Raskausajan ruokajutut

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja miuk
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei mites toi kalan syöminen muuten? Ite en kauheesi tykkää ja pitäis vissiin pari kertaa viikossa syödä...ja sit niitä kiellettyjä kaloja on niin monta. Että mitäs te muut oikein syötte? :D
 
Kala haisee tällä hetkellä yli-paljolle, joten sitä ei tällä hetkellä yksinkertaisesti syödä.. Ehkä myöhemmin :D
 
Mä en muuta lihaa syö muutenkaan kun kalaa, mutta en ihan hirveen paljoa. Nyt oonki sitte melkee joka päivä viikon ajan syöny :D Lähinnä seitiä kun se on hyvä mieto kala esikonkin ruokiin, mutta just tänään tein kalakeittoa, missä oli myös lohta. Tonnikalasta en yleensä välitä, mutta nyt tekis mieli tonnikalapiirakkaa.
 
Mä en tajua miten se suositusten mukainen ainainen kalan syönti onnistuu kun samalla kaikki fisut on kielletty joko kokonaan tai ohje max kerran kuussa.. seitiä en ravintoarvollisesti oikein osaa laskea kalaks (joku vaan joskus sanonut näin ja meikä uskonut) vaikka kalapuikot onkin ihan hyvää mättöä..

Mut niin tuo inkivääri muakin mietitytti kun sitä on vähän mausteena jossain ja toisaalla jopa suositellaan raskauspahoinvointiin.. tutkin sitä Eviran sivua niin sanottiin että inkiväärin tunnettujen yhdisteiden vaikutusta on tutkittu ja havaittu aiheuttavan eläinkokeissa tms solukuolemaa, ja että tulokset olleet ristiriitaisia mutta turvallisuutta ei ole osoitettu, joten jatkuva, säännöllinen, runsas käyttö esim ravintolisävalmisteena ei ole suotavaa. Ja että varovaisuusperiaatteen mukaan pitää lisätä varoitus kaikkeen missä on inkivääriä. Joten.. en nyt kauhean huolissani olis tavallisesta maustekäytöstä? Lähinnähän toi tarkoittaa ettei kannata syödä inkiväärikeittoa ja juoda inkivääriteetä ja ottaa inkiväärikapseleita päivittäin koska isoilla annoksilla saattaa olla haittaa tai ainakaan ei ole osoitettu turvalliseksi.
 
Kun odotin esikoista, hain apteekista jotain inkivääripuristeita, jotka olitarkoitettu raskauspahoinvointiin. Ja nyt koko inkivääri on kiellettyjen listalla! :D
Itse vältän pastöroimattomia maitotuotteita (mikä ei ole kauhean vaikeaa täällä Suomessa), kahvia max 2 kuppia päivässä ja tyhjiöpakatut kalat etc. jää hyllyyn. Muuten syön ihan normaalisti kaikkea, en ole edes viitsinyt lukea, mitä kaikkea nykyään on jo kiellettyjen listalla. Niin toki jotain haukea, madetta, mitä-näitä-nyt-oli tai maksaa ei muutenkaan tule syötyä.

Selkeästi on kyllä nyt enemmän suolaisen himo kuin makean. Joku kylmä makea, kuten jäätelö uppoaisi, mutta muuten mieluiten vaan suolaista ruokaa.
 
Belle_A ainaki mulle neuvolassa suositteli omegaa, kun tulee nii vähä syötyä kalaa. Tosin sitä A-vitamiinitonta versiota. Itellä Möllerin vahva-omega :) sain muuten varmistuksen myös sille, että probiootit on ok raskauden aikana. Ne ainaki itellä auttaa mahaa pysymään kuosissa.
 
Mä syön niitä chia siemeniä kun neki auttaa vähän tohon jumittavaan suolistoon.. niin niissä pitäis olla paljon omegaa. Paketissa kyl lukee että sisältää A-vitamiinia mut löysin jenkkisaitilta tiedon et 28g sisältää A:ta 0,3% päivän saantisuositulsesta :D Joten ehkä sitä uskaltaa syödä..
 
Hassua miten neuvoloiden ohjeet voi erota toisistaan. Mulle neuvolan täti sanoi puhelimessa ettei kalanmaksaöljykapseleita suositella. Ihme touhua, päättäisivät jo! Ite syön muutenkin niin vähän kalaa.
 
Seiti ei oo mun mielestä kala :D tarvii kysyä perjantaina neuvolassa että kannattaako jotain nappeja popsia näiden monivitamiinien ja kalkin lisäksi, Kohta ei aamupalalla muut ookaan kun purkkeja.
 
Ajatuksen tasolla ah niin ihania ruokia kaikki. Mieli tekee ensin sitä ja sitten tätä. Lopputulema= mikään ei maistu. Herkkuruoka juures-peruna-jauhelihalaatikko ois nytkin valmiina, mut joku mainitti nuudelit :p Taidankin laitella niitä. Ja sinne sekaan chilitonnikalaa :D Kaikki tulinen nam... ja sitten polttelee mahaa. Tabascolla on hyvä maustella kaikkea... Ja ne TUC keksit, paprika...
Mut syöminen ei sitten huvita ja yhtä näykkimistä ja sit on nälkä ja ällö olo. Kyl on taas vaikiaa. Kylmä vesi helpottaa ja voikun se olisikin riittävää...
 
Kaapissa oli jauhelihaa, porkkanaa, pekonia ja tuorejuusto jossa päiväys ois huomenna. Pakasteessa kasviksia. En millään keksiny, mitä noista ois väsänny, joten... ruskistin jauhelihan ja heitin meksikonpata-ainekset sekaan. Virhe!! hyi yök että se oli pahaa! Söin kuitenkin, ja pakastin loput oikeen pahan päivän varalle..
Kävin kaupassakin kun maito loppui, niin yhtäkkiä hevitiskillä iski hirveä himo kiiveihin:D oli kyllä hyviä.
 
Hope: niin mieki muistan lukeneeni, mut noi omegathan ei ookkaa kaikki kalanMAKSA tabuja (ku se maksahan on kiellettyjen listalla) vaan ne on otettu jostain muusta lähteestä...
 
Enpä oo aiemmin tätä viestiketjua katellu ja ny luin läpi alusta loppuun ja mulla on kamala nälkä! Voi kun sais uusia perunoita ja kananmunakastiketta... Taidanpa laittaa sämpylätaikinan nousemaan. Nyt on pakko saada lämmintä sämpylää juustolla ja kylmää maitoa!
 
Miun olis tehny tänään mielk riisipuuroo. mut ei tietenkää oo taloudessa nii paljoo maitoo. huomenna siis sellaista luvassa :)
 
Äsken hoksasin että mä oon ennen raskautta juonu teetä ihan urakalla, kahvia en voi sietää. No nyt en oo juonu kupillistakaan moneen viikkoon, ajatuskin etoo. Kiva mennä johonkin kylään ja sanoo etten juo nyt teetäkään, kun kahvittomuutta yleensä kummastellaan. Johan siinä alkaa lähimmät ihmiset arvailla. :nailbiting:
 
Äsken alkoi tytölle iltapuuroa tehdessä itelläkin tekeen sitä mieli, niin niinpä vedin kaurapuuroa voisilmällä ja kylmää maitoa - todella epätyypillistä iltapalaa mulle!
 
Aamupuuron jälkeen jäi vielä nälkä, ja teetä (vanilljateetä, ei hyvä valinta..!) juodessani keksin että perhana, kaapissahan on pekonia! Aaah voi se pekonin käry oli niin ihanaa :D ja hyvää.
 
Oooh, lasagne! Mies oli ollut omatoiminen mun hiihtolenkin aikana. Olipa ihanaa tulla kunnon lenkiltä kotiin kun lasagnen tuoksu oli jo ulko-ovella! Ihan kohta pääsee syömään :P Miten voikin tulla näin iloiseksi yhdestä lasagnesta o_O
 
Meillä on kyllä nyt aika suppeaa ruokalistaa ollut viimeiset viikot. Itseä ei innosta yhtään laittaa ruokaa, paistaminen ällöttää yms.. Mä olen meillä se joka tekee ruokaa ja leipoo, koska tosissaan pidän siitä. Mies ei ole ikinä asunut omillaan ja näin ollen ruokaa ei ole tarvinnut laittaa.. Voi kunpa selviytyisin taas pian keittiöön! :D sais kaikkea hyvää..
 
Takaisin
Top