usein, samoiten parsakaali-kukkakaali-tomaatti-porkkana gratiinipaistos jollain valkosipulituorejuustolla. Nam! :hungry:
 
Mä oon kans ollu lihaton jonku 16 vuotta ja ihan hävettää myöntää etten oo koskaan ees maistanut tota tofua, tai tehnyt pavuista mitään ruokaa. Soijaa oon oppinut käyttään vasta muutama vuosi sitten, aika harvakseltaan sitä syödään, ehkä kerran kuussa, linssejä vielä harvemmin. Kalaa, kananmunia ja maitotuotteita kyllä käytän. Jos sulla Mielipidekysymys on vinkata jotain hyviä reseptejä, ni kerro ihmees :)
 
Voi että. Mulla ois kauheesti kaikkia hyviä reseptejä - jossakin tuolla viimeisten purkamattomien muuttolaatikoiden kätköissä :D Mulla on kyllä ollu koko tää 10 vuotta semmosta opettelua. Alkuun en edes oikein korvannut lihan proteiinia millään ja söin vaan tyyliin nuudelia ja valmispastapusseja. Pikkuhiljaa tullut eri juttuja mukaan. Onneksi pitkäaikainen eksä oli kova kokeilemaan kaikenlaisia ruokia, vaikka täysin sekasyöjä itse olikin, niin hänen kanssaan alko semmonen kunnollinen tutustuminen eri vaihtoehtoihin. Nykyinen mies oli kasvissyöjä myös kun tavattiin (halusi kokeilla mitä se on :D), mutta nykyään kokkina syö taas lihaa, ei tosin kotona kauheesti, mutta lapselle tekee ja jämiä syö.

Mutta semmonen nopee ja hyvä resepti (mitä ylihuomiselta jo valmiiksi himoitsen) ois tuo tofua ja siitakekastiketta. Koitan muistaa määrätkin kun nyt muistista tän kirjotan :)

Paketti marinoitua tofua
Jauhoja leivitykseen
Pippurisekoitusta
Iso sipuli hienonnettuna
200g siitakesieniä
N. 2dl kauramaitoa
Puolikas kasvisliemikuutio tai maun mukaan Herbamarea tai aromisuolaa
Pippurisekoitusta
Omavalintaista pastaa (ite tykkään käyttää sitä simpukan mallista, jota myydään gnocchi-nimellä)
Emmentaljuustoraastetta
Ruukullinen tuoretta basilikaa

1. Leikkaa tofu noin puolen sentin paksuisiksi "pihveiksi". Valmista leivitys jauhoista ja reilusta määrästä pippurisekoitusta ja pyörittele tofut jauhoissa. Paista keskilämmöllä öljyssä, kunnes pinta saa väriä ja muuttuu rapeaksi. Siirrä tofut lautaselle.

2. Hienonna sipuli ja siitakkeet. Lisää tofun paistamiseen käytetylle pannulle rasvaa (itse laitan yleensä margariinia tässä vaiheessa) ja paista sipulia ja siitakkeita, kunnes ne ovat pehmentyneet. Lisää pannulle kauramaito, kasvisliemikuution puolikas (tai niitä vaihtoehtoja) ja pippurisekoitusta. Keitä miedolla lämmöllä kasaan.

3. Keitä pasta. Lisää valmiiseen pastaan hienonnettu basilika ja juustoraastetta oman maun mukaan.

Tofut jäähtyy aika nopeesti lautasella, niin kandee leikkaa sienet ja sipuli valmiiksi ennen tofun paistamista ja laittaa heti alkuunsa myös se pasta tulemaan, niin on kaikki suht samaan aikaan valmiina. Ite kaadan myös tuon valmiin siitakekastikkeen (se ei jää kyllä kovinkaan nestemäiseksi vaan on semmosta hyvin kosteaa vain) heti tofujen päälle, niin ne saa siitä hyvin lämpöä lisää.


Tää on ihan yks mun suosikeista ollu jo monta vuotta. Herkkua! ^_^ Tulkaa kertoo miten onnistu jos kokeilette!
 
Ai hitsi kun kuulostaa hyvälle! Ihan varmasti menee kokeiluun, kiitos siis reseptistä! :)
 
Mä ennen miestä söin pääasiassa lasvisruokaa mutta harvakseltaan lihaa kyllä kaikissa laaduissaan eli en minkään sortin kasvissyöjä ole ollut. Mies on sitä mieltä että jos lihaa ei ollut "pääraaka-aineena" niin ei ollut ruokaa eli nykyään syön päivittäin lihaa koska en jaksa monia eri ruokia vääntää.. yritän silti tehdä monipuolisesti muuta lihan oheen ja välillä teen lihatonta. Mutta niin mä en oo koskaan yrittänyt ruuassa "korvata lihaa" millään muulla tuotteella vaan lähden liikkeelle jostain kasviksesta vastaavasti kuin liharuoassa lähdetään lihasta. Oon käyttänyt kyllä tofua ja paljon just papuja, linssejä, siemeniä jne jotka myös toimii proteiinin lähteinä mutta en sillä ajatuksella että "no niin - makkaraton makkarakastike.. jaahas.. öö, saiskohan tofun maistumaan makkaralta?" kun jotenkin sellaset on aina niin kamalia :D Kun taas lähtökohtaisesti kasvisruoat on yleensä tosi hyviä.
 
Mulla on ollut tavoitteena opetella tekemään hyvää kasvisruokaa. Lihansyöjiä ollaan,mutta kasvisruoka silloin tällöin tekis hyvää. Muutama hyvä resepti (linssikeitto, feta-kasvispihvit ja kasvislasagne) löytyy, mutta lisää olis kiva oppia. Meillä onneksi mies syö valittamatta sitä mitä lautaselta löytyy ja poikakin on ennakkoluuloton syöjä. Kasvispihvit, itse tehdyt lohkoperunat ja tsatsiki on yks pojan lemppari.
 
Meillä mies on sitä mieltä, ettei ruoka ole ruokaa ilman lihaa. Kun muutettiin yhteen, niin salaatit oli pupun ruokaa ja kasvikset turhakkeita.. Nyt syö jo salaattia sekä vihanneksia kiltisti muun ohella :)
 
Tota tofua on ihan pakko kokeilla tässä joku päivä :woot: Löysin nopealla googletuksellakin pitkät listat hyviä tofureseptejä. Nyt tulee nälkä! Voi nam!

Mekin saadaan yhä vieläkin ihmisiltä kummasteluja, että siis ettekö te syö ollenkaan lihaa ja mitä se sit syödään. Ja moni sukulainen puhuu ettei he pärjäis ilman lihaa. No, musta tää on tottumiskysymys. Mies on syönyt mun kanssa jo monta vuotta kiltisti kasvispöperöitä ja tykkää niistä. Toki syö lihaa jos sitä on tarjolla jossain ja joskus oonkin tehnyt sille vaikka mureketta. :)
 
Aaria, mä en kanssa ymmärrä yhtään sitä, että yritetään tehdä kasvisruoasta lihan makusta. Esim joku soijanakki on vaan niin huono ja epäonnistunut tuote, kun yrittää niin kovin olla "aidon" nakin makuinen. Hyh. Mutta sen verran tietty pitää lihaa "korvata", että saa sitä proteiiniakin jostain. Mutta ei sen tosiaan tarvii sinne makuun asti yrittää ylettyä.

Mä en enää oo vähään aikaan saanu ihmettelyjä ruokavalinnoistani, mutta alkuun kyllä tuli kanssa just tota "mitä sä sitten syöt?!!" ja kuittailua tyyliin "me ollaan tehty pupujen kanssa sovinto, että mä en koske niiden ruokiin ja ne jättää mun kaljat rauhaan *hekohekoheko*" -_- Yksi sukulaismies aina uhkaili syöttävänsä mulle salaa lihaa, että huomaisin taas miten hyvää se on, eikä tajunnu yhtään, etten mä maun vuoksi lihaa jättäny vaan eettisten arvojeni vuoksi. Nykyään tullu kyllä vähän mukavuudenhaluissani lipsuttua tietyistä jutuista, mutta lihaa en edelleenkään kaipaa.

Lapselle kuitenkin oon päättäny kasvuiässä lihaa syöttää, jotta varmasti saa tarvitsemansa. Ymmärrän kyllä, että ihminen on sekasyöjä ja näin ollen etenkin lapsille lihan proteiini on oikein hyvässä ja helposti imeytyvässä muodossa verrattuna esim papuihin, mutta sitten teininä saa neiti päättää näistä asioista itse. Siihen saakka kuitenki ainakin kerran viikkoon on kasvisruokapäivä, että syödään koko perhe samaa :)
 
Ai, mun mielestä soijanakit on just hyviä :grin Mulle ainakin joskus tulee kaipuu siihen "tavallisen" ruoan makuun, ehkä sen takia välillä oonkin syönyt liharuokia. Onneksi soijarouheesta saa aika hyvää "jauhelihakastiketta" tehtyä, siinä sen tylsä maku ei juurikaan maistu. Tai sitten jos mennään johonkin laavulle retkelle ja muut paistaa makkaraa, niin kyllä munkin tekee mieli jotain makkarantyylistä. Mulla on vähän niin, että tykkään ihan siitä "perinteisestä" ruoasta, mutta lihan syöminen ällöttää. Toki nyt voisi kokeilla noita kaikkia uusia reseptejä, sairaan hyviä nekin varmasti :)
 
Mäkin olin kasvissyöjä (tai no käytin kyllä munia ja maitotuotteita) 8-9-v. Ajan. Aloin sitten pikkuhiljaa lisäämään lihaa omaan ruokavalioon kun neiti meinasi lopettaa lihan syömisen kun en mäkään syönyt. Jotkut välillä kysyy, aionko jättää lihan pois joskus taas. Muutama vuosi sitten olin sitä mieltä että kyllä, mutta tällä hetkellä en aio. Koska jätin teininä lihan eettisten valinnoiden puolesta pois, olen päättänyt että tulevaisuudessa syön vain ja ainoastaan lihaa jonka elämän tiedän (esim. Lähitilalta possua/nautaa ja itseltä kanaa). Tällä hetkellä olen lisännyt kotimaisten lihatuotteiden käyttöä, vaikkei sekään mitään "onnellista" lihaa takaa.

Mämmi. Ei se vaan oo hyvää. Tänäkään vuonna. Mutta pakko oli maistaa :-D
 
Tein eilen tota ylempänä kirjottamani reseptin mukaista tofua ja siitakesieniä. Pastana oli nyt kyllä penne, kun ei meillä ollukaan sitä simpukkapastaa/gnocchia (en tykkää sanoa sitä gnocchiksi kun ei se oo aitoa perunagnocchia nähnykään!). Mutta tässä kuva! Josko se saisi jonkun oikeesti koklaa reseptiä kun näkee mimmosta se sitte on! :)

IMG-20150404-WA0002.jpg
 
Kyllä mä ainakin aio kokeilla! Katoin jo meidän kaupan valikoimaa noiden tofujen suhteen, mut ei ollut kuin semmosta marinoimatonta. Noista siitakesienistä en kans tiä saako meidän pikkukaupungista tähän vuodenaikaan mistään..
 
Huh. Sainpas sitä lasagnea tehtyä ("kevyt" iltapala :D). Katsoin vähän ohjeita ja sovelsin omiani. Aika leppoisasti tuo valmistui miehen kanssa yhdessä tehden. Ja olipahan hyvää! Söin vähän liikaa ja nyt on ähky. Täytyy pyöriä sänkyyn masun viereen köllimään :-)
 
Katik, marinoimattoman voi helposti marinoida itse tai sitten maustaa enempi noita leivitysjauhoja. Siitaketta jos ei löydy niin tuo on aika mainio soosi herkkusienilläkin :)
 
Okei, kiitti :) noita herkkusieniä vähän mietinkin, että joutuu varmaan käyttää niitä. Mut ton tofun suhteen oon kyllä ihan ummikko. Täytyy vielä käydä tarkemmin tutkimassa tota meidän kylän valikoimaa :)
 
Näyttää tosi hyvältä! :) Mä meinasin kans tehdä joskus ensi viikolla, kun alkaa taas arki.
 
Takaisin
Top