Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meilläkää ollu mitään tarjolla kun vauvaa tuli vieraat kattoon..Mies tais kahvia keittää ja mehua lapsivieraille antaa..jotain kämäsiä keksejä saattoi olla paketissaan pöydällä :D
 
Juu ei voi vieraat olettaa meilläkään saavan kovin tuoretta pullaa syyskuussa :D
Tuokoot itte tullessaan rotinat, jos siltä tuntuu. Virallinen vastaanotto on sit ristiäiset, jolloin vieraat saa olettaa saavansa kahvin kanssa vehnästä :wink Tosin jos äippälomalla ennen synnytystä on liikaa virtaa vielä itellä, niin siinähän voi pakkaseen leipoo pullaa ja kakkua ihan urakalla vierasvaraksi...
Meilläpäin on kyllä ollut tapanakin, et vauvaperheeseen viedään mukana rotinat.
Me saatiin rotinapullaa jopa sillon, kun otettiin koira!!! :laughing021
 
Jos ny ei pullaa oo pakastin täys nii ainaki ite huomasin et erinomainen apu ku äippäloman alkupuolella rukkailin pakkaseen jos jotain ruokaa. Alkuu sitä oli kädet kyl niin täynnä väkertämistä ja ennen kaikkee ihmettelyä pikkunyytin kanssa nii oli helppoo ruuanlaittoo. Kuhan mikroon nakkasi :D Tuohon ajattelin nytkin panostaa ohan tossa sitte esikko ja pikkunyytti huolehtimassa, et päivässä on aktiviteettia :D
 
Me otettiin mielellämme vieraita vastaan ja mä tykkään leipoo. Tosin meillä oli kyl niin helppo vauva, nukkui kolmen tunnin päikkäreitä. Mies oli melkein kuus viikkoo kotona ja teki mulle aina aamu-, väli- ja iltapalat. En mä nukkunu pariin kuukauteen edes päikkäreitä, kun ei väsyttäny.
 
Älä Minis huoli, kyllä sitä leipomattaki pärjää. Ite olin ennen kova leipomaan, mut nykyään se(kin) on jääny. Meillä oikeestaan lapset leipoo enimmäkseen, ku ne tykkää läträtä. Esikoinen on ollu pienestä asti kova tekemään keittiössä monenmoista. Kerran rupesin paistaan lättyjä ja nuorimmainen kahto mua huuli pyöreenä ja kysy:"ookko sää äiti nyt ihan varma, että osaat?" Se ei ollu raukka koskaan nähny ku äiti paistaa lättyjä. Isosiko kun sen homman oli aina tehny.
 
Juu pienestä se kannattaa alottaa. Esikoisen kans tehtiin vuokakakkua, ku se oli alta kaks. Saatiin taikina vuokaan ja hetkeks käänsin selkäni, niin vuoka oli nurin päin pöydällä ja lapsen käsi hakkas vimmatusti vuokaa ja hoilotus kuulu:" Älä tule paha kakku, tule hyvä kakku!" Rapatessa roiskuu! :)
 
Mä tiesin että sukua puskee kylään pidemmänki matkan takaa ja niin kauan ku isyyslomaa riitti niin ukko oikein soitteli väkeä kylään jos olis uhannu joku vapaapäivä olla.. ku olishan sitä muuten herralla aika käyny pitkäks. Yksiä lukuunottamatta kukaan ei tuonu mitään tai tarjonnu jeesiä kahvinkeitossa, ruoka-aikaankin tuli useemmat ja muutama yöks.. täys serviisi, meikä kattaa ja tiskaa ja imettää sillä välin ku muut kahvittelee. En taida olla ihan noin vieraanvarainen tällä kertaa. Paras oli mun vanhemat jotka soitti ja sano et meidän ei tarvi tehdä ruokaa, ne tulee ja tuo tullessaan. Nälkäisinä ooteltiin ja alko olla jo ilta eikä niitä kuulunu. Soitin lopulta että mikä meininki niin olivatkin kuulemma syöneet jo kun olivat tavanneet tuttuja ja kutsuneet ne syömään, että heille riittää että keitetään heille kahvit sitten kun joutavat tulemaan. Eivät olleet tietenkään katsoneet tarpeelliseksi ilmoittaa meille mitään. Ei muuta ku ukko äkkiä kauppaan.. Ei oo ainakaan mitääb liian ruusuisia kuvia vierailijoista toista aatellen :shifty: Mut kyllä mä myös tykkään leipoa ja laittaa, ehkä kaikki on vaan tottunu siihen.
 
Meille kyllä kans kaikki tulijat toi rotinat mukanaan. Onkohan se sit joku alueellinen juttu vai voiko jollakin koko suku vaan olla niin totaalisen ajattelematon tuoreita vanhempia kohtaan?
 
Kyllä nää on ainaki caan ajattelemattomia ku suvut on ihan eri puolilta suomea mutta meininki sama :D
 
Kaipa meitä ihmisiä vaan on moneen junaan.. Ja ehkä kaikki ei osaa ajatella asiaa, varsinkaan jos menee sellaisille joilla aina ollut tarjottavaa yms. Tiedä sitten.. :>
 
No tosiaan, meitä on moneen junaan! Huhhuh. Mun mielestä ihan perus käytöstapoja nuokin, et miten ja millon paukkastaan kylään. Ehtiihän sitä kahvia keitellä ja kestitä vieraita vähän myöhemminkin...
Ite tykkään kans leipoo ja laittaa kaikkee, mut en usko et ens syyskuussa... :D
 
Mulle tarjoutui sillon ennen esikoisen syntymää mun täti leipomaan mulle pakkaseen vierasvarat valmiiksi ❤ hänelle oli aikanaan myös tätinsä täyttäny pakastimen ennen vauvan tuloa :)

Oli siitä kyllä hurjasti apua kun teki, meillä tais naapurit olla ainoita, jotka tuli rotinoiden kans, muut olikin sit pöytään passattavia. Toisen lapsen syntymän jälkeen kyläilyinto oli kaikilla vähän lievempää, ja tiesi sit jo itekkin varautua, että kaapista löytyy jotain vierasvaraa :)
 
Sitten kun leipoo pakkaseen niitä erilaisia juttuja, niin voi laittaa pusseihin eri määrän leipomuksia. Voi sitten ottaa pussin sen mukaan montako vierasta ettei jää turhaan itselleen lihottavaa syötävää, kun vieraat lähtee ;)
Niille jotka ei tykkää leipoa ja haluis tarjottaviin varautua, niin vinkkaan, että leipomoilla on usein edellisen päivän tuotteet edullisesti myynnissä ja on hyviä pakkaseen jemmattavia.
Täähän tuli kuin niksipirkka palstalta... :D

Mulle sopii ihan hyvin, että joku tuo tulleessaan jotain tai ei tuo mitään. Mä tykkään, kun kyläilijöitä käy. Tykkäsin myös istuttaa vieraat pöytään, että sai imettää rauhassa. Ja jos sattuu väsyttää pahasti, niin kaikki ymmärtää, kun äiti nukahtaa imettäessään vauvaa vaikka vieraita on kylässä :D
 
Ei meillä muistaakseni mitään ihmeellistä ollut tarjolla, kun vauvaa tultiin katsomaan. Kahvia ja jotain kaupasta ostettua luultavasti. :) Äiti tais tuoda jotain piirakkaakin. Mutta aika harva varmaan edes odotti mitään tarjoiluita. Ei meille kyllä tullut mistään kaukaa sukulaisia kylään, vaan kavereita ja lähisukulaisia, jotka asuu muutaman kilometrin säteellä. :)
 
Mulle on aivan vieras sanakin tuo "rotina". Miehen äiti puhu joskus pirttilahjasta. En mä tiiä onko täällä niin tapana viedä mitää... ei oo kellään tutuilla oikeen lapsia niin hankala sanoa:D Mut en kyllä ite oota että kukaan tuo mitään, ja mä tykkään kans leipoa niin todennäkösesti on pullaa pakkasessa valmiina jos joku sitä haluaa.
 
Rotinaperinne taitaa olla karjalaista perua, ainakin oma mummoni on aina rotinoista puhunut ja varmaan itäsuomessa yleisempi perinne/sana
 
Juu karjalainen tapa se on alkujaan. Minä oon kyllä savolainen, mut täällä se on yleistä myös. Ihan se perinteisin pointti siinä oli, et kun sana on kiiriny uudesta vauvasta, ni ei paljoo ilmoteltu, vaan paukkastiin kylään uuden vauvan kunniaksi ja mukana oli koko kylälle pullaa :wink
Onneks nykysin on puhelimet ja ovikellot :wink
 
Mä oon asunu pienellä kylällä suurimman osan elämästäni ja tottunu just tohon kyläilyyn ihan yllättäen, meidän kylällä sitä tehdään ihan yleisesti ja onhan se kiva :) kaupunkiympäristöön ei ehkä sopis
 
Takaisin
Top